REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaostrzenie kar za prowadzenie bez prawa jazdy

Zaostrzenie kar za prowadzenie bez prawa jazdy. Fot. Fotolia
Zaostrzenie kar za prowadzenie bez prawa jazdy. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sejm zdecydował o przekazaniu projektu znacznie zaostrzającego karę za prowadzenie samochodu bez uprawnień do dalszych prac komisji. Co będzie groziło za prowadzenie bez prawa jazdy w strefie zamieszkania?

Za prowadzenie samochodu bez uprawnień areszt lub wysoka grzywna

Poselski projekt zmian Kodeksu wykroczeń, wprowadzający karę aresztu lub co najmniej 3 tys. zł grzywny za prowadzenie pojazdów bez wymaganych uprawnień, trafi do dalszych prac w komisji - zdecydował Sejm w czwartkowym głosowaniu.

REKLAMA

Klub SP zgłosił wniosek o odrzucenie, przygotowanego przez grupę posłów PSL, projektu w I czytaniu, argumentując, że wprowadza on zbyt surowe sankcje. Wniosek ten nie uzyskał poparcia większości Sejmu.

W ocenie projektodawców obecnie za prowadzenie pojazdów bez uprawnień kodeks wykroczeń przewiduje stosunkowo niskie sankcje - grzywnę od 20 zł do 5 tys. zł. Według taryfikatora mandatów maksymalna grzywna wynosi 500 zł (jeśli kierowca odmówi jej przyjęcia, sprawa trafia do sądu, który może ukarać taką osobę kwotą do 5 tys. zł).

Zobacz też: Kierowca sprawdzi stan punktów karnych przez internet?

REKLAMA

Według autorów prowadzi to do tego, że policja oraz inne służby drogowe zatrzymują coraz więcej osób bez uprawnień do kierowania pojazdami. "Taka sytuacja jest powodem wielu negatywnych zjawisk społecznych, przede wszystkim znacznego pogorszenia stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym" - przekonywał wcześniej przedstawiciel wnioskodawców Józef Racki (PSL).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt dotyczy zwiększenia sankcji za "kierowanie pojazdem mechanicznym bez posiadania wymaganych uprawnień na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu w postaci kary aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 3 tys. zł".

Osobom, które kierowały bez uprawnień i po raz kolejny zostały zatrzymane, będzie grozić zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od 6 miesięcy do 3 lat.

"Wprowadzenie takiej możliwości stanowi reakcję na naganne zjawisko nagminnego prowadzenia pojazdów mechanicznych bez prawa jazdy, wskutek stosunkowo niskiej kary, jaka grozi za tego rodzaju czyn. Istnieje bowiem grupa sprawców, którzy celowo nie decydują się przystąpić do kursu i egzaminu na prawo jazdy, gdyż jest to dla nich bardziej opłacalne" - wskazano w uzasadnieniu.

Zobacz też: Mandat za niewłaściwe przewożenie psa w samochodzie

Trzy lata więzienia dla osób, które złamią sądowy zakaz prowadzenia pojazdów

Jeśli taka osoba będzie prowadziła pojazd, mimo orzeczonego przez sąd zakazu, to wówczas będzie to stanowiło nie wykroczenie, a przestępstwo zagrożone karą do 3 lat więzienia.

"Skutkiem społecznym wprowadzenia niniejszej ustawy w życie będzie spadek liczby zatrzymań osób, które kierują pojazdami mechanicznymi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu bez posiadania odpowiednich uprawnień ze względu na znaczne zwiększenie sankcji pieniężnej grożącej za taki czyn. Dodatkowy skutek powinna odnieść również obawa przed orzeczeniem zakazu prowadzenia pojazdów na przyszłość" - przekonują posłowie PSL.

Polecamy: VAT 2017 - Komentarz

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI 150 KM Man. 6-bieg

Podczas dyskusji, która odbyła się w Sejmie we wtorek przedstawiciele klubów PO, PiS i SLD podkreślali, że podczas dalszych prac w komisji projekt PSL powinien zostać złagodzony.

REKLAMA

Wiceminister spraw wewnętrznych Grzegorz Karpiński poinformował, że nie ma jeszcze stanowiska rządu do tego projektu. Dodał, MSW będzie proponować rządowi negatywne stanowisko. "Propozycje (PSL - PAP) są niespójne z całym systemem dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego" - powiedział Karpiński.

Projektodawcy proponują także zmianę w prawie o ruchu drogowym, w myśli której informacje o osobach kierujących bez wymaganych uprawnień mają być gromadzone w centralnej ewidencji kierowców. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

REKLAMA

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

REKLAMA

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA