REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: demontaż radia i głośników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F demontaż radia i głośników
Opel Astra F demontaż radia i głośników

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana radia i głośników to jedna z czynności, którą możemy wykonać samemu. W poradniku tym pokażemy jak przeprowadzić wymianę fabrycznego radia i głośników.

Do wymontowania fabrycznego radia będą nam potrzebne wyjmaki, które możemy kupić w sklepie car-audio lub serwisie aukcyjnym. Należy pamiętać, żeby dobrać także odpowiednie klucze do naszego radia. Ceny zaczynają się już od kilku złotych. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora, który spowoduje zakodowanie radia. Następnie odkręcamy cztery śruby typu torx na przednim panelu radia. Będzie do tego potrzebny klucz Torx T2.

REKLAMA

Teraz wkładamy wyjmaki w otwory po śrubach do momentu, w którym wyczujemy wyraźny opór i usłyszymy charakterystyczne kliknięcie . W ten sposób doprowadzimy do odpięcia zaczepów mocujących radio. Kolejny krok to: chwytamy za uchwyty i delikatnie rozpieramy je na boki, jednocześnie pociągając do siebie. W ten sposób wyjmujemy równomiernie całe radio.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż zegarów

REKLAMA

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wyjmujemy uchwyty z otworów w przednim panelu radia. W tym celu należy ścisnąć małym śrubokrętem zatrzaski mocujące. Wsuwamy radio we wnękę montażową i solidnie dopychamy do momentu aż usłyszymy „kliknięcie” sprężyn mocujących. Następnie podłączamy przewód masowy akumulatora i przechodzimy do ustawienia radia.

Po odłączeniu zasilania, nasze radio zostanie automatycznie zablokowane. W celu jego odblokowania należy wprowadzić odpowiedni kod. Po włączeniu radia ukaże się napis „SAFE” i po około 3 sekundach zobaczymy „10 ----‘’. Oznacza to, że pozostało nam 10 prób na wprowadzenie kodu. Kreski poziome oznaczają ilość cyfr, z których składa się kod zabezpieczający.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana rozrusznika

Korzystając z przycisków wybierania stacji radiowych od 1 do 4 wprowadzamy odpowiedni kod. W celu wprowadzenia pierwszej cyfry należy wciskać tyle razy przycisk 1 aż pokaże się odpowiednia cyfra na wyświetlaczu. W taki sam sposób wprowadzamy kolejne cyfry. Po wprowadzeniu kodu należy go potwierdzić. W tym celu wciskamy na około 3 sekundy przycisk AS. Jeśli wprowadziliśmy błędny kod to na wyświetlaczu pojawi się informacja „9 SAFE”. Po 10 sekundach będziemy mogli ponownie wprowadzić kod.

REKLAMA

Warto wiedzieć, że pomiędzy pierwszą, drugą i trzecią próbą należy czekać około 10 sekund. Po czwartej próbie, czas oczekiwania zwiększa się do 10 minut i zostaje podwojony po każdej kolejnej błędnej próbie. Po 10 krotnym błędnym wprowadzeniu kodu radio nie daje się włączyć i pozostaje wizyta w specjalistycznym warsztacie.

Przechodzimy do wymiany głośników. Pierwszy krok to dobór odpowiednich głośników. Najlepiej udać się do sklepu car-audio, w którym sprzedawca dobierze nam idealne głośniki do możliwości naszego radia. W przypadku wymiany głośników zachodzi konieczność demontażu tapicerki drzwi.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Pokrycia drzwi występowały jako części zamienne. Jednak od maja 1993 nie było otworu na korbkę opuszczania szyb. W takim przypadku należy zrobić otwór o średnicy 28mm od tyłu pokrycia. Poniżej znajduje się opis demontażu boczku drzwi.

Przechodzimy do wymontowania boczku drzwi. Na początku wyjmujemy z drzwi trójkątną osłonę wewnętrznego mocowania lusterka. Następnie wyjmujemy wtyk złącza głośnika wysokotonowego. Teraz demontujemy korbkę opuszczania szyb (jeśli jest na wyposażeniu auta). W tym celu należy wepchnąć drucianą klamrę za pomocą wąskiego śrubokręta w kierunku przodu drzwi.

Zsuwamy korbkę z osi i wciskamy klamrę w rowek korbki jeśli została zdjęta w trakcie demontażu. Demontujemy podkładkę z tworzywa sztucznego. Jeśli mam elektryczne sterowanie szyb i lusterek to należy podważyć przełącznik za pomocą śrubokręta. Następnie za pomocą śrubokręta gwiazdkowego odkręcamy 6 wkrętów mocujących i odpinamy boczek drzwi z zatrzasków.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

W przypadku drzwi tylnych mamy do odkręcenia cztery wkręty. Teraz rozłączamy złącze elektryczne od sterowania szyb i lusterek (jeśli występuje) i pociągamy poszycie drzwi ponad przycisk ryglowania drzwi. Wyjmujemy do góry wewnętrzne uszczelnienie drzwi i ściągamy delikatnie folię ochraniającą (jeśli zachodzi taka potrzeba).

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na początku przyklejamy dokładnie folię ochronną. Jest to bardzo ważna operacja, ponieważ szczelnie zaklejona folia uniemożliwia przedostawanie się wody do wnętrza kabiny. Jeżeli folia jest uszkodzona w którymś miejscu należy ja zakleić. Przystawiamy boczek do drzwi i podłączamy przewody sterowania szyb i lusterek (jeśli są w samochodzie).

Przekładamy poszycie przez przycisk ryglowania drzwi i wciskamy je w zatrzaski. W przypadku, kiedy w drzwiach mamy sterowanie korbką to nasuwamy na oś korbki plastikową podkładką zwracając uwagę, żeby była zamontowana wystającą stroną do poszycia drzwi. Wsuwamy na oś korbkę i dobijamy ją ręką do momentu, aż klamra sprężysta wskoczy w rowek osi. Przy zamkniętej szybie korbka musi być skierowana do dołu.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana alternatora

Wkręcamy wkręty mocujące (4 lub 6 w zależności od drzwi). Teraz wciskamy w pokrycie wyłącznik elektrycznego sterowania lusterka lub opuszczania szyby. Na końcu podłączamy głośnik wysokotonowy i wciskamy trójkątną osłonę mocowania lusterka.

Znając sposób demontażu poszycia drzwi przechodzimy do wymiany głośników.

Głośniki drzwi przednich

Pierwszy krok to wymontowanie bocznego poszycia drzwi. Wykonujemy to zgodnie z powyższym opisem. Po wymontowaniu boczku odkręcamy trzy wkręty mocujące głośnik i wyjmujemy go. Zdejmujemy wtyk złącza i możemy zamontować nowy głośnik. Jeśli będzie oryginalny to nie należy stosować przejściówek. W przypadku głośników innych firm, istnieje konieczności zastosowania specjalnej przejściówki głośnikowej

Głośnik wysokotonowy drzwi przednich

Łapiemy za trójkątną pokrywę w górnej części w drzwiach i pociągamy delikatnie do siebie, następnie wyjmujemy do góry. Odpinamy wtyk złącza elektrycznego i wyjmujemy głośnik z pokrywy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: CB radio w telefonie komórkowym. Czy to działa?

Głośniki tylne (hatchback, sedan)

Na początku wyjmujemy wtyk ze złącza i odkręcamy od dołu cztery wkręty mocujące głośnik. Wyjmujemy głośnik i w jego miejsce montujemy nowy. Postępujemy w odwrotnej kolejności do demontażu.

Tylne głośniki (kombi)

Pierwszy krok to wymontowanie pokrycia drzwi. Następnie odkręcamy wkręty mocujące głośnik, odpinamy wtyk złącza elektrycznego a następnie wyjmujemy głośnik i w jego miejsce montujemy nowy. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Jeżeli decydujemy się na zmianę głośników na lepsze, renomowanej i cenionej firmy na rynku to należy również zmienić radio. Oryginalne radio nie wykorzysta w pełni możliwości naszych głośników. Po wymianie samych głośników może się okazać, że nie ma żadnej różnicy. Przy montażu nowego nieoryginalnego radia nie powinno być żadnych problemów. Wystarczy użyć jedynie specjalnej przejściówki, która pozwoli nam podłączyć radio bez zbędnego cięcia i lutowania kabli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA