REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opakowania wielkorotnego użytku, a korzyści w logistyce

Pojemniki wielokrotnego użytku
Pojemniki wielokrotnego użytku
Media

REKLAMA

REKLAMA

Utylizacja opakowań jednorazowych to kłopot dla wielu przedsiębiorstw korzystających z usług firm z branży logistycznej. Od niedawna firmy logistyczne sięgają ku opakowaniom wielokrotnego użytku. Jakie korzyści się z tym wiążą?

Opakowania wielokrotnego użytku w branży logistycznej

REKLAMA

REKLAMA

Pojemniki jednorazowego użytku najczęściej wykorzystywane w handlu, transporcie czy produkcji lub magazynowaniu generują stałe, wysokie koszty związane z ich pozyskiwaniem, utylizacją i spedycją. Właściwy wybór opakowania, włączenie się w istniejące łańcuchy logistyczne oraz optymalne zagospodarowanie nośników ładunku, szczególnie w handlu detalicznym, stały się czynnikiem sukcesu przedsiębiorstwa. Stosowanie systemów wykorzystujących opakowania trwalsze i wygodniejsze jest pod względem ekonomicznym korzystne dla każdej firmy. W dobie podporządkowania przepisom unijnym zyskują również przewagę pod względem ekologicznym. W systemach pojemników z tworzywa sztucznego tkwi idea umożliwiająca ich wielokrotne wykorzystywanie - nawet po zużyciu czy uszkodzeniu pojemniki mogą zostać przerobione regranulat i wykorzystane do produkcji kolejnych.
–W przeciwieństwie do opakowań jednorazowego użytku, jak np. opakowania tekturowe – systemy przeznaczone do wielokrotnego użytku i wykonane z tworzywa sztucznego mogą tworzyć w procesie ich wykorzystania obieg zamknięty pomiędzy producentem towaru, a centrum logistycznym, dystrybutorem lub handlem. Pojemniki przeznaczone do wielokrotnego użytku mogą funkcjonować w takim obiegu od 5 do 20 lat – mówi Wojciech Bytner z Utz Group.
Takie rozwiązania nie tylko usprawniają procedury spedycyjne i logistykę handlu oraz produkcji, ale przynoszą również wymierne oszczędności w budżecie przedsiębiorstwa. Trzeba jednak spojrzeć na nie kompleksowo.

Opakowania jednorazowe są tańsze tylko pozornie

Przy ocenie rozwiązań dotyczących opakowań często popełniany zostaje błąd polegający na tym, że porównywane czy oceniane są jedynie bezpośrednie ceny różnych rodzajów opakowań. Porównując najczęściej wybieraną tekturę z tworzywem sztucznym, czy po prostu zestawy opakowaniowe jednorazowego użytku z systemami przeznaczonymi do wielokrotnego wykorzystania, nie można ograniczać się do kosztów związanych z nabyciem opakowań. Realne oszczędności dla firmy mogą przynieść kompleksowe rozwiązania, które podniosą wydatek bezpośredni, jednak ograniczają wydatki stałe w dalszym stosowaniu systemów logistycznych.
–Problem ten dotyczy także powstających w naszym kraju nowych zakładów produkcyjnych, dużych magazynów i centrów logistycznych. Obiekty te okazale i nowocześnie prezentujące się z zewnątrz, często wyposażone zostają w nowoczesne linie produkcyjne czy systemy regałów, ale zupełnie zapomina się o tym, aby wyposażyć je w równie nowoczesne systemy palet czy pojemników z tworzywa sztucznego – dodaje Wojciech Bytner.
Do korzyści długoterminowych, które powinny determinować biznesplan każdego przedsiębiorstwa, należałoby zaliczyć wiele czynników. Dobrze dobrane systemy pojemników przeznaczonych do wielokrotnego użytku znacznie upraszczają proces pakowania i dzięki temu redukują odpowiednie koszty handlingu. Systemy wielokrotnego użytku dają również korzyść klientowi korzystającego z usług centrum logistycznego lub kooperującego ze stałym dostawcą komponentów do produkcji, ponieważ wyeliminowany zostaje problem gromadzenia, a później usuwania opakowań. Klient może po prostu odesłać spedytorowi pojemniki oraz cały materiał wypełniający, służący zabezpieczeniu opakowanych towarów, lub dostawca samodzielnie odbiera pojemniki przy następnej dostawie. Przykładem przedsiębiorstwa realnie zyskującego na takim rozwiązaniu jest szwajcarska sieć sklepów samoobsługowych Migros, która po zrezygnowaniu z opakowań kartonowych, na rzecz odpowiedniego systemu pojemników z tworzywa sztucznego, oszczędza rocznie 60 000 ton opakowań materiałów opakowaniowych jednokrotnego użytku.
–Zestawy przeznaczone do wielokrotnego użytku w ramach takiego systemu jak np.”system pool” redukują magazynowanie materiałów opakunkowych i obniżają tym samym koszty związane z obsługą magazynu. Dodatkowo zostają wyraźnie zredukowane wydatki na utylizację zużytych materiałów opakowaniowych takich jak papier, drewno, styropian czy folia – tłumaczy Wojciech Bytner.

