REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fotoradry - jakie muszą spełniać warunki?

Fotoradar stacjonarny Fot. Fotolia
Fotoradar stacjonarny Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby pomiar dokonany przez fotoradar można uznać za legalny i prawidłowy, każde urządzenie tego typu musi spełniać określone warunki. Oto co warto wiedzieć o fotoradarach!

W jakich miejscach może stać fotoradar?

Lokalizację fotoradaru stacjonarnego określa się na okres 40 miesięcy. Musi przy tym zostać przeanalizowany stan bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinkach  500 m w obu kierunkach od danego miejsca lub do najbliższych skrzyżowań z drogami o kategorii nie niższej. Analiza taka obejmuje wypadki, które wydarzyły się w danej lokalizacji w ciągu ostatnich 3 lat, a do których doszło z powodu nadmiernej prędkości. Odległość między fotoradarami stacjonarnymi na tej samej drodze nie może być mniejsza niż 500 metrów w przypadku terenu zabudowanego. Z kolei na terenie niezabudowanym nie może być mniejsza niż 2 km. Wyjątkiem jest, gdy urządzenia dokonują pomiarów w przeciwnych kierunkach ruchu.

REKLAMA

Zobacz też: Zdjęcie z zagranicznego fotoradaru dojdzie do Polski

Stacjonarne fotoradary, mogą być instalowane na odcinkach dróg, na których obowiązuje stała prędkość dopuszczalna a ich długość nie przekracza 10 km w obszarze zabudowanym i 20 km poza obszarem zabudowanym. Warto wiedzieć, że fotoradary stacjonarne nie rejestrują przekroczenia dozwolonej prędkości o 10 km/h i mniej. Każdy fotoradar musi posiadać ważne świadectwo legalizacji. GITD udostępnia na swojej stronie internetowej listę fotoradarów wraz z numerami seryjnymi i datą ważności legalizacji. A co z kolorem obudowy? – Wątpliwości budzi czasem, czy zdjęcia z szarych fotoradarów są ważne, skoro z rozporządzenia ogłoszonego w 2011 roku wynika, że urządzenia te muszą być oznaczone żółtym kolorem – mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik – GITD ma jednak 36 miesięcy na oznaczenie czynnych fotoradarów i zlikwidowanie atrap, więc na szare fotoradary również należy uważać. Z tego względu informujemy naszych użytkowników zarówno o żółtych fotoradarach jak i o tych szarych – dodaje.

Fotoradary przenośne - legalne?

Straż miejska i gminna może kontrolować prędkość z jaką poruszają się kierowcy za pomocą fotoradarów przenośnych. Straż obowiązują jednak pewne ograniczenia, w kwestii rozstawiania sprzętu pomiarowego. Po pierwsze, może ustawiać takie urządzenia tylko w obszarze zabudowanym. Po drugie, wymagane jest do tego uzyskanie zgody od miejscowego komendanta policji. Kontrola musi oczywiście odbywać się w uzgodnionym czasie i miejscu, które powinno być odpowiednio oznakowane (znakiem D-51). Urządzenie pomiarowe musi także posiadać ważną homologację,
w przeciwnym wypadku kierowca nie będzie zobowiązany do zapłacenia mandatu. ­Lokalne media często informują o tym, gdzie w danym tygodniu można spodziewać się kontroli prędkości przeprowadzanej przez straż miejską. Dla tych, którzy nie mają czasu na pozyskanie takich informacji pomocna może okazać się aplikacja dla kierowców – Nasi użytkownicy mogą ostrzegać się wzajemnie o różnego rodzaju zdarzeniach na drodze, w tym także o kontrolach przeprowadzanych przez różne służby  –  dodaje A. Kaźmierczak, Yanosik.pl.

Zobacz też: Odcinkowy pomiar prędkości i nieoznakowane radiowozy GITD - idą zmiany!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ukryty fotoradar

Warto pamiętać, że przenośny fotoradar może rejestrować poczynania kierowców także z ukrycia, gdy jest  on "schowany" w nieoznakowanym samochodzie. Pomiar może być dokonywany tylko wtedy, gdy auto nie  znajduje się w ruchu. Strażnicy miejscy mogą dokonywać tego typu kontroli tylko na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich oraz drogach krajowych w obszarze zabudowanym, z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych. Przenośne urządzenie rejestrujące albo pojazd z zainstalowanym w nim urządzeniem musi zostać umieszczony w widocznym miejscu drogi, w sposób niepowodujący utrudnienia w ruchu innym jego uczestnikom. Stacjonarne fotoradary lub używane przez strażników gminnych (miejskich) przenośne urządzenia rejestrujące, również te zainstalowane w pojeździe, programuje się i ustawia w taki sposób, aby pomiar prędkości nie dotyczył miejsca znajdującego się przed znakiem D-51.

Zobacz też: Fotoradary a bezpieczeństwo na drogach

Fotoradar stoi w złym miejscu - co robić?

W ostatnim czasie głośno było o wykryciu przez Najwyższą Izbę Kontroli nieprawidłowości w dokonywaniu pomiarów przez straże gminne. Jak wynika z przeprowadzonej przez NIK analizy w wielu przypadkach miejsca kontroli prędkości przy użyciu fotoradarów przenośnych nie były konsultowane z policją. Zdarzało się, że były one przenoszone w miejsca, gdzie można było szybko uzyskać większą liczbę mandatów. O szczegółach kontroli dowiemy się dopiero w przyszłym roku, gdy zostanie ukończony raport. W opinii kierowców fotoradary stacjonarne też nie zawsze ustawiane są w uzasadnionych miejscach. Budzące wątpliwość lokalizacje można było zgłaszać za pośrednictwem  strony internetowej, uruchomionej przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Obecnie konsultacje społeczne zostały już zakończone, a opinie poddane analizie.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

REKLAMA