REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

oprac. Kuba Brzeziński
Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców
Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

Po zimowej przerwie fani dwóch kółek znów wsiadają na rower. To zatem idealna okazja do przygotowania pewnych ostrzeżeń dla nich, ale także sprawdzenia opinii na temat zasad ruchu drogowego. Wnioski? O tych za chwilę.

REKLAMA

Rowerzysta podczas jazdy po drodze

Z badania wykonanego na zlecenie rankomat.pl wynika, że prawie połowa cyklistów nie czuje się pewnie podczas jazdy ulicą razem z samochodami i innymi zmotoryzowanymi uczestnikami ruchu drogowego. Źródłem ich obaw są zagrożenia ze strony kierowców takie jak np. zbyt mała odległość podczas wyprzedzania czy nadmierna prędkość.

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

rankomat.pl

Kiedy rowerzysta musi jechać po jezdni?

Przepisy przewidują przypadki, w których rowerzysta jest zobowiązany do jazdy po jezdni. Mówi o tym art. 33 ust. 5 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przewiduje on taki obowiązek w sytuacji, w której:

  • ruch na jezdni odbywa się z prędkością wynoszącą maksymalnie 50 km/h,
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi wynosi mniej niż 2 m,
  • brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów.

Odstępstwo od tej reguły przewiduje art. 33 ust. 5 pkt 1 i 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Pomimo powyższych warunków rowerzysta może wjechać na chodnik, a nie jezdnię, gdy:

  • opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem,
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

To ścieżki dla rowerów dają poczucie bezpieczeństwa

REKLAMA

Jednocześnie aż 93 proc. respondentów deklaruje, że porusza się po ścieżkach rowerowych bez większych obaw o bezpieczeństwo. Powód? Ten jest mocno oczywisty. Mają w końcu do dyspozycji wydzielony tylko dla siebie pas ruchu. W efekcie mogą skoncentrować się na jeździe bez konieczności ciągłego stresowania się zachowaniem zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego czy także i pieszych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rowerzystów cieszy fakt, że infrastruktura rowerowa w Polsce systematycznie się rozrasta. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w ciągu ostatniej dekady wybudowano blisko 13 tys. nowych dróg rowerowych. Na koniec 2022 roku rowerzyści mieli do dyspozycji ponad 19,7 tys. kilometrów tras. Rekordzistą jest Mazowsze, w którym cykliści kółek mogą korzystać już z ponad 2,8 tys. dróg rowerowych. Kolejne miejsce zajmuje Wielkopolska (2,5 tys. km) i Pomorze (1,6 tys. km).

Wypadków z udziałem rowerzystów jest mniej. To dobrze

Na przestrzeni ostatnich pięciu lat zmniejszyła się liczba zdarzeń na drogach z udziałem rowerzystów. Jak wynika z danych Komedy Głównej Policji, w 2023 roku doszło do 3596 wypadków z ich udziałem. W ich wyniku zginęły 154 osoby, a 3264 zostało rannych. W 2019 takich zdarzeń było ponad 4,4 tys. Zginęło w nich 258 rowerzystów, a 3999 zostało rannych.

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

rankomat.pl

Czy rowerzyści posiadają specjalne ubezpieczenia?

Rankomat.pl sprawdził także podejście rowerzystów do ubezpieczeń. Jak wynika z badania, co piąty miłośnik dwóch kółek (21 proc.) posiada polisę, która chroni jego lub jego rower podczas jazdy. Aż 75 proc. badanych deklaruje, że nie posiada ubezpieczenia, które obejmuje zdarzenia związane z jazdą na rowerze. Wśród respondentów znalazła się też grupa, która posiada ubezpieczenie, ale nie ma wiedzy, czy polisa ochroni ich w tym określonym przypadku – to 4 proc. badanych.

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

rankomat.pl

REKLAMA

Polisa OC w życiu prywatnym, sprzedawana zazwyczaj jako dodatek do polisy mieszkaniowej, może być pomocna w przypadku zdarzeń podczas jazdy na rowerze, ponieważ dotyczy szkód na innych osobach i ich mieniu. Działa więc na przykład w sytuacji, gdy potrącimy przechodnia podczas jazdy rowerem lub gdy nasze dziecko niechcący zarysuje karoserię zaparkowanego samochodu.

Koszt rocznej polisy zaczyna się od 80-100 zł, a ochrona dotyczy wszystkich lokatorów zajmujących to samo gospodarstwo domowe. Warto mieć na uwadze, że wjechanie rowerem w samochód, bez aktywnej polisy OC może nas kosztować kilka, a nawet kilkaset tysięcy złotych, jeśli uszkodzimy wyjątkowo kosztowny egzemplarz. Najechanie na przechodnia także może oznaczać ogromne koszty w zależności od powikłań zdrowotnych po takiej kolizji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA