REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda ciężarówką podczas silnego wiatru

Jazda ciężarówką podczas silnego wiatru
Jazda ciężarówką podczas silnego wiatru
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kierowanie zestawem - ciągnik siodłowy i naczepa w warunkach zimowych to nie lada wyzwanie dla każdego kierowcy. Na co zwrócić uwagę, gdy podróż odbywa się podczas silnego wiatru?

Zasady jazdy ciężarówką podczas silnego wiatru

REKLAMA

Ogromna powierzchnia boczna zestawu - ciągnika siodłowego oraz naczepy sprawia, że zestaw mimo dużej masy jest wyjątkowo wrażliwy na boczne podmuchy wiatru. Wyobraźmy sobie sytuację, w której poruszający się ze zbyt dużą prędkością TIR po śliskiej drodze, wyjeżdża zza ściany lasu i ulega zrywowi bocznego wiatru. Nagłe uderzenie w bok może zepchnąć ciężarówkę na przeciwległy pas ruchu i doprowadzić do tragedii.

Tym samym kierowca, który prowadzi zestaw pojazdów podczas silnego wiatru musi znacznie ograniczyć prędkość oraz zachować szczególną ostrożność jadąc na otwartej przestrzeni lub gdy wyjeżdża z lasu.

W lepszej sytuacji są kierowcy, którzy we wspomnianych warunkach prowadzą niezaładowany pojazd. Wtedy powinni podwinąć boczne ściany plandeki. Dzięki temu zapewnią swobodny przepływ wiatru i znacznie ograniczą powierzchnię, na którą będzie oddziaływały siły aerodynamiki.

Zanim wyruszysz w trasę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przed wyruszeniem w trasę trzeba koniecznie sprawdzić napięcia plandeki oraz dokładną kontrolę wszystkich zapięć, gdyż w wyniku silnego wiatru plandeka może ulec zerwaniu. To ważne, nawet niewielkie pęknięcie przy wyższych prędkościach może poskutkować całkowitym rozerwaniem plandeki.

Podróżując w warunkach zimowych, bądź po ulewnym deszczu zrzucić z dachu plandeki zalegającą wodę lub lód. Łatwo to zrobić wchodząc do środka naczepy i wewnętrznej strony podważać dach plandeki. To bardzo istotne, gdyż ciężar wody podczas jazdy może rozerwać plandekę i w następstwie woda może uszkodzić towar. Z kolei odrywające się z dachu plandeki bryły lodu spowodują zagrożenie życia kierowców pojazdów jadących za ciężarówką.

Tekst: Tomasz Korniejew

Źródło: Materiały prasowe Transorg.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA