REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia

Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
Materiały Yokohama Rubber

REKLAMA

REKLAMA

Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.

Przyczyny zużycia opon? Po pierwsze ciśnienie powietrza w kołach

REKLAMA

Prawidłowe ciśnienie powietrza w oponie ma wpływ na trakcję, bezpieczeństwo, ale i trwałość. Zbyt wysokie ciśnienie prowadzi do mocniejszego wytarcia bieżnika w centralnej części. Niskie ciśnienie z kolei podwyższa opory toczenia, a co za tym idzie zużycie paliwa oraz sprawia, że samochód staje się mniej stabilny w czasie wykonywania ostrych manewrów na drodze.

REKLAMA

Wiele aut posiada obecnie system kontroli ciśnienia TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Nie zwalania nas to jednak z obowiązku własnoręcznej kontroli ciśnienia, np. raz w miesiącu. Dlaczego? Przepisy mówią, że kontrolka TPMS musi włączyć się najpóźniej, gdy ciśnienie powietrza w kołach osiąga wartość 75 proc. ciśnienia optymalnego. Gdyby system reagował na każdą zmianę ciśnienia, wywołaną np. zmianą temperatury, stale bombardowałby nas informacjami. Dlatego może się zdarzyć, że zanim włączy się kontrolka, będziemy już jakiś czas jeździć na ciśnieniu niższym niż zalecane – mówi Arkadiusz Salwach z Yokohama CEE.

A więc, kontrolę ciśnienia powietrza w kołach trzeba powtarzać mniej więcej raz na jakieś dwa tygodnie. Prawidłową wartość ciśnienia dla kół znajdziemy na słupku drzwi kierowcy bądź na klapce wlewu paliwa. A do tego przy okazji kontroli sprawdzajmy koniecznie poziom ciśnienia w kole zapasowym.

Opony zużywają się nietypowo? A wyważałeś je?

Użytkownicy opon wielosezonowych lub dwóch kompletów kół często zapominają o wyważaniu. To należy powtarzać przynajmniej raz w roku. Niewyważone koła przedniej osi powodują drgania przenoszone na kierownicę. Z kolei niewyważenie kół tylnej osi może generować wibracje karoserii oraz zarzucanie tylnej części samochodu. Poza tym brak wyważenia to też wyższy hałas w czasie jazdy oraz szybsze zużycie np. łożysk kół.

Zużycie opon? Czasami nie zużycie, a ich wiek jest problemem

REKLAMA

Mówiąc o przyczynach zużycia opon, nie sposób nie wspomnieć o scenariuszu, w których choć bieżnik ogumienia nie wykazuje granicznego wytarcia, i tak nadaje się ono wyłącznie do wymiany. Powód? Tym jest wiek opony. Ile można eksploatować jeden komplet? Producenci wskazują, że nie dłużej niż 10 lat, przy czym granicą dużo bezpieczniejszą jest tak właściwie 6 lat. Wiek opony ma znaczenie, bo mieszanka gumowa podlega procesom starzenia. Traci swoje właściwości i staje się po prostu twarda. To pogarsza trakcję i bezpieczeństwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić wiek opony? Wystarczy spojrzeć na kod DOT, czyli czterocyfrowe oznaczenie występujące w kółku na ścianie bocznej opony. Dwie pierwsze cyfry oznaczają rok produkcji, a dwie kolejne tydzień roku.

O zużyciu opon decydują też promienie UV

Wiek, wiekiem. Są jednak czynniki, które mogą przyspieszyć starzenie się gumy w oponie. I te dotyczą przede wszystkim nieprawidłowego przechowywania między sezonami. Przykład? Guma nie lubi promieni UV. Te inicjują powstanie pierwszych pęknięć i tzw. siatki starzeniowej. Poza tym opony nie powinny mieć kontaktu z olejami, smarami czy innymi substancjami o żrących właściwościach.

Opony zużywają się nie tylko w wyniku ścierania bieżnika. Czasami powodem jest uszkodzenie mechaniczne. Najeżdżając na wysoki krawężnik lub wjeżdżając w dziurę, dochodzi do przegrzania konstrukcji lub przerwania warstwy kordu tekstylnego, stalowego lub w skrajnych przypadkach drutówki stopki i powstania wybrzuszeń na boku opony. Skutek? Tym jest pojawienie się np. guza. Opona taka może nie wytrzymać jazdy z wysoką prędkością i pęknie. A taki scenariusz tworzy realne zagrożenie wypadkiem i bezapelacyjnie musi się wiązać z wymianą opony.

Przyczyną zużycia opon może być niedopasowanie do auta

Choć każda opona jest okrągła i czarna, nie każda nadaje się do każdego auta. Podczas wyboru konkretnego modelu kierujący musi pamiętać o takich aspektach jak rozmiar, indeks nośności i indeks prędkości. Pominięcie któregoś z powyższych aspektów sprawia, że nieprawidłowo zacznie działać ABS lub ESP, ewentualnie auto zacznie być bardziej podatne na poślizgi. W skrajnym przypadku i przy nowoczesnym pojeździe, samochód może przejść w tryb awaryjny i wyłączyć systemy bezpieczeństwa zaraz po opuszczeniu warsztatu wulkanizacyjnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA