REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia prędkości w Polsce na różnych typach dróg

Ograniczenia prędkości w Polsce na różnych typach dróg
Ograniczenia prędkości w Polsce na różnych typach dróg
Marek Prusak
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenia prędkości w Polsce? Ciężko jednym zdaniem odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy od pojazdu i typy drogi. Oto co mówią przepisy.

Ograniczenia prędkości. 2022 rok coś zmienił?

Ograniczenia prędkości są jedną z ważniejszych i jednocześnie częściej łamanych zasad ruchu drogowego. Powód? Nie zawsze jest nią przekora czy brak poszanowania dla przepisów. Czasami kierowcy po prostu nie wiedzą z jaką prędkością maksymalną mogą jechać. Przepisy są zbyt szczegółowe i mocno rozbijają ograniczenia prędkości w zależności od typu drogi i typu pojazdu. I co ważne, w roku 2022 w zakresie limitów prędkości nie było żadnej nowelizacji.

REKLAMA

Ograniczenia prędkości w Polsce - samochody osobowe i motocykle

  • teren zabudowany - 50 km/h
  • droga poza terenem zabudowanym - 90 km/h
  • droga jednojezdniowa ekspresowa i dwujezdniowa krajowa - 100 km/h
  • droga dwujezdniowa ekspresowa - 120 km/h
  • autostrada - 140 km/h

W tym punkcie należy wspomnieć o dwóch ciekawostkach.

  1. Do niedawna w mieście prędkość była rozgraniczona. Do 1 czerwca 2021 roku ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym wynosiło 50 km/h w godz. 5:00 - 23:00. W godz. 23:00 - 5:00 rosło do 60 km/h.
  2. Powyższe ograniczenia prędkości dotyczą motocykli i samochodów osobowych, ale też wszystkich innych pojazdów o DMC do 3,5 tony - pomijając pojazdy z przyczepami.
Ograniczenia prędkości w Polsce

Ograniczenia prędkości w Polsce

Ograniczenia prędkości w Polsce na różnych typach dróg

gov.pl

Ograniczenia prędkości w Polsce - pojazdy ciężarowe

  • teren zabudowany - 50 km/h
  • droga poza terenem zabudowanym - 70 km/h
  • droga jednojezdniowa ekspresowa i dwujezdniowa krajowa - 80 km/h
  • droga dwujezdniowa ekspresowa - 80 km/h
  • autostrada - 80 km/h

W tym punkcie również trzeba zrobić dwa obostrzenia.

  1. Powyższe ograniczenia prędkości dotyczą nie tylko pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, ale też pojazdów osobowych z przyczepami czy autobusów.
  2. Dla autobusów spełniających dodatkowe warunki techniczne określone w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ograniczenie na autostradzie i drodze ekspresowej rośnie do 100 km/h.

Prędkość w terenie niezabudowanym? Czasami limity zmieniają się!

Warto pamiętać o tym, że powyższe limity są limitami ogólnymi. Czasami ograniczenia prędkości na drogach są zmieniane z uwagi na działanie takich czynników jak uwarunkowania techniczne, brak pasa awaryjnego, remontu drogi, dużego łuku na drodze, bliskości szkoły, natężonego ruchu pieszych, emisji hałasu czy obecności elementów architektury drogowej. W takim przypadku nowy limit prędkości wskazuje znak B-33 "Ograniczenie prędkości" lub B-43 "Strefa ograniczonej prędkości". Pierwsze obowiązuje do najbliższego skrzyżowania lub miejsca, w którym zostanie odwołany. Drugi wyłącznie do miejsca, w którym zostanie odwołany.

Ograniczenia prędkości w Polsce

Ograniczenia prędkości w Polsce

Ograniczenia prędkości w Polsce na różnych typach dróg

gov.pl

I po raz kolejny dwa zastrzeżenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Znak drogowy nie zawsze musi być znakiem drogowym. Ograniczenia prędkości drogowcy mogą wyrazić też za pomocą np. znaku świetlnego i tablicy pryzmatycznej.
  2. Warto pamiętać o tym, że czasami ograniczenie prędkości wskazują inne znaki. Dobrym przykładem jest tablica D-40 "Strefa zamieszkania". Po jej minięci dopuszczalna prędkość spada do 20 km/h. To ograniczenie może być odwołane tylko znakiem D-41 "Koniec strefy zamieszkania".

Ile "kosztuje" w Polsce mandat za prędkość?

Niestosowanie się do ograniczeń prędkości wraz z wejściem w życie 1 stycznia 2022 roku nowego taryfikatora mandatów, oznacza naprawdę wysoką karę. Poniżej przypominamy wysokość mandatów oraz dopisaną do nich ilość punktów karnych. Punktów aktualnych dziś, ale i od września po wejściu w życie nowego taryfikatora punktów karnych.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 0 pkt karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt karne (od września 2022 3 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 2 pkt karne (od września 2022 3 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 4 pkt karne (od września 2022 6 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 4 pkt karne (od września 2022 6 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 6 pkt karnych (od września 2022 10 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 8 pkt karnych (od września 2022 13 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 10 pkt karnych (od września 2022 15 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 10 pkt karnych (od września 2022 15 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 10 pkt karnych (od września 2022 15 pkt)
Kontrola drogowa policjant drogówka Warszawa

Kontrola drogowa policjant drogówka Warszawa

Policyjna kontrola drogowa

dziennik.pl

Warto pamiętać o tym, że 17 września 2022 roku zaczną też obowiązywać "specjalne" mandaty dla recydywistów. Kierowca, który po raz drugi popełni w ciągu dwóch lat poważne wykroczenie, będzie się musiał liczyć z podwójną karą. W przypadku ograniczenia prędkości recydywa zaczyna obowiązywać od jazdy co najmniej 31 km/h za szybko. Poza tym każdy kierujący, który przekroczy dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym o co najmniej 50 km/h, straci również prawo jazdy na 3 miesiące.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA