REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

oprac. Kuba Brzeziński
Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców
Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

Po zimowej przerwie fani dwóch kółek znów wsiadają na rower. To zatem idealna okazja do przygotowania pewnych ostrzeżeń dla nich, ale także sprawdzenia opinii na temat zasad ruchu drogowego. Wnioski? O tych za chwilę.

REKLAMA

Rowerzysta podczas jazdy po drodze

Z badania wykonanego na zlecenie rankomat.pl wynika, że prawie połowa cyklistów nie czuje się pewnie podczas jazdy ulicą razem z samochodami i innymi zmotoryzowanymi uczestnikami ruchu drogowego. Źródłem ich obaw są zagrożenia ze strony kierowców takie jak np. zbyt mała odległość podczas wyprzedzania czy nadmierna prędkość.

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

rankomat.pl

Kiedy rowerzysta musi jechać po jezdni?

Przepisy przewidują przypadki, w których rowerzysta jest zobowiązany do jazdy po jezdni. Mówi o tym art. 33 ust. 5 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przewiduje on taki obowiązek w sytuacji, w której:

  • ruch na jezdni odbywa się z prędkością wynoszącą maksymalnie 50 km/h,
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi wynosi mniej niż 2 m,
  • brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów.

Odstępstwo od tej reguły przewiduje art. 33 ust. 5 pkt 1 i 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Pomimo powyższych warunków rowerzysta może wjechać na chodnik, a nie jezdnię, gdy:

  • opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem,
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

To ścieżki dla rowerów dają poczucie bezpieczeństwa

REKLAMA

Jednocześnie aż 93 proc. respondentów deklaruje, że porusza się po ścieżkach rowerowych bez większych obaw o bezpieczeństwo. Powód? Ten jest mocno oczywisty. Mają w końcu do dyspozycji wydzielony tylko dla siebie pas ruchu. W efekcie mogą skoncentrować się na jeździe bez konieczności ciągłego stresowania się zachowaniem zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego czy także i pieszych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rowerzystów cieszy fakt, że infrastruktura rowerowa w Polsce systematycznie się rozrasta. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w ciągu ostatniej dekady wybudowano blisko 13 tys. nowych dróg rowerowych. Na koniec 2022 roku rowerzyści mieli do dyspozycji ponad 19,7 tys. kilometrów tras. Rekordzistą jest Mazowsze, w którym cykliści kółek mogą korzystać już z ponad 2,8 tys. dróg rowerowych. Kolejne miejsce zajmuje Wielkopolska (2,5 tys. km) i Pomorze (1,6 tys. km).

Wypadków z udziałem rowerzystów jest mniej. To dobrze

Na przestrzeni ostatnich pięciu lat zmniejszyła się liczba zdarzeń na drogach z udziałem rowerzystów. Jak wynika z danych Komedy Głównej Policji, w 2023 roku doszło do 3596 wypadków z ich udziałem. W ich wyniku zginęły 154 osoby, a 3264 zostało rannych. W 2019 takich zdarzeń było ponad 4,4 tys. Zginęło w nich 258 rowerzystów, a 3999 zostało rannych.

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

rankomat.pl

Czy rowerzyści posiadają specjalne ubezpieczenia?

Rankomat.pl sprawdził także podejście rowerzystów do ubezpieczeń. Jak wynika z badania, co piąty miłośnik dwóch kółek (21 proc.) posiada polisę, która chroni jego lub jego rower podczas jazdy. Aż 75 proc. badanych deklaruje, że nie posiada ubezpieczenia, które obejmuje zdarzenia związane z jazdą na rowerze. Wśród respondentów znalazła się też grupa, która posiada ubezpieczenie, ale nie ma wiedzy, czy polisa ochroni ich w tym określonym przypadku – to 4 proc. badanych.

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

rankomat.pl

REKLAMA

Polisa OC w życiu prywatnym, sprzedawana zazwyczaj jako dodatek do polisy mieszkaniowej, może być pomocna w przypadku zdarzeń podczas jazdy na rowerze, ponieważ dotyczy szkód na innych osobach i ich mieniu. Działa więc na przykład w sytuacji, gdy potrącimy przechodnia podczas jazdy rowerem lub gdy nasze dziecko niechcący zarysuje karoserię zaparkowanego samochodu.

Koszt rocznej polisy zaczyna się od 80-100 zł, a ochrona dotyczy wszystkich lokatorów zajmujących to samo gospodarstwo domowe. Warto mieć na uwadze, że wjechanie rowerem w samochód, bez aktywnej polisy OC może nas kosztować kilka, a nawet kilkaset tysięcy złotych, jeśli uszkodzimy wyjątkowo kosztowny egzemplarz. Najechanie na przechodnia także może oznaczać ogromne koszty w zależności od powikłań zdrowotnych po takiej kolizji.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA