REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Robert Lewandowski
Business Development Manager w CARFAX
samochód, samochód używany, zakup samochodu
Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Rynek wtórny oferuje szeroki wybór pojazdów w różnorodnych cenach, gdzie każdy może znaleźć ofertę przystającą do jego możliwości finansowych, ale kryje również liczne pułapki – od ukrytych wad technicznych samochodu po potencjalne problemy prawne. Dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie samochodu używanego warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach, aby uniknąć kosztownych błędów i nabyć auto w dobrym stanie.

REKLAMA

REKLAMA

Zakup używanego samochodu: kwestie formalne i własnościowe

Jak wygląda sytuacja własnościowa pojazdu?

Przede wszystkim powinniśmy zadbać o to, aby mieć pewność, że kupujemy pojazd od osoby lub podmiotu będącego jego prawnie usankcjonowanym właścicielem, lub mającym formalne umocowanie do przeprowadzenia transakcji. Należy być szczególnie ostrożnym w sytuacji, gdy sprzedawca unika odpowiedzi na pytania lub naciska na szybki zakup.

Zakup auta od osoby lub podmiotu, który nie jest jego jedynym właścicielem, lub nie ma pełni praw do jego sprzedaży, może prowadzić do problemów formalnych. Pierwszą rzeczą, którą należy zweryfikować, są dane w dowodzie rejestracyjnym – w rubryce C znajdziemy informacje o właścicielach pojazdu. Konieczna jest formalna zgoda wszystkich właścicieli na dokonanie sprzedaży, nie muszą jednak być oni fizycznie obecne przy zawarciu umowy. Jeśli jednak nie są, musimy mieć pewność, że strona dokonująca z nami transakcji ma formalne, poświadczone pełnomocnictwa do jej przeprowadzenia.

Sprawdzenie auta w bazach policyjnych lub innych oficjalnych źródłach

Aby uniknąć problemów prawnych, warto również sprawdzić, czy samochód nie jest skradziony lub obciążony zastawem. Można to zrobić w bazie CEPiK (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców), w wydziale komunikacji lub poprzez raporty historii pojazdu dostępne online, np. na CARFAX. Niektóre auta mogą być objęte postępowaniem komorniczym, co oznacza ryzyko ich utraty po zakupie. Należy bezwzględnie pamiętać, że sprzedane auta zajęte przez komornika lub z zastawami pozostają przedmiotem zajęcia lub zastawu, nawet jeśli kupujący nie miał tego świadomości. Podobnie sprawa ma się z pojazdami, które są przedmiotem paserstwa. To jeden z najważniejszych i w zasadzie nierozwiązywalnych na korzyść nowego właściciela problemów.

REKLAMA

Zakup używanego samochodu: stan techniczny

Historia serwisowa – klucz do oceny stanu technicznego

Pełna dokumentacja serwisowa jest kluczowa, ponieważ pozwala zweryfikować, czy auto było regularnie serwisowane, jakie naprawy były przeprowadzane oraz czy właściciel dbał o jego odpowiednią eksploatację. Dzięki niej można potwierdzić historię napraw, sprawdzić, czy na czas wymieniano kluczowe podzespoły (jak np. pasek rozrządu), a także zweryfikować przebieg pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regularne wpisy w książce serwisowej i faktury za naprawy mogą też pomóc w wykryciu ewentualnych manipulacji licznikiem. Podczas sprawdzania dokumentacji warto zwrócić uwagę na jej kompletność i regularność wpisów. Luki w historii serwisowej mogą świadczyć o zaniedbaniach w eksploatacji pojazdu. Jeśli auto było serwisowane w autoryzowanych stacjach obsługi, można poprosić o wydruk historii napraw. Szczególną ostrożność należy zachować, jeśli wygląda ona nietypowo, np. obejmuje częste interwencje w układzie napędowym, chłodzenia czy skrzyni biegów, co może wskazywać na poważne problemy techniczne. Pełna historia serwisowa pojazdu to jeden z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo i długowieczność auta. Jej brak powinien skłonić do dokładniejszej weryfikacji pojazdu przed zakupem, aby uniknąć późniejszych problemów i wysokich kosztów.

