REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezes InPost: Nie tylko efekt skali wpływa na ceny usług pocztowych

Rafał Brzoska

REKLAMA

REKLAMA

Uwolnienie rynku pocztowego bez wątpienia przyczyni się do zwiększenia liczby operatorów – w tym również zagranicznych firm - mówi prezes spółki InPost. - Choć w ich przypadku zakładamy kilkuletnią perspektywę wejścia na polski rynek.

 Wpłynie to także na konkurencyjność w zakresie cen oraz poprawę jakości świadczonych usług. Powszechnie wiadomo, że państwowy monopol na dostarczanie poczty nie jest korzystny dla klientów.

REKLAMA

REKLAMA

Jest kilka elementów, które determinują działalność i opłacalność biznesu pocztowego. Od nich uzależnione jest to, czy dany operator zdoła utrzymać się na tym rynku, zwłaszcza w perspektywie obniżki cen usług pocztowych, która może nastąpić równolegle do wzrostu konkurencji w tym sektorze wraz ze zbliżającą się liberalizacją rynku.

Walka o klienta na rynku pocztowym

Warto przy tym podkreślić, że stawki za usługi pocztowe – ze względu na cenę paliw oraz koszty pracownicze i te związane z obsługi logistyczną, czyli utrzymaniem floty, magazynów i sortowni - już w tej chwili są ‘zaporowe’. Dodatkowe obniżenie cen usług ‘wymusi’ na operatorach podejmowanie takich działań, które przy minimalnym koszcie dotarcia do klienta – który jest już obsługiwany w ramach usług pocztowych - będą rekompensowały spadkową tendencję w zakresie liczby doręczanych listów i jednocześnie malejącą cenę usług.

Dlatego – z naszej perspektywy - niewielkie szanse powodzenia w tej branży mają firmy planujące rozpoczęcie działalności pocztowej dopiero wraz z liberalizacją rynku. Wówczas batalia o klientów będzie rozgrywała się już tylko między największymi podmiotami – w tym Pocztą Polską oraz InPost - posiadającymi rozbudowane zaplecze logistyczne i ugruntowaną pozycję oraz wypracowane kontakty biznesowe, poparte referencjami.

REKLAMA


Nie można jednocześnie zapominać o tym, że rentowność firmy świadczącej usługi pocztowe uzależniona jest wprost od osiąganego efektu skali. Jednostkowy koszt doręczenia przesyłki dla Klienta masowego jest zdecydowanie niższy niż ma to miejsce w odniesieniu do klientów indywidualnych. Zawsze będzie tak, że usługi dla sektora B2B będą generowały znacznie większe przychody w porównaniu z wynikami osiąganymi na rynku klientów indywidualnych, zwłaszcza w perspektywie obniżki cen.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba jednak pamiętać, że tylko działania prowadzone równolegle w obu tych obszarach mogą przełożyć się na sukces w tej branży. Często bywa tak, że z dużych kontraktów częściowo finansowana jest działalność operatorów w sektorze B2C. Tym bardziej nie jest możliwe utrzymanie się na rynku firmy, która odgórnie zakłada świadczenie usług tylko dla określonej, wybranej grupy Klientów.

Własne zaplecze logistyczne

Trzeba jednak pamiętać, że powodzenie działalności pocztowej nie opiera się tylko i wyłącznie na efekcie skali. Nie jest to niestety ‘złota recepta’, bowiem utrata jednego dużego Klienta może negatywnie odbić się na prowadzonym biznesie. Wracamy więc do punktu wyjścia, którym jest dywersyfikacja działalności i rozwój oferty produktowej, zwłaszcza w takich niszach, do których nie dotarła jeszcze nasza konkurencja. Najlepszym rozwiązaniem jest w tym przypadku świadczenie usług w oparciu o zbudowaną już sieć placówek oraz infrastrukturę i zaplecze logistyczne i technologiczne. Wówczas amortyzacja kosztów w jednym zakresie może przynieść zyski w innym obszarze działalności.

Między innymi w oparciu o tę zasadę – jak również w kontekście kurczącego się średnio o 5 proc. rocznie rynku korespondencji tradycyjnej - Grupa Integer.pl rozwija usługi oparte o takie rozwiązania, jak: poczta hybrydowa, mobilne płatności czy Paczkomaty InPost. Niebawem planujemy również wdrożyć urządzenie, które w pełnym zakresie będzie zastępowało podstawowe funkcje placówki pocztowej, czyli m.in. wysyłkę oraz odbiór listów i paczek, wypłaty rent i emerytur czy opłaty rachunków. Dodatkowo, będziemy walczyć również o nowych, strategicznych klientów, obsługiwanych dotychczas – ze względu na obowiązujący na rynku pocztowym monopol – przez Pocztę Polską.


Chodzi przede wszystkim o doręczanie listów poleconych, wysyłanych przez instytucje publiczne. Segment ten wart jest według naszych szacunków około 1,5 mld zł, więc jest o co zabiegać. Z perspektywy doświadczonego już operatora wiemy bowiem, jak ważne jest to, by odpowiednio wcześnie podjąć działania mające na celu dopasowanie strategii produktowej do aktualnych warunków rynkowych.

W przypadku usług pocztowych znaczącym elementem, wpływającym na kalkulację ceny doręczenia pojedynczej przesyłki jest koszt tzw. ‘ostatniej mili’. Pośrednio przekłada się to również na finalny wynik finansowy, uzyskiwany przez operatora. Zatem optymalizacja procesu doręczeń, w tym wdrożenie ‘automatycznych terminali pocztowych’ – podobnie jak Paczkomatów w segmencie przesyłek pocztowo-kurierskich - może pozytywnie wpłynąć nie tylko na przychody płynące z naszej działalności, ale również na potencjalne obniżenie stawek usług pocztowych, realizowanych z wykorzystaniem nowych urządzeń.

Ostatecznie swoją politykę cenową – już po liberalizacji rynku - uzależniamy jednak od sytuacji rynkowej, jaką zastaniemy po 1 stycznia 2013 roku, w tym od strategii Poczty Polskiej.

Rafał Brzoska, prezes zarządu InPost
Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA