REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

7 najczęściej popełnianych wykroczeń przez kierowców

Subskrybuj nas na Youtube
7 grzechów głównych polskich kierowców!
7 grzechów głównych polskich kierowców!
pointb.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ponad rok od wprowadzenia zaostrzonego taryfikatora mandatów kierowcy nadal nagminnie nie respektują przepisów o ruchu drogowym. Jakie są ich najczęstsze przewinienia?

Niedawno minął rok od chwili wprowadzenia nowego taryfikatora zwiększającego konsekwencje, jakie ponoszą kierowcy dopuszczający się wykroczeń drogowych – zarówno te punktowe, jak i finansowe. Zaostrzenie przepisów tuż przed wakacjami niestety nie zapobiegło kolejnym letnim tragediom. Znacznie zwiększony w ciepłych miesiącach ruch sprawił, że np. w zeszłym roku z ogólnej liczby 37 tys. wypadków 21 tys. przypadło na okres od maja do października. Szczególnie niebezpiecznie jest: w maju (robi się ciepło), w lipcu i sierpniu (szczyt urlopowy), a potem jeszcze w październiku (koniec wakacji akademickich i początek wyraźnego pogorszenia aury). A z policyjnych statystyk wynika, że to najczęstsze nasze grzechy za kierownicą stwarzają największe zagrożenie dla bezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Co to znaczy zachować szczególną ostrożność?

Typowe grzechy kierowców

Nagminnie: 1. przekraczamy dozwoloną prędkość, 2. przejeżdżamy na czerwonym świetle, 3. nie stosujemy się do znaków zakazu i nakazu, 4. jeździmy bez zapiętych pasów (co gorsza, często również zapominamy o dopilnowaniu, by dzieci jeździły odpowiednio zabezpieczone), 5. ryzykownie wyprzedzamy, 6. wsiadamy za kierownicę, nie mając odpowiednich uprawnień, po spożyciu alkoholu lub po prostu w złym stanie psycho-fizycznym. W tym wszystkim zapominanie o zapaleniu świateł w dzień albo o zabraniu ze sobą prawa jazdy i dokumentów auta to już naprawdę drobiazg. Kosztuje nas głównie pieniądze, punkty, czas i nerwy, ale nie zdrowie czy życie.

Zobacz też: Nowe przepisy dotyczące rowerzystów – kierowca musi je znać!

REKLAMA

Czegoś w tej wyliczance zabrakło…? No tak: 7. rozmawiamy przez telefon komórkowy bez zestawu głośnomówiącego. Podniesienie kar za to wykroczenie do 5 punktów i 200 zł niestety niewiele dało. W ciągu roku obowiązywania nowego taryfikatora wystawiono już aż 85 361* mandatów za „drapanie się po uchu” (podobno wielu kierowców takim właśnie wytłumaczeniem próbuje się wymigać od kary).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Grzeszymy, ale wcale się nie wstydzimy

Podobno posiadacz prawa jazdy, który twierdzi, że nie łamie przepisów ruchu drogowego, albo kłamie, albo nie jeździ. To smutne, ale statystyki chyba potwierdzają tę opinię. A wielu kierowców uważa, że rozmowa przez telefon to tak naprawdę żadne wykroczenie. „Ależ panie władzo, przecież jechałem zgodnie z przepisami!” — tak mówi przyłapany na rozmowie telefonicznej, bo nie przekroczył prędkości. A jednak…

Zobacz też: Ronda dwupasmowe, małe i średnie - jak się poruszać?

Koncentrowanie się na trzymanym w ręce aparacie telefonicznym utrudnia całościową analizę sytuacji poza autem. Stąd już krok do wymuszenia pierwszeństwa czy potrącenia pieszego — mówi Przemysław Stępień z firmy Amervox, dystrybutora zestawów głośnomówiących Parrot.

Spokój sumienia

Jeżeli nie działają na nas zatrważające statystyki policyjne, może warto zrobić sobie prosty rachunek... niekoniecznie sumienia. Spójrzmy jeszcze raz na powyższą listę wykroczeń. Brzmi znajomo? Dla niektórych może to być bardzo kosztowna lista. A podobno każdy kolejny rok przynosi sposoby na zwiększenie bezpieczeństwa (nowe lepsze drogi, sprawniejsze auta, technologie wspomagające kierowców, kampanie uświadamiające). – Nasze auta możemy wyposażyć w wielofunkcyjne zestawy głośnomówiące, czujniki parkowania, kamery termowizyjne, systemy kontroli techniki jazdy, ale nic nie zastąpi czujnego oka i zdrowego rozsądku – dodaje Przemysław Stępień z Amervox.

Zobacz też: Prawidłowe zachowanie na skrzyżowaniu

Wyruszając w podróż pamiętajmy o bezpieczeństwie swoim i innych uczestników ruchu. Bo przecież zdrowie jest najważniejsze...

* Dane komendy Głównej Policji za okres od 9.06.2012 do 30.06.2013 – naruszenie zakazu korzystania z telefonu komórkowego podczas prowadzenia pojazdu.

Źródło: materiały prasowe Pointb.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA