Jak wykonywać poważniejsze naprawy?
REKLAMA
REKLAMA
Do napraw samochodu, zwłaszcza tych największych, wymagających rozbierania bloku napędowego na części, konieczne są odpowiednie narzędzia. A więc – komplety kluczy – płaskich, nasadowych i oczkowych, imbusowych, zwanych ampulowymi oraz co jest bardzo ważne – klucz dynamometryczny. Do tego różnego rodzaju i różnej wielkości wkrętaki. Przydadzą się także klucze zapadkowe, ułatwiające odkręcanie i dokręcanie śrub w miejscach trudno dostępnych. Koniecznie do zestawu narzędzi należy włączyć średniej wielkości młotek, młotek gumowy oraz narzędzia specjalistyczne, konieczne przy naprawach danego modelu auta.
REKLAMA
Zobacz również: Jak ustrzec się przed wypadkiem?
REKLAMA
Prace przy samochodzie, choć ze swojej natury brudne, wymagają zachowania czystości, zwłaszcza gdy są wykonywane przy otwartym dostępie do wnętrza silnika i skrzyni biegów. Tak, więc warto mieć kilka par rękawiczek ochronnych i nigdy nie używać zabrudzonych piaskiem, zeschniętym błotem lub mazią ze smaru zmieszanego z kurzem, do prac w miejscach, których nie wolno niczym zanieczyścić. Te rękawiczki będą przydatne podczas napraw podwozia i zawieszenia oraz układu wydechowego.
Podczas demontażu podzespołów lub zespołów należy wszystkie brudne śrubki, nakrętki i podkładki gromadzić w jednym pudełku i nie mieszać ich z wykręcanymi z czystego wnętrza. To samo dotyczy innych drobnych detali, które zostaną usunięte przy demontażu. Nie wolno ich układać ani na stole warsztatowym ani na podłodze garażu w pobliżu samochodu, gdyż grozi to ich utratą – pozostawione w takich miejscach potrafią ginąć. Mogą też zostać zniszczone przez przypadkowe nadepnięcie.
Zobacz również: Bezpieczne podnoszenie auta
Do montażu podzespołów i zespołów po naprawie nie wolno używać śrub i wkrętów innych, jak oryginalne, nowe lub używane. Dotyczy to zwłaszcza śrub mocujących istotne elementy, takie jak głowica silnika, wałek rozrządu, półpanewki w korbowodach itp. Są one wykonywane ze specjalnie dobranego stopu o ściśle określonych właściwościach mechanicznych i termicznych. Inne śruby mogą albo mieć gorszą wytrzymałość, albo inną rozszerzalność cieplną i wówczas może nastąpić awaria „bez przyczyny”, czyli taka, która nie powinna się wydarzyć.
Podczas napraw należy postępować zgodnie z instrukcją serwisową. Nie wolno improwizować ani kierować się przypuszczeniami. Dotyczy to zwłaszcza wielkości luzów i sił (momentów) dokręcania oraz kolejności dokręcania śrub w przypadku montażu głowicy silnika, wałka rozrządu i innych ważnych elementów.
REKLAMA
REKLAMA