REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie punktów karnych po 2 latach. Działa czy nie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przedawnienie punktów karnych po 2 latach. Działa czy nie?
Przedawnienie punktów karnych po 2 latach. Działa czy nie?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Przedawnienie punktów karnych po 2 latach. Konieczne zapisy pojawiły się w ustawie. Tylko czy to oznacza, że już działają? Sprawdźmy.

Nowelizacja kar dla kierowców. Mandaty to jedno. Punkty drugie

1 stycznia 2022 roku pojawiły się dość zasadnicze zmiany w kwestii karania kierowców za wykroczenia drogowe. I nowy taryfikator był zaledwie pierwszym z punktów tych zmian. Kolejna dotyczy punktów karnych, a konkretnie terminu ich przedawnienia. Od 1 stycznia 2022 roku ten powinien wynosić 2 lata, a nie rok. Tyle jednak mówi teoria. Bo w praktyce... na razie zapis stał się martwy. A to dopiero połowa informacji. Co więcej, nie do końca wiadomo też kiedy rozwiązanie miałoby zacząć obowiązywać.

REKLAMA

Przedawnienie punktów karnych po 2 latach. Nie od wykroczenia, a płatności!

Przedawnienie punktów karnych po 2 latach było jedną z ważniejszych zmian zapowiadanych przez rządzących. A warto pamiętać o tym, że dwuletni termin przedawnienia nie będzie liczony jak obecnie od momentu popełnienia wykroczenia, a... zapłacenia mandatu karnego. Więcej na temat tego rozwiązania i wątpliwości z nim związanych, pisaliśmy w materiale, do którego link dodajemy poniżej.

Zobacz: Przedawnienie punktów karnych 2022. Jak działają nowe przepisy?

Czy przedawnienie punktów karnych po 2 latach działa?

W teorii przepisy określające przedawnienie punktów karnych po 2 latach są. W praktyce zapis jest jednak martwy i nie obowiązuje. Powód? MSWiA mówi lakonicznie o konieczności wdrożenia odpowiednich rozwiązań technicznych, aby termin usunięcia punktów był realizowany w sposób prawidłowy systemowo. Kiedy zatem zapis mógłby faktycznie wejść w życie? Tu odpowiedź jest jeszcze bardziej lakoniczna. Ministerstwo informuje, że termin wdrożenia rozwiązań technicznych ogłosi minister właściwy do spraw informatyzacji.

Przedawnienie punktów karnych po 2 latach. Wątpliwości RPO

Zaostrzenie przepisów karnych dla kierowców może być dobrym pomysłem. Poprzednie sankcje na przestrzeni prawie dwóch dekad stały się dla kierujących mało dolegliwe. W tym jednak przypadku pewne wątpliwości ma jednak Rzecznik Praw Obywatelskich. Jego zdaniem przedawnienie punktów karnych po 2 latach od opłacenia grzywny powoduje pewną nierówność. Bo np. u kierowcy zatrzymanego na drodze termin ten zacznie się dużo wcześniej, niż chociażby u osoby ukaranej za zdjęcie z fotoradaru czy przez sąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedawnienie punktów karnych po 2 latach. Zmian nie będzie!

RPO w kwestii przedawnienia punktów karnych po 2 latach proponuje zatem dość proste rozwiązanie. Proponuje że "nie ma przesłanek, które stałyby na przeszkodzie przyjęcia, że przy zapłacie grzywny w terminie, bieg przedawnienia punktów biegłby od dnia uprawomocniania decyzji nakładającej grzywnę. Rozwiązanie takie eliminowałoby wskazane nierówności w traktowaniu obywateli." Co MSWiA na taki pomysł RPO? Z punktu widzenia zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym, MSWiA nie dostrzega potrzeby zmiany zaproponowanych przepisów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA