REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za żarówki LED. Halogen i LED nie idą w parze. A może?

Mandat za żarówki LED. Halogen i LED nie idą w parze. A może?
Mandat za żarówki LED. Halogen i LED nie idą w parze. A może?
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Mandat za żarówki LED? To pytanie kierowców, którzy właśnie odkryli ofertę retrofitów LED dedykowanych światłom halogenowym. Legalne czy nie?

Retrofity LED. Jak działają? Co dają?

Kierowcy starszych samochodów z ogromną dozą zazdrości obserwują nowoczesne auta wyposażone w światła LED. Chodzi nie tylko o wygląd, ale i widoczność. LED-y zdecydowanie lepiej oświetlają drogę. W tym punkcie mamy jednak dobrą informację. Okazuje się bowiem, że producenci oświetlenia stworzyli tzw. retrofity LED dostosowane do montowania w światłach halogenowych. W zestawie otrzymuje się urządzenie LED, które wpina się w standardowe gniazdo. Retrofity świecą jak LED-y, a do tego powinny starczyć na całe życie pojazdu. Czemu zatem kierowcy jeszcze nie ruszyli do sklepów?

REKLAMA

Czy można założyć żarówki LED do zwykłych lamp?

Odpowiedź na powyższe pytanie może być jedna. To jest jak najbardziej możliwe. Z technologicznego punktu widzenia. Kierujący oczywiście musi jednak pamiętać o cenie retrofitów. Ta na ogół oscyluje w granicy 100 zł. Nie są zatem tanie. Tyle że technologia to jedno. Drugą kwestią jest prawo. Obecnie przepisy zabraniają zastępowania źródłem światła w lampach halogenowych retrofitami LED. Powód? Na przeszkodzie stają przepisy homologacyjne obowiązujące w Europie.

Przepisy homologacyjne nie przewidują stosowania w halogenach LED-owych źródeł światła. Nikt bowiem nie badał jak generowany i wysyłany będzie snop światła po takiej modyfikacji.

H7 LED w zwykłym reflektorze. Kiedy to możliwe?

REKLAMA

Istnieje możliwość używania retrofitów LED w reflektorach halogenowych. Wcześniej trzeba je niejako zalegalizować. Do tego celu konieczne jest badanie przeprowadzone w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie. Rzeczoznawca zbada w jego czasie jak zachowuje się snop światła po modyfikacji na źródła LED-owe. Jeżeli badanie przebiegnie pomyślnie, rzeczoznawca wystawi ocenę techniczną. W niej potwierdzi, że wszystkie parametry pracy reflektora po zainstalowaniu retrofitów mieszczą się w tolerancjach określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Z takim zaświadczeniem kierujący musi pojechać na przegląd techniczny pojazdu. Tam powinien pokazać dokument z ITS. Jeżeli samochód dostanie pieczątkę od diagnosty, modyfikacja jest legalna i można jeździć po jej przeprowadzeniu po polskich drogach. Lepiej jednak wozić przy sobie zaświadczenie ITS-u. Tak dla pewności i z uwagi na możliwą kontrolę drogową. To jednak nie jest rozwiązanie systemowe. To raczej poszukiwanie rozwiązania na bazie obecnych przepisów, czyli takich, które problemu zdają się nie dostrzegać. Ciekawostka? W Niemczech badanie przeprowadza producent źródła światła i jego wynik udostępnia w sieci. Gdy kierowca chce zmodyfikować dany model, montuje w nim retrofity i po prostu ściąga certyfikat ze strony. Gotowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mandat za żarówki bez homologacji 2022

Załóżmy że kierowca postanowi być moto-racjonalizatorem. Zamontuje zatem w swoje auta retrofity LED, ale nie postara się o ich legalizację. Co mu grozi? Pierwsze konsekwencje spotkają go już w czasie badania technicznego. Diagnosta nie będzie mógł przedłużyć jego ważności. Po drugie realną groźbę stanowi mandat za żarówki bez homologacji. W roku 2022 ten wynosi od 20 do 3000 zł. Co więcej, kierujący powinien się liczyć z:

  • utratą dowodu rejestracyjnego pojazdu. Ten zostanie elektronicznie zablokowany w bazie CEPiK.
  • możliwością podjęcia decyzji przez policjantów mówiącej o wycofaniu pojazdu z ruchu. W takim przypadku auto pojedzie w dalszą podróż wyłącznie na lawecie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA