REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT neutralny w imporcie towarów drogą lotniczą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Krawczyk
fot. DHL
fot. DHL
Ruediger Nehmzow

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób bezgotówkowo i w późniejszym terminie zapłacić należny VAT od przesyłki importowej.

Przesyłka importowa o dużej wartości, należny podatek importowy wynosi 23%, co przy wysokiej wartości celnej towaru oznacza gigantyczną kwotę, którą należy obliczyć i wykazać w zgłoszeniu celnym.

REKLAMA

REKLAMA

Standardowo importer powinien ją zapłacić maksymalnie do 10 dni po uzyskaniu dokumentu celnego SAD. Dzięki zmianom wprowadzonym do ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 stycznia 2009 r. może to zrobić bezgotówkowo i w późniejszym terminie.

W związku z kolejną nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 kwietnia 2011 zaczęły obowiązywać jej zmienione regulacje.

Jedna z nich dotyczy rozliczania podatku VAT od importu towarów poprzez deklarację VAT, bez konieczności wpłacania go bezpośrednio do Urzędów Celnych.

REKLAMA

Możliwość ta została wprowadzona już w roku 2009 do ustawy, poprzez dodanie art. 33a. Zmiany wprowadzone w roku 2011 znoszą konieczność ustanowienia zabezpieczenia majątkowego, które odpowiada wartości podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To od dawna oczekiwana zmiana dla importerów dokonujących rozliczeń podatku VAT w międzynarodowym obrocie towarowym. Wcześniej, dla wielu firm, korzystanie z uproszczonej procedury rozliczania VAT było niezasadne, gdyż wiązało się z ponoszeniem znacznych, dodatkowych kosztów związanych z zapewnieniem wymaganego zabezpieczenia.

Jak było do kwietnia 2011?

Importer miał możliwość skorzystania z uproszczonej procedury rozliczania podatku, czyli zobowiązany był do wykazania w deklaracji VAT podatku należnego i naliczonego. Jednakże przepisy wymagały w zamian ustanowienia zabezpieczenia majątkowego, które odpowiadało wartości podatku należnego.

Zamiast zabezpieczenia można było również przedstawić gwarancję bankową w wysokości wartości podatku. Niestety ten wymóg prawny generował dodatkowe koszty dla importerów. Bardzo często zdarzało się więc, że importer rozliczał podatek na zasadach ogólnych, tzn. wpłacał podatek należny w ciągu 10 dni od uzyskania potwierdzenia jego wysokości przez administrację celną (SAD), aby później tę samą kwotę wykazać w deklaracji VAT jako podatek naliczony podlegający odliczeniu za okres, w którym otrzymał SAD.

W przypadku rozliczenia VAT na zasadach ogólnych, importer sprowadzający do Polski towar o wysokiej wartości „zamraża” znaczne środki finansowe na okres nawet miesiąca. Przykładowo, dla firmy rozliczającej VAT w skali miesiąca, wpłata podatku 15 stycznia oznacza, w większości przypadków, że rozliczy go dopiero 25 lutego.

Druga możliwość pozwala przedsiębiorcy skorzystać z procedury uproszczonej rozliczenia podatku od importowanych towarów (w deklaracji VAT) z zachowaniem trzech warunków:

  • W przypadku, gdy towary zostały objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy (zgłoszenie celne w procedurze uproszczonej).
  • Przedstawienie organowi celnemu dokumentów potwierdzających brak zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa.
  • Zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego oraz urzędu celnego o zamiarze rozliczenia podatku VAT na zasadach uproszczonych.

Ten tryb rozliczania oznacza, że środki finansowe nie są zamrażane, a importer może obracać środkami finansowymi, które potencjalnie powinien wpłacić, jako podatek należny w przypadku rozliczania się na zasadach ogólnych. Jest więc bardziej korzystny dla prowadzenia biznesu.


Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA