REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Maszyny budowlane - na kredyt czy w leasingu?

Subskrybuj nas na Youtube
Maszyny budowlane - na kredyt czy w leasingu? / Fot. Fotolia
Maszyny budowlane - na kredyt czy w leasingu? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy stojący przed zakupem pojazdów do firmy stają przed ważnym wyborem - kupić maszyny używane, nowe na kredyt czy wziąć je w leasingu.

Choć na rynku usług finansowych istnieją kredyty inwestycyjne lub rozwiązania, które umożliwiają przedsiębiorcy pośrednie finansowanie tego rodzaju zakupów, wciąż mało jest kredytów pozwalających na bezpośredni zakup maszyn i urządzeń budowlanych. W przypadku zakupu maszyn używanych, na który decydują się przede wszystkim mniejsze przedsiębiorstwa, pojawiają się ponadto liczne ograniczenia dotyczące kredytowanego przedmiotu. Najczęściej spotykaną formą pozostaje więc wciąż leasing.

REKLAMA

Banki a oferty

Oferty dostępne na rynku różnią się od siebie w zależności od banków, które je oferują. Istotne różnice można znaleźć nie tylko w zasadach finansowania, ale również pod względem kwestii dotyczących minimalnego okresu prowadzenia działalności gospodarczej, wymaganych dokumentów czy zabezpieczeń. Niektóre instytucje umożliwiają wzięcie kredytu bez wkładu własnego, w innych udział własny jest już warunkiem koniecznym. Wyróżnić można między innymi prosty kredyt inwestycyjny dla firm w różnych formach inwestycyjnych. W przypadku banków takich jak chociażby BPH wymagany jest konkretny okres prowadzenia działalności – w tym przypadku 12 miesięcy przy pięcioletnim okresie kredytowania. Wymagany jest ponadto wkład własny – 20% wartości netto środka trwałego. Niektóre banki oferują także kredyty przeznaczone dla firm z konkretnego sektora – na zakup nowego lub używanego pojazdu specjalistycznego, który będzie przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej. Tu również określony jest czas kredytowania, za to wkład własny nie jest konieczny – w zależności od wieku i ceny maszyny może być wymagany lub też nie.

Kredyt a zakup używanych maszyn

Rozwiązaniem tańszym, które sprawdza się szczególnie w przypadku mniejszych przedsiębiorstw, jest zakup maszyn używanych. W takim wypadku również pojawia się możliwość ich skredytowania, ale tutaj ograniczenia są większe - banki zastrzegają maksymalną wysokość przyznawanej kwoty ze względu na wiek maszyn, a także wyznaczają maksymalny okres kredytowania. Od wieku i ceny pojazdu będzie ponadto uzależniona wysokość obowiązkowej wpłaty własnej kredytobiorcy, jak również procedura dokumentowania dochodów.

Na kredyt czy w leasingu?

Leasing wciąż cieszy się większą popularnością niż kredyty. Przesądza o tym przede wszystkim większa jego dostępność. Wiele firm, które sprzedają sprzęt budowlany, stale współpracuje z instytucjami oferującymi leasing, dzięki czemu klient ma zapewnioną większą wygodę – decydując się na konkretną maszynę u danej firmy może od razu ustalić wszystkie kwestie finansowe, a nawet liczyć na dodatkową zniżkę. Kredyt ma jednak pewną niewątpliwą przewagę nad leasingiem – pozwala sprawić, by maszyna od razu stała się własnością kredytobiorcy, co w przypadku leasingu jest niemożliwe. Ponadto ze zobowiązania zazwyczaj można zwolnić się wcześniej, jeśli pojawi się sposobność do szybszej spłaty kredytu. Z drugiej strony kredyty są udzielane na dłuższy okres, dzięki czemu pociągają za sobą niższe koszty miesięczne. Takie rozwiązanie jest więc korzystne także dla wszystkich firm, które chcą zachować płynność finansową i dalej rozwijać swoją działalność.

Autor: Magdalena Gałczyńska / CLS Centrum Finansów

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

REKLAMA

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

REKLAMA