Mercedes W210: demontaż chłodnicy

REKLAMA
REKLAMA
Chłodnica wody nie wymaga regularnych wymian. Zazwyczaj są dwa powody, z których konieczna jest wymiana chłodnicy. Pierwszy z nich to uszkodzenie manualne, którego konsekwencją jest wyciek z chłodnicy. Drugim powodem jest zgromadzenie się kamienia kotłowego i zanieczyszczeń w wąskich kanalikach chłodnicy. Efektem tego jest osłabienie sprawności chłodnicy. Pamiętajmy, że usterek chłodnicy nie należy bagatelizować. Zaczniemy od silnika 2.2 (604) i 3.0 (606).
REKLAMA
Zobacz też: Mercedes W210: wymiana silniczków wycieraczek
REKLAMA
Pierwszym krokiem jest odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Następnie musimy zdemontować dolną osłonę silnika. W tym celu należy podnieść przód auta. Jeżeli nie mamy dostępu do platformy warsztatowej lub kanału to musimy skorzystać z tradycyjnego lewarka z podstawkami. Należy przy tym stosować się do wszelkich zasad bezpieczeństwa. Po zdjęciu osłony przechodzimy do spuszczenia cieczy chłodzącej.
Na dole chłodnicy znajduje się króciec spustowy, na który zakładamy odpowiedni wąż elastyczny (średnica 12mm). Podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i wsadzamy do niego wcześniej zamontowany przewód. Odkręcamy korek spustowy i czekamy aż spłynie cała ciecz. Następnie wsuwamy drugi przewód o średnicy 14mm na korek spustowy w kadłubie silnika. Podstawiamy naczynie pod silnik i wykręcamy korek spustowy.
Zobacz też: Mercedes W210: wymiana cieczy chłodzącej
Kolejny krok to wymontowanie sprzęgła wentylatora. W silniku 604 odkręcamy nakrętkę mocującą za pomocą klucza płaskiego. W celu ułatwienia zalecamy przytrzymać koło pasowe pompy cieczy chłodzącej. Nakrętka ma lewy gwint. Teraz zdejmujemy sprzęgło razem z wentylatorem. Wykręcamy trzy śruby mocujące i oddzielamy sprzęgło od wentylatora. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
REKLAMA
W silniku 602 i 606 demontaż przebiega praktycznie w identyczny sposób z ta różnicą, że w silniku 2.9 (602) należy wymontować sztywny przewód powietrza doładowanego. Znajduje się on w górnej części z przodu silnika. Kolejne czynności są identyczne dla obydwu silników. Najpierw zdejmujemy zaczepy sprężyste i kładziemy osłonę na wentylatorze. Jedynie w silniku turbodoładowanym 3.0 należy ją wyjąć.
Odkręcamy śrubę sprzęgła przytrzymując jednocześnie koło pasowe poprzez dociśnięcie jego. Wyjmujemy wentylator do góry razem ze sprzęgłem i osłoną. Na końcu pozostaje nam odkręcić cztery śruby mocujące wentylator do sprzęgła. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Zobacz też: Mercedes W210: wymiana wtryskiwaczy w silniku Diesla
Teraz odpinamy i zsuwamy opaski mocujące przewody cieczy chłodzącej i odczepiamy przewody od chłodnicy. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w automatyczną skrzynię biegów to należy pamiętać o zaciśnięciu przewodów: dopływowego i odpływowego oleju. Najlepiej zrobić to za pomocą specjalnych zacisków. Na końcu odkręcamy przewody od chłodnicy. Robimy to bardzo ostrożnie. Przy montażu należy przemyć miejsca połączeń za pomocą spirytusu. Wszelkie zanieczyszczenia są niedopuszczalne.
W samochodach wyposażonych w klimatyzację należy odpiąć przednią kratkę wentylatora od belki poprzecznej a następnie wyjąć. Wystarczy obrócić dwa zaciski o 90 stopni. Jeżeli nie damy rady palcami to należy skorzystać z śrubokręta gwiazdkowego.
Następnie odpinamy i zsuwamy opaskę zaciskową, odpinamy przewód od chłodnicy i wyjmujemy do góry zaczepy sprężyste (wszystkie wersje silnikowe).
W autach z klimatyzacją odkręcamy 5 śrub mocujących przednią belkę poprzeczną. Demontujemy linkę zamka przedniej klapy i wyjmujemy belkę. Teraz wyjmujemy tunel powietrza dolotowego i regulator nawiewu powietrza, który znajduje się na chłodnicy. W wersjach z klimatyzacją odkręcamy skraplacz od chłodnicy i podwieszamy go za pomocą drutu razem z przewodami. W tym momencie możemy wyjąć chłodnicę. Pamiętajmy, że nie można rozszczelniać układu klimatyzacji.
Zobacz też: Mercedes W210: kontrola ciśnienia sprężania w silniku wysokoprężnym
W pozostałych silnikach demontaż przebiega podobnie jednak z pewnymi różnicami. W silniku 2.9 (602) należy zdemontować w przedniej części silnika górny przewód powietrza doładowanego. W tym silniku nie ma konieczności demontażu sprzęgła wentylatora. Następnie odpinamy i zsuwamy opaskę mocującą przewód cieczy chłodzącej. W tym momencie możemy odłączyć ten przewód.
Odpinamy przednią kratkę wentylatora z przedniej belki poprzecznej i wyjmujemy ją. Wystarczy obrócić w lewo dwa zaciski mocujące. Wykręcamy 5 śrub mocujących przednią belkę poprzeczną, demontujemy linkę zamka przedniej maski i wyjmujemy belkę. Odkręcamy chłodnicę powietrza doładowanego i podwieszamy z boku razem z jej przewodami. Kolejne kroki są takie same jak w przypadku silnika 604 i 606
Ostatnim silnikiem, w którym zachodzą zmiany podczas demontażu jest jednostka turbodoładowana o pojemności 3 litrów. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to odkręcenie na dole dwóch śrub mocujących chłodnice powietrza doładowanego. W modelach z klimatyzacją należy zdemontować wspornik przewodu oleju przekładniowego od chłodnicy. To samo tyczy się wspornika przewodu skraplacza od podłużnicy.
Zobacz też: Jak przygotować układ chłodzenia na zimę?
Następnie odpinamy i zsuwamy opaski mocujące przewody cieczy chłodzącej do chłodnicy. Są to dokładnie 3 przewody. Należy również pamiętać o tym, który znajduje się po prawej stronie chłodnicy w jej górnej części (cienki przewód). Kolejny krok to zdemontowanie dodatkowego wentylatora, belki poprzecznej i zamka przedniej maski. Odłączamy linkę zamka i odkładamy ją na bok. W wersji z klimatyzacją należy odkręcić i odłączyć skraplacz od chłodnicy.
Przechodzimy do montażu. Na początku oglądamy dokładnie wszystkie przewody elastyczne. Nie powinny mieć pęknięć ani innych uszkodzeń, które mogłyby mieć ujemny wpływ na działanie całego układu chłodzenia. Ważny jest również stan gumowych uchwytów chłodnicy. Jeżeli będą się kruszyć i wykazywać nadmierną ciągliwość to mogą nie zapewnić chłodnicy stabilnego położenia.
Wkładamy chłodnicę od góry tak, żeby trzpienie mocujące weszły w gumowe uchwyty w dolnej belce. Teraz możemy zamontować na chłodnicy sterownik nawiewu powietrza.
W wersjach z klimatyzacją przykręcamy skraplacz do chłodnicy i montujemy przednią belkę poprzeczną i przykręcamy ją za pomocą 5 śrub. Następnie podłączamy linkę zamka przedniej maski. Kolejne kroki tyczą się również aut bez klimatyzacji.
Zobacz też: Obniż zużycie paliwa w samochodzie
Montujemy tunel powietrza dolotowego i zakładamy od góry sprężyste zaczepy chłodnicy. Osadzamy na chłodnicy elastyczne przewody cieczy chłodzącej i mocujemy je za pomocą opaski zaciskowej. Jeśli odkręciliśmy przewody olejowe to również należy je zamontować.
W wersjach z klimatyzacją osadzamy kratkę wentylatora i wkładamy dwa zaciski po czym obracamy je w prawo o 90 stopni.
Montujemy osłonę wentylatora i sprzęgło wentylatora. Zalewamy cały układ cieczą chłodzącą. Postępujemy zgodnie z zaleceniami jakie są w poradniku dotyczącym wymiany cieczy chłodzącej w Mercedesie W210. Na koniec sprawdzamy czy nie ma wycieków. W przypadku automatycznej skrzyni biegów należy skontrolować poziom oleju.
REKLAMA
REKLAMA