REKLAMA

Opakowania wielokrotnego użytku - charakterystyka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specjalistyczne systemy opakowań z tworzywa sztucznego stanowią nie tylko oszczędniejsze i trwalsze rozwiązania, są przede wszystkim wygodniejsze oraz łatwiejsze w adaptacji od tradycyjnych materiałów. Dostępne na rynku pojemniki poprzez zastosowanie wielokrotności standardowych wymiarów europalet 1200x800 mm. zyskują nad nimi przewagę przez takie czynniki jak np. wzmacniane podwójne dno oraz stabilniejsza konstrukcja. Same drewniane palety również można zastąpić bardziej ekologicznym rozwiązaniem. Palety z tworzywa sztucznego coraz częściej zaczynają pojawiać się w procesie produkcyjnym w różnych sektorach branży spożywczej czy farmaceutycznej, gdzie obowiązują wysokie wymagania dotyczące zachowaniu higieny. Dzięki swojej konstrukcji i wytrzymałości doskonale nadają się do zastosowania w centrach logistycznych oraz magazynach wyposażonych w regały paletowe. Paleta nie posiada żadnych zewnętrznych wycięć i żeber, gdzie mógłby się zbierać brud i resztki wody po jej oczyszczeniu. Na regałach wysokiego składowania paleta – wzmocniona wewnątrz stalową rurą – może bez problemu zostać obciążona towarem do 1000 kg. Największą popularnością cieszą się jednak pojemniki, które ułatwiają nie tylko transport i magazynowanie towarów, ale również przechowywanie samych pojemników, kiedy nie są używane. 

Opakowania wielokrotnego użytku - dla kogo?

Systemy pojemników oraz palet z tworzywa sztucznego stały się nieodzownym wyposażeniem magazynów wysokiego składowania i zakładów produkcyjnych różnych branż europejskich przedsiębiorstw. Korzyści z ich stosowania powinny również w Polsce zostać jak najwcześniej zauważone. Dzięki trwałości i możliwości zastosowania zupełnie nowego podejścia do logistyki i magazynowania towarów, firmy zajmujące się dystrybucją, handlem i składowaniem mają szansę na uzyskanie wymiernych korzyści z oszczędności na stałych, wysokich kosztach pozyskiwania i utylizowania materiałów jednorazowych.
–Należy pamiętać również o ważnym aspekcie nie tylko finansowym, ale i ekologicznym. Redukujemy wykorzystywanie drewna i papieru, używane w obiegu zamkniętym pojemniki z tworzywa sztucznego po zakończeniu swojego cyklu życia zostają przetworzone na regranulat i powtórnie wykorzystane do produkcji– dodaje Wojciech Bytner.
Pojemniki i opakowania wielokrotnego użytku z tworzywa sztucznego szczególne znaczenie mają tam, gdzie magazyny obsługiwane są przez system automatów, czy różnego rodzaju przenośników, oraz tam, gdzie stawiane są wymagania dotyczące zachowania higieny i redukcji strat przewożonych produktów.

Źródło: Materiały prasowe Utz Group

Pojemniki wielokrotnego użytku
Media
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA