REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak negocjować ceny z firmą kurierską?

Rafał Dziura
fot. TNT Express
fot. TNT Express

REKLAMA

REKLAMA

Cena jest jednym z wielu parametrów usługi kurierskiej. Powinno ustalać się go pod koniec negocjacji. Zanim dojdziemy do rozmów o cenie należy dokładnie ocenić stosunek jakości do ceny i przede wszystkim określić korzyści, jakie zyskujemy wybierając daną usługę.

Przy wyborze dostawcy należy przede wszystkim określić swoje potrzeby. Rozumiejąc swój proces oraz rolę firmy kurierskiej w jego realizacji, jesteśmy w stanie rozmawiać o konkretnych sposobach zaspokojenia naszych potrzeb. Ważne jest, aby paleta rozwiązań, jakie oferuje firma kurierska, odpowiadała naszym oczekiwaniom. Bardzo często oszczędności będące wynikiem wynegocjowania obniżki cen usługi z dostawcą, który nie oferuje usług substytucyjnych lub komplementarnych, stają się pozorne. 

REKLAMA

Usługi kurierskie: Określ parametry serwisowe

REKLAMA

Jednym z elementów, który zwykle jest zwieńczeniem rozmów, jest określenie parametrów serwisowych, tzw. SLA (service level agreement). Bardzo często określenie warunków brzegowych stanowiących SLA na wczesnym etapie negocjacji pozwala ograniczyć grupę potencjalnych dostawców do tych, którzy mogą spełnić nasze oczekiwania i zaoszczędzić czas, pieniądze, a często uniknąć pomyłki.

Nie warto przy wyborze dostawcy kierować się wyłącznie porównaniem cen. Trzeba zadbać o wszystko, co jest lub może być kosztem dla firmy. Równie ważne są takie obszary jak proces reklamacyjny, obsługa klienta, możliwość integracji systemów informatycznych, etc.

Zarejestruj się jako klient firmy kurierskiej

Pierwszym krokiem do skorzystania z indywidualnego cennika jest dołączenie do grona klientów firmy kurierskiej. Na przykład w TNT Express wystarczy zadzwonić do firmy – pracownik zarejestruje w elektronicznym systemie CRM dane nowego klienta, który wkrótce otrzymuje unikalny numer. Informacja o nowym kliencie bardzo szybko trafia do odpowiedniego zespołu handlowego, który w bardzo krótkim czasie, pro-aktywnie kontaktuje się z klientem. Opiekun handlowy analizuje potrzeby klienta, prezentuje wartości jakie niesie dla klienta proponowane rozwiązanie i pokazuje, w jakim stopniu oferowane rozwiązania mogą odpowiedzieć na zgłaszane przez niego potrzeby.


Podczas tej rozmowy możliwe jest uzyskanie konkretnej i wiążącej oferty. Indywidualny cennik, jest przygotowywany w oparciu oczekiwane parametry usługi, kierunki wysyłki, rodzaj i częstotliwość usług. Zarejestrowanie firmy jest jednorazowe – raz nadany numer klienta obowiązuje przez cały czas. Poddanie się tej procedurze ma m.in. tę zaletę, że klient dokonuje płatności za przesyłki przelewem, nie gotówką. Kolejne usługi będzie mógł zamawiać nawet całkowicie zdalnie – korzystając bezpłatnych z narzędzi internetowych lub aplikacji mobilnych. Na koniec otrzyma fakturę elektroniczną, która jest dziś standardem.

Co wchodzi w skład usługi kurierskiej

Główne składowe ceny usługi kurierskiej to koszt frachtu oraz indeksowana dopłata paliwowa. Zmienny poziom dopłaty stał się standardem na świecie kilka lat temu, kiedy koszt baryłki ropy naftowej zaczął rosnąć i jego kurs stał się bardzo zmienny. W branży przewozów ekspresowych jest to procentowa wartość doliczana do podstawowej ceny frachtu. Innym rozwiązaniem, stosowanym przez np. linie lotnicze, jest dopłata paliwowa liczona od kilograma frachtu. Dodatkowo w przewozach międzynarodowych doliczana jest również dopłata "security”, związana z koniecznością zapewnienia pełnej kontroli przewozów przez skanowanie przesyłek oraz ich fizyczną inspekcję. Dodatkowe czynności mają zabezpieczyć transport przed nieprzewidzianymi zdarzeniami.

Usługa kurierska: Jaki pojazd?

Koszt usługi zależy od rodzaju serwisu i środka transportu. Inną cenę zapłacimy za przesyłkę lotniczą, a inną za przesyłkę ekonomiczną realizowaną transportem drogowym. Inny poziom cen występuje w przypadku konsolidowanych przesyłek drobnicowych, a inny dla przewozów całopojazdowych.
Cenę usługi determinuje głównie waga przesyłki oraz strefa lub odległość od miejsca nadania i doręczenia. W transporcie brane pod uwagę są dwie wagi: rzeczywista w kilogramach oraz waga wolumetryczna. Ta druga w zależności od usługi jest różna. Wylicza się ją poprzez przemnożenie trzech wymiarów przesyłki i podzielenie lub pomnożenie przez odpowiedni współczynnik. Cena za usługę naliczana jest po uwzględnieniu wagi wyższej.


Gdzie ma trafić przesyłka

Drugim parametrem jest miejsce, gdzie wysyłamy przesyłkę. Firmy kurierskie opierają cenniki na podziale strefowym, który uwzględnia odległości oraz lokalny koszt realizacji usługi. Dzięki tabeli stref doręczeń wyliczenie ceny przez klienta staje się łatwe, a oferta firmy jest przejrzysta.
W TNT kraje Unii Europejskiej pogrupowano w 3 strefy w oparciu o odległość od Polski. Państwa, z którymi sąsiadujemy, są w strefie 1, a kraje takie jak Portugalia czy Irlandia – w strefie 3.
Na cenę przesyłki może mieć wpływ rodzaj transportowanych przedmiotów. Najtańsze są przesyłki, które mogą być automatycznie sortowane. W przypadku przesyłek zakwalifikowanych jako niebezpieczne w transporcie lub charakteryzujących się nietypowym kształtem, do ceny doliczana jest dodatkowa dopłata.

Więcej przesyłek to niższa cena

Tak jak w innych branżach, firmy które wysyłają duże ilości przesyłek, mają większą siłę przetargową, a tym samym większe możliwości zredukowania ceny. Jednym z rozwiązań jest cennik zapewniający automatyczne podwyższenie upustów w przypadku zwiększenia liczby wysyłanych przesyłek. Taka konstrukcja oferty oszczędza klientom czas na dodatkowe negocjowanie ceny w sytuacji okresowego wzrostu zapotrzebowania na transport. Przygotowanie takiej oferty jest możliwe, ponieważ występuje wiele składowych kosztów operacyjnych, które kształtują się różnie w zależności od częstotliwości wysyłek. Jednym z nich może być koszt odbioru lub tzw. koszt ostatniej mili, czyli doręczenia. Im więcej przesyłek odbieranych lub doręczanych w tym samym momencie, tym ta składowa ceny jest niższa. Dzięki temu cena dla klienta również może być zredukowana. Znaczenie ma również rodzaj przesyłek. Jeśli przesyłki można automatyczne sortować, to cena jest inna od transportów sortowanych ręcznie. Generalnie ceny, jakie można wynegocjować z kurierem po przeprowadzeniu dokładnej analizy potrzeb, różnią się od cen wyjściowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    REKLAMA

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA