Przyczepność na mokrej nawierzchni - czym jest aquaplaning?
REKLAMA
REKLAMA
Poślizg na mokrej nawierzchni - aquaplaning
W trakcie jazdy na mokrej nawierzchni, wraz ze wzrostem prędkości zmniejsza się powierzchnia jaką opona przylega do jezdni. Opona coraz wolniej odprowadza wodę przez co jej warstwa ulega stałemu powiększeniu. Im opona jest bardziej zużyta a bieżnik opony jest niższy, tym wydajność opony gwałtownie spada. W rezultacie auto traci przyczepność do drogi i traci stabilność.
REKLAMA
Większość kierowców uważa, że poślizg samochodem na wodzie może nastąpić albo w trakcie pokonywania zakrętu, albo przy próbie gwałtownego hamowania. W rzeczywistości auto najczęściej traci przyczepność przy szybkiej jeździe na wprost.
Przy prędkościach przekraczających 100 km/h opona mająca bieżnik na poziomie 1,6 mm dotyka nawierzchni jezdni zaledwie 6-8% procentami swojej standardowej powierzchni. Płaszczyzna oddzielająca oponę od drogi jest już tak potężna, że auto może stracić stabilność na tylnej osi i obrócić się wokół własnej osi. Dlatego należy wystrzegać się jazdy na oponach których bieżnik jest niższy niż 3,5 mm bowiem taka opona może stanowić wyraźne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.
Aquaplaning - nowa i stara opona
REKLAMA
Z testów przeprowadzonych przez koncern Nokian wynika, że przy jeździe na zużytych oponach aquaplaning zaczyna się już przy prędkości 76 km/h, natomiast w przypadku nowych opon dopiero przy 96 km/h. Dotyczy to sytuacji, kiedy grubość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm, a na jezdni znajduje się 5 mm wody.
Specjaliści zalecają także, aby co kilkanaście tys. kilometrów zamieniać miejscami koła napędowe z nienapędowymi. Pozwoli to wyrównać poziom zużycia pomiędzy poszczególnymi oponami na osiach i wydłużyć żywotność ogumienia w samochodzie.
Warto także zwrócić uwagę, czy bieżnik opony zużywa się w jednakowym stopniu na całej oponie. Często zdarza się, się grubość bieżnika na jej barku zewnętrznym wynosi pięć milimetrów, a rowki od wewnątrz opony mogą być praktycznie starte. Najczęściej winę za taki stan rzeczy ponosi, albo zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie, nieprawidłowe ustawienie kąta skrętu a nawet uszkodzenie amortyzatorów.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA