REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych nie jest niszowy. Każdego roku gnie w wypadkach na przejazdach kolejowych średnio 38 osób. Prawie zawsze z winy kierowców.

Statystyki wypadków na przejazdach kolejowych w Polsce

REKLAMA

Zgodnie ze statystykami, podanymi przez Biuro Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., do kwietnia tego roku miały miejsce 53 wypadki, w których zginęło 10 osób, a 7 zostało ciężko rannych. Najczęstszą przyczyną tego typu tragedii jest brak ostrożności ze strony kierowców. Osoby prowadzące pojazd bardzo często nie przestrzegają przepisów drogowych oraz nie dostosowują prędkości pojazdu do zbliżającego się skrzyżowania drogi z linią kolejową. W ubiegłym roku ten brak rozwagi przyczynił się do 211 wypadków na przejazdach kolejowych w Polsce, w których zginęło 35 osób, a 34 zostały ciężko ranne.

Prawidłowo oznakowany przejazd kolejowy

Zgodnie z informacjami PKP, wszystkie przejazdy kolejowe w Polsce są prawidłowo zabezpieczone i oznaczone. Przed przejazdem kolejowym przy drodze znajdują się znaki typu A-9 lub A-10 informujące o przejeździe oraz słupki ostrzegające o odległości do samego przejazdu. Słupek z trzema kreskami jest umieszczony pod znakiem A-9 lub A-10, słupek z dwiema kreskami znajduje się na odległości 2/3 do przejazdu, a słupek z jedną na odległości 1/3. Przed samym przejazdem znajduje się "Krzyż św. Andrzeja" informujący użytkowników ruchu o rodzaju przejazdu. Znak typu G-3 o pojedynczych ramionach informuje o przejeździe kolejowym na liniach jednotorowych, a znak G-4 o podwójnych dolnych ramionach o przejeździe kolejowym na liniach dwutorowych lub wielotorowych.

Akcja PKP Polskie Linie Kolejowe - "Zatrzymaj się i żyj!"

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Co roku PKP Polskie Linie Kolejowe organizuje kampanię społeczną - Bezpieczny przejazd – "Zatrzymaj się i żyj!". Akcja trwa cały rok, a swoją inaugurację ma pod koniec maja w Warszawie. W tym roku podczas wydarzenia zostały zaprezentowane symulacje zderzeń rozpędzonego pociągu z manekinem, motorem oraz samochodem zaparkowanym na torach. Osoby, które przybyły na wydarzenie mogły zobaczyć na własne oczy skutki nieroztropnego zachowania na przejeździe kolejowym. – Postawiony manekin roztrzaskał się na kawałki. Osoba, która wtargnie na torowisko w momencie nadjechania pociągu nie ma szans na przeżycie. – komentuje Justyna Jędro, współorganizator wydarzenia, Yanosik.pl – Podstawione auto zostało doszczętnie zniszczone. W rzeczywistości pociąg przejeżdżający na przejeździe kolejowym jedzie z dużo większa prędkością niż to miało miejsce podczas symulacji. Szansa na wyjście bez uszczerbku na zdrowiu przez osobę znajdującą się w pojeździe podczas zderzenia jest znikoma. – dodaje J.Jędro.

Liczba tragicznych wypadków na przejazdach kolejowych uległa znacznemu zmniejszeniu. Dzieje się tak za sprawą działań poprawiających bezpieczeństwo na samych skrzyżowaniach dróg z torami oraz dzięki kampaniom edukacyjnym.

W roku 2007 PKP odnotowało 274 wypadki, w których zginęło 48 osób, a 107 zostało ciężko rannych, natomiast w 2013 liczba wypadków i osób poszkodowanych znaczenia zmalała. – Do największej ilości wypadków na skrzyżowaniu drogi z linią kolejową dochodzi na przejazdach kategorii D, czyli tych najgorzej oznakowanych oraz niewyposażonych w urządzenia ostrzegawcze. – mówi J. Jędro, Yanosik.pl – Analogicznie, najmniejszą liczbę wypadków odnotowuje się na przejazdach najlepiej zabezpieczonych. Przejazdy kolejowe kategorii A są chronione przez pracowników kolei, rogatki zamykające całą szerokość jezdni i chodnik oraz wyposażone są w sygnalizację świetlną. – dodaje.

Źródło: Materiały prasowe Yanosik

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA