REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia

Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
Materiały Yokohama Rubber

REKLAMA

REKLAMA

Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.

Przyczyny zużycia opon? Po pierwsze ciśnienie powietrza w kołach

REKLAMA

Prawidłowe ciśnienie powietrza w oponie ma wpływ na trakcję, bezpieczeństwo, ale i trwałość. Zbyt wysokie ciśnienie prowadzi do mocniejszego wytarcia bieżnika w centralnej części. Niskie ciśnienie z kolei podwyższa opory toczenia, a co za tym idzie zużycie paliwa oraz sprawia, że samochód staje się mniej stabilny w czasie wykonywania ostrych manewrów na drodze.

REKLAMA

Wiele aut posiada obecnie system kontroli ciśnienia TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Nie zwalania nas to jednak z obowiązku własnoręcznej kontroli ciśnienia, np. raz w miesiącu. Dlaczego? Przepisy mówią, że kontrolka TPMS musi włączyć się najpóźniej, gdy ciśnienie powietrza w kołach osiąga wartość 75 proc. ciśnienia optymalnego. Gdyby system reagował na każdą zmianę ciśnienia, wywołaną np. zmianą temperatury, stale bombardowałby nas informacjami. Dlatego może się zdarzyć, że zanim włączy się kontrolka, będziemy już jakiś czas jeździć na ciśnieniu niższym niż zalecane – mówi Arkadiusz Salwach z Yokohama CEE.

A więc, kontrolę ciśnienia powietrza w kołach trzeba powtarzać mniej więcej raz na jakieś dwa tygodnie. Prawidłową wartość ciśnienia dla kół znajdziemy na słupku drzwi kierowcy bądź na klapce wlewu paliwa. A do tego przy okazji kontroli sprawdzajmy koniecznie poziom ciśnienia w kole zapasowym.

Opony zużywają się nietypowo? A wyważałeś je?

Użytkownicy opon wielosezonowych lub dwóch kompletów kół często zapominają o wyważaniu. To należy powtarzać przynajmniej raz w roku. Niewyważone koła przedniej osi powodują drgania przenoszone na kierownicę. Z kolei niewyważenie kół tylnej osi może generować wibracje karoserii oraz zarzucanie tylnej części samochodu. Poza tym brak wyważenia to też wyższy hałas w czasie jazdy oraz szybsze zużycie np. łożysk kół.

Zużycie opon? Czasami nie zużycie, a ich wiek jest problemem

REKLAMA

Mówiąc o przyczynach zużycia opon, nie sposób nie wspomnieć o scenariuszu, w których choć bieżnik ogumienia nie wykazuje granicznego wytarcia, i tak nadaje się ono wyłącznie do wymiany. Powód? Tym jest wiek opony. Ile można eksploatować jeden komplet? Producenci wskazują, że nie dłużej niż 10 lat, przy czym granicą dużo bezpieczniejszą jest tak właściwie 6 lat. Wiek opony ma znaczenie, bo mieszanka gumowa podlega procesom starzenia. Traci swoje właściwości i staje się po prostu twarda. To pogarsza trakcję i bezpieczeństwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić wiek opony? Wystarczy spojrzeć na kod DOT, czyli czterocyfrowe oznaczenie występujące w kółku na ścianie bocznej opony. Dwie pierwsze cyfry oznaczają rok produkcji, a dwie kolejne tydzień roku.

O zużyciu opon decydują też promienie UV

Wiek, wiekiem. Są jednak czynniki, które mogą przyspieszyć starzenie się gumy w oponie. I te dotyczą przede wszystkim nieprawidłowego przechowywania między sezonami. Przykład? Guma nie lubi promieni UV. Te inicjują powstanie pierwszych pęknięć i tzw. siatki starzeniowej. Poza tym opony nie powinny mieć kontaktu z olejami, smarami czy innymi substancjami o żrących właściwościach.

Opony zużywają się nie tylko w wyniku ścierania bieżnika. Czasami powodem jest uszkodzenie mechaniczne. Najeżdżając na wysoki krawężnik lub wjeżdżając w dziurę, dochodzi do przegrzania konstrukcji lub przerwania warstwy kordu tekstylnego, stalowego lub w skrajnych przypadkach drutówki stopki i powstania wybrzuszeń na boku opony. Skutek? Tym jest pojawienie się np. guza. Opona taka może nie wytrzymać jazdy z wysoką prędkością i pęknie. A taki scenariusz tworzy realne zagrożenie wypadkiem i bezapelacyjnie musi się wiązać z wymianą opony.

Przyczyną zużycia opon może być niedopasowanie do auta

Choć każda opona jest okrągła i czarna, nie każda nadaje się do każdego auta. Podczas wyboru konkretnego modelu kierujący musi pamiętać o takich aspektach jak rozmiar, indeks nośności i indeks prędkości. Pominięcie któregoś z powyższych aspektów sprawia, że nieprawidłowo zacznie działać ABS lub ESP, ewentualnie auto zacznie być bardziej podatne na poślizgi. W skrajnym przypadku i przy nowoczesnym pojeździe, samochód może przejść w tryb awaryjny i wyłączyć systemy bezpieczeństwa zaraz po opuszczeniu warsztatu wulkanizacyjnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA