REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia

Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
Materiały Yokohama Rubber

REKLAMA

REKLAMA

Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.

Przyczyny zużycia opon? Po pierwsze ciśnienie powietrza w kołach

REKLAMA

Prawidłowe ciśnienie powietrza w oponie ma wpływ na trakcję, bezpieczeństwo, ale i trwałość. Zbyt wysokie ciśnienie prowadzi do mocniejszego wytarcia bieżnika w centralnej części. Niskie ciśnienie z kolei podwyższa opory toczenia, a co za tym idzie zużycie paliwa oraz sprawia, że samochód staje się mniej stabilny w czasie wykonywania ostrych manewrów na drodze.

REKLAMA

Wiele aut posiada obecnie system kontroli ciśnienia TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Nie zwalania nas to jednak z obowiązku własnoręcznej kontroli ciśnienia, np. raz w miesiącu. Dlaczego? Przepisy mówią, że kontrolka TPMS musi włączyć się najpóźniej, gdy ciśnienie powietrza w kołach osiąga wartość 75 proc. ciśnienia optymalnego. Gdyby system reagował na każdą zmianę ciśnienia, wywołaną np. zmianą temperatury, stale bombardowałby nas informacjami. Dlatego może się zdarzyć, że zanim włączy się kontrolka, będziemy już jakiś czas jeździć na ciśnieniu niższym niż zalecane – mówi Arkadiusz Salwach z Yokohama CEE.

A więc, kontrolę ciśnienia powietrza w kołach trzeba powtarzać mniej więcej raz na jakieś dwa tygodnie. Prawidłową wartość ciśnienia dla kół znajdziemy na słupku drzwi kierowcy bądź na klapce wlewu paliwa. A do tego przy okazji kontroli sprawdzajmy koniecznie poziom ciśnienia w kole zapasowym.

Opony zużywają się nietypowo? A wyważałeś je?

Użytkownicy opon wielosezonowych lub dwóch kompletów kół często zapominają o wyważaniu. To należy powtarzać przynajmniej raz w roku. Niewyważone koła przedniej osi powodują drgania przenoszone na kierownicę. Z kolei niewyważenie kół tylnej osi może generować wibracje karoserii oraz zarzucanie tylnej części samochodu. Poza tym brak wyważenia to też wyższy hałas w czasie jazdy oraz szybsze zużycie np. łożysk kół.

Zużycie opon? Czasami nie zużycie, a ich wiek jest problemem

REKLAMA

Mówiąc o przyczynach zużycia opon, nie sposób nie wspomnieć o scenariuszu, w których choć bieżnik ogumienia nie wykazuje granicznego wytarcia, i tak nadaje się ono wyłącznie do wymiany. Powód? Tym jest wiek opony. Ile można eksploatować jeden komplet? Producenci wskazują, że nie dłużej niż 10 lat, przy czym granicą dużo bezpieczniejszą jest tak właściwie 6 lat. Wiek opony ma znaczenie, bo mieszanka gumowa podlega procesom starzenia. Traci swoje właściwości i staje się po prostu twarda. To pogarsza trakcję i bezpieczeństwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić wiek opony? Wystarczy spojrzeć na kod DOT, czyli czterocyfrowe oznaczenie występujące w kółku na ścianie bocznej opony. Dwie pierwsze cyfry oznaczają rok produkcji, a dwie kolejne tydzień roku.

O zużyciu opon decydują też promienie UV

Wiek, wiekiem. Są jednak czynniki, które mogą przyspieszyć starzenie się gumy w oponie. I te dotyczą przede wszystkim nieprawidłowego przechowywania między sezonami. Przykład? Guma nie lubi promieni UV. Te inicjują powstanie pierwszych pęknięć i tzw. siatki starzeniowej. Poza tym opony nie powinny mieć kontaktu z olejami, smarami czy innymi substancjami o żrących właściwościach.

Opony zużywają się nie tylko w wyniku ścierania bieżnika. Czasami powodem jest uszkodzenie mechaniczne. Najeżdżając na wysoki krawężnik lub wjeżdżając w dziurę, dochodzi do przegrzania konstrukcji lub przerwania warstwy kordu tekstylnego, stalowego lub w skrajnych przypadkach drutówki stopki i powstania wybrzuszeń na boku opony. Skutek? Tym jest pojawienie się np. guza. Opona taka może nie wytrzymać jazdy z wysoką prędkością i pęknie. A taki scenariusz tworzy realne zagrożenie wypadkiem i bezapelacyjnie musi się wiązać z wymianą opony.

Przyczyną zużycia opon może być niedopasowanie do auta

Choć każda opona jest okrągła i czarna, nie każda nadaje się do każdego auta. Podczas wyboru konkretnego modelu kierujący musi pamiętać o takich aspektach jak rozmiar, indeks nośności i indeks prędkości. Pominięcie któregoś z powyższych aspektów sprawia, że nieprawidłowo zacznie działać ABS lub ESP, ewentualnie auto zacznie być bardziej podatne na poślizgi. W skrajnym przypadku i przy nowoczesnym pojeździe, samochód może przejść w tryb awaryjny i wyłączyć systemy bezpieczeństwa zaraz po opuszczeniu warsztatu wulkanizacyjnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

REKLAMA

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

REKLAMA