REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Główne zasady oraz poziom cen na polskim i europejskim rynku usług pocztowych

Tomasz Dobczyński
Kurier Siódemka
Kurier Siódemka
Photographer Marek Lazowski

REKLAMA

REKLAMA

Dziś o doręczaniu przesyłek, które charakteryzują rynek usług pocztowych. Ten segment usług logistycznych podlegać będzie dużym zmianom związanym z liberalizacją przepisów.

Zgodnie z raportem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) o stanie rynku usług pocztowych w 2011 roku na rynku funkcjonowało 247 operatorów pocztowych, z czego liczba aktywnych operatorów w tym okresie wyniosła 154 (62,3%).

REKLAMA

REKLAMA

Wśród aktywnych operatorów należy wyróżnić przede wszystkim narodowego operatora pocztowego – Pocztę Polską S.A., ale także ogólnopolskich operatorów niepublicznych, których specyfika działalności skupia się przede wszystkim na przesyłkach listowych oraz firmy kurierskie których cele biznesowe realizowane są poprzez ekspresowe doręczanie paczek o różnych gabarytach i wadze.

Poczta Polska do końca roku 2012 ma prawo do wykonywania tzw. usług zastrzeżonych, o których mowa w art. 47. Ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe.

Ten akt prawny ma pierwszoplanowe znaczenie wśród aktów prawa pocztowego w Polsce. Dokonuje przede wszystkim regulacji świadczenia usługi pocztowej w polskim porządku prawnym, z drugiej strony dostosowuje normy prawa polskiego do prawa europejskiego. Granica wagowa usług zastrzeżonych dla operatora publicznego wynosi obecnie 50 g z zastrzeżeniem ust. 2. w art. 47 Prawa pocztowego.

REKLAMA

Formalne operatorzy niepubliczni nie naruszają przepisów dotyczących usługi zastrzeżonej doręczając przesyłki o masie mniejszej niż 50 g, pod warunkiem, że opłata za tą usługę będzie nie mniejsza niż dwu i półkrotność opłaty za doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych Poczty Polskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce jest to 2,5 razy większa cena za przesyłkę listową nierejestrowaną wysłaną w trybie „priorytet”, czyli 4,88 zł.

Granica wagowa i cenowa usług zastrzeżonych była w Polsce stopniowo obniżana. Do końca kwietnia 2004 roku określono ją na 500 g oraz pięciokrotność opłaty, do końca 2005 roku - 350 g oraz trzykrotność opłaty. Granica 50 g oraz dwu i półkrotność opłaty obowiązuje od 1 stycznia 2006 roku i musi być stosowana do dnia 31 grudnia 2012.

Po tej dacie obszar zastrzeżony zostanie usunięty, co jest koniecznością związaną z implementowaniem w Polsce zaleceń polityki Unii Europejskiej w zakresie usług pocztowych, które zostały spisane w formie dyrektyw. Ten typ dokumentu zawiera obligatoryjne postanowienia, które kraje członkowskie UE mają obowiązek implementować do swojego porządku prawnego.

Pod koniec 2006 roku Komisja Europejska przedstawiła projekt dyrektywy, w którym opowiedziała się za pełnym otwarciem rynku usług pocztowych na konkurencję.
Nowa (trzecia już) dyrektywa o nazwie 2008/6/WE została przyjęta dnia 20 lutego 2008 r. Polska, podobnie jak Czechy, Grecja, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Słowacja oraz Rumunia na zasadzie odstępstwa skorzystała z prawa przesunięcia terminu wdrożenia tego dokumentu do wewnętrznego porządku prawnego do dnia 31 grudnia 2012 r. 


Usługi powszechne realizowane przez narodowego operatora pocztowego zgodnie z obowiązującymi regulacjami polegają przede wszystkim na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek listowych do 2000 g (w tym przesyłek poleconych oraz z zadeklarowaną wartością), paczek pocztowych do 10000 g oraz przesyłek dla ociemniałych.

Warto przyjrzeć się cenom usług powszechnych w Polsce na tle cen w Unii Europejskiej. Poniżej przedstawiłem zestawienie cen za usługę doręczenia listu nierejestrowanego (zwykłego) o wadze do 50 g, które obowiązują w Polsce dla klienta indywidualnego dla listów wysłanych w trybie ekonomicznym , w gabarycie A lub B w odniesieniu do cen obowiązujących w UE.

Cena krajowego doręczenia tego typu listu w Polsce wynosi 1,55 zł. Przeliczając na walutę Euro po kursie 4,2885 zł, cena ta wynosi 0,36 €.

Odnosząc tą cenę do kwot europejskich, jednocześnie przeliczając według aktualnych kursów cen na walutę Euro jeśli w danym kraju obowiązuje waluta narodowa, należy stwierdzić, iż:

• niższa cena niż w Polsce obowiązuje: na Malcie, w Słowenii i w Bułgarii;

• cena w przedziale 0,36 € - 0,50 € obowiązuje: na Słowacji, w Czechach, na Cyprze, w Estonii, na Litwie, w Rumunii, na Węgrzech oraz w Wielkiej Brytanii;

• wyższe niż 0,50 € ceny obowiązują w 15 krajach Unii Europejskiej - należą do nich: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Portugalia, Szwecja oraz Włochy.

Warto zapoznać się z powyższymi regulacjami obowiązującymi na polskim i europejskim rynku usług pocztowych. Jest to o tyle istotne, iż za kilka miesięcy rynek ten znajdzie się w warunkach, które będą nowością dla wszystkich jego uczestników. Należy mieć nadzieję, że na zmianie skorzystają przede wszystkim klienci – zarówno jeśli chodzi o ceny, jak i terminowość doręczeń przesyłek listowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA