REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczne ogrzewanie postojowe

Subskrybuj nas na Youtube
Zestaw elektrycznego ogrzewania postojowego, fot. DEFA
Zestaw elektrycznego ogrzewania postojowego, fot. DEFA
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Elektryczne ogrzewanie postojowe jest bardzo popularne w Skandynawii. Jakie korzyści wynikają z instalowania w samochodach elektrycznego ogrzewania postojowego.

Elektryczne ogrzewanie postojowe - co to jest?

REKLAMA

REKLAMA

Jest to system służący do ogrzewania silnika i wnętrza samochodu, który (ten samochód) w danym momencie nie jest używany i wystawiony na działanie niskich temperatur oraz opadów atmosferycznych. Ponadto system elektrycznego ogrzewania może być doposażony w układ automatycznego ładowania akumulatora oraz monitoringu jego stanu technicznego. W najbardziej rozbudowanej wersji ma również elektroniczny moduł programowania i sterowania. Cały system zasilany jest wyłącznie z zewnętrznego źródła o standardowym napięciu 230 Voltów i nie może być zasilany z akumulatora nawet za pomocą przetwornicy. Dzięki modułowej budowie może być konfigurowany w zależności od indywidualnych potrzeb klienta w trzech pakietach.

Pakiet podstawowy – ogrzewanie silnika

„Silniki samochodów stojących na mrozie, szczególnie te Diesla, dość często sprawiają problemy z rozruchem, a niejednokrotnie przy bardzo niskich temperaturach nie dają się odpalić w ogóle. Postojowe ogrzewanie silnika ma sprawić, aby podgrzać go do temperatury ok 20 – 30% wyższej niż ta panująca na zewnątrz” – mówi Daniel Waliszkiewicz, ekspert Motointegrator.pl. „Dzięki temu silnik uruchamiany jest w warunkach podobnych do tych panujących przeciętnie latem. Nie jest on gorący, rozgrzany do temperatury roboczej, ale wystarczająco ciepły, aby nie sprawiał problemów” - dodaje. 

REKLAMA

W ogrzewaniu postojowym występują różne grzałki silnika w zależności od sposobu montażu. Są to grzałki przepływowe montowane w układzie chłodzenia, montowane w blok silnika, kontaktowe przyklejane lub przykręcane do miski olejowej oraz wkręcane w miejsce korka spustowego oleju. Ważne jest jednak to, że nie mamy możliwości wyboru rodzaju, ponieważ są one ściśle przypisane do konkretnego modelu silnika przez producenta. Wynika to z wykluczenia jakiegokolwiek ryzyka uszkodzenia jednostki napędowej poprzez zewnętrzną ingerencję.
Pakiet podstawowy nie zawiera sterowania automatycznego i uruchamia się dopiero wówczas, gdy urządzenie podłączymy do zasilania. Tę niedogodność można jednak w prosty sposób rozwiązać. Wystarczy bowiem dokupić niedrogi załącznik czasowy dzięki któremu można zaprogramować włączenie ogrzewanie odpowiednio wcześniej.
Postojowe ogrzewanie silnika oprócz komfortu rozruchu przyczynia się także do przedłużenia jego żywotności, ponieważ każdorazowe uruchamianie zamarzniętego silnika odpowiada przejechaniu kilkuset kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cena pakietu podstawowego zaczyna się od 280 zł brutto.

Pakiet z ogrzewaniem wnętrza

W drugim pakiecie oprócz ogrzewania silnika jest również ogrzewanie wnętrza pojazdu. Dzięki niemu samochód wystarczająco jest rozgrzany, aby roztopił się śnieg i lód zalegający na karoserii i szybach. Taki układ również nie ma autonomicznego sterowania i jeśli chcemy odpowiednio wcześniej uruchomić system powinniśmy się dodatkowo zaopatrzyć w zewnętrzny załącznik czasowy. Nagrzewnica wewnętrzna dodatkowo jest wyposażona w termostat, który w pełni zabezpiecza przed niepożądaną pracą. Ma również wszelkie certyfikaty potwierdzające normy bezpieczeństwa dopuszczające zgodnie z przepisami do ruchu drogowego.
Nagrzewnica montowana jest w taki sposób, aby był zapewniony swobodny wlot i wylot powietrza.

Cena takiego pakietu zaczyna się od 675 zł brutto.

Elektryczne ogrzewanie postojowe - pełna opcja

W pełnym pakiecie elektrycznego ogrzewania postojowego montowane są dodatkowe dwa urządzenia, które zwiększają jego funkcjonalność i komfort używania. Jednym z nich jest elektroniczny, w pełni zautomatyzowany panel sterujący. Dzięki temu można ustawić godzinę na którą samochód ma być gotowy do jazdy. Oznacza to, że moduł sterujący uwzględnia różne parametry zewnętrzne m. in. temperaturę powietrza. Jeśli mamy zamiar korzystać z samochodu np. o godz. ósmej system sam zdecyduje kiedy i z jaką mocą uruchomić ogrzewanie, aby faktycznie samochód był gotowy do jazdy.
Za pomocą panelu sterującego możemy programować ustawienia gotowości pojazdu na dwa różne czasy podczas doby, oddzielnie dla siedmiu dni tygodnia. Jeśli mamy zaplanowany tydzień w miarę szczegółowo możemy być pewni, że każdorazowo wsiądziemy do ciepłego, rozmrożonego pojazdu, którego rozruch nie sprawi najmniejszych problemów. Za dopłatą system ten możemy uzupełnić o pilot zdalnego sterowania dysponujący pełnym asortymentem ustawień.
Następnym modułem w pełnej opcji ogrzewania postojowego jest układ monitoringu stanu technicznego akumulatora i automatycznego jego doładowywania, jeśli oczywiście jest taka konieczność.
Kompletny pakiet można kupić już za 1153 zł brutto.

Elektryczne ogrzewanie postojowe - czy ma wpływ na gwarancję?

Jednym z najbardziej popularnych w Europie i Polsce producentów elektrycznego ogrzewania postojowego jest norweska firma DEFA. Są to systemy w zasadzie bezawaryjne. Jedyne problemy mogą wynikać z nieprawidłowego montażu grzałki silnika w systemie przepływowym. Błąd ten polega na tym, że układ chłodzenia po zamontowaniu grzałki i zalaniu płynem nie został odpowietrzony. Wówczas może tak się zdarzyć, że w miejscu grzałki pojawi się bąbel powietrza, co może powodować jej przepalenie. 

Elektryczne ogrzewanie postojowe działa zupełnie autonomicznie, niezależnie od układu elektrycznego pojazdu. W niektórych modelach konieczne jest nawiercenie w samochodzie otworów montażowych, jednak w zdecydowanej większości wykorzystuje się te fabryczne. Wiązki elektryczne posiadają hermetyczne złącza „plug and play”, co wyklucza konieczność lutowania przewodów.
Ze względu na niską lub zerową ingerencję montażową ogrzewania postojowego nowe samochody nie powinny utracić gwarancji producenta. Warto jednak przed montażem skontaktować się
z Autoryzowanym Serwisem Obsługi i to doprecyzować, aby nie mieć problemów.

Źródło: Materiały prasowe Motoricus.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

REKLAMA

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

KGP: 113 674 interwencji, 516 wypadków drogowych, 41 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 113 674 interwencji. Byli wzywani do 516 wypadków drogowych.

REKLAMA