REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W210: demontaż chłodnicy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Chłodnica wody nie wymaga regularnych wymian, lecz warto wiedzieć jak to zrobić samodzielnie.
Chłodnica wody nie wymaga regularnych wymian, lecz warto wiedzieć jak to zrobić samodzielnie.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona chłodnica wymaga natychmiastowej wymiany lub naprawy. W poradniku tym pokażemy jak sprawnie zdemontować chłodnice w Mercedesie W210 z silnikiem wysokoprężnym.

Chłodnica wody nie wymaga regularnych wymian. Zazwyczaj są dwa powody, z których konieczna jest wymiana chłodnicy. Pierwszy z nich to uszkodzenie manualne, którego konsekwencją jest wyciek z chłodnicy. Drugim powodem jest zgromadzenie się kamienia kotłowego i zanieczyszczeń w wąskich kanalikach chłodnicy. Efektem tego jest osłabienie sprawności chłodnicy. Pamiętajmy, że usterek chłodnicy nie należy bagatelizować. Zaczniemy od silnika 2.2 (604) i 3.0 (606).

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana silniczków wycieraczek

REKLAMA

Pierwszym krokiem jest odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Następnie musimy zdemontować dolną osłonę silnika. W tym celu należy podnieść przód auta. Jeżeli nie mamy dostępu do platformy warsztatowej lub kanału to musimy skorzystać z tradycyjnego lewarka z podstawkami. Należy przy tym stosować się do wszelkich zasad bezpieczeństwa. Po zdjęciu osłony przechodzimy do spuszczenia cieczy chłodzącej.

Na dole chłodnicy znajduje się króciec spustowy, na który zakładamy odpowiedni wąż elastyczny (średnica 12mm). Podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i wsadzamy do niego wcześniej zamontowany przewód. Odkręcamy korek spustowy i czekamy aż spłynie cała ciecz. Następnie wsuwamy drugi przewód o średnicy 14mm na korek spustowy w kadłubie silnika. Podstawiamy naczynie pod silnik i wykręcamy korek spustowy.

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana cieczy chłodzącej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny krok to wymontowanie sprzęgła wentylatora. W silniku 604 odkręcamy nakrętkę mocującą za pomocą klucza płaskiego. W celu ułatwienia zalecamy przytrzymać koło pasowe pompy cieczy chłodzącej. Nakrętka ma lewy gwint. Teraz zdejmujemy sprzęgło razem z wentylatorem. Wykręcamy trzy śruby mocujące i oddzielamy sprzęgło od wentylatora. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

REKLAMA

W silniku 602 i 606 demontaż przebiega praktycznie w identyczny sposób z ta różnicą, że w silniku 2.9 (602) należy wymontować sztywny przewód powietrza doładowanego. Znajduje się on w górnej części z przodu silnika. Kolejne czynności są identyczne dla obydwu silników. Najpierw zdejmujemy zaczepy sprężyste i kładziemy osłonę na wentylatorze. Jedynie w silniku turbodoładowanym 3.0 należy ją wyjąć.

Odkręcamy śrubę sprzęgła przytrzymując jednocześnie koło pasowe poprzez dociśnięcie jego. Wyjmujemy wentylator do góry razem ze sprzęgłem i osłoną. Na końcu pozostaje nam odkręcić cztery śruby mocujące wentylator do sprzęgła. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana wtryskiwaczy w silniku Diesla

Teraz odpinamy i zsuwamy opaski mocujące przewody cieczy chłodzącej i odczepiamy przewody od chłodnicy. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w automatyczną skrzynię biegów to należy pamiętać o zaciśnięciu przewodów: dopływowego i odpływowego oleju. Najlepiej zrobić to za pomocą specjalnych zacisków. Na końcu odkręcamy przewody od chłodnicy. Robimy to bardzo ostrożnie. Przy montażu należy przemyć miejsca połączeń za pomocą spirytusu. Wszelkie zanieczyszczenia są niedopuszczalne.

W samochodach wyposażonych w klimatyzację należy odpiąć przednią kratkę wentylatora od belki poprzecznej a następnie wyjąć. Wystarczy obrócić dwa zaciski o 90 stopni. Jeżeli nie damy rady palcami to należy skorzystać z śrubokręta gwiazdkowego.

Następnie odpinamy i zsuwamy opaskę zaciskową, odpinamy przewód od chłodnicy i wyjmujemy do góry zaczepy sprężyste (wszystkie wersje silnikowe).

W autach z klimatyzacją odkręcamy 5 śrub mocujących przednią belkę poprzeczną. Demontujemy linkę zamka przedniej klapy i wyjmujemy belkę. Teraz wyjmujemy tunel powietrza dolotowego i regulator nawiewu powietrza, który znajduje się na chłodnicy. W wersjach z klimatyzacją odkręcamy skraplacz od chłodnicy i podwieszamy go za pomocą drutu razem z przewodami. W tym momencie możemy wyjąć chłodnicę. Pamiętajmy, że nie można rozszczelniać układu klimatyzacji.

Zobacz też: Mercedes W210: kontrola ciśnienia sprężania w silniku wysokoprężnym

W pozostałych silnikach demontaż przebiega podobnie jednak z pewnymi różnicami. W silniku 2.9 (602) należy zdemontować w przedniej części silnika górny przewód powietrza doładowanego. W tym silniku nie ma konieczności demontażu sprzęgła wentylatora. Następnie odpinamy i zsuwamy opaskę mocującą przewód cieczy chłodzącej. W tym momencie możemy odłączyć ten przewód.

Odpinamy przednią kratkę wentylatora z przedniej belki poprzecznej i wyjmujemy ją. Wystarczy obrócić w lewo dwa zaciski mocujące. Wykręcamy 5 śrub mocujących przednią belkę poprzeczną, demontujemy linkę zamka przedniej maski i wyjmujemy belkę. Odkręcamy chłodnicę powietrza doładowanego i podwieszamy z boku razem z jej przewodami. Kolejne kroki są takie same jak w przypadku silnika 604 i 606

Ostatnim silnikiem, w którym zachodzą zmiany podczas demontażu jest jednostka turbodoładowana o pojemności 3 litrów. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to odkręcenie na dole dwóch śrub mocujących chłodnice powietrza doładowanego. W modelach z klimatyzacją należy zdemontować wspornik przewodu oleju przekładniowego od chłodnicy. To samo tyczy się wspornika przewodu skraplacza od podłużnicy.

Zobacz też: Jak przygotować układ chłodzenia na zimę?

Następnie odpinamy i zsuwamy opaski mocujące przewody cieczy chłodzącej do chłodnicy. Są to dokładnie 3 przewody. Należy również pamiętać o tym, który znajduje się po prawej stronie chłodnicy w jej górnej części (cienki przewód).  Kolejny krok to zdemontowanie dodatkowego wentylatora, belki poprzecznej i zamka przedniej maski. Odłączamy linkę zamka i odkładamy ją na bok. W wersji z klimatyzacją należy odkręcić i odłączyć skraplacz od chłodnicy.

Przechodzimy do montażu. Na początku oglądamy dokładnie wszystkie przewody elastyczne. Nie powinny mieć pęknięć ani innych uszkodzeń, które mogłyby mieć ujemny wpływ na działanie całego układu chłodzenia. Ważny jest również stan gumowych uchwytów chłodnicy. Jeżeli będą się kruszyć i wykazywać nadmierną ciągliwość to mogą nie zapewnić chłodnicy stabilnego położenia.

Wkładamy chłodnicę od góry tak, żeby trzpienie mocujące weszły w gumowe uchwyty w dolnej belce. Teraz możemy zamontować na chłodnicy sterownik nawiewu powietrza.

W wersjach z klimatyzacją przykręcamy skraplacz do chłodnicy i montujemy przednią belkę poprzeczną i przykręcamy ją za pomocą 5 śrub. Następnie podłączamy linkę zamka przedniej maski. Kolejne kroki tyczą się również aut bez klimatyzacji.

Zobacz też: Obniż zużycie paliwa w samochodzie

Montujemy tunel powietrza dolotowego i zakładamy od góry sprężyste zaczepy chłodnicy. Osadzamy na chłodnicy elastyczne przewody cieczy chłodzącej i mocujemy je za pomocą opaski zaciskowej. Jeśli odkręciliśmy przewody olejowe to również należy je zamontować.

W wersjach z klimatyzacją osadzamy kratkę wentylatora i wkładamy dwa zaciski po czym obracamy je w prawo o 90 stopni.

Montujemy osłonę wentylatora i sprzęgło wentylatora. Zalewamy cały układ cieczą chłodzącą. Postępujemy zgodnie z zaleceniami jakie są w poradniku dotyczącym wymiany cieczy chłodzącej w Mercedesie W210. Na koniec sprawdzamy czy nie ma wycieków. W przypadku automatycznej skrzyni biegów należy skontrolować poziom oleju.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA