REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyczepność na mokrej nawierzchni - czym jest aquaplaning?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zjawisko aquaplaningu wzrasta wraz ze wzrostem prędkości auta.
Zjawisko aquaplaningu wzrasta wraz ze wzrostem prędkości auta.
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

Jazda po wodzie na oponie o niskim bieżniku może spowodować, że auto wpadnie poślizg nawet na prostym odcinku drogi. Jak to możliwe?

Poślizg na mokrej nawierzchni - aquaplaning

W trakcie jazdy na mokrej nawierzchni, wraz ze wzrostem prędkości zmniejsza się powierzchnia jaką opona przylega do jezdni. Opona coraz wolniej odprowadza wodę przez co jej warstwa ulega stałemu powiększeniu. Im opona jest bardziej zużyta a bieżnik opony jest niższy, tym wydajność opony gwałtownie spada. W rezultacie auto traci przyczepność do drogi i traci stabilność.

REKLAMA

REKLAMA

Większość kierowców uważa, że poślizg samochodem na wodzie może nastąpić albo w trakcie pokonywania zakrętu, albo przy próbie gwałtownego hamowania. W rzeczywistości auto najczęściej traci przyczepność przy szybkiej jeździe na wprost.

Przy prędkościach przekraczających 100 km/h opona mająca bieżnik na poziomie 1,6 mm dotyka nawierzchni jezdni zaledwie 6-8% procentami swojej standardowej powierzchni. Płaszczyzna oddzielająca oponę od drogi jest już tak potężna, że auto może stracić stabilność na tylnej osi i obrócić się wokół własnej osi. Dlatego należy wystrzegać się jazdy na oponach których bieżnik jest niższy niż 3,5 mm bowiem taka opona może stanowić wyraźne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.

REKLAMA

Aquaplaning - nowa i stara opona

Z testów przeprowadzonych przez koncern Nokian wynika, że przy jeździe na zużytych oponach aquaplaning zaczyna się już przy prędkości 76 km/h, natomiast w przypadku nowych opon dopiero przy 96 km/h. Dotyczy to sytuacji, kiedy grubość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm, a na jezdni znajduje się 5 mm wody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specjaliści zalecają także, aby co kilkanaście tys. kilometrów zamieniać miejscami koła napędowe z nienapędowymi.  Pozwoli to wyrównać poziom zużycia pomiędzy poszczególnymi oponami na osiach i wydłużyć żywotność ogumienia w samochodzie.

Warto także zwrócić uwagę, czy bieżnik opony zużywa się w jednakowym stopniu na całej oponie. Często zdarza się, się grubość bieżnika na jej barku zewnętrznym wynosi pięć milimetrów, a rowki od wewnątrz opony mogą być praktycznie starte. Najczęściej winę za taki stan rzeczy ponosi, albo zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie, nieprawidłowe ustawienie kąta skrętu a nawet uszkodzenie amortyzatorów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA