REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna I: wymiana półosi napędowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
 wymiana koła Fot. Fotolia
wymiana koła Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana uszkodzonej półosi nie jest skomplikowanym zadaniem jeśli znamy poszczególne kroki. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić półosie w Renault Laguna I.

Wymianę półosi napędowych w Renault Laguna najlepiej wykonywać korzystając z podnośnika kolumnowego lub kanału warsztatowego. W przypadku tradycyjnego lewarka, wymiana również jest możliwa jednak dostęp do wszystkich elementów jest ograniczony. Należy również pamiętać o podłożeniu klinów zabezpieczających pod tylne koła.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Renault Laguna I: regeneracja kolektora wydechowego

Wymiana półosi napędowych w Renault Lagunie - krok po kroku

Na początku należy poluzować śrubę półosi. Najlepiej zrobić to kiedy samochód stoi na kołach. Śruba jest dokręcona bardzo dużą siłą. Jeżeli mamy alufelgi to należy wcześniej zdjąć środkowy kapsel ochronny. W przypadku kołpaków wystarczy je zdjąć z felgi. Do wykonania tego zadania będzie nam potrzebny klucz 32 na mocnej przedłużce.

Po poluzowaniu śruby półosi należy poluzować śruby koła i unieść samochód. W tym momencie sprawdzamy czy kliny zabezpieczające znajdują się pod tylnymi kołami i odkręcamy do końca śruby koła oraz nakrętkę półosi. Opuszczamy samochód na lewarku tak, żeby podeprzeć tarcze hamulcowe o drewniane klocki. Dzięki temu będziemy mogli łatwiej wymontować sworznie wahacza.

REKLAMA

Zobacz też: Wymiana filtrów: kabinowego, filtra paliwa i filtra powietrza w Renault Laguna I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku wymiany lewej półosi (strona kierowcy) należy spuścić olej ze skrzyni biegów. Będzie nam do tego potrzebny pusty pojemnik. Za pomocą klucza kwadratowego 8 odkręcamy śrubę spustową skrzyni biegów. Niestety nie każdy z nas posiada taki klucz (można spróbować odkręcić klamką do drzwi) w takim wypadku pozostaje nam spuszczenie oleju poprzez wystającą śrubę, która podtrzymuje wybierak od skrzyni biegów.

Do wykonania tego zadanie będzie nam potrzebny klucz nasadowy 13 na grzechotce. Spuszczanie oleju ze skrzyni biegów w taki sposób niesie za sobą pewne ryzyko. Należy uważać, żeby nie przestawić lewarka zmiany biegów. W innym przypadku można doprowadzić do rozregulowania skrzyni biegów i będziemy musieli ustawiać na nowo wszystkie pozycje wybieraka. Dlatego wykręcamy tylko śrubę i nic poza tym nie ruszamy.

Zobacz też: Jak odkręcić zapieczone bądź skorodowane śruby?

Kolejny krok to odkręcenie mocowania lewej półosi od skrzyni biegów. Będzie nam do tego potrzebny klucz nasadowy 13. Teraz odkręcamy śrubę mocującą sworzeń wahacza do piasty. W tym celu będziemy potrzebować klucza nasadowego 19. Odkręcamy śrubę do końca i wkładamy łyżkę od opon pomiędzy szczelinę sworznia a przegubu i delikatnie wybijamy do momentu aż wyskoczy sworzeń. Nie należy uderzać na siłę.

Teraz możemy przejść do wyjmowania półosi. W tym celu podnosimy delikatnie samochód tak, żeby można było odchylić piastę razem z tarczą. Wyjmujemy starą półoś i montujemy nową. Należy pamiętać o wkręceniu śruby mocującej wybierak. Jest to dokładnie ta śruba, przez którą był spuszczalny olej. Nie wkręcamy jej z całej siły, tylko i wyłącznie do wyczucia delikatnego oporu. Skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności i przechodzimy do wymiany prawej półosi. Olej w skrzyni biegów zostanie uzupełniony na końcu.

W przypadku prawej półosi wymiana przebiega w taki sam sposób. Mocowanie prawej półosi jest inne. Zamiast mocowania na trzy śruby jak to miało miejsce w lewej półosi, prawa jest zwyczajnie nabita i zabezpieczona specjalnym kołkiem. Wybijamy go za pomocą cienkiego punktaka lub śrubokręta. Kolejne kroki są takie same jak w przypadku prawej półosi.

Zobacz też: Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju Renault Laguna I

Nie zapomnij o oleju w skrzyni biegów

Na końcu pozostaje nam zalanie skrzyni biegów nowym olejem. Zalecamy użyć oryginalnego oleju przekładniowego zalecanego przez firmę Renault. Można go zakupić w autoryzowanych serwisach tej marki.

W celu lepszego dostępu do wlewu skrzyni należy wymontować rurę dolotową do filtru powietrza. Wlew znajduje się na przedniej ścianie skrzyni biegów, stojąc przodem do auta. Nie powinniśmy mieć problemów z lokalizacją, wlew zakręcony jest białą plastikową nakrętką „motylkową”.

Wykręcamy ją i wkładamy wąż gumowy do otworu. Na drugi koniec węża zakładamy lejek. Olej wlewamy do momentu aż zacznie wyciekać przez wlew. Zakręcamy korek wlewowy i udajemy się na jazdę próbną. Podczas jej trwania staramy się wykorzystać każdy bieg przekładni. Jazdę kontynuujemy do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą.

Zobacz też: Kupić zamienniki czy części oryginalne?

Po powrocie przechodzimy do sprawdzenia szczelności skrzyni. Kontrolujemy dokładnie śrubę, przez którą spuszczaliśmy olej oraz miejsce montażu półosi. Jakiekolwiek wycieki oznaczają nieszczelność, którą należy jak najszybciej usunąć. Jeżeli okolice korka spustowego są wilgotne to należy spróbować bardziej go dociągnąć i skontrolować po kolejnej jeździe.

Stare półosie oddajemy na złom a przepracowany olej ze skrzyni biegów do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA