REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT neutralny w imporcie towarów drogą lotniczą

Marta Krawczyk
fot. DHL
fot. DHL
Ruediger Nehmzow

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób bezgotówkowo i w późniejszym terminie zapłacić należny VAT od przesyłki importowej.

Przesyłka importowa o dużej wartości, należny podatek importowy wynosi 23%, co przy wysokiej wartości celnej towaru oznacza gigantyczną kwotę, którą należy obliczyć i wykazać w zgłoszeniu celnym.

REKLAMA

REKLAMA

Standardowo importer powinien ją zapłacić maksymalnie do 10 dni po uzyskaniu dokumentu celnego SAD. Dzięki zmianom wprowadzonym do ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 stycznia 2009 r. może to zrobić bezgotówkowo i w późniejszym terminie.

W związku z kolejną nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 kwietnia 2011 zaczęły obowiązywać jej zmienione regulacje.

Jedna z nich dotyczy rozliczania podatku VAT od importu towarów poprzez deklarację VAT, bez konieczności wpłacania go bezpośrednio do Urzędów Celnych.

REKLAMA

Możliwość ta została wprowadzona już w roku 2009 do ustawy, poprzez dodanie art. 33a. Zmiany wprowadzone w roku 2011 znoszą konieczność ustanowienia zabezpieczenia majątkowego, które odpowiada wartości podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To od dawna oczekiwana zmiana dla importerów dokonujących rozliczeń podatku VAT w międzynarodowym obrocie towarowym. Wcześniej, dla wielu firm, korzystanie z uproszczonej procedury rozliczania VAT było niezasadne, gdyż wiązało się z ponoszeniem znacznych, dodatkowych kosztów związanych z zapewnieniem wymaganego zabezpieczenia.

Jak było do kwietnia 2011?

Importer miał możliwość skorzystania z uproszczonej procedury rozliczania podatku, czyli zobowiązany był do wykazania w deklaracji VAT podatku należnego i naliczonego. Jednakże przepisy wymagały w zamian ustanowienia zabezpieczenia majątkowego, które odpowiadało wartości podatku należnego.

Zamiast zabezpieczenia można było również przedstawić gwarancję bankową w wysokości wartości podatku. Niestety ten wymóg prawny generował dodatkowe koszty dla importerów. Bardzo często zdarzało się więc, że importer rozliczał podatek na zasadach ogólnych, tzn. wpłacał podatek należny w ciągu 10 dni od uzyskania potwierdzenia jego wysokości przez administrację celną (SAD), aby później tę samą kwotę wykazać w deklaracji VAT jako podatek naliczony podlegający odliczeniu za okres, w którym otrzymał SAD.

W przypadku rozliczenia VAT na zasadach ogólnych, importer sprowadzający do Polski towar o wysokiej wartości „zamraża” znaczne środki finansowe na okres nawet miesiąca. Przykładowo, dla firmy rozliczającej VAT w skali miesiąca, wpłata podatku 15 stycznia oznacza, w większości przypadków, że rozliczy go dopiero 25 lutego.

Druga możliwość pozwala przedsiębiorcy skorzystać z procedury uproszczonej rozliczenia podatku od importowanych towarów (w deklaracji VAT) z zachowaniem trzech warunków:

  • W przypadku, gdy towary zostały objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy (zgłoszenie celne w procedurze uproszczonej).
  • Przedstawienie organowi celnemu dokumentów potwierdzających brak zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa.
  • Zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego oraz urzędu celnego o zamiarze rozliczenia podatku VAT na zasadach uproszczonych.

Ten tryb rozliczania oznacza, że środki finansowe nie są zamrażane, a importer może obracać środkami finansowymi, które potencjalnie powinien wpłacić, jako podatek należny w przypadku rozliczania się na zasadach ogólnych. Jest więc bardziej korzystny dla prowadzenia biznesu.


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA