REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezes InPost: Nie tylko efekt skali wpływa na ceny usług pocztowych

Rafał Brzoska

REKLAMA

REKLAMA

Uwolnienie rynku pocztowego bez wątpienia przyczyni się do zwiększenia liczby operatorów – w tym również zagranicznych firm - mówi prezes spółki InPost. - Choć w ich przypadku zakładamy kilkuletnią perspektywę wejścia na polski rynek.

 Wpłynie to także na konkurencyjność w zakresie cen oraz poprawę jakości świadczonych usług. Powszechnie wiadomo, że państwowy monopol na dostarczanie poczty nie jest korzystny dla klientów.

REKLAMA

REKLAMA

Jest kilka elementów, które determinują działalność i opłacalność biznesu pocztowego. Od nich uzależnione jest to, czy dany operator zdoła utrzymać się na tym rynku, zwłaszcza w perspektywie obniżki cen usług pocztowych, która może nastąpić równolegle do wzrostu konkurencji w tym sektorze wraz ze zbliżającą się liberalizacją rynku.

Walka o klienta na rynku pocztowym

Warto przy tym podkreślić, że stawki za usługi pocztowe – ze względu na cenę paliw oraz koszty pracownicze i te związane z obsługi logistyczną, czyli utrzymaniem floty, magazynów i sortowni - już w tej chwili są ‘zaporowe’. Dodatkowe obniżenie cen usług ‘wymusi’ na operatorach podejmowanie takich działań, które przy minimalnym koszcie dotarcia do klienta – który jest już obsługiwany w ramach usług pocztowych - będą rekompensowały spadkową tendencję w zakresie liczby doręczanych listów i jednocześnie malejącą cenę usług.

Dlatego – z naszej perspektywy - niewielkie szanse powodzenia w tej branży mają firmy planujące rozpoczęcie działalności pocztowej dopiero wraz z liberalizacją rynku. Wówczas batalia o klientów będzie rozgrywała się już tylko między największymi podmiotami – w tym Pocztą Polską oraz InPost - posiadającymi rozbudowane zaplecze logistyczne i ugruntowaną pozycję oraz wypracowane kontakty biznesowe, poparte referencjami.

REKLAMA


Nie można jednocześnie zapominać o tym, że rentowność firmy świadczącej usługi pocztowe uzależniona jest wprost od osiąganego efektu skali. Jednostkowy koszt doręczenia przesyłki dla Klienta masowego jest zdecydowanie niższy niż ma to miejsce w odniesieniu do klientów indywidualnych. Zawsze będzie tak, że usługi dla sektora B2B będą generowały znacznie większe przychody w porównaniu z wynikami osiąganymi na rynku klientów indywidualnych, zwłaszcza w perspektywie obniżki cen.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba jednak pamiętać, że tylko działania prowadzone równolegle w obu tych obszarach mogą przełożyć się na sukces w tej branży. Często bywa tak, że z dużych kontraktów częściowo finansowana jest działalność operatorów w sektorze B2C. Tym bardziej nie jest możliwe utrzymanie się na rynku firmy, która odgórnie zakłada świadczenie usług tylko dla określonej, wybranej grupy Klientów.

Własne zaplecze logistyczne

Trzeba jednak pamiętać, że powodzenie działalności pocztowej nie opiera się tylko i wyłącznie na efekcie skali. Nie jest to niestety ‘złota recepta’, bowiem utrata jednego dużego Klienta może negatywnie odbić się na prowadzonym biznesie. Wracamy więc do punktu wyjścia, którym jest dywersyfikacja działalności i rozwój oferty produktowej, zwłaszcza w takich niszach, do których nie dotarła jeszcze nasza konkurencja. Najlepszym rozwiązaniem jest w tym przypadku świadczenie usług w oparciu o zbudowaną już sieć placówek oraz infrastrukturę i zaplecze logistyczne i technologiczne. Wówczas amortyzacja kosztów w jednym zakresie może przynieść zyski w innym obszarze działalności.

Między innymi w oparciu o tę zasadę – jak również w kontekście kurczącego się średnio o 5 proc. rocznie rynku korespondencji tradycyjnej - Grupa Integer.pl rozwija usługi oparte o takie rozwiązania, jak: poczta hybrydowa, mobilne płatności czy Paczkomaty InPost. Niebawem planujemy również wdrożyć urządzenie, które w pełnym zakresie będzie zastępowało podstawowe funkcje placówki pocztowej, czyli m.in. wysyłkę oraz odbiór listów i paczek, wypłaty rent i emerytur czy opłaty rachunków. Dodatkowo, będziemy walczyć również o nowych, strategicznych klientów, obsługiwanych dotychczas – ze względu na obowiązujący na rynku pocztowym monopol – przez Pocztę Polską.


Chodzi przede wszystkim o doręczanie listów poleconych, wysyłanych przez instytucje publiczne. Segment ten wart jest według naszych szacunków około 1,5 mld zł, więc jest o co zabiegać. Z perspektywy doświadczonego już operatora wiemy bowiem, jak ważne jest to, by odpowiednio wcześnie podjąć działania mające na celu dopasowanie strategii produktowej do aktualnych warunków rynkowych.

W przypadku usług pocztowych znaczącym elementem, wpływającym na kalkulację ceny doręczenia pojedynczej przesyłki jest koszt tzw. ‘ostatniej mili’. Pośrednio przekłada się to również na finalny wynik finansowy, uzyskiwany przez operatora. Zatem optymalizacja procesu doręczeń, w tym wdrożenie ‘automatycznych terminali pocztowych’ – podobnie jak Paczkomatów w segmencie przesyłek pocztowo-kurierskich - może pozytywnie wpłynąć nie tylko na przychody płynące z naszej działalności, ale również na potencjalne obniżenie stawek usług pocztowych, realizowanych z wykorzystaniem nowych urządzeń.

Ostatecznie swoją politykę cenową – już po liberalizacji rynku - uzależniamy jednak od sytuacji rynkowej, jaką zastaniemy po 1 stycznia 2013 roku, w tym od strategii Poczty Polskiej.

Rafał Brzoska, prezes zarządu InPost
Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA