Czy należy martwić się zaparowanymi reflektorami? Porada
REKLAMA
REKLAMA
Często po jeździe w deszczu lub po zimnej nocy kierowcy zauważają zaroszone lub zaparowane szyby reflektorów ze szkłami przezroczystymi. Dlaczego? Podgrzane przez pracującą żarówkę, powietrze wypychane jest przez odpowietrzenie obudowy reflektora. Po wyłączeniu reflektor powoli się ochładza i wilgotne powietrze wchodzi do jego wnętrza przez odpowietrznik. Wilgoć ta paruje w ciepłym reflektorze i osadza się jako kondensat na chłodnej przedniej szybie. Proces "parowania reflektorów" ten określa się fachowo jako zaroszenie.
REKLAMA
Zobacz również: Jak dbać o światła?
Po krótkiej jeździe przy "suchej" pogodzie lub po krótkotrwałym włączeniu reflektorów następuje proces parowania i osuszenie wnętrza reflektora.Taki sam efekt parowania i osuszania występuje w reflektorach ze szkłem profilowanym, lecz ze względu na profilowanie szkła nie jest aż tak widoczny, jak w reflektorach ze szkłami przezroczystymi. Jeżeli zauważamy roszenie (parowanie) reflektorów należy sprawdzić reflektor pod względem nieszczelności lub uszkodzeń mechanicznych. Jeżeli nie stwierdza się żadnych usterek - reflektor może być dalej eksploatowany.
Zobacz również: Jak zamontować lampy ksenonowe?
REKLAMA
REKLAMA