REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezes InPost: Nie tylko efekt skali wpływa na ceny usług pocztowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Brzoska

REKLAMA

REKLAMA

Uwolnienie rynku pocztowego bez wątpienia przyczyni się do zwiększenia liczby operatorów – w tym również zagranicznych firm - mówi prezes spółki InPost. - Choć w ich przypadku zakładamy kilkuletnią perspektywę wejścia na polski rynek.

 Wpłynie to także na konkurencyjność w zakresie cen oraz poprawę jakości świadczonych usług. Powszechnie wiadomo, że państwowy monopol na dostarczanie poczty nie jest korzystny dla klientów.

REKLAMA

Jest kilka elementów, które determinują działalność i opłacalność biznesu pocztowego. Od nich uzależnione jest to, czy dany operator zdoła utrzymać się na tym rynku, zwłaszcza w perspektywie obniżki cen usług pocztowych, która może nastąpić równolegle do wzrostu konkurencji w tym sektorze wraz ze zbliżającą się liberalizacją rynku.

Walka o klienta na rynku pocztowym

REKLAMA

Warto przy tym podkreślić, że stawki za usługi pocztowe – ze względu na cenę paliw oraz koszty pracownicze i te związane z obsługi logistyczną, czyli utrzymaniem floty, magazynów i sortowni - już w tej chwili są ‘zaporowe’. Dodatkowe obniżenie cen usług ‘wymusi’ na operatorach podejmowanie takich działań, które przy minimalnym koszcie dotarcia do klienta – który jest już obsługiwany w ramach usług pocztowych - będą rekompensowały spadkową tendencję w zakresie liczby doręczanych listów i jednocześnie malejącą cenę usług.

Dlatego – z naszej perspektywy - niewielkie szanse powodzenia w tej branży mają firmy planujące rozpoczęcie działalności pocztowej dopiero wraz z liberalizacją rynku. Wówczas batalia o klientów będzie rozgrywała się już tylko między największymi podmiotami – w tym Pocztą Polską oraz InPost - posiadającymi rozbudowane zaplecze logistyczne i ugruntowaną pozycję oraz wypracowane kontakty biznesowe, poparte referencjami.


Nie można jednocześnie zapominać o tym, że rentowność firmy świadczącej usługi pocztowe uzależniona jest wprost od osiąganego efektu skali. Jednostkowy koszt doręczenia przesyłki dla Klienta masowego jest zdecydowanie niższy niż ma to miejsce w odniesieniu do klientów indywidualnych. Zawsze będzie tak, że usługi dla sektora B2B będą generowały znacznie większe przychody w porównaniu z wynikami osiąganymi na rynku klientów indywidualnych, zwłaszcza w perspektywie obniżki cen.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba jednak pamiętać, że tylko działania prowadzone równolegle w obu tych obszarach mogą przełożyć się na sukces w tej branży. Często bywa tak, że z dużych kontraktów częściowo finansowana jest działalność operatorów w sektorze B2C. Tym bardziej nie jest możliwe utrzymanie się na rynku firmy, która odgórnie zakłada świadczenie usług tylko dla określonej, wybranej grupy Klientów.

Własne zaplecze logistyczne

REKLAMA

Trzeba jednak pamiętać, że powodzenie działalności pocztowej nie opiera się tylko i wyłącznie na efekcie skali. Nie jest to niestety ‘złota recepta’, bowiem utrata jednego dużego Klienta może negatywnie odbić się na prowadzonym biznesie. Wracamy więc do punktu wyjścia, którym jest dywersyfikacja działalności i rozwój oferty produktowej, zwłaszcza w takich niszach, do których nie dotarła jeszcze nasza konkurencja. Najlepszym rozwiązaniem jest w tym przypadku świadczenie usług w oparciu o zbudowaną już sieć placówek oraz infrastrukturę i zaplecze logistyczne i technologiczne. Wówczas amortyzacja kosztów w jednym zakresie może przynieść zyski w innym obszarze działalności.

Między innymi w oparciu o tę zasadę – jak również w kontekście kurczącego się średnio o 5 proc. rocznie rynku korespondencji tradycyjnej - Grupa Integer.pl rozwija usługi oparte o takie rozwiązania, jak: poczta hybrydowa, mobilne płatności czy Paczkomaty InPost. Niebawem planujemy również wdrożyć urządzenie, które w pełnym zakresie będzie zastępowało podstawowe funkcje placówki pocztowej, czyli m.in. wysyłkę oraz odbiór listów i paczek, wypłaty rent i emerytur czy opłaty rachunków. Dodatkowo, będziemy walczyć również o nowych, strategicznych klientów, obsługiwanych dotychczas – ze względu na obowiązujący na rynku pocztowym monopol – przez Pocztę Polską.


Chodzi przede wszystkim o doręczanie listów poleconych, wysyłanych przez instytucje publiczne. Segment ten wart jest według naszych szacunków około 1,5 mld zł, więc jest o co zabiegać. Z perspektywy doświadczonego już operatora wiemy bowiem, jak ważne jest to, by odpowiednio wcześnie podjąć działania mające na celu dopasowanie strategii produktowej do aktualnych warunków rynkowych.

W przypadku usług pocztowych znaczącym elementem, wpływającym na kalkulację ceny doręczenia pojedynczej przesyłki jest koszt tzw. ‘ostatniej mili’. Pośrednio przekłada się to również na finalny wynik finansowy, uzyskiwany przez operatora. Zatem optymalizacja procesu doręczeń, w tym wdrożenie ‘automatycznych terminali pocztowych’ – podobnie jak Paczkomatów w segmencie przesyłek pocztowo-kurierskich - może pozytywnie wpłynąć nie tylko na przychody płynące z naszej działalności, ale również na potencjalne obniżenie stawek usług pocztowych, realizowanych z wykorzystaniem nowych urządzeń.

Ostatecznie swoją politykę cenową – już po liberalizacji rynku - uzależniamy jednak od sytuacji rynkowej, jaką zastaniemy po 1 stycznia 2013 roku, w tym od strategii Poczty Polskiej.

Rafał Brzoska, prezes zarządu InPost
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA