REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Główne zasady oraz poziom cen na polskim i europejskim rynku usług pocztowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
Kurier Siódemka
Kurier Siódemka
Photographer Marek Lazowski

REKLAMA

REKLAMA

Dziś o doręczaniu przesyłek, które charakteryzują rynek usług pocztowych. Ten segment usług logistycznych podlegać będzie dużym zmianom związanym z liberalizacją przepisów.

Zgodnie z raportem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) o stanie rynku usług pocztowych w 2011 roku na rynku funkcjonowało 247 operatorów pocztowych, z czego liczba aktywnych operatorów w tym okresie wyniosła 154 (62,3%).

REKLAMA

Wśród aktywnych operatorów należy wyróżnić przede wszystkim narodowego operatora pocztowego – Pocztę Polską S.A., ale także ogólnopolskich operatorów niepublicznych, których specyfika działalności skupia się przede wszystkim na przesyłkach listowych oraz firmy kurierskie których cele biznesowe realizowane są poprzez ekspresowe doręczanie paczek o różnych gabarytach i wadze.

Poczta Polska do końca roku 2012 ma prawo do wykonywania tzw. usług zastrzeżonych, o których mowa w art. 47. Ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe.

REKLAMA

Ten akt prawny ma pierwszoplanowe znaczenie wśród aktów prawa pocztowego w Polsce. Dokonuje przede wszystkim regulacji świadczenia usługi pocztowej w polskim porządku prawnym, z drugiej strony dostosowuje normy prawa polskiego do prawa europejskiego. Granica wagowa usług zastrzeżonych dla operatora publicznego wynosi obecnie 50 g z zastrzeżeniem ust. 2. w art. 47 Prawa pocztowego.

Formalne operatorzy niepubliczni nie naruszają przepisów dotyczących usługi zastrzeżonej doręczając przesyłki o masie mniejszej niż 50 g, pod warunkiem, że opłata za tą usługę będzie nie mniejsza niż dwu i półkrotność opłaty za doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych Poczty Polskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce jest to 2,5 razy większa cena za przesyłkę listową nierejestrowaną wysłaną w trybie „priorytet”, czyli 4,88 zł.

Granica wagowa i cenowa usług zastrzeżonych była w Polsce stopniowo obniżana. Do końca kwietnia 2004 roku określono ją na 500 g oraz pięciokrotność opłaty, do końca 2005 roku - 350 g oraz trzykrotność opłaty. Granica 50 g oraz dwu i półkrotność opłaty obowiązuje od 1 stycznia 2006 roku i musi być stosowana do dnia 31 grudnia 2012.

REKLAMA

Po tej dacie obszar zastrzeżony zostanie usunięty, co jest koniecznością związaną z implementowaniem w Polsce zaleceń polityki Unii Europejskiej w zakresie usług pocztowych, które zostały spisane w formie dyrektyw. Ten typ dokumentu zawiera obligatoryjne postanowienia, które kraje członkowskie UE mają obowiązek implementować do swojego porządku prawnego.

Pod koniec 2006 roku Komisja Europejska przedstawiła projekt dyrektywy, w którym opowiedziała się za pełnym otwarciem rynku usług pocztowych na konkurencję.
Nowa (trzecia już) dyrektywa o nazwie 2008/6/WE została przyjęta dnia 20 lutego 2008 r. Polska, podobnie jak Czechy, Grecja, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Słowacja oraz Rumunia na zasadzie odstępstwa skorzystała z prawa przesunięcia terminu wdrożenia tego dokumentu do wewnętrznego porządku prawnego do dnia 31 grudnia 2012 r. 


Usługi powszechne realizowane przez narodowego operatora pocztowego zgodnie z obowiązującymi regulacjami polegają przede wszystkim na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek listowych do 2000 g (w tym przesyłek poleconych oraz z zadeklarowaną wartością), paczek pocztowych do 10000 g oraz przesyłek dla ociemniałych.

Warto przyjrzeć się cenom usług powszechnych w Polsce na tle cen w Unii Europejskiej. Poniżej przedstawiłem zestawienie cen za usługę doręczenia listu nierejestrowanego (zwykłego) o wadze do 50 g, które obowiązują w Polsce dla klienta indywidualnego dla listów wysłanych w trybie ekonomicznym , w gabarycie A lub B w odniesieniu do cen obowiązujących w UE.

Cena krajowego doręczenia tego typu listu w Polsce wynosi 1,55 zł. Przeliczając na walutę Euro po kursie 4,2885 zł, cena ta wynosi 0,36 €.

Odnosząc tą cenę do kwot europejskich, jednocześnie przeliczając według aktualnych kursów cen na walutę Euro jeśli w danym kraju obowiązuje waluta narodowa, należy stwierdzić, iż:

• niższa cena niż w Polsce obowiązuje: na Malcie, w Słowenii i w Bułgarii;

• cena w przedziale 0,36 € - 0,50 € obowiązuje: na Słowacji, w Czechach, na Cyprze, w Estonii, na Litwie, w Rumunii, na Węgrzech oraz w Wielkiej Brytanii;

• wyższe niż 0,50 € ceny obowiązują w 15 krajach Unii Europejskiej - należą do nich: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Portugalia, Szwecja oraz Włochy.

Warto zapoznać się z powyższymi regulacjami obowiązującymi na polskim i europejskim rynku usług pocztowych. Jest to o tyle istotne, iż za kilka miesięcy rynek ten znajdzie się w warunkach, które będą nowością dla wszystkich jego uczestników. Należy mieć nadzieję, że na zmianie skorzystają przede wszystkim klienci – zarówno jeśli chodzi o ceny, jak i terminowość doręczeń przesyłek listowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA