REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opakowania wielkorotnego użytku, a korzyści w logistyce

Subskrybuj nas na Youtube
Pojemniki wielokrotnego użytku
Pojemniki wielokrotnego użytku
Media

REKLAMA

REKLAMA

Utylizacja opakowań jednorazowych to kłopot dla wielu przedsiębiorstw korzystających z usług firm z branży logistycznej. Od niedawna firmy logistyczne sięgają ku opakowaniom wielokrotnego użytku. Jakie korzyści się z tym wiążą?

Opakowania wielokrotnego użytku w branży logistycznej

REKLAMA

Pojemniki jednorazowego użytku najczęściej wykorzystywane w handlu, transporcie czy produkcji lub magazynowaniu generują stałe, wysokie koszty związane z ich pozyskiwaniem, utylizacją i spedycją. Właściwy wybór opakowania, włączenie się w istniejące łańcuchy logistyczne oraz optymalne zagospodarowanie nośników ładunku, szczególnie w handlu detalicznym, stały się czynnikiem sukcesu przedsiębiorstwa. Stosowanie systemów wykorzystujących opakowania trwalsze i wygodniejsze jest pod względem ekonomicznym korzystne dla każdej firmy. W dobie podporządkowania przepisom unijnym zyskują również przewagę pod względem ekologicznym. W systemach pojemników z tworzywa sztucznego tkwi idea umożliwiająca ich wielokrotne wykorzystywanie - nawet po zużyciu czy uszkodzeniu pojemniki mogą zostać przerobione regranulat i wykorzystane do produkcji kolejnych.
–W przeciwieństwie do opakowań jednorazowego użytku, jak np. opakowania tekturowe – systemy przeznaczone do wielokrotnego użytku i wykonane z tworzywa sztucznego mogą tworzyć w procesie ich wykorzystania obieg zamknięty pomiędzy producentem towaru, a centrum logistycznym, dystrybutorem lub handlem. Pojemniki przeznaczone do wielokrotnego użytku mogą funkcjonować w takim obiegu od 5 do 20 lat – mówi Wojciech Bytner z Utz Group.
Takie rozwiązania nie tylko usprawniają procedury spedycyjne i logistykę handlu oraz produkcji, ale przynoszą również wymierne oszczędności w budżecie przedsiębiorstwa. Trzeba jednak spojrzeć na nie kompleksowo.

Opakowania jednorazowe są tańsze tylko pozornie

Przy ocenie rozwiązań dotyczących opakowań często popełniany zostaje błąd polegający na tym, że porównywane czy oceniane są jedynie bezpośrednie ceny różnych rodzajów opakowań. Porównując najczęściej wybieraną tekturę z tworzywem sztucznym, czy po prostu zestawy opakowaniowe jednorazowego użytku z systemami przeznaczonymi do wielokrotnego wykorzystania, nie można ograniczać się do kosztów związanych z nabyciem opakowań. Realne oszczędności dla firmy mogą przynieść kompleksowe rozwiązania, które podniosą wydatek bezpośredni, jednak ograniczają wydatki stałe w dalszym stosowaniu systemów logistycznych.
–Problem ten dotyczy także powstających w naszym kraju nowych zakładów produkcyjnych, dużych magazynów i centrów logistycznych. Obiekty te okazale i nowocześnie prezentujące się z zewnątrz, często wyposażone zostają w nowoczesne linie produkcyjne czy systemy regałów, ale zupełnie zapomina się o tym, aby wyposażyć je w równie nowoczesne systemy palet czy pojemników z tworzywa sztucznego – dodaje Wojciech Bytner.
Do korzyści długoterminowych, które powinny determinować biznesplan każdego przedsiębiorstwa, należałoby zaliczyć wiele czynników. Dobrze dobrane systemy pojemników przeznaczonych do wielokrotnego użytku znacznie upraszczają proces pakowania i dzięki temu redukują odpowiednie koszty handlingu. Systemy wielokrotnego użytku dają również korzyść klientowi korzystającego z usług centrum logistycznego lub kooperującego ze stałym dostawcą komponentów do produkcji, ponieważ wyeliminowany zostaje problem gromadzenia, a później usuwania opakowań. Klient może po prostu odesłać spedytorowi pojemniki oraz cały materiał wypełniający, służący zabezpieczeniu opakowanych towarów, lub dostawca samodzielnie odbiera pojemniki przy następnej dostawie. Przykładem przedsiębiorstwa realnie zyskującego na takim rozwiązaniu jest szwajcarska sieć sklepów samoobsługowych Migros, która po zrezygnowaniu z opakowań kartonowych, na rzecz odpowiedniego systemu pojemników z tworzywa sztucznego, oszczędza rocznie 60 000 ton opakowań materiałów opakowaniowych jednokrotnego użytku.
–Zestawy przeznaczone do wielokrotnego użytku w ramach takiego systemu jak np.”system pool” redukują magazynowanie materiałów opakunkowych i obniżają tym samym koszty związane z obsługą magazynu. Dodatkowo zostają wyraźnie zredukowane wydatki na utylizację zużytych materiałów opakowaniowych takich jak papier, drewno, styropian czy folia – tłumaczy Wojciech Bytner.

Opakowania wielokrotnego użytku - charakterystyka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specjalistyczne systemy opakowań z tworzywa sztucznego stanowią nie tylko oszczędniejsze i trwalsze rozwiązania, są przede wszystkim wygodniejsze oraz łatwiejsze w adaptacji od tradycyjnych materiałów. Dostępne na rynku pojemniki poprzez zastosowanie wielokrotności standardowych wymiarów europalet 1200x800 mm. zyskują nad nimi przewagę przez takie czynniki jak np. wzmacniane podwójne dno oraz stabilniejsza konstrukcja. Same drewniane palety również można zastąpić bardziej ekologicznym rozwiązaniem. Palety z tworzywa sztucznego coraz częściej zaczynają pojawiać się w procesie produkcyjnym w różnych sektorach branży spożywczej czy farmaceutycznej, gdzie obowiązują wysokie wymagania dotyczące zachowaniu higieny. Dzięki swojej konstrukcji i wytrzymałości doskonale nadają się do zastosowania w centrach logistycznych oraz magazynach wyposażonych w regały paletowe. Paleta nie posiada żadnych zewnętrznych wycięć i żeber, gdzie mógłby się zbierać brud i resztki wody po jej oczyszczeniu. Na regałach wysokiego składowania paleta – wzmocniona wewnątrz stalową rurą – może bez problemu zostać obciążona towarem do 1000 kg. Największą popularnością cieszą się jednak pojemniki, które ułatwiają nie tylko transport i magazynowanie towarów, ale również przechowywanie samych pojemników, kiedy nie są używane. 

Opakowania wielokrotnego użytku - dla kogo?

Systemy pojemników oraz palet z tworzywa sztucznego stały się nieodzownym wyposażeniem magazynów wysokiego składowania i zakładów produkcyjnych różnych branż europejskich przedsiębiorstw. Korzyści z ich stosowania powinny również w Polsce zostać jak najwcześniej zauważone. Dzięki trwałości i możliwości zastosowania zupełnie nowego podejścia do logistyki i magazynowania towarów, firmy zajmujące się dystrybucją, handlem i składowaniem mają szansę na uzyskanie wymiernych korzyści z oszczędności na stałych, wysokich kosztach pozyskiwania i utylizowania materiałów jednorazowych.
–Należy pamiętać również o ważnym aspekcie nie tylko finansowym, ale i ekologicznym. Redukujemy wykorzystywanie drewna i papieru, używane w obiegu zamkniętym pojemniki z tworzywa sztucznego po zakończeniu swojego cyklu życia zostają przetworzone na regranulat i powtórnie wykorzystane do produkcji– dodaje Wojciech Bytner.
Pojemniki i opakowania wielokrotnego użytku z tworzywa sztucznego szczególne znaczenie mają tam, gdzie magazyny obsługiwane są przez system automatów, czy różnego rodzaju przenośników, oraz tam, gdzie stawiane są wymagania dotyczące zachowania higieny i redukcji strat przewożonych produktów.

Źródło: Materiały prasowe Utz Group

Pojemniki wielokrotnego użytku
Media
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA