REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak negocjować ceny z firmą kurierską?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Dziura
fot. TNT Express
fot. TNT Express

REKLAMA

REKLAMA

Cena jest jednym z wielu parametrów usługi kurierskiej. Powinno ustalać się go pod koniec negocjacji. Zanim dojdziemy do rozmów o cenie należy dokładnie ocenić stosunek jakości do ceny i przede wszystkim określić korzyści, jakie zyskujemy wybierając daną usługę.

Przy wyborze dostawcy należy przede wszystkim określić swoje potrzeby. Rozumiejąc swój proces oraz rolę firmy kurierskiej w jego realizacji, jesteśmy w stanie rozmawiać o konkretnych sposobach zaspokojenia naszych potrzeb. Ważne jest, aby paleta rozwiązań, jakie oferuje firma kurierska, odpowiadała naszym oczekiwaniom. Bardzo często oszczędności będące wynikiem wynegocjowania obniżki cen usługi z dostawcą, który nie oferuje usług substytucyjnych lub komplementarnych, stają się pozorne. 

REKLAMA

Usługi kurierskie: Określ parametry serwisowe

REKLAMA

Jednym z elementów, który zwykle jest zwieńczeniem rozmów, jest określenie parametrów serwisowych, tzw. SLA (service level agreement). Bardzo często określenie warunków brzegowych stanowiących SLA na wczesnym etapie negocjacji pozwala ograniczyć grupę potencjalnych dostawców do tych, którzy mogą spełnić nasze oczekiwania i zaoszczędzić czas, pieniądze, a często uniknąć pomyłki.

Nie warto przy wyborze dostawcy kierować się wyłącznie porównaniem cen. Trzeba zadbać o wszystko, co jest lub może być kosztem dla firmy. Równie ważne są takie obszary jak proces reklamacyjny, obsługa klienta, możliwość integracji systemów informatycznych, etc.

Zarejestruj się jako klient firmy kurierskiej

Pierwszym krokiem do skorzystania z indywidualnego cennika jest dołączenie do grona klientów firmy kurierskiej. Na przykład w TNT Express wystarczy zadzwonić do firmy – pracownik zarejestruje w elektronicznym systemie CRM dane nowego klienta, który wkrótce otrzymuje unikalny numer. Informacja o nowym kliencie bardzo szybko trafia do odpowiedniego zespołu handlowego, który w bardzo krótkim czasie, pro-aktywnie kontaktuje się z klientem. Opiekun handlowy analizuje potrzeby klienta, prezentuje wartości jakie niesie dla klienta proponowane rozwiązanie i pokazuje, w jakim stopniu oferowane rozwiązania mogą odpowiedzieć na zgłaszane przez niego potrzeby.


Podczas tej rozmowy możliwe jest uzyskanie konkretnej i wiążącej oferty. Indywidualny cennik, jest przygotowywany w oparciu oczekiwane parametry usługi, kierunki wysyłki, rodzaj i częstotliwość usług. Zarejestrowanie firmy jest jednorazowe – raz nadany numer klienta obowiązuje przez cały czas. Poddanie się tej procedurze ma m.in. tę zaletę, że klient dokonuje płatności za przesyłki przelewem, nie gotówką. Kolejne usługi będzie mógł zamawiać nawet całkowicie zdalnie – korzystając bezpłatnych z narzędzi internetowych lub aplikacji mobilnych. Na koniec otrzyma fakturę elektroniczną, która jest dziś standardem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co wchodzi w skład usługi kurierskiej

Główne składowe ceny usługi kurierskiej to koszt frachtu oraz indeksowana dopłata paliwowa. Zmienny poziom dopłaty stał się standardem na świecie kilka lat temu, kiedy koszt baryłki ropy naftowej zaczął rosnąć i jego kurs stał się bardzo zmienny. W branży przewozów ekspresowych jest to procentowa wartość doliczana do podstawowej ceny frachtu. Innym rozwiązaniem, stosowanym przez np. linie lotnicze, jest dopłata paliwowa liczona od kilograma frachtu. Dodatkowo w przewozach międzynarodowych doliczana jest również dopłata "security”, związana z koniecznością zapewnienia pełnej kontroli przewozów przez skanowanie przesyłek oraz ich fizyczną inspekcję. Dodatkowe czynności mają zabezpieczyć transport przed nieprzewidzianymi zdarzeniami.

Usługa kurierska: Jaki pojazd?

Koszt usługi zależy od rodzaju serwisu i środka transportu. Inną cenę zapłacimy za przesyłkę lotniczą, a inną za przesyłkę ekonomiczną realizowaną transportem drogowym. Inny poziom cen występuje w przypadku konsolidowanych przesyłek drobnicowych, a inny dla przewozów całopojazdowych.
Cenę usługi determinuje głównie waga przesyłki oraz strefa lub odległość od miejsca nadania i doręczenia. W transporcie brane pod uwagę są dwie wagi: rzeczywista w kilogramach oraz waga wolumetryczna. Ta druga w zależności od usługi jest różna. Wylicza się ją poprzez przemnożenie trzech wymiarów przesyłki i podzielenie lub pomnożenie przez odpowiedni współczynnik. Cena za usługę naliczana jest po uwzględnieniu wagi wyższej.


Gdzie ma trafić przesyłka

Drugim parametrem jest miejsce, gdzie wysyłamy przesyłkę. Firmy kurierskie opierają cenniki na podziale strefowym, który uwzględnia odległości oraz lokalny koszt realizacji usługi. Dzięki tabeli stref doręczeń wyliczenie ceny przez klienta staje się łatwe, a oferta firmy jest przejrzysta.
W TNT kraje Unii Europejskiej pogrupowano w 3 strefy w oparciu o odległość od Polski. Państwa, z którymi sąsiadujemy, są w strefie 1, a kraje takie jak Portugalia czy Irlandia – w strefie 3.
Na cenę przesyłki może mieć wpływ rodzaj transportowanych przedmiotów. Najtańsze są przesyłki, które mogą być automatycznie sortowane. W przypadku przesyłek zakwalifikowanych jako niebezpieczne w transporcie lub charakteryzujących się nietypowym kształtem, do ceny doliczana jest dodatkowa dopłata.

Więcej przesyłek to niższa cena

Tak jak w innych branżach, firmy które wysyłają duże ilości przesyłek, mają większą siłę przetargową, a tym samym większe możliwości zredukowania ceny. Jednym z rozwiązań jest cennik zapewniający automatyczne podwyższenie upustów w przypadku zwiększenia liczby wysyłanych przesyłek. Taka konstrukcja oferty oszczędza klientom czas na dodatkowe negocjowanie ceny w sytuacji okresowego wzrostu zapotrzebowania na transport. Przygotowanie takiej oferty jest możliwe, ponieważ występuje wiele składowych kosztów operacyjnych, które kształtują się różnie w zależności od częstotliwości wysyłek. Jednym z nich może być koszt odbioru lub tzw. koszt ostatniej mili, czyli doręczenia. Im więcej przesyłek odbieranych lub doręczanych w tym samym momencie, tym ta składowa ceny jest niższa. Dzięki temu cena dla klienta również może być zredukowana. Znaczenie ma również rodzaj przesyłek. Jeśli przesyłki można automatyczne sortować, to cena jest inna od transportów sortowanych ręcznie. Generalnie ceny, jakie można wynegocjować z kurierem po przeprowadzeniu dokładnej analizy potrzeb, różnią się od cen wyjściowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA