REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna I: wymiana półosi napędowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
 wymiana koła Fot. Fotolia
wymiana koła Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana uszkodzonej półosi nie jest skomplikowanym zadaniem jeśli znamy poszczególne kroki. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić półosie w Renault Laguna I.

Wymianę półosi napędowych w Renault Laguna najlepiej wykonywać korzystając z podnośnika kolumnowego lub kanału warsztatowego. W przypadku tradycyjnego lewarka, wymiana również jest możliwa jednak dostęp do wszystkich elementów jest ograniczony. Należy również pamiętać o podłożeniu klinów zabezpieczających pod tylne koła.

REKLAMA

Zobacz też: Renault Laguna I: regeneracja kolektora wydechowego

Wymiana półosi napędowych w Renault Lagunie - krok po kroku

REKLAMA

Na początku należy poluzować śrubę półosi. Najlepiej zrobić to kiedy samochód stoi na kołach. Śruba jest dokręcona bardzo dużą siłą. Jeżeli mamy alufelgi to należy wcześniej zdjąć środkowy kapsel ochronny. W przypadku kołpaków wystarczy je zdjąć z felgi. Do wykonania tego zadania będzie nam potrzebny klucz 32 na mocnej przedłużce.

Po poluzowaniu śruby półosi należy poluzować śruby koła i unieść samochód. W tym momencie sprawdzamy czy kliny zabezpieczające znajdują się pod tylnymi kołami i odkręcamy do końca śruby koła oraz nakrętkę półosi. Opuszczamy samochód na lewarku tak, żeby podeprzeć tarcze hamulcowe o drewniane klocki. Dzięki temu będziemy mogli łatwiej wymontować sworznie wahacza.

Zobacz też: Wymiana filtrów: kabinowego, filtra paliwa i filtra powietrza w Renault Laguna I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku wymiany lewej półosi (strona kierowcy) należy spuścić olej ze skrzyni biegów. Będzie nam do tego potrzebny pusty pojemnik. Za pomocą klucza kwadratowego 8 odkręcamy śrubę spustową skrzyni biegów. Niestety nie każdy z nas posiada taki klucz (można spróbować odkręcić klamką do drzwi) w takim wypadku pozostaje nam spuszczenie oleju poprzez wystającą śrubę, która podtrzymuje wybierak od skrzyni biegów.

Do wykonania tego zadanie będzie nam potrzebny klucz nasadowy 13 na grzechotce. Spuszczanie oleju ze skrzyni biegów w taki sposób niesie za sobą pewne ryzyko. Należy uważać, żeby nie przestawić lewarka zmiany biegów. W innym przypadku można doprowadzić do rozregulowania skrzyni biegów i będziemy musieli ustawiać na nowo wszystkie pozycje wybieraka. Dlatego wykręcamy tylko śrubę i nic poza tym nie ruszamy.

Zobacz też: Jak odkręcić zapieczone bądź skorodowane śruby?

REKLAMA

Kolejny krok to odkręcenie mocowania lewej półosi od skrzyni biegów. Będzie nam do tego potrzebny klucz nasadowy 13. Teraz odkręcamy śrubę mocującą sworzeń wahacza do piasty. W tym celu będziemy potrzebować klucza nasadowego 19. Odkręcamy śrubę do końca i wkładamy łyżkę od opon pomiędzy szczelinę sworznia a przegubu i delikatnie wybijamy do momentu aż wyskoczy sworzeń. Nie należy uderzać na siłę.

Teraz możemy przejść do wyjmowania półosi. W tym celu podnosimy delikatnie samochód tak, żeby można było odchylić piastę razem z tarczą. Wyjmujemy starą półoś i montujemy nową. Należy pamiętać o wkręceniu śruby mocującej wybierak. Jest to dokładnie ta śruba, przez którą był spuszczalny olej. Nie wkręcamy jej z całej siły, tylko i wyłącznie do wyczucia delikatnego oporu. Skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności i przechodzimy do wymiany prawej półosi. Olej w skrzyni biegów zostanie uzupełniony na końcu.

W przypadku prawej półosi wymiana przebiega w taki sam sposób. Mocowanie prawej półosi jest inne. Zamiast mocowania na trzy śruby jak to miało miejsce w lewej półosi, prawa jest zwyczajnie nabita i zabezpieczona specjalnym kołkiem. Wybijamy go za pomocą cienkiego punktaka lub śrubokręta. Kolejne kroki są takie same jak w przypadku prawej półosi.

Zobacz też: Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju Renault Laguna I

Nie zapomnij o oleju w skrzyni biegów

Na końcu pozostaje nam zalanie skrzyni biegów nowym olejem. Zalecamy użyć oryginalnego oleju przekładniowego zalecanego przez firmę Renault. Można go zakupić w autoryzowanych serwisach tej marki.

W celu lepszego dostępu do wlewu skrzyni należy wymontować rurę dolotową do filtru powietrza. Wlew znajduje się na przedniej ścianie skrzyni biegów, stojąc przodem do auta. Nie powinniśmy mieć problemów z lokalizacją, wlew zakręcony jest białą plastikową nakrętką „motylkową”.

Wykręcamy ją i wkładamy wąż gumowy do otworu. Na drugi koniec węża zakładamy lejek. Olej wlewamy do momentu aż zacznie wyciekać przez wlew. Zakręcamy korek wlewowy i udajemy się na jazdę próbną. Podczas jej trwania staramy się wykorzystać każdy bieg przekładni. Jazdę kontynuujemy do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą.

Zobacz też: Kupić zamienniki czy części oryginalne?

Po powrocie przechodzimy do sprawdzenia szczelności skrzyni. Kontrolujemy dokładnie śrubę, przez którą spuszczaliśmy olej oraz miejsce montażu półosi. Jakiekolwiek wycieki oznaczają nieszczelność, którą należy jak najszybciej usunąć. Jeżeli okolice korka spustowego są wilgotne to należy spróbować bardziej go dociągnąć i skontrolować po kolejnej jeździe.

Stare półosie oddajemy na złom a przepracowany olej ze skrzyni biegów do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA