REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fotoradry - jakie muszą spełniać warunki?

Subskrybuj nas na Youtube
Fotoradar stacjonarny Fot. Fotolia
Fotoradar stacjonarny Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby pomiar dokonany przez fotoradar można uznać za legalny i prawidłowy, każde urządzenie tego typu musi spełniać określone warunki. Oto co warto wiedzieć o fotoradarach!

W jakich miejscach może stać fotoradar?

Lokalizację fotoradaru stacjonarnego określa się na okres 40 miesięcy. Musi przy tym zostać przeanalizowany stan bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinkach  500 m w obu kierunkach od danego miejsca lub do najbliższych skrzyżowań z drogami o kategorii nie niższej. Analiza taka obejmuje wypadki, które wydarzyły się w danej lokalizacji w ciągu ostatnich 3 lat, a do których doszło z powodu nadmiernej prędkości. Odległość między fotoradarami stacjonarnymi na tej samej drodze nie może być mniejsza niż 500 metrów w przypadku terenu zabudowanego. Z kolei na terenie niezabudowanym nie może być mniejsza niż 2 km. Wyjątkiem jest, gdy urządzenia dokonują pomiarów w przeciwnych kierunkach ruchu.

REKLAMA

Zobacz też: Zdjęcie z zagranicznego fotoradaru dojdzie do Polski

Stacjonarne fotoradary, mogą być instalowane na odcinkach dróg, na których obowiązuje stała prędkość dopuszczalna a ich długość nie przekracza 10 km w obszarze zabudowanym i 20 km poza obszarem zabudowanym. Warto wiedzieć, że fotoradary stacjonarne nie rejestrują przekroczenia dozwolonej prędkości o 10 km/h i mniej. Każdy fotoradar musi posiadać ważne świadectwo legalizacji. GITD udostępnia na swojej stronie internetowej listę fotoradarów wraz z numerami seryjnymi i datą ważności legalizacji. A co z kolorem obudowy? – Wątpliwości budzi czasem, czy zdjęcia z szarych fotoradarów są ważne, skoro z rozporządzenia ogłoszonego w 2011 roku wynika, że urządzenia te muszą być oznaczone żółtym kolorem – mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik – GITD ma jednak 36 miesięcy na oznaczenie czynnych fotoradarów i zlikwidowanie atrap, więc na szare fotoradary również należy uważać. Z tego względu informujemy naszych użytkowników zarówno o żółtych fotoradarach jak i o tych szarych – dodaje.

Fotoradary przenośne - legalne?

Straż miejska i gminna może kontrolować prędkość z jaką poruszają się kierowcy za pomocą fotoradarów przenośnych. Straż obowiązują jednak pewne ograniczenia, w kwestii rozstawiania sprzętu pomiarowego. Po pierwsze, może ustawiać takie urządzenia tylko w obszarze zabudowanym. Po drugie, wymagane jest do tego uzyskanie zgody od miejscowego komendanta policji. Kontrola musi oczywiście odbywać się w uzgodnionym czasie i miejscu, które powinno być odpowiednio oznakowane (znakiem D-51). Urządzenie pomiarowe musi także posiadać ważną homologację,
w przeciwnym wypadku kierowca nie będzie zobowiązany do zapłacenia mandatu. ­Lokalne media często informują o tym, gdzie w danym tygodniu można spodziewać się kontroli prędkości przeprowadzanej przez straż miejską. Dla tych, którzy nie mają czasu na pozyskanie takich informacji pomocna może okazać się aplikacja dla kierowców – Nasi użytkownicy mogą ostrzegać się wzajemnie o różnego rodzaju zdarzeniach na drodze, w tym także o kontrolach przeprowadzanych przez różne służby  –  dodaje A. Kaźmierczak, Yanosik.pl.

Zobacz też: Odcinkowy pomiar prędkości i nieoznakowane radiowozy GITD - idą zmiany!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ukryty fotoradar

Warto pamiętać, że przenośny fotoradar może rejestrować poczynania kierowców także z ukrycia, gdy jest  on "schowany" w nieoznakowanym samochodzie. Pomiar może być dokonywany tylko wtedy, gdy auto nie  znajduje się w ruchu. Strażnicy miejscy mogą dokonywać tego typu kontroli tylko na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich oraz drogach krajowych w obszarze zabudowanym, z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych. Przenośne urządzenie rejestrujące albo pojazd z zainstalowanym w nim urządzeniem musi zostać umieszczony w widocznym miejscu drogi, w sposób niepowodujący utrudnienia w ruchu innym jego uczestnikom. Stacjonarne fotoradary lub używane przez strażników gminnych (miejskich) przenośne urządzenia rejestrujące, również te zainstalowane w pojeździe, programuje się i ustawia w taki sposób, aby pomiar prędkości nie dotyczył miejsca znajdującego się przed znakiem D-51.

Zobacz też: Fotoradary a bezpieczeństwo na drogach

Fotoradar stoi w złym miejscu - co robić?

W ostatnim czasie głośno było o wykryciu przez Najwyższą Izbę Kontroli nieprawidłowości w dokonywaniu pomiarów przez straże gminne. Jak wynika z przeprowadzonej przez NIK analizy w wielu przypadkach miejsca kontroli prędkości przy użyciu fotoradarów przenośnych nie były konsultowane z policją. Zdarzało się, że były one przenoszone w miejsca, gdzie można było szybko uzyskać większą liczbę mandatów. O szczegółach kontroli dowiemy się dopiero w przyszłym roku, gdy zostanie ukończony raport. W opinii kierowców fotoradary stacjonarne też nie zawsze ustawiane są w uzasadnionych miejscach. Budzące wątpliwość lokalizacje można było zgłaszać za pośrednictwem  strony internetowej, uruchomionej przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Obecnie konsultacje społeczne zostały już zakończone, a opinie poddane analizie.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA