REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych nie jest niszowy. Każdego roku gnie w wypadkach na przejazdach kolejowych średnio 38 osób. Prawie zawsze z winy kierowców.

Statystyki wypadków na przejazdach kolejowych w Polsce

REKLAMA

Zgodnie ze statystykami, podanymi przez Biuro Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., do kwietnia tego roku miały miejsce 53 wypadki, w których zginęło 10 osób, a 7 zostało ciężko rannych. Najczęstszą przyczyną tego typu tragedii jest brak ostrożności ze strony kierowców. Osoby prowadzące pojazd bardzo często nie przestrzegają przepisów drogowych oraz nie dostosowują prędkości pojazdu do zbliżającego się skrzyżowania drogi z linią kolejową. W ubiegłym roku ten brak rozwagi przyczynił się do 211 wypadków na przejazdach kolejowych w Polsce, w których zginęło 35 osób, a 34 zostały ciężko ranne.

Prawidłowo oznakowany przejazd kolejowy

Zgodnie z informacjami PKP, wszystkie przejazdy kolejowe w Polsce są prawidłowo zabezpieczone i oznaczone. Przed przejazdem kolejowym przy drodze znajdują się znaki typu A-9 lub A-10 informujące o przejeździe oraz słupki ostrzegające o odległości do samego przejazdu. Słupek z trzema kreskami jest umieszczony pod znakiem A-9 lub A-10, słupek z dwiema kreskami znajduje się na odległości 2/3 do przejazdu, a słupek z jedną na odległości 1/3. Przed samym przejazdem znajduje się "Krzyż św. Andrzeja" informujący użytkowników ruchu o rodzaju przejazdu. Znak typu G-3 o pojedynczych ramionach informuje o przejeździe kolejowym na liniach jednotorowych, a znak G-4 o podwójnych dolnych ramionach o przejeździe kolejowym na liniach dwutorowych lub wielotorowych.

Akcja PKP Polskie Linie Kolejowe - "Zatrzymaj się i żyj!"

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Co roku PKP Polskie Linie Kolejowe organizuje kampanię społeczną - Bezpieczny przejazd – "Zatrzymaj się i żyj!". Akcja trwa cały rok, a swoją inaugurację ma pod koniec maja w Warszawie. W tym roku podczas wydarzenia zostały zaprezentowane symulacje zderzeń rozpędzonego pociągu z manekinem, motorem oraz samochodem zaparkowanym na torach. Osoby, które przybyły na wydarzenie mogły zobaczyć na własne oczy skutki nieroztropnego zachowania na przejeździe kolejowym. – Postawiony manekin roztrzaskał się na kawałki. Osoba, która wtargnie na torowisko w momencie nadjechania pociągu nie ma szans na przeżycie. – komentuje Justyna Jędro, współorganizator wydarzenia, Yanosik.pl – Podstawione auto zostało doszczętnie zniszczone. W rzeczywistości pociąg przejeżdżający na przejeździe kolejowym jedzie z dużo większa prędkością niż to miało miejsce podczas symulacji. Szansa na wyjście bez uszczerbku na zdrowiu przez osobę znajdującą się w pojeździe podczas zderzenia jest znikoma. – dodaje J.Jędro.

Liczba tragicznych wypadków na przejazdach kolejowych uległa znacznemu zmniejszeniu. Dzieje się tak za sprawą działań poprawiających bezpieczeństwo na samych skrzyżowaniach dróg z torami oraz dzięki kampaniom edukacyjnym.

W roku 2007 PKP odnotowało 274 wypadki, w których zginęło 48 osób, a 107 zostało ciężko rannych, natomiast w 2013 liczba wypadków i osób poszkodowanych znaczenia zmalała. – Do największej ilości wypadków na skrzyżowaniu drogi z linią kolejową dochodzi na przejazdach kategorii D, czyli tych najgorzej oznakowanych oraz niewyposażonych w urządzenia ostrzegawcze. – mówi J. Jędro, Yanosik.pl – Analogicznie, najmniejszą liczbę wypadków odnotowuje się na przejazdach najlepiej zabezpieczonych. Przejazdy kolejowe kategorii A są chronione przez pracowników kolei, rogatki zamykające całą szerokość jezdni i chodnik oraz wyposażone są w sygnalizację świetlną. – dodaje.

Źródło: Materiały prasowe Yanosik

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA