Audi A3 8L 1.6 AKL: wymiana termostatu - poradnik

REKLAMA
REKLAMA
Koszt zakupu termostatu nie jest duży, na pewno nie obciąży znacznie naszego budżetu. Zaczynamy od odkręcenia plastikowej pokrywy silnika. W ten sposób będziemy mieli wygodniejszy dostęp do króćca z termostatem. Najpierw odkręcamy korek od zbiornika wyrównawczego płynu chłodnicy. Kolejny krok to spuszczenie płynu chłodniczego. W tym celu musimy odkręcić korek spustowy.
REKLAMA
Zobacz też: Audi A3 8L: czyszczenie zaworu N75
Z jego lokalizacją nie powinniśmy mieć żadnych problemów. Kiedy stoimy przodem do samochodu, po prawej stronie chłodnicy, na dole znajduje się korek. Nie powinniśmy mieć problemów z jego lokalizacją. Podkładamy puste naczynko i pociągamy za korek w kierunku silnika i przekręcamy go o pół obrotu. W ten oto sposób, mamy otwarty korek. Czekamy aż płyn spłynie, odkładamy napełnione naczynie i przechodzimy do kolejnego kroku.
Zobacz również: Jak awaryjnie otworzyć samochód?
REKLAMA
Teraz za pomocą klucza imbusowego odkręcamy dwie śruby trzymające króciec. Najlepiej wykorzystać takie klucze imbusowe, które mają okrągłą główkę. Powodem takiego wyboru jest umiejscowienie drugiej śruby. Znajduje się ona w bliskim sąsiedztwie alternatora. W tym miejscu należy zwrócić szczególną uwagę, żeby nie uszkodzić kabla kluczem imbusowym. Kiedy odkręcimy króciec, możemy się spodziewać, że wyleci nam płyn chłodniczy.
Następny krok to demontaż starego termostatu. Wyjmujemy stary termostat, razem z uszczelką. Możemy teraz zamontować nowy. Wkładamy go i zakładamy uszczelkę. Warto zaznaczyć, że uszczelkę smarujemy czerwonym silikonem i przykładamy ją do króćca. Taki sposób zagwarantuje nam, że uszczelka nie wypadnie podczas przykręcania króćca. Następnie przykręcamy dwie śruby imbusowe i zamykamy korek spustowy od chłodnicy. Nadszedł czas na zalanie układu płynem chłodniczym.
Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?
Możemy wlać wcześniej zlany płyn, jednak polecamy zalanie nowego płynu. Tym bardziej, jeżeli nie był on wymieniany od dłuższego czasu. Wycieramy silnik w okolicy, gdzie znajduje się termostat, będziemy widzieć ewentualne wycieki płynu. Odpalamy silnik i pozwalamy na odpowietrzenie układu. Ewentualną różnicę uzupełniamy płynem. Kiedy przestaną ulatniać się pęcherzyki powietrze a silnik osiągnie temperaturę 90 stopni i pozostanie na tym poziomie, to możemy mieć pewność, że termostat się otworzył. Wąż za termostatem powinien być tak samo gorący jak ten na górze chłodnicy. Jeżeli będą jakieś ubytki płynu, należy je uzupełnić.
REKLAMA
REKLAMA