REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opakowania wielkorotnego użytku, a korzyści w logistyce

Subskrybuj nas na Youtube
Pojemniki wielokrotnego użytku
Pojemniki wielokrotnego użytku
Media

REKLAMA

REKLAMA

Utylizacja opakowań jednorazowych to kłopot dla wielu przedsiębiorstw korzystających z usług firm z branży logistycznej. Od niedawna firmy logistyczne sięgają ku opakowaniom wielokrotnego użytku. Jakie korzyści się z tym wiążą?

Opakowania wielokrotnego użytku w branży logistycznej

REKLAMA

Pojemniki jednorazowego użytku najczęściej wykorzystywane w handlu, transporcie czy produkcji lub magazynowaniu generują stałe, wysokie koszty związane z ich pozyskiwaniem, utylizacją i spedycją. Właściwy wybór opakowania, włączenie się w istniejące łańcuchy logistyczne oraz optymalne zagospodarowanie nośników ładunku, szczególnie w handlu detalicznym, stały się czynnikiem sukcesu przedsiębiorstwa. Stosowanie systemów wykorzystujących opakowania trwalsze i wygodniejsze jest pod względem ekonomicznym korzystne dla każdej firmy. W dobie podporządkowania przepisom unijnym zyskują również przewagę pod względem ekologicznym. W systemach pojemników z tworzywa sztucznego tkwi idea umożliwiająca ich wielokrotne wykorzystywanie - nawet po zużyciu czy uszkodzeniu pojemniki mogą zostać przerobione regranulat i wykorzystane do produkcji kolejnych.
–W przeciwieństwie do opakowań jednorazowego użytku, jak np. opakowania tekturowe – systemy przeznaczone do wielokrotnego użytku i wykonane z tworzywa sztucznego mogą tworzyć w procesie ich wykorzystania obieg zamknięty pomiędzy producentem towaru, a centrum logistycznym, dystrybutorem lub handlem. Pojemniki przeznaczone do wielokrotnego użytku mogą funkcjonować w takim obiegu od 5 do 20 lat – mówi Wojciech Bytner z Utz Group.
Takie rozwiązania nie tylko usprawniają procedury spedycyjne i logistykę handlu oraz produkcji, ale przynoszą również wymierne oszczędności w budżecie przedsiębiorstwa. Trzeba jednak spojrzeć na nie kompleksowo.

Opakowania jednorazowe są tańsze tylko pozornie

Przy ocenie rozwiązań dotyczących opakowań często popełniany zostaje błąd polegający na tym, że porównywane czy oceniane są jedynie bezpośrednie ceny różnych rodzajów opakowań. Porównując najczęściej wybieraną tekturę z tworzywem sztucznym, czy po prostu zestawy opakowaniowe jednorazowego użytku z systemami przeznaczonymi do wielokrotnego wykorzystania, nie można ograniczać się do kosztów związanych z nabyciem opakowań. Realne oszczędności dla firmy mogą przynieść kompleksowe rozwiązania, które podniosą wydatek bezpośredni, jednak ograniczają wydatki stałe w dalszym stosowaniu systemów logistycznych.
–Problem ten dotyczy także powstających w naszym kraju nowych zakładów produkcyjnych, dużych magazynów i centrów logistycznych. Obiekty te okazale i nowocześnie prezentujące się z zewnątrz, często wyposażone zostają w nowoczesne linie produkcyjne czy systemy regałów, ale zupełnie zapomina się o tym, aby wyposażyć je w równie nowoczesne systemy palet czy pojemników z tworzywa sztucznego – dodaje Wojciech Bytner.
Do korzyści długoterminowych, które powinny determinować biznesplan każdego przedsiębiorstwa, należałoby zaliczyć wiele czynników. Dobrze dobrane systemy pojemników przeznaczonych do wielokrotnego użytku znacznie upraszczają proces pakowania i dzięki temu redukują odpowiednie koszty handlingu. Systemy wielokrotnego użytku dają również korzyść klientowi korzystającego z usług centrum logistycznego lub kooperującego ze stałym dostawcą komponentów do produkcji, ponieważ wyeliminowany zostaje problem gromadzenia, a później usuwania opakowań. Klient może po prostu odesłać spedytorowi pojemniki oraz cały materiał wypełniający, służący zabezpieczeniu opakowanych towarów, lub dostawca samodzielnie odbiera pojemniki przy następnej dostawie. Przykładem przedsiębiorstwa realnie zyskującego na takim rozwiązaniu jest szwajcarska sieć sklepów samoobsługowych Migros, która po zrezygnowaniu z opakowań kartonowych, na rzecz odpowiedniego systemu pojemników z tworzywa sztucznego, oszczędza rocznie 60 000 ton opakowań materiałów opakowaniowych jednokrotnego użytku.
–Zestawy przeznaczone do wielokrotnego użytku w ramach takiego systemu jak np.”system pool” redukują magazynowanie materiałów opakunkowych i obniżają tym samym koszty związane z obsługą magazynu. Dodatkowo zostają wyraźnie zredukowane wydatki na utylizację zużytych materiałów opakowaniowych takich jak papier, drewno, styropian czy folia – tłumaczy Wojciech Bytner.

Opakowania wielokrotnego użytku - charakterystyka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specjalistyczne systemy opakowań z tworzywa sztucznego stanowią nie tylko oszczędniejsze i trwalsze rozwiązania, są przede wszystkim wygodniejsze oraz łatwiejsze w adaptacji od tradycyjnych materiałów. Dostępne na rynku pojemniki poprzez zastosowanie wielokrotności standardowych wymiarów europalet 1200x800 mm. zyskują nad nimi przewagę przez takie czynniki jak np. wzmacniane podwójne dno oraz stabilniejsza konstrukcja. Same drewniane palety również można zastąpić bardziej ekologicznym rozwiązaniem. Palety z tworzywa sztucznego coraz częściej zaczynają pojawiać się w procesie produkcyjnym w różnych sektorach branży spożywczej czy farmaceutycznej, gdzie obowiązują wysokie wymagania dotyczące zachowaniu higieny. Dzięki swojej konstrukcji i wytrzymałości doskonale nadają się do zastosowania w centrach logistycznych oraz magazynach wyposażonych w regały paletowe. Paleta nie posiada żadnych zewnętrznych wycięć i żeber, gdzie mógłby się zbierać brud i resztki wody po jej oczyszczeniu. Na regałach wysokiego składowania paleta – wzmocniona wewnątrz stalową rurą – może bez problemu zostać obciążona towarem do 1000 kg. Największą popularnością cieszą się jednak pojemniki, które ułatwiają nie tylko transport i magazynowanie towarów, ale również przechowywanie samych pojemników, kiedy nie są używane. 

Opakowania wielokrotnego użytku - dla kogo?

Systemy pojemników oraz palet z tworzywa sztucznego stały się nieodzownym wyposażeniem magazynów wysokiego składowania i zakładów produkcyjnych różnych branż europejskich przedsiębiorstw. Korzyści z ich stosowania powinny również w Polsce zostać jak najwcześniej zauważone. Dzięki trwałości i możliwości zastosowania zupełnie nowego podejścia do logistyki i magazynowania towarów, firmy zajmujące się dystrybucją, handlem i składowaniem mają szansę na uzyskanie wymiernych korzyści z oszczędności na stałych, wysokich kosztach pozyskiwania i utylizowania materiałów jednorazowych.
–Należy pamiętać również o ważnym aspekcie nie tylko finansowym, ale i ekologicznym. Redukujemy wykorzystywanie drewna i papieru, używane w obiegu zamkniętym pojemniki z tworzywa sztucznego po zakończeniu swojego cyklu życia zostają przetworzone na regranulat i powtórnie wykorzystane do produkcji– dodaje Wojciech Bytner.
Pojemniki i opakowania wielokrotnego użytku z tworzywa sztucznego szczególne znaczenie mają tam, gdzie magazyny obsługiwane są przez system automatów, czy różnego rodzaju przenośników, oraz tam, gdzie stawiane są wymagania dotyczące zachowania higieny i redukcji strat przewożonych produktów.

Źródło: Materiały prasowe Utz Group

Pojemniki wielokrotnego użytku
Media
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA