REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W210: demontaż chłodnicy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Chłodnica wody nie wymaga regularnych wymian, lecz warto wiedzieć jak to zrobić samodzielnie.
Chłodnica wody nie wymaga regularnych wymian, lecz warto wiedzieć jak to zrobić samodzielnie.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona chłodnica wymaga natychmiastowej wymiany lub naprawy. W poradniku tym pokażemy jak sprawnie zdemontować chłodnice w Mercedesie W210 z silnikiem wysokoprężnym.

Chłodnica wody nie wymaga regularnych wymian. Zazwyczaj są dwa powody, z których konieczna jest wymiana chłodnicy. Pierwszy z nich to uszkodzenie manualne, którego konsekwencją jest wyciek z chłodnicy. Drugim powodem jest zgromadzenie się kamienia kotłowego i zanieczyszczeń w wąskich kanalikach chłodnicy. Efektem tego jest osłabienie sprawności chłodnicy. Pamiętajmy, że usterek chłodnicy nie należy bagatelizować. Zaczniemy od silnika 2.2 (604) i 3.0 (606).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana silniczków wycieraczek

Pierwszym krokiem jest odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Następnie musimy zdemontować dolną osłonę silnika. W tym celu należy podnieść przód auta. Jeżeli nie mamy dostępu do platformy warsztatowej lub kanału to musimy skorzystać z tradycyjnego lewarka z podstawkami. Należy przy tym stosować się do wszelkich zasad bezpieczeństwa. Po zdjęciu osłony przechodzimy do spuszczenia cieczy chłodzącej.

Na dole chłodnicy znajduje się króciec spustowy, na który zakładamy odpowiedni wąż elastyczny (średnica 12mm). Podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i wsadzamy do niego wcześniej zamontowany przewód. Odkręcamy korek spustowy i czekamy aż spłynie cała ciecz. Następnie wsuwamy drugi przewód o średnicy 14mm na korek spustowy w kadłubie silnika. Podstawiamy naczynie pod silnik i wykręcamy korek spustowy.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana cieczy chłodzącej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny krok to wymontowanie sprzęgła wentylatora. W silniku 604 odkręcamy nakrętkę mocującą za pomocą klucza płaskiego. W celu ułatwienia zalecamy przytrzymać koło pasowe pompy cieczy chłodzącej. Nakrętka ma lewy gwint. Teraz zdejmujemy sprzęgło razem z wentylatorem. Wykręcamy trzy śruby mocujące i oddzielamy sprzęgło od wentylatora. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

W silniku 602 i 606 demontaż przebiega praktycznie w identyczny sposób z ta różnicą, że w silniku 2.9 (602) należy wymontować sztywny przewód powietrza doładowanego. Znajduje się on w górnej części z przodu silnika. Kolejne czynności są identyczne dla obydwu silników. Najpierw zdejmujemy zaczepy sprężyste i kładziemy osłonę na wentylatorze. Jedynie w silniku turbodoładowanym 3.0 należy ją wyjąć.

Odkręcamy śrubę sprzęgła przytrzymując jednocześnie koło pasowe poprzez dociśnięcie jego. Wyjmujemy wentylator do góry razem ze sprzęgłem i osłoną. Na końcu pozostaje nam odkręcić cztery śruby mocujące wentylator do sprzęgła. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana wtryskiwaczy w silniku Diesla

Teraz odpinamy i zsuwamy opaski mocujące przewody cieczy chłodzącej i odczepiamy przewody od chłodnicy. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w automatyczną skrzynię biegów to należy pamiętać o zaciśnięciu przewodów: dopływowego i odpływowego oleju. Najlepiej zrobić to za pomocą specjalnych zacisków. Na końcu odkręcamy przewody od chłodnicy. Robimy to bardzo ostrożnie. Przy montażu należy przemyć miejsca połączeń za pomocą spirytusu. Wszelkie zanieczyszczenia są niedopuszczalne.

W samochodach wyposażonych w klimatyzację należy odpiąć przednią kratkę wentylatora od belki poprzecznej a następnie wyjąć. Wystarczy obrócić dwa zaciski o 90 stopni. Jeżeli nie damy rady palcami to należy skorzystać z śrubokręta gwiazdkowego.

Następnie odpinamy i zsuwamy opaskę zaciskową, odpinamy przewód od chłodnicy i wyjmujemy do góry zaczepy sprężyste (wszystkie wersje silnikowe).

W autach z klimatyzacją odkręcamy 5 śrub mocujących przednią belkę poprzeczną. Demontujemy linkę zamka przedniej klapy i wyjmujemy belkę. Teraz wyjmujemy tunel powietrza dolotowego i regulator nawiewu powietrza, który znajduje się na chłodnicy. W wersjach z klimatyzacją odkręcamy skraplacz od chłodnicy i podwieszamy go za pomocą drutu razem z przewodami. W tym momencie możemy wyjąć chłodnicę. Pamiętajmy, że nie można rozszczelniać układu klimatyzacji.

Zobacz też: Mercedes W210: kontrola ciśnienia sprężania w silniku wysokoprężnym

W pozostałych silnikach demontaż przebiega podobnie jednak z pewnymi różnicami. W silniku 2.9 (602) należy zdemontować w przedniej części silnika górny przewód powietrza doładowanego. W tym silniku nie ma konieczności demontażu sprzęgła wentylatora. Następnie odpinamy i zsuwamy opaskę mocującą przewód cieczy chłodzącej. W tym momencie możemy odłączyć ten przewód.

Odpinamy przednią kratkę wentylatora z przedniej belki poprzecznej i wyjmujemy ją. Wystarczy obrócić w lewo dwa zaciski mocujące. Wykręcamy 5 śrub mocujących przednią belkę poprzeczną, demontujemy linkę zamka przedniej maski i wyjmujemy belkę. Odkręcamy chłodnicę powietrza doładowanego i podwieszamy z boku razem z jej przewodami. Kolejne kroki są takie same jak w przypadku silnika 604 i 606

Ostatnim silnikiem, w którym zachodzą zmiany podczas demontażu jest jednostka turbodoładowana o pojemności 3 litrów. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to odkręcenie na dole dwóch śrub mocujących chłodnice powietrza doładowanego. W modelach z klimatyzacją należy zdemontować wspornik przewodu oleju przekładniowego od chłodnicy. To samo tyczy się wspornika przewodu skraplacza od podłużnicy.

Zobacz też: Jak przygotować układ chłodzenia na zimę?

Następnie odpinamy i zsuwamy opaski mocujące przewody cieczy chłodzącej do chłodnicy. Są to dokładnie 3 przewody. Należy również pamiętać o tym, który znajduje się po prawej stronie chłodnicy w jej górnej części (cienki przewód).  Kolejny krok to zdemontowanie dodatkowego wentylatora, belki poprzecznej i zamka przedniej maski. Odłączamy linkę zamka i odkładamy ją na bok. W wersji z klimatyzacją należy odkręcić i odłączyć skraplacz od chłodnicy.

Przechodzimy do montażu. Na początku oglądamy dokładnie wszystkie przewody elastyczne. Nie powinny mieć pęknięć ani innych uszkodzeń, które mogłyby mieć ujemny wpływ na działanie całego układu chłodzenia. Ważny jest również stan gumowych uchwytów chłodnicy. Jeżeli będą się kruszyć i wykazywać nadmierną ciągliwość to mogą nie zapewnić chłodnicy stabilnego położenia.

Wkładamy chłodnicę od góry tak, żeby trzpienie mocujące weszły w gumowe uchwyty w dolnej belce. Teraz możemy zamontować na chłodnicy sterownik nawiewu powietrza.

W wersjach z klimatyzacją przykręcamy skraplacz do chłodnicy i montujemy przednią belkę poprzeczną i przykręcamy ją za pomocą 5 śrub. Następnie podłączamy linkę zamka przedniej maski. Kolejne kroki tyczą się również aut bez klimatyzacji.

Zobacz też: Obniż zużycie paliwa w samochodzie

Montujemy tunel powietrza dolotowego i zakładamy od góry sprężyste zaczepy chłodnicy. Osadzamy na chłodnicy elastyczne przewody cieczy chłodzącej i mocujemy je za pomocą opaski zaciskowej. Jeśli odkręciliśmy przewody olejowe to również należy je zamontować.

W wersjach z klimatyzacją osadzamy kratkę wentylatora i wkładamy dwa zaciski po czym obracamy je w prawo o 90 stopni.

Montujemy osłonę wentylatora i sprzęgło wentylatora. Zalewamy cały układ cieczą chłodzącą. Postępujemy zgodnie z zaleceniami jakie są w poradniku dotyczącym wymiany cieczy chłodzącej w Mercedesie W210. Na koniec sprawdzamy czy nie ma wycieków. W przypadku automatycznej skrzyni biegów należy skontrolować poziom oleju.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA