REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za żarówki LED. Halogen i LED nie idą w parze. A może?

Mandat za żarówki LED. Halogen i LED nie idą w parze. A może?
Mandat za żarówki LED. Halogen i LED nie idą w parze. A może?
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Mandat za żarówki LED? To pytanie kierowców, którzy właśnie odkryli ofertę retrofitów LED dedykowanych światłom halogenowym. Legalne czy nie?

Retrofity LED. Jak działają? Co dają?

Kierowcy starszych samochodów z ogromną dozą zazdrości obserwują nowoczesne auta wyposażone w światła LED. Chodzi nie tylko o wygląd, ale i widoczność. LED-y zdecydowanie lepiej oświetlają drogę. W tym punkcie mamy jednak dobrą informację. Okazuje się bowiem, że producenci oświetlenia stworzyli tzw. retrofity LED dostosowane do montowania w światłach halogenowych. W zestawie otrzymuje się urządzenie LED, które wpina się w standardowe gniazdo. Retrofity świecą jak LED-y, a do tego powinny starczyć na całe życie pojazdu. Czemu zatem kierowcy jeszcze nie ruszyli do sklepów?

REKLAMA

REKLAMA

Czy można założyć żarówki LED do zwykłych lamp?

Odpowiedź na powyższe pytanie może być jedna. To jest jak najbardziej możliwe. Z technologicznego punktu widzenia. Kierujący oczywiście musi jednak pamiętać o cenie retrofitów. Ta na ogół oscyluje w granicy 100 zł. Nie są zatem tanie. Tyle że technologia to jedno. Drugą kwestią jest prawo. Obecnie przepisy zabraniają zastępowania źródłem światła w lampach halogenowych retrofitami LED. Powód? Na przeszkodzie stają przepisy homologacyjne obowiązujące w Europie.

Przepisy homologacyjne nie przewidują stosowania w halogenach LED-owych źródeł światła. Nikt bowiem nie badał jak generowany i wysyłany będzie snop światła po takiej modyfikacji.

H7 LED w zwykłym reflektorze. Kiedy to możliwe?

Istnieje możliwość używania retrofitów LED w reflektorach halogenowych. Wcześniej trzeba je niejako zalegalizować. Do tego celu konieczne jest badanie przeprowadzone w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie. Rzeczoznawca zbada w jego czasie jak zachowuje się snop światła po modyfikacji na źródła LED-owe. Jeżeli badanie przebiegnie pomyślnie, rzeczoznawca wystawi ocenę techniczną. W niej potwierdzi, że wszystkie parametry pracy reflektora po zainstalowaniu retrofitów mieszczą się w tolerancjach określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

REKLAMA

Z takim zaświadczeniem kierujący musi pojechać na przegląd techniczny pojazdu. Tam powinien pokazać dokument z ITS. Jeżeli samochód dostanie pieczątkę od diagnosty, modyfikacja jest legalna i można jeździć po jej przeprowadzeniu po polskich drogach. Lepiej jednak wozić przy sobie zaświadczenie ITS-u. Tak dla pewności i z uwagi na możliwą kontrolę drogową. To jednak nie jest rozwiązanie systemowe. To raczej poszukiwanie rozwiązania na bazie obecnych przepisów, czyli takich, które problemu zdają się nie dostrzegać. Ciekawostka? W Niemczech badanie przeprowadza producent źródła światła i jego wynik udostępnia w sieci. Gdy kierowca chce zmodyfikować dany model, montuje w nim retrofity i po prostu ściąga certyfikat ze strony. Gotowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mandat za żarówki bez homologacji 2022

Załóżmy że kierowca postanowi być moto-racjonalizatorem. Zamontuje zatem w swoje auta retrofity LED, ale nie postara się o ich legalizację. Co mu grozi? Pierwsze konsekwencje spotkają go już w czasie badania technicznego. Diagnosta nie będzie mógł przedłużyć jego ważności. Po drugie realną groźbę stanowi mandat za żarówki bez homologacji. W roku 2022 ten wynosi od 20 do 3000 zł. Co więcej, kierujący powinien się liczyć z:

  • utratą dowodu rejestracyjnego pojazdu. Ten zostanie elektronicznie zablokowany w bazie CEPiK.
  • możliwością podjęcia decyzji przez policjantów mówiącej o wycofaniu pojazdu z ruchu. W takim przypadku auto pojedzie w dalszą podróż wyłącznie na lawecie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA