REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT neutralny w imporcie towarów drogą lotniczą

Marta Krawczyk
fot. DHL
fot. DHL
Ruediger Nehmzow

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób bezgotówkowo i w późniejszym terminie zapłacić należny VAT od przesyłki importowej.

Przesyłka importowa o dużej wartości, należny podatek importowy wynosi 23%, co przy wysokiej wartości celnej towaru oznacza gigantyczną kwotę, którą należy obliczyć i wykazać w zgłoszeniu celnym.

REKLAMA

REKLAMA

Standardowo importer powinien ją zapłacić maksymalnie do 10 dni po uzyskaniu dokumentu celnego SAD. Dzięki zmianom wprowadzonym do ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 stycznia 2009 r. może to zrobić bezgotówkowo i w późniejszym terminie.

W związku z kolejną nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 kwietnia 2011 zaczęły obowiązywać jej zmienione regulacje.

Jedna z nich dotyczy rozliczania podatku VAT od importu towarów poprzez deklarację VAT, bez konieczności wpłacania go bezpośrednio do Urzędów Celnych.

REKLAMA

Możliwość ta została wprowadzona już w roku 2009 do ustawy, poprzez dodanie art. 33a. Zmiany wprowadzone w roku 2011 znoszą konieczność ustanowienia zabezpieczenia majątkowego, które odpowiada wartości podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To od dawna oczekiwana zmiana dla importerów dokonujących rozliczeń podatku VAT w międzynarodowym obrocie towarowym. Wcześniej, dla wielu firm, korzystanie z uproszczonej procedury rozliczania VAT było niezasadne, gdyż wiązało się z ponoszeniem znacznych, dodatkowych kosztów związanych z zapewnieniem wymaganego zabezpieczenia.

Jak było do kwietnia 2011?

Importer miał możliwość skorzystania z uproszczonej procedury rozliczania podatku, czyli zobowiązany był do wykazania w deklaracji VAT podatku należnego i naliczonego. Jednakże przepisy wymagały w zamian ustanowienia zabezpieczenia majątkowego, które odpowiadało wartości podatku należnego.

Zamiast zabezpieczenia można było również przedstawić gwarancję bankową w wysokości wartości podatku. Niestety ten wymóg prawny generował dodatkowe koszty dla importerów. Bardzo często zdarzało się więc, że importer rozliczał podatek na zasadach ogólnych, tzn. wpłacał podatek należny w ciągu 10 dni od uzyskania potwierdzenia jego wysokości przez administrację celną (SAD), aby później tę samą kwotę wykazać w deklaracji VAT jako podatek naliczony podlegający odliczeniu za okres, w którym otrzymał SAD.

W przypadku rozliczenia VAT na zasadach ogólnych, importer sprowadzający do Polski towar o wysokiej wartości „zamraża” znaczne środki finansowe na okres nawet miesiąca. Przykładowo, dla firmy rozliczającej VAT w skali miesiąca, wpłata podatku 15 stycznia oznacza, w większości przypadków, że rozliczy go dopiero 25 lutego.

Druga możliwość pozwala przedsiębiorcy skorzystać z procedury uproszczonej rozliczenia podatku od importowanych towarów (w deklaracji VAT) z zachowaniem trzech warunków:

  • W przypadku, gdy towary zostały objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy (zgłoszenie celne w procedurze uproszczonej).
  • Przedstawienie organowi celnemu dokumentów potwierdzających brak zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa.
  • Zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego oraz urzędu celnego o zamiarze rozliczenia podatku VAT na zasadach uproszczonych.

Ten tryb rozliczania oznacza, że środki finansowe nie są zamrażane, a importer może obracać środkami finansowymi, które potencjalnie powinien wpłacić, jako podatek należny w przypadku rozliczania się na zasadach ogólnych. Jest więc bardziej korzystny dla prowadzenia biznesu.


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA