REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić wycieraczki szyby przedniej? Część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
wycieraczka wycieraczki szyba Fot. Fotolia
wycieraczka wycieraczki szyba Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wartość poprawnej pracy wycieraczek przedniej szyby docenia się dopiero podczas opadów atmosferycznych. Zwykle dopiero wtedy ujawniają się ich drobniejsze lub poważniejsze uszkodzenia.

Jeżeli wycieraczki nie działają na żadnym biegu, przyczyną może być uszkodzenie wyłącznika albo przepalenie bezpiecznika, który obsługuje ich silnik. Pierwszą czynnością powinno być, więc sprawdzenie bezpiecznika i ewentualne zastąpienie przepalonego nowym. Naprawa wyłącznika nie jest możliwa. Można próbować, po zdjęciu osłon kolanka kierownicy, wtrysnąć do niego odrobinę „Elektrosolu”, który pomoże tylko wtedy, gdy styki są zanieczyszczone. Wcześniej warto sprawdzić działanie silnika, opukując go lekko np. rękojeścią wkrętaka. Bywa, że zawieszająca się szczotka nie podaje napięcia do wirnika.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie wycieraczki wybrać na zimę?

Doraźna naprawa wycieraczek w sytuacji, gdy nastąpiła awaria wyłącznika lub programatora, polega na zbocznikowaniu dodatkowym przewodem wyłącznika. Potrzebna jest do tego wiedza elektrotechniczna. Niezbędne będą kawałki przewodu miedzianego w izolacji do zbocznikowania wyłącznika. Najpierw należy sprawdzić, czy do silnika wycieraczek dochodzi napięcie. Zwykle wyłączniki montowane są po stronie masy, czyli napięcie zasilające silnik utrzymuje się na nim stale od chwili włączenia stacyjki. W niektórych typach samochodów jest odwrotnie – wyłącznik znajduje się po stronie zasilania. Takie rozwiązanie stosuje się w przypadku silników wzbudzanych magnesem trwałym i jest coraz rzadziej spotykane, dlatego nie będziemy się nim zajmowali.

Zobacz też: Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Wyłącznik wycieraczek należy ustawić w pozycji „Włączone”. Odszukać przy pomocy próbnika żarówkowego przewód, który podaje zasilanie do silnika, nie odłączając żadnych przewodów. Żarówka próbnika będzie po podłączeniu do niego świeciła najjaśniej. Końcówkę, podłączoną do drugiego z przewodów należy zewrzeć na chwilę kawałkiem przewodu z masą pojazdu. Silnik powinien zacząć pracować. Aby nie uszkodzić ramion wycieraczek próba powinna trwać nie dłużej, niż ułamek sekundy. Jeżeli silnik nie zacznie pracować to trzeba połączyć z masą trzecią z wolnych końcówek. W ten sposób zostanie zbocznikowany na stałe uszkodzony wyłącznik. Aby móc wyłączać wycieraczki, przewód ten powinien być dostatecznie długi, aby po wciągnięciu go do kabiny kierowca mógł go podłączać lub odłączać od masy pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Opisana naprawa nie da w rezultacie poprawnej pracy wycieraczek. Trzeba pamiętać, że po wyłączeniu będą zatrzymywały się w przypadkowym miejscu. Jeżeli opisana metoda zawiedzie, prawdopodobnie silnik należy wymienić na nowy. Przedtem poprosić o opinię zaufanego elektryka samochodowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA