Felgi skręcane: co to jest, czym się charakteryzują?
REKLAMA
REKLAMA
Jeśli mówimy o felgach z najwyższej półki, musimy liczyć się z wydatkiem kilku, nawet kilkunastu tysięcy za komplet. Nie dostaniesz ich w pierwszym lepszym sklepie, prawie na pewno poczekasz na dostawę, ale efekt będzie niesamowity. Nie spiesz się więc, zobacz, co możesz wybrać!
REKLAMA
Felgi skręcane – robótki ręczne
Koła w najwyższych rozmiarach – duże i szerokie wymagają bardzo wytrzymałych a jednocześnie lekkich felg. Producenci czasem nie są w stanie wykonać ich z jednego kawałka metalu, czy to przez odlewanie, czy kucie. To po prostu ograniczenie produkcyjne. Rozwiązali ten problem składając felgi z kilku elementów. Dzięki temu są one odpowiednio lekkie i wytrzymałe zarazem. I wcale nie oznacza to gorszej jakości – wręcz przeciwnie! Muszą być one skręcane ręcznie, z zachowaniem aptekarsko-jubilerskiej dokładności.
Zobacz również: Na co zwracać uwagę przy zakupie felg tunerskich?
Ich rodowód wywodzi się ze sportów wyścigowych, gdzie potrzebne są często felgi bardzo nietypowe. Jak się je wytwarza? Osobno odlewa się bądź kuje obręcz, osobno ramiona. Wymaga to olbrzymiej precyzji i doświadczenia zakładu.
REKLAMA
Jest ona wymagana także podczas skręcania. Po wstępnej przymiarce ramiona są mocowane do obręczy przy pomocy tytanowych śrub. Na cały obwód jednej felgi wchodzi ich aż kilkadziesiąt. Podczas tej „tytanicznej” pracy nieustannie dokonuje się precyzyjnych pomiarów – czy wszystko idzie równo, czy nie zagrozi odpowiedniemu wyważeniu.
Najważniejsze jest scentrowanie felgi. To naprawdę wyjątkowo odpowiedzialne zajęcie. A efekt? Piękna, lekka felga o charakterystycznym łączeniu śrubami. Nie do podrobienia, na pierwszy rzut oka można ją rozpoznać. A jest od czego odróżniać, bo wiele tańszych modeli felg, zwykłych, odwołuje się do stylistyki łączonych. Mają dookoła obręczy rozmieszczony wzór imitujący główki śrub. Ale powiedzmy sobie uczciwie – o ile nawiązywanie do najlepszych rozwiązań jest zrozumiałe, to jedno spojrzenie wystarczy, by odróżnić oryginał od stylizacji. Dzięki temu felgi skręcane są elitą wśród tunerskich felg.
Zobacz również: Jak odnowić felgi samochodowe?
Wadę mają tylko jedną: łączenie wymaga zwiększenia wewnętrznej średnicy felgi – gdzieś te śrubki trzeba wkręcić, i to dość głęboko. Dlatego felgi skręcane mają średnicę wewnętrzną mniej więcej o rozmiar mniejszą, niż wskazuje na to ich rozmiar. Jeśli na piastę Twojego auta wchodzi powiedzmy osiemnastka, to przy skręcanych wybierz dziewiętnastkę. Ale to tylko szacunkowa ocena – kieruj się zawsze dokładnymi danymi producenta. Za cenę mniej więcej dwóch dobrych felg kupisz jedną skręcaną, więc należy Ci się dokładna i profesjonalna obsługa. I na pewno ją dostaniesz.
REKLAMA
REKLAMA