Czy pojazd przechodził poważne awarie i naprawy?

Zapytaj sprzedającego o ewentualne usterki mechaniczne, elektryczne lub konstrukcyjne. Warto także skorzystać z raportów historii pojazdu szczególnie w przypadku aut importowanych. Jeśli samochód brał udział w wypadkach lub kolizjach, warto poprosić o szczegóły tych zdarzeń oraz informację czy naprawa została wykonana w sposób zapewniający dalsze bezpieczne i bezproblemowe użytkowanie pojazdu. Aktualny przegląd techniczny nie zawsze oznacza, że samochód jest w idealnym stanie. Jeśli auto z trudem przeszło badanie techniczne lub sprzedawca unika rozmowy na ten temat, może to sugerować ukryte problemy, wymagające kosztownych napraw.

Likwidacja szkód i naprawy powypadkowe to jeden z najszerzej dyskutowanych problemów na rynku aut używanych. Należy przy tym pamiętać, że skutki niektórych uszkodzeń mogą być niewidoczne. Powypadkowe uszkodzenia podwozia, czy układu zawieszenia w warunkach amatorskich są często niemożliwe do wykrycia, a jednocześnie najbardziej zagrażają naszemu bezpieczeństwu. Warto w tym przypadku skorzystać z pomocy profesjonalistów.

Niezależna inspekcja mechanika

Zawsze warto skonsultować stan techniczny auta z niezależnym mechanikiem. Jeśli sprzedawca nie zgadza się na taką inspekcję, jest to poważny sygnał ostrzegawczy. Pamiętajmy, że koszt, który z tego powodu poniesiemy, to zaledwie ułamek ceny, którą płacimy za pojazd. Jednocześnie uchronić nas to może przed znacznie większymi wydatkami. Usterki elektroniki mogą okazać się trudniejsze i droższe do zdiagnozowania oraz usunięcia niż usterki mechaniczne. Diagnoza pojazdu przez doświadczonego profesjonalistę powinna być kluczowym krokiem w podejmowaniu decyzji o zakupie.

Jazda próbna – obowiązkowy etap weryfikacji

Nie kupuj auta bez jazdy próbnej. Podczas testu zwróć uwagę na pracę silnika, reakcję skrzyni biegów, stan zawieszenia oraz wszelkie niepokojące dźwięki. Sprawdź też, czy samochód prowadzi się stabilnie i czy układ hamulcowy działa prawidłowo. Daj sobie szansę na zweryfikowanie swoich wyobrażeń o konkretnym modelu, sprawdź, czy, czujesz się w nim komfortowo i bezpiecznie.

Zakup używanego samochodu: koszty eksploatacji i dodatkowe opłaty

Ubezpieczenie OC

Sprawdzenie polisy może pomóc uniknąć niespodziewanych kosztów – aktywne obowiązkowe ubezpieczenie OC jest wraz z pojazdem przekazywane nowemu właścicielowi i zachowuje ważność do czasu wygaśnięcia polisy. Brak OC oznacza konieczność natychmiastowego wykupienia nowego ubezpieczenia. Często pomijamy ten koszt pojazdu w swoich kalkulacjach.

Jak auto było użytkowane?

Historia użytkowania auta ma duże znaczenie dla jego stanu. Pojazdy eksploatowane jako taksówki, samochody flotowe lub do nauki jazdy zazwyczaj są mocno zużyte. Nie oznacza to, że powinniśmy bezwarunkowo zdyskwalifikować zakup takiego samochodu, wystarczy, że zachowamy czujność. W weryfikacji tej części historii pojazdu może nam pomóc wgląd w przebieg zmian właścicieli. Jeśli właścicielem jest przedsiębiorca, warto sprawdzić, jaki rodzaj działalności prowadzi

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA