REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za żarówki LED. Halogen i LED nie idą w parze. A może?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mandat za żarówki LED. Halogen i LED nie idą w parze. A może?
Mandat za żarówki LED. Halogen i LED nie idą w parze. A może?
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Mandat za żarówki LED? To pytanie kierowców, którzy właśnie odkryli ofertę retrofitów LED dedykowanych światłom halogenowym. Legalne czy nie?

Retrofity LED. Jak działają? Co dają?

Kierowcy starszych samochodów z ogromną dozą zazdrości obserwują nowoczesne auta wyposażone w światła LED. Chodzi nie tylko o wygląd, ale i widoczność. LED-y zdecydowanie lepiej oświetlają drogę. W tym punkcie mamy jednak dobrą informację. Okazuje się bowiem, że producenci oświetlenia stworzyli tzw. retrofity LED dostosowane do montowania w światłach halogenowych. W zestawie otrzymuje się urządzenie LED, które wpina się w standardowe gniazdo. Retrofity świecą jak LED-y, a do tego powinny starczyć na całe życie pojazdu. Czemu zatem kierowcy jeszcze nie ruszyli do sklepów?

REKLAMA

Czy można założyć żarówki LED do zwykłych lamp?

Odpowiedź na powyższe pytanie może być jedna. To jest jak najbardziej możliwe. Z technologicznego punktu widzenia. Kierujący oczywiście musi jednak pamiętać o cenie retrofitów. Ta na ogół oscyluje w granicy 100 zł. Nie są zatem tanie. Tyle że technologia to jedno. Drugą kwestią jest prawo. Obecnie przepisy zabraniają zastępowania źródłem światła w lampach halogenowych retrofitami LED. Powód? Na przeszkodzie stają przepisy homologacyjne obowiązujące w Europie.

Przepisy homologacyjne nie przewidują stosowania w halogenach LED-owych źródeł światła. Nikt bowiem nie badał jak generowany i wysyłany będzie snop światła po takiej modyfikacji.

H7 LED w zwykłym reflektorze. Kiedy to możliwe?

REKLAMA

Istnieje możliwość używania retrofitów LED w reflektorach halogenowych. Wcześniej trzeba je niejako zalegalizować. Do tego celu konieczne jest badanie przeprowadzone w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie. Rzeczoznawca zbada w jego czasie jak zachowuje się snop światła po modyfikacji na źródła LED-owe. Jeżeli badanie przebiegnie pomyślnie, rzeczoznawca wystawi ocenę techniczną. W niej potwierdzi, że wszystkie parametry pracy reflektora po zainstalowaniu retrofitów mieszczą się w tolerancjach określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Z takim zaświadczeniem kierujący musi pojechać na przegląd techniczny pojazdu. Tam powinien pokazać dokument z ITS. Jeżeli samochód dostanie pieczątkę od diagnosty, modyfikacja jest legalna i można jeździć po jej przeprowadzeniu po polskich drogach. Lepiej jednak wozić przy sobie zaświadczenie ITS-u. Tak dla pewności i z uwagi na możliwą kontrolę drogową. To jednak nie jest rozwiązanie systemowe. To raczej poszukiwanie rozwiązania na bazie obecnych przepisów, czyli takich, które problemu zdają się nie dostrzegać. Ciekawostka? W Niemczech badanie przeprowadza producent źródła światła i jego wynik udostępnia w sieci. Gdy kierowca chce zmodyfikować dany model, montuje w nim retrofity i po prostu ściąga certyfikat ze strony. Gotowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mandat za żarówki bez homologacji 2022

Załóżmy że kierowca postanowi być moto-racjonalizatorem. Zamontuje zatem w swoje auta retrofity LED, ale nie postara się o ich legalizację. Co mu grozi? Pierwsze konsekwencje spotkają go już w czasie badania technicznego. Diagnosta nie będzie mógł przedłużyć jego ważności. Po drugie realną groźbę stanowi mandat za żarówki bez homologacji. W roku 2022 ten wynosi od 20 do 3000 zł. Co więcej, kierujący powinien się liczyć z:

  • utratą dowodu rejestracyjnego pojazdu. Ten zostanie elektronicznie zablokowany w bazie CEPiK.
  • możliwością podjęcia decyzji przez policjantów mówiącej o wycofaniu pojazdu z ruchu. W takim przypadku auto pojedzie w dalszą podróż wyłącznie na lawecie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA