Opel Vectra 2.5 V6: wymiana termostatu
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę termostatu w Oplu Vectrze 2,5 V6 Zaczynamy od spuszczenia płynu chłodniczego przez korek spustowy znajdujący się przy chłodnicy. Następnie musimy wyciągnąć akumulator, aby ułatwić sobie dostęp do termostatu. Teraz zdejmujemy kolektor ssący i kolektor dolotowy. Po lewej stronie jest przykręcony na 3 śruby 8mm przewód recyrkulacji spalin, który odkręcamy i odpinamy linkę przepustnicy oraz linkę tempomatu. Dalej odczepiamy osłonę przewodów podciśnieniowych i imbusem odkręcamy przewody.
REKLAMA
Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?
REKLAMA
Odkręcamy przewód podciśnienia i termozawór w tylnej części silnika. Musimy wypiąć z niego wtyczkę i wysunąć wąski przewód podciśnienia oraz wykręcić silniczek krokowy. Teraz odłączamy przewód doprowadzający płyn do przepustnicy i nasadką 10mm odkręcamy 4 śruby główne kolektora ssącego oraz dwie śruby 8mm, podtrzymujące wsporniki listwy. Zdejmując kolektor zobaczymy cel naszej pracy, czyli termostat. Przy demontażu sztywnego przewodu należy wyciągnąć ściankę grodziową. W środku znajdują się trzy wiązki kabli pomiędzy, którymi znajduje się wkręt krzyżakowy, który odkręcamy i wyjmujemy ściankę wraz z przewodem sztywnym przykręconym śrubą na klucz 13mm.
Sam termostat przykręcony jest dwoma śrubami na klucz 8mm. Wyjęcie go nie jest łatwe i trzeba znaleźć odpowiednią pozycję. Do nowego termostatu przyklejamy silikonem nowe oringi i wyciągamy stare ze sztywnego przewodu. Nowe również wklejamy, ale minimalną ilością silikonu. Na koniec możemy zamontować nowy termostat w silniku i powoli rozpocząć składanie pozostałych elementów. Silikon musi dobrze wyschnąć, więc pośpiech nie jest zalecany.
Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych
Gdy mamy już złożone wszystkie elementy możemy rozpocząć zalewanie układu nowym płynem. Jeśli zbiornik wyrównawczy zapełni się należy uruchomić silnik i po chwili uzupełnić brakujący płyn do pełna. Następnie włączamy ogrzewanie, włączając przy tym pompę wspomagającą, kontrolując poziom płynu. W momencie kiedy silnik przekroczy temperaturę 90 stopni Celsjusza, otworzy się termostat, górny wąż się nagrzeje i gwałtownie spadnie poziom płynu. Wtedy ostatni raz uzupełniamy płyn i zamykamy zbiornik wyrównawczy.
REKLAMA
REKLAMA