REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Odpowiedzialność kursanta nauki jazdy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Piórkowska

REKLAMA

REKLAMA

Kandydat na kierowcę ponosi odpowiedzialność za spowodowanie wypadku lub kolizji. O jego winie orzeka sąd biorąc pod uwagę okoliczności zdarzenia, zaniedbania instruktora oraz przygotowanie kursanta do jazdy.

Kursanci przed przystąpieniem do kierowania pojazdem muszą znać przepisy o ruchu drogowym oraz technikę prowadzenia pojazdu mechanicznego. Warunki dopuszczenia do zajęć praktycznych określa Rozporządzenie ministra infrastruktury z 2 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów. Jako jeden z podstawowych warunków wskazuje obowiązek posiadania przez kursantów odpowiedniego stopnia wiedzy i umiejętności, by mogli przewidywać rozwój sytuacji na drodze i odpowiednio do tego dostosować swoje zachowanie.

REKLAMA

Odpowiedzialność za spowodowanie wypadku

Oceny odpowiedzialności kursanta za spowodowanie wypadku dokonuje sąd, w oparciu o okoliczności zdarzenia, zachowanie instruktora oraz przygotowanie teoretyczne i praktyczne kursanta do jazdy. W większym stopniu będzie odpowiadał kursant, który ukończył kurs nauki jazdy niż ten, który go dopiero rozpoczął. Istotne jest również zachowanie instruktora, mianowicie czy miał możliwość zareagowania na nieprawidłowy manewr kursanta , jeżeli tak, to zazwyczaj będzie odpowiadał za skutki błędów podopiecznego.

Zobacz również: Forum prawników

Zgodnie z art. 177 kodeksu karnego za spowodowanie wypadku drogowego każdy, kto naruszając, chociażby nieumyślnie, zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, powoduje nieumyślnie wypadek, w którym inna osoba odniosła obrażenia ciała, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Jeżeli następstwem wypadku jest śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na zdrowiu, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. W związku z powyższym przestępstwo to może popełnić, chociażby nieumyślnie, zarówno pieszy, jak i pasażer bądź kierujący pojazdem, w tym również kursant nauki jazdy. Z kolei art. 87 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi, iż kierującym może być także osoba, która odbywa, w ramach szkolenia, naukę jazdy pod nadzorem instruktora, oraz zdająca egzamin państwowy pod nadzorem egzaminatora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kursant nie powinien być traktowany na równi z doświadczonym kierowcą.

Powyższe przepisy stanowią podstawę odpowiedzialności kursanta za spowodowanie wypadku lub kolizji na zasadach ogólnych, jednak doktryna prawa karnego wskazuje, że w stosunku do osoby uczącej się , z uwagi na opanowanie w mniejszym stopniu zasad ruchu drogowego i techniki prowadzenia pojazdu zastosowane muszą być łagodniejsze kryteria oceny możliwości przewidywania swojego zachowania w ruchu i ewentualnych jego skutków, co sąd uwzględnia, rozpatrując indywidualnie każdą sprawę.

Mandat z wykroczenie

Za wykroczenie drogowe ukaranym może być nie tylko uprawniony do prowadzenia pojazdu, ale także kursant czy pieszy. Dlatego też kursant, który w rażący sposób łamie przepisy ruchu drogowego i nie wykonuje poleceń instruktora w czasie jazdy praktycznej, może zostać ukarany za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, kolizji czy przekroczenie dozwolonej prędkości. O wystawieniu mandatu na miejscu popełnienia wykroczenia decyduje funkcjonariusz policji, a w razie odmowy jego przyjęcia sąd grodzki.

Zobacz również serwis: Wykroczenia

Odpowiedzialność instruktora

REKLAMA

Instruktor ma obowiązek korygowania wszelkich nieprawidłowych zachowań kursanta. Chociaż nie kieruje bezpośrednio pojazdem, ma bezpośredni wpływ na jazdę jako ten, który wydaje polecenia kursantowi. Ponadto pojazd przystosowany do nauki jazdy wyposażony jest w dodatkowy pedał hamulca po stronie instruktora, zatem należy uznać go za współkierującego pojazdem.

Odpowiedzialność instruktora jest jednak niezależna od odpowiedzialności kursanta, a jej zakres zależy od wystąpienia, rodzaju i rangi spowodowanych przez niego naruszeń. Instruktor będzie odpowiadał np. za naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym przez kursanta, wynikające z jego polecenia, brak reakcji na zbyt szybką jazdę czy też dopuszczenie do jazdy niesprawnym samochodem.

Zobacz również serwis: Prawo na drodze

Reasumując, odpowiedzialność za zdarzenie podczas szkolenia praktycznego realizowanego w ruchu drogowym może ponosić zarówno instruktor jak i kursant, a o jej zakresie, biorąc pod uwagę wszelkie okoliczności, zdecyduje sąd.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA