REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia prędkości w Polsce na różnych typach dróg

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ograniczenia prędkości w Polsce na różnych typach dróg
Ograniczenia prędkości w Polsce na różnych typach dróg
Marek Prusak
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenia prędkości w Polsce? Ciężko jednym zdaniem odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy od pojazdu i typy drogi. Oto co mówią przepisy.

Ograniczenia prędkości. 2022 rok coś zmienił?

Ograniczenia prędkości są jedną z ważniejszych i jednocześnie częściej łamanych zasad ruchu drogowego. Powód? Nie zawsze jest nią przekora czy brak poszanowania dla przepisów. Czasami kierowcy po prostu nie wiedzą z jaką prędkością maksymalną mogą jechać. Przepisy są zbyt szczegółowe i mocno rozbijają ograniczenia prędkości w zależności od typu drogi i typu pojazdu. I co ważne, w roku 2022 w zakresie limitów prędkości nie było żadnej nowelizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenia prędkości w Polsce - samochody osobowe i motocykle

  • teren zabudowany - 50 km/h
  • droga poza terenem zabudowanym - 90 km/h
  • droga jednojezdniowa ekspresowa i dwujezdniowa krajowa - 100 km/h
  • droga dwujezdniowa ekspresowa - 120 km/h
  • autostrada - 140 km/h

W tym punkcie należy wspomnieć o dwóch ciekawostkach.

  1. Do niedawna w mieście prędkość była rozgraniczona. Do 1 czerwca 2021 roku ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym wynosiło 50 km/h w godz. 5:00 - 23:00. W godz. 23:00 - 5:00 rosło do 60 km/h.
  2. Powyższe ograniczenia prędkości dotyczą motocykli i samochodów osobowych, ale też wszystkich innych pojazdów o DMC do 3,5 tony - pomijając pojazdy z przyczepami.

Ograniczenia prędkości w Polsce

Ograniczenia prędkości w Polsce na różnych typach dróg

gov.pl

Ograniczenia prędkości w Polsce - pojazdy ciężarowe

  • teren zabudowany - 50 km/h
  • droga poza terenem zabudowanym - 70 km/h
  • droga jednojezdniowa ekspresowa i dwujezdniowa krajowa - 80 km/h
  • droga dwujezdniowa ekspresowa - 80 km/h
  • autostrada - 80 km/h

W tym punkcie również trzeba zrobić dwa obostrzenia.

  1. Powyższe ograniczenia prędkości dotyczą nie tylko pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, ale też pojazdów osobowych z przyczepami czy autobusów.
  2. Dla autobusów spełniających dodatkowe warunki techniczne określone w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ograniczenie na autostradzie i drodze ekspresowej rośnie do 100 km/h.

Prędkość w terenie niezabudowanym? Czasami limity zmieniają się!

Warto pamiętać o tym, że powyższe limity są limitami ogólnymi. Czasami ograniczenia prędkości na drogach są zmieniane z uwagi na działanie takich czynników jak uwarunkowania techniczne, brak pasa awaryjnego, remontu drogi, dużego łuku na drodze, bliskości szkoły, natężonego ruchu pieszych, emisji hałasu czy obecności elementów architektury drogowej. W takim przypadku nowy limit prędkości wskazuje znak B-33 "Ograniczenie prędkości" lub B-43 "Strefa ograniczonej prędkości". Pierwsze obowiązuje do najbliższego skrzyżowania lub miejsca, w którym zostanie odwołany. Drugi wyłącznie do miejsca, w którym zostanie odwołany.

REKLAMA

Ograniczenia prędkości w Polsce

Ograniczenia prędkości w Polsce na różnych typach dróg

gov.pl

I po raz kolejny dwa zastrzeżenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Znak drogowy nie zawsze musi być znakiem drogowym. Ograniczenia prędkości drogowcy mogą wyrazić też za pomocą np. znaku świetlnego i tablicy pryzmatycznej.
  2. Warto pamiętać o tym, że czasami ograniczenie prędkości wskazują inne znaki. Dobrym przykładem jest tablica D-40 "Strefa zamieszkania". Po jej minięci dopuszczalna prędkość spada do 20 km/h. To ograniczenie może być odwołane tylko znakiem D-41 "Koniec strefy zamieszkania".

Ile "kosztuje" w Polsce mandat za prędkość?

Niestosowanie się do ograniczeń prędkości wraz z wejściem w życie 1 stycznia 2022 roku nowego taryfikatora mandatów, oznacza naprawdę wysoką karę. Poniżej przypominamy wysokość mandatów oraz dopisaną do nich ilość punktów karnych. Punktów aktualnych dziś, ale i od września po wejściu w życie nowego taryfikatora punktów karnych.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 0 pkt karnych
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt karne (od września 2022 3 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16–20 km/h – mandat 200 zł i 2 pkt karne (od września 2022 3 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21–25 km/h – mandat 300 zł i 4 pkt karne (od września 2022 6 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26–30 km/h – mandat 400 zł i 4 pkt karne (od września 2022 6 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31–40 km/h – mandat 800 zł i 6 pkt karnych (od września 2022 10 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 8 pkt karnych (od września 2022 13 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 10 pkt karnych (od września 2022 15 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 10 pkt karnych (od września 2022 15 pkt)
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 10 pkt karnych (od września 2022 15 pkt)

Kontrola drogowa policjant drogówka Warszawa

Policyjna kontrola drogowa

dziennik.pl

Warto pamiętać o tym, że 17 września 2022 roku zaczną też obowiązywać "specjalne" mandaty dla recydywistów. Kierowca, który po raz drugi popełni w ciągu dwóch lat poważne wykroczenie, będzie się musiał liczyć z podwójną karą. W przypadku ograniczenia prędkości recydywa zaczyna obowiązywać od jazdy co najmniej 31 km/h za szybko. Poza tym każdy kierujący, który przekroczy dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym o co najmniej 50 km/h, straci również prawo jazdy na 3 miesiące.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA