REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadawco - sprawdzaj dokładnie co nadajesz przesyłką kurierską!

Edwin Osiecki
fot. DHL
fot. DHL
Ruediger Nehmzow

REKLAMA

REKLAMA

Są towary, które ze względu na specyfikę lub nietypowe wymiary, wymagają specjalnych warunków transportu. Są takie, których ze względu na obostrzenia prawne i regulacje firm kurierskich, nie można przesyłać.

Rocznie firmy kurierskie obsługują miliardy przesyłek, wspierając międzynarodową wymianę handlową. Dokumenty, sprzęt AGD, odzież, opony, meble, kosmetyki, części zamienne, próbki towarów, etc. Lista towarów jest bardzo długa, bo dziś klienci reprezentują praktycznie wszystkie branże. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że firmy kurierskie mają też swoje ograniczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Są towary, które ze względu na specyfikę lub nietypowe wymiary, wymagają specjalnych warunków transportu. Są takie, których ze względu na obostrzenia prawne i regulacje firm kurierskich, nie można przesyłać. Oddzielną kategorią, pozostającą pod specjalnym międzynarodowym nadzorem rządowym, są tzw. towary podwójnego zastosowania, czyli technologie i produkty mogące posłużyć do wytwarzania broni masowego rażenia lub środków jej przetwarzania.

Towary zabronione do przewozu w transporcie 

Zanim przygotowana będzie przesyłka, trzeba sprawdzić, czy firma kurierska może podjąć się jej transportu. Warunek ten dotyczy zarówno transportu międzynarodowego jak i krajowego. Wykaz przedmiotów nie przyjmowanych do przewozu, jest zawsze określony w warunkach transportu. W tym przypadku kluczowe są dwie kwestie – bezpieczeństwo, w odniesieniu do pracowników i kurierów oraz przesyłek innych klientów i zgodność z przepisami prawa w danym kraju.


W transporcie międzynarodowym, lotniczym i drogowym, przesyłka uznana jest za niedopuszczalną do przewozu, jeśli zawiera przedmioty, które zostały sklasyfikowane jako materiały niebezpieczne lub artykuły zabronione przez IATA*, ICAO**, ADR***, agendy rządowe i inne organizacje. Firmy kurierskie mają odpowiednie zapisy w regulaminach.

REKLAMA

Przykładowo, w DHL Express do przewozu nie przyjmowane są towary podrobione, żywe zwierzęta, złoto i srebro w sztabkach, gotówka, winiety, łatwo zbywalne dokumenty finansowe na okaziciela, kamienie szlachetne luzem, prawdziwa broń palna i jej imitacje, materiały wybuchowe i amunicja, szczątki ludzkie, pornografia i środki odurzające oraz te, które są niezgodne z prawem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo przed wysłaniem przesyłki za granicę warto sprawdzić, co znajduje się na liście towarów zabronionych w kraju odbiorcy. W większości są to futra, azbest, antyki, kość słoniowa, broń czy pornografia. Ale na przykład na Cyprze i w Japonii będą to także nasiona bawełny, w Tunezji karty i urządzenia hazardowe, na Ukrainie i w Rumunii - gaśnice. Obostrzenia występują też w transporcie krajowym, informacje można znaleźć w regulaminach firm, warto też podpytać specjalistów.

Przesyłki pod specjalnym nadzorem

Szczepionki, oddczyniki chemiczne, próbki do badań klinicznych, w tym tkanki, krew, osocze. To tylko przykłady towarów, które ze względu na wrażliwość na czas i warunki, wymagają specjalnych sposobów transportu. Rozwiązaniem są specjalistyczne opakowania, zapewniające bezpieczny transport w kontrolowanej temperaturze.

Warto skorzystać z usług firm posiadających, np. samochody – chłodnie, specjalistyczne opakowania czy system dostosowany do transportu tego typu przesyłek. Przykładem mogą być działające w naszej firmie Dział Usług Niestandardowych i Medical Desk oraz rozwiązanie branżowe DHL MEDICAL EXPRESS przygotowane pod kątem branży medycznej. Inną kwestią jest wysłanie przesyłki, która ze względu na przykład na rozmiar, nie może być wysłana w ramach standardowej sieci. Wtedy zawsze warto poszukać alternatywnego rozwiązania, na przykład zmienić formę opakowania, dzieląc przesyłkę na mniejsze części lub zastanowić się nad transportem dedykowanym. Tak było w przypadku transportu anteny telewizyjnej o średnicy 4 m czy masztu o długości 8 m, który dostarczyliśmy samolotem.


Towary podwójnego zastosowania

To substancje chemiczne, mikroorganizmy, bakterie, toksyny oraz urządzenia i technologie, które mogą mieć zastosowanie w produkcji lub rozwoju broni chemicznej lub biologicznej, towary i technologie istotne dla jądrowego cyklu paliwowego oraz dla wytwarzania jądrowych urządzeń wybuchowych czy technologie rakietowe. Zgrupowane są w 9 kategoriach, m.in. elektronika, komputery, urządzenia okrętowe czy czujniki i lasery. Są one objęte Międzynarodowym Systemem Kontroli Obrotu, a ich transport jest ściśle nadzorowany. W Polsce zezwolenia na ich obrót wydaje Departament Kontroli Eksportu Ministerstwa Gospodarki.

Firma transportowa musi spełniać ściśle określone warunki, potwierdzone uzyskaniem certyfikatu WSK (WSK - Wewnętrzny System Kontroli). Od wielu lat jako DHL Express, posiadamy taki certyfikat. W tym zakresie współpracujemy z organami i służbami państwowymi. Mamy też certyfikowanych specjalistów i audytorów wewnętrznych WSK. Co roku przechodzimy audyty zewnętrzne, po zaliczeniu których certyfikat jest przedłużany.

Odpowiedzialność firmy kurierskiej

W przypadku transportu rzeczy wyłączonych z przewozu firma kurierska nie ponosi odpowiedzialności za utratę lub uszkodzenie przesyłki. Wszelkie konsekwencje wynikające z przewozu takiej przesyłki ponosi jej nadawca. Mamy też przygotowane procedury postępowania w przypadku wykrycia takiej zawartości.

Jakie, to zależy od tego, co to jest. Najczęściej są powiadamiane właściwe służby i organa ścigania. Stało się tak na przykład kiedy w czasie rozładunku w jednym z naszych terminali z przesyłki wypełzł wąż. Jej nadawca nie wziął pod uwagę także tego, że w ten sposób naraził na niebezpieczeństwo zarówno naszych pracowników i kurierów jak i transportowane nielegalnie zwierzę. Zanim przygotujemy przesyłkę do wysyłki warto wziąć pod uwagę i ten aspekt.

*IATA - International Air Transport Association - Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych
** ICAO - International Civil Aviation Organisation - Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego
*** ADR - umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych

Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży DHL Express (Poland)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA