REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opakowania wielkorotnego użytku, a korzyści w logistyce

Subskrybuj nas na Youtube
Pojemniki wielokrotnego użytku
Pojemniki wielokrotnego użytku
Media

REKLAMA

REKLAMA

Utylizacja opakowań jednorazowych to kłopot dla wielu przedsiębiorstw korzystających z usług firm z branży logistycznej. Od niedawna firmy logistyczne sięgają ku opakowaniom wielokrotnego użytku. Jakie korzyści się z tym wiążą?

Opakowania wielokrotnego użytku w branży logistycznej

REKLAMA

Pojemniki jednorazowego użytku najczęściej wykorzystywane w handlu, transporcie czy produkcji lub magazynowaniu generują stałe, wysokie koszty związane z ich pozyskiwaniem, utylizacją i spedycją. Właściwy wybór opakowania, włączenie się w istniejące łańcuchy logistyczne oraz optymalne zagospodarowanie nośników ładunku, szczególnie w handlu detalicznym, stały się czynnikiem sukcesu przedsiębiorstwa. Stosowanie systemów wykorzystujących opakowania trwalsze i wygodniejsze jest pod względem ekonomicznym korzystne dla każdej firmy. W dobie podporządkowania przepisom unijnym zyskują również przewagę pod względem ekologicznym. W systemach pojemników z tworzywa sztucznego tkwi idea umożliwiająca ich wielokrotne wykorzystywanie - nawet po zużyciu czy uszkodzeniu pojemniki mogą zostać przerobione regranulat i wykorzystane do produkcji kolejnych.
–W przeciwieństwie do opakowań jednorazowego użytku, jak np. opakowania tekturowe – systemy przeznaczone do wielokrotnego użytku i wykonane z tworzywa sztucznego mogą tworzyć w procesie ich wykorzystania obieg zamknięty pomiędzy producentem towaru, a centrum logistycznym, dystrybutorem lub handlem. Pojemniki przeznaczone do wielokrotnego użytku mogą funkcjonować w takim obiegu od 5 do 20 lat – mówi Wojciech Bytner z Utz Group.
Takie rozwiązania nie tylko usprawniają procedury spedycyjne i logistykę handlu oraz produkcji, ale przynoszą również wymierne oszczędności w budżecie przedsiębiorstwa. Trzeba jednak spojrzeć na nie kompleksowo.

Opakowania jednorazowe są tańsze tylko pozornie

Przy ocenie rozwiązań dotyczących opakowań często popełniany zostaje błąd polegający na tym, że porównywane czy oceniane są jedynie bezpośrednie ceny różnych rodzajów opakowań. Porównując najczęściej wybieraną tekturę z tworzywem sztucznym, czy po prostu zestawy opakowaniowe jednorazowego użytku z systemami przeznaczonymi do wielokrotnego wykorzystania, nie można ograniczać się do kosztów związanych z nabyciem opakowań. Realne oszczędności dla firmy mogą przynieść kompleksowe rozwiązania, które podniosą wydatek bezpośredni, jednak ograniczają wydatki stałe w dalszym stosowaniu systemów logistycznych.
–Problem ten dotyczy także powstających w naszym kraju nowych zakładów produkcyjnych, dużych magazynów i centrów logistycznych. Obiekty te okazale i nowocześnie prezentujące się z zewnątrz, często wyposażone zostają w nowoczesne linie produkcyjne czy systemy regałów, ale zupełnie zapomina się o tym, aby wyposażyć je w równie nowoczesne systemy palet czy pojemników z tworzywa sztucznego – dodaje Wojciech Bytner.
Do korzyści długoterminowych, które powinny determinować biznesplan każdego przedsiębiorstwa, należałoby zaliczyć wiele czynników. Dobrze dobrane systemy pojemników przeznaczonych do wielokrotnego użytku znacznie upraszczają proces pakowania i dzięki temu redukują odpowiednie koszty handlingu. Systemy wielokrotnego użytku dają również korzyść klientowi korzystającego z usług centrum logistycznego lub kooperującego ze stałym dostawcą komponentów do produkcji, ponieważ wyeliminowany zostaje problem gromadzenia, a później usuwania opakowań. Klient może po prostu odesłać spedytorowi pojemniki oraz cały materiał wypełniający, służący zabezpieczeniu opakowanych towarów, lub dostawca samodzielnie odbiera pojemniki przy następnej dostawie. Przykładem przedsiębiorstwa realnie zyskującego na takim rozwiązaniu jest szwajcarska sieć sklepów samoobsługowych Migros, która po zrezygnowaniu z opakowań kartonowych, na rzecz odpowiedniego systemu pojemników z tworzywa sztucznego, oszczędza rocznie 60 000 ton opakowań materiałów opakowaniowych jednokrotnego użytku.
–Zestawy przeznaczone do wielokrotnego użytku w ramach takiego systemu jak np.”system pool” redukują magazynowanie materiałów opakunkowych i obniżają tym samym koszty związane z obsługą magazynu. Dodatkowo zostają wyraźnie zredukowane wydatki na utylizację zużytych materiałów opakowaniowych takich jak papier, drewno, styropian czy folia – tłumaczy Wojciech Bytner.

Opakowania wielokrotnego użytku - charakterystyka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specjalistyczne systemy opakowań z tworzywa sztucznego stanowią nie tylko oszczędniejsze i trwalsze rozwiązania, są przede wszystkim wygodniejsze oraz łatwiejsze w adaptacji od tradycyjnych materiałów. Dostępne na rynku pojemniki poprzez zastosowanie wielokrotności standardowych wymiarów europalet 1200x800 mm. zyskują nad nimi przewagę przez takie czynniki jak np. wzmacniane podwójne dno oraz stabilniejsza konstrukcja. Same drewniane palety również można zastąpić bardziej ekologicznym rozwiązaniem. Palety z tworzywa sztucznego coraz częściej zaczynają pojawiać się w procesie produkcyjnym w różnych sektorach branży spożywczej czy farmaceutycznej, gdzie obowiązują wysokie wymagania dotyczące zachowaniu higieny. Dzięki swojej konstrukcji i wytrzymałości doskonale nadają się do zastosowania w centrach logistycznych oraz magazynach wyposażonych w regały paletowe. Paleta nie posiada żadnych zewnętrznych wycięć i żeber, gdzie mógłby się zbierać brud i resztki wody po jej oczyszczeniu. Na regałach wysokiego składowania paleta – wzmocniona wewnątrz stalową rurą – może bez problemu zostać obciążona towarem do 1000 kg. Największą popularnością cieszą się jednak pojemniki, które ułatwiają nie tylko transport i magazynowanie towarów, ale również przechowywanie samych pojemników, kiedy nie są używane. 

Opakowania wielokrotnego użytku - dla kogo?

Systemy pojemników oraz palet z tworzywa sztucznego stały się nieodzownym wyposażeniem magazynów wysokiego składowania i zakładów produkcyjnych różnych branż europejskich przedsiębiorstw. Korzyści z ich stosowania powinny również w Polsce zostać jak najwcześniej zauważone. Dzięki trwałości i możliwości zastosowania zupełnie nowego podejścia do logistyki i magazynowania towarów, firmy zajmujące się dystrybucją, handlem i składowaniem mają szansę na uzyskanie wymiernych korzyści z oszczędności na stałych, wysokich kosztach pozyskiwania i utylizowania materiałów jednorazowych.
–Należy pamiętać również o ważnym aspekcie nie tylko finansowym, ale i ekologicznym. Redukujemy wykorzystywanie drewna i papieru, używane w obiegu zamkniętym pojemniki z tworzywa sztucznego po zakończeniu swojego cyklu życia zostają przetworzone na regranulat i powtórnie wykorzystane do produkcji– dodaje Wojciech Bytner.
Pojemniki i opakowania wielokrotnego użytku z tworzywa sztucznego szczególne znaczenie mają tam, gdzie magazyny obsługiwane są przez system automatów, czy różnego rodzaju przenośników, oraz tam, gdzie stawiane są wymagania dotyczące zachowania higieny i redukcji strat przewożonych produktów.

Źródło: Materiały prasowe Utz Group

Pojemniki wielokrotnego użytku
Media
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA