REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Główne zasady oraz poziom cen na polskim i europejskim rynku usług pocztowych

Tomasz Dobczyński
Kurier Siódemka
Kurier Siódemka
Photographer Marek Lazowski

REKLAMA

REKLAMA

Dziś o doręczaniu przesyłek, które charakteryzują rynek usług pocztowych. Ten segment usług logistycznych podlegać będzie dużym zmianom związanym z liberalizacją przepisów.

Zgodnie z raportem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) o stanie rynku usług pocztowych w 2011 roku na rynku funkcjonowało 247 operatorów pocztowych, z czego liczba aktywnych operatorów w tym okresie wyniosła 154 (62,3%).

REKLAMA

REKLAMA

Wśród aktywnych operatorów należy wyróżnić przede wszystkim narodowego operatora pocztowego – Pocztę Polską S.A., ale także ogólnopolskich operatorów niepublicznych, których specyfika działalności skupia się przede wszystkim na przesyłkach listowych oraz firmy kurierskie których cele biznesowe realizowane są poprzez ekspresowe doręczanie paczek o różnych gabarytach i wadze.

Poczta Polska do końca roku 2012 ma prawo do wykonywania tzw. usług zastrzeżonych, o których mowa w art. 47. Ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe.

Ten akt prawny ma pierwszoplanowe znaczenie wśród aktów prawa pocztowego w Polsce. Dokonuje przede wszystkim regulacji świadczenia usługi pocztowej w polskim porządku prawnym, z drugiej strony dostosowuje normy prawa polskiego do prawa europejskiego. Granica wagowa usług zastrzeżonych dla operatora publicznego wynosi obecnie 50 g z zastrzeżeniem ust. 2. w art. 47 Prawa pocztowego.

REKLAMA

Formalne operatorzy niepubliczni nie naruszają przepisów dotyczących usługi zastrzeżonej doręczając przesyłki o masie mniejszej niż 50 g, pod warunkiem, że opłata za tą usługę będzie nie mniejsza niż dwu i półkrotność opłaty za doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych Poczty Polskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce jest to 2,5 razy większa cena za przesyłkę listową nierejestrowaną wysłaną w trybie „priorytet”, czyli 4,88 zł.

Granica wagowa i cenowa usług zastrzeżonych była w Polsce stopniowo obniżana. Do końca kwietnia 2004 roku określono ją na 500 g oraz pięciokrotność opłaty, do końca 2005 roku - 350 g oraz trzykrotność opłaty. Granica 50 g oraz dwu i półkrotność opłaty obowiązuje od 1 stycznia 2006 roku i musi być stosowana do dnia 31 grudnia 2012.

Po tej dacie obszar zastrzeżony zostanie usunięty, co jest koniecznością związaną z implementowaniem w Polsce zaleceń polityki Unii Europejskiej w zakresie usług pocztowych, które zostały spisane w formie dyrektyw. Ten typ dokumentu zawiera obligatoryjne postanowienia, które kraje członkowskie UE mają obowiązek implementować do swojego porządku prawnego.

Pod koniec 2006 roku Komisja Europejska przedstawiła projekt dyrektywy, w którym opowiedziała się za pełnym otwarciem rynku usług pocztowych na konkurencję.
Nowa (trzecia już) dyrektywa o nazwie 2008/6/WE została przyjęta dnia 20 lutego 2008 r. Polska, podobnie jak Czechy, Grecja, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Słowacja oraz Rumunia na zasadzie odstępstwa skorzystała z prawa przesunięcia terminu wdrożenia tego dokumentu do wewnętrznego porządku prawnego do dnia 31 grudnia 2012 r. 


Usługi powszechne realizowane przez narodowego operatora pocztowego zgodnie z obowiązującymi regulacjami polegają przede wszystkim na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek listowych do 2000 g (w tym przesyłek poleconych oraz z zadeklarowaną wartością), paczek pocztowych do 10000 g oraz przesyłek dla ociemniałych.

Warto przyjrzeć się cenom usług powszechnych w Polsce na tle cen w Unii Europejskiej. Poniżej przedstawiłem zestawienie cen za usługę doręczenia listu nierejestrowanego (zwykłego) o wadze do 50 g, które obowiązują w Polsce dla klienta indywidualnego dla listów wysłanych w trybie ekonomicznym , w gabarycie A lub B w odniesieniu do cen obowiązujących w UE.

Cena krajowego doręczenia tego typu listu w Polsce wynosi 1,55 zł. Przeliczając na walutę Euro po kursie 4,2885 zł, cena ta wynosi 0,36 €.

Odnosząc tą cenę do kwot europejskich, jednocześnie przeliczając według aktualnych kursów cen na walutę Euro jeśli w danym kraju obowiązuje waluta narodowa, należy stwierdzić, iż:

• niższa cena niż w Polsce obowiązuje: na Malcie, w Słowenii i w Bułgarii;

• cena w przedziale 0,36 € - 0,50 € obowiązuje: na Słowacji, w Czechach, na Cyprze, w Estonii, na Litwie, w Rumunii, na Węgrzech oraz w Wielkiej Brytanii;

• wyższe niż 0,50 € ceny obowiązują w 15 krajach Unii Europejskiej - należą do nich: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Portugalia, Szwecja oraz Włochy.

Warto zapoznać się z powyższymi regulacjami obowiązującymi na polskim i europejskim rynku usług pocztowych. Jest to o tyle istotne, iż za kilka miesięcy rynek ten znajdzie się w warunkach, które będą nowością dla wszystkich jego uczestników. Należy mieć nadzieję, że na zmianie skorzystają przede wszystkim klienci – zarówno jeśli chodzi o ceny, jak i terminowość doręczeń przesyłek listowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA