REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: demontaż radia i głośników

Robert Kuśpiel
Opel Astra F demontaż radia i głośników
Opel Astra F demontaż radia i głośników

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana radia i głośników to jedna z czynności, którą możemy wykonać samemu. W poradniku tym pokażemy jak przeprowadzić wymianę fabrycznego radia i głośników.

Do wymontowania fabrycznego radia będą nam potrzebne wyjmaki, które możemy kupić w sklepie car-audio lub serwisie aukcyjnym. Należy pamiętać, żeby dobrać także odpowiednie klucze do naszego radia. Ceny zaczynają się już od kilku złotych. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora, który spowoduje zakodowanie radia. Następnie odkręcamy cztery śruby typu torx na przednim panelu radia. Będzie do tego potrzebny klucz Torx T2.

REKLAMA

REKLAMA

Teraz wkładamy wyjmaki w otwory po śrubach do momentu, w którym wyczujemy wyraźny opór i usłyszymy charakterystyczne kliknięcie . W ten sposób doprowadzimy do odpięcia zaczepów mocujących radio. Kolejny krok to: chwytamy za uchwyty i delikatnie rozpieramy je na boki, jednocześnie pociągając do siebie. W ten sposób wyjmujemy równomiernie całe radio.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż zegarów

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wyjmujemy uchwyty z otworów w przednim panelu radia. W tym celu należy ścisnąć małym śrubokrętem zatrzaski mocujące. Wsuwamy radio we wnękę montażową i solidnie dopychamy do momentu aż usłyszymy „kliknięcie” sprężyn mocujących. Następnie podłączamy przewód masowy akumulatora i przechodzimy do ustawienia radia.

REKLAMA

Po odłączeniu zasilania, nasze radio zostanie automatycznie zablokowane. W celu jego odblokowania należy wprowadzić odpowiedni kod. Po włączeniu radia ukaże się napis „SAFE” i po około 3 sekundach zobaczymy „10 ----‘’. Oznacza to, że pozostało nam 10 prób na wprowadzenie kodu. Kreski poziome oznaczają ilość cyfr, z których składa się kod zabezpieczający.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana rozrusznika

Korzystając z przycisków wybierania stacji radiowych od 1 do 4 wprowadzamy odpowiedni kod. W celu wprowadzenia pierwszej cyfry należy wciskać tyle razy przycisk 1 aż pokaże się odpowiednia cyfra na wyświetlaczu. W taki sam sposób wprowadzamy kolejne cyfry. Po wprowadzeniu kodu należy go potwierdzić. W tym celu wciskamy na około 3 sekundy przycisk AS. Jeśli wprowadziliśmy błędny kod to na wyświetlaczu pojawi się informacja „9 SAFE”. Po 10 sekundach będziemy mogli ponownie wprowadzić kod.

Warto wiedzieć, że pomiędzy pierwszą, drugą i trzecią próbą należy czekać około 10 sekund. Po czwartej próbie, czas oczekiwania zwiększa się do 10 minut i zostaje podwojony po każdej kolejnej błędnej próbie. Po 10 krotnym błędnym wprowadzeniu kodu radio nie daje się włączyć i pozostaje wizyta w specjalistycznym warsztacie.

Przechodzimy do wymiany głośników. Pierwszy krok to dobór odpowiednich głośników. Najlepiej udać się do sklepu car-audio, w którym sprzedawca dobierze nam idealne głośniki do możliwości naszego radia. W przypadku wymiany głośników zachodzi konieczność demontażu tapicerki drzwi.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Pokrycia drzwi występowały jako części zamienne. Jednak od maja 1993 nie było otworu na korbkę opuszczania szyb. W takim przypadku należy zrobić otwór o średnicy 28mm od tyłu pokrycia. Poniżej znajduje się opis demontażu boczku drzwi.

Przechodzimy do wymontowania boczku drzwi. Na początku wyjmujemy z drzwi trójkątną osłonę wewnętrznego mocowania lusterka. Następnie wyjmujemy wtyk złącza głośnika wysokotonowego. Teraz demontujemy korbkę opuszczania szyb (jeśli jest na wyposażeniu auta). W tym celu należy wepchnąć drucianą klamrę za pomocą wąskiego śrubokręta w kierunku przodu drzwi.

Zsuwamy korbkę z osi i wciskamy klamrę w rowek korbki jeśli została zdjęta w trakcie demontażu. Demontujemy podkładkę z tworzywa sztucznego. Jeśli mam elektryczne sterowanie szyb i lusterek to należy podważyć przełącznik za pomocą śrubokręta. Następnie za pomocą śrubokręta gwiazdkowego odkręcamy 6 wkrętów mocujących i odpinamy boczek drzwi z zatrzasków.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

W przypadku drzwi tylnych mamy do odkręcenia cztery wkręty. Teraz rozłączamy złącze elektryczne od sterowania szyb i lusterek (jeśli występuje) i pociągamy poszycie drzwi ponad przycisk ryglowania drzwi. Wyjmujemy do góry wewnętrzne uszczelnienie drzwi i ściągamy delikatnie folię ochraniającą (jeśli zachodzi taka potrzeba).

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na początku przyklejamy dokładnie folię ochronną. Jest to bardzo ważna operacja, ponieważ szczelnie zaklejona folia uniemożliwia przedostawanie się wody do wnętrza kabiny. Jeżeli folia jest uszkodzona w którymś miejscu należy ja zakleić. Przystawiamy boczek do drzwi i podłączamy przewody sterowania szyb i lusterek (jeśli są w samochodzie).

Przekładamy poszycie przez przycisk ryglowania drzwi i wciskamy je w zatrzaski. W przypadku, kiedy w drzwiach mamy sterowanie korbką to nasuwamy na oś korbki plastikową podkładką zwracając uwagę, żeby była zamontowana wystającą stroną do poszycia drzwi. Wsuwamy na oś korbkę i dobijamy ją ręką do momentu, aż klamra sprężysta wskoczy w rowek osi. Przy zamkniętej szybie korbka musi być skierowana do dołu.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana alternatora

Wkręcamy wkręty mocujące (4 lub 6 w zależności od drzwi). Teraz wciskamy w pokrycie wyłącznik elektrycznego sterowania lusterka lub opuszczania szyby. Na końcu podłączamy głośnik wysokotonowy i wciskamy trójkątną osłonę mocowania lusterka.

Znając sposób demontażu poszycia drzwi przechodzimy do wymiany głośników.

Głośniki drzwi przednich

Pierwszy krok to wymontowanie bocznego poszycia drzwi. Wykonujemy to zgodnie z powyższym opisem. Po wymontowaniu boczku odkręcamy trzy wkręty mocujące głośnik i wyjmujemy go. Zdejmujemy wtyk złącza i możemy zamontować nowy głośnik. Jeśli będzie oryginalny to nie należy stosować przejściówek. W przypadku głośników innych firm, istnieje konieczności zastosowania specjalnej przejściówki głośnikowej

Głośnik wysokotonowy drzwi przednich

Łapiemy za trójkątną pokrywę w górnej części w drzwiach i pociągamy delikatnie do siebie, następnie wyjmujemy do góry. Odpinamy wtyk złącza elektrycznego i wyjmujemy głośnik z pokrywy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: CB radio w telefonie komórkowym. Czy to działa?

Głośniki tylne (hatchback, sedan)

Na początku wyjmujemy wtyk ze złącza i odkręcamy od dołu cztery wkręty mocujące głośnik. Wyjmujemy głośnik i w jego miejsce montujemy nowy. Postępujemy w odwrotnej kolejności do demontażu.

Tylne głośniki (kombi)

Pierwszy krok to wymontowanie pokrycia drzwi. Następnie odkręcamy wkręty mocujące głośnik, odpinamy wtyk złącza elektrycznego a następnie wyjmujemy głośnik i w jego miejsce montujemy nowy. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Jeżeli decydujemy się na zmianę głośników na lepsze, renomowanej i cenionej firmy na rynku to należy również zmienić radio. Oryginalne radio nie wykorzysta w pełni możliwości naszych głośników. Po wymianie samych głośników może się okazać, że nie ma żadnej różnicy. Przy montażu nowego nieoryginalnego radia nie powinno być żadnych problemów. Wystarczy użyć jedynie specjalnej przejściówki, która pozwoli nam podłączyć radio bez zbędnego cięcia i lutowania kabli.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA