REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Telematyka w motoryzacji

Jest to przede wszystkim kamera, która w sposób ciągły obserwuje drogę przed pojazdem i analizuje sytuację pod kątem bezpieczeństwa, a dzięki alertom generowanym w sytuacjach krytycznych poprawia bezpieczeństwo jazdy i znacząco zmniejsza skutki ewentualnych kolizji. Fot. Mobileye
Jest to przede wszystkim kamera, która w sposób ciągły obserwuje drogę przed pojazdem i analizuje sytuację pod kątem bezpieczeństwa, a dzięki alertom generowanym w sytuacjach krytycznych poprawia bezpieczeństwo jazdy i znacząco zmniejsza skutki ewentualnych kolizji. Fot. Mobileye
Media

REKLAMA

REKLAMA

Rynek telematycznych rozwiązań dla flot samochodowych ciągle się rozwija. Zapotrzebowania na nowoczesne systemy monitorowania rośnie.

Zapewnienie bezpieczeństwa przewożonych towarów i osób staje się coraz większym wyzwaniem nie tylko dla firm transportowych, ale także tych posiadających dużą liczbę służbowych samochodów. Coraz więcej pracowników korzysta z samochodów firmowych w ramach swoich przywilejów służbowych. Wraz z rosnącą wartością posiadanej przez firmy floty samochodowej zwiększają się również koszty jej utrzymania. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw poszukuje skutecznych systemów monitorowania i zarządzania swoją flotą samochodową. Obecnie nowe technologie wychodzą im naprzeciw.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt monitorowania floty Johnson&Johnson

Niedawno w Jonhson&Jonhson, jedna z największych firm farmaceutycznych na świecie ruszyła z globalnym projektem monitorowania kierowców swojej floty samochodowej w różnych krajach na świecie za pomocą zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. Jako partnera projektu wybrała firmę Mobileye®. Na początek zainstalowano urządzenia w 65 samochodach w brytyjskiej filii firmy. Już po 3 miesiącach od wdrożenia wyliczono, że szkodowość wśród uczestników pilotażowego programu zmniejszyła się o prawie 14%, podczas gdy zużycie paliwa spadło o 11%. Opinie uczestników programu, którzy jeżdżą z kamerą Mobileye® zainstalowaną w swoim samochodzie służbowym były bardzo pozytywne. Podkreślano, że kamera szczególnie przydaje się w chwilach rozproszenia uwagi kierowcy, takich jak dzwoniąca komórka w samochodzie, przeglądanie firmowych papierów, spożywanie jedzenia podczas jazdy, do czego przyznawała się niestety większość kierujących pojazdami. Nie potwierdziły się ich wcześniejsze obawy, że system może zbytnio angażować uwagę kierowcy i ingerować w styl jazdy. Niektórzy zauważyli, że dzięki regularnym raportom z systemu przekazywanym przez kierownictwo udaje im walczyć ze złymi nawykami takimi jak nagłe hamowanie i przyspieszanie, przekraczanie prędkości w miejscach, które dobrze znają z codziennych objazdów.
Jonhson & Jonhson planuje dalszy rozwój projektu i stopniowe wdrażanie także w innych krajach, gdzie firma posiada duże floty samochodowe.

Również w Polsce coraz więcej samochodów jeździ po drogach pod czujną kontrolą zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. Najwięcej firm korzysta z rozwiązań firmy Mobileye®, która stała się obecnie liderem rynku. Z urządzeń korzystają już w Polsce takie firmy jak Coca-Cola, SAMAT, autobusy miejskie w Szczecinie. Obecnie trwają także pilotażowe programy w dwóch światowych koncernach farmaceutycznych, w dwóch dużych firmach transportowych. „Prowadzimy także negocjacje handlowe z operatorami komórkowymi, przedsiębiorstwami z branży handlowej oraz kilkoma firmami ubezpieczeniowymi w Polsce:” wyjaśnia Piotr Nawrocki, Dyrektor Regionalny na Europę Centralną. „W Polsce obecnie jeździ już ponad tysiąc samochodów firmowych wyposażonych w kamerę Mobileye®” dodaje Piotr Nawrocki.

REKLAMA

Na świecie systemy Mobileye® obsługują floty samochodowe takich firm jak Abbott Laboratories, DHL, GE Capital Fleet Services, Veolia, inTime Logistics, Coca-Cola Hellenic w Czechach i na Węgrzech. Jak wyliczyła firma, obecnie ponad 100 tysięcy samochodów na świecie zostało już wyposażone w kamerę Mobileye.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania pokazały, że urządzenie Mobileye® zainstalowane w samochodzie zwiększa bezpieczeństwo, poprawia styl i płynność jazdy. Kierowca reagując na sygnały urządzenia dostosowuje się do zaleceń. W przypadku flot samochodowych, dzięki integracji urządzeń zamontowanych w samochodach służbowych z systemami zarządzania flotą, właściciel czy zarządca floty ma dostęp do raportów pokazujących nie tylko trasę kierowców, ale również ich styl jazdy w odniesieniu do rzeczywistej sytuacji na drodze. System przekaże pełne dane m.in. o zachowywaniu bezpiecznego dystansu do pojazdów z przodu, przestrzeganiu ograniczeń prędkości, powiadomi o agresywnej jeździe. W ten sposób rozwiązanie pozwala uniknąć śmiertelnych wypadków, zmniejszając liczbę kolizji, obniżając zużycie paliwa i redukując całkowity koszt posiadania floty.

Co to jest Mobileye?

Jest to przede wszystkim kamera, która w sposób ciągły obserwuje drogę przed pojazdem i analizuje sytuację pod kątem bezpieczeństwa, a dzięki alertom generowanym w sytuacjach krytycznych poprawia bezpieczeństwo jazdy i znacząco zmniejsza skutki ewentualnych kolizji. W chwili zagrożenia generuje ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne wyświetlane w czasie rzeczywistym na smartfonie lub własnym wyświetlaczu. System montuje się na przedniej szybie wewnątrz samochodu, a wyświetlacz (Eye Watch) umieszcza w polu widzenia kierowcy, na desce rozdzielczej. Serce systemu to procesor SeeQ2, specjalnie opracowany przez producenta systemu.
Mobileye wykorzystuje zaawansowaną technologię analizy obrazu do wykrywania: pojazdów (w tym także motocykli i rowerów), pieszych, pasów ruchu, ograniczeń prędkości. Dzięki swoim funkcjom ułatwia utrzymywanie bezpiecznej odległości od innych pojazdów na drodze. W razie potrzeby ostrzega kierowcę, pozwala uniknąć stłuczek i poważnych wypadków drogowych. Dzięki urządzeniu kierowca otrzymuje w czasie rzeczywistym ostrzeżenia o sytuacjach krytycznych.

Źródło: Materiały prasowe Mobileye

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA