Czy kierowcy tzw. TIR-ów wciąż są narażeni na napady?
REKLAMA
REKLAMA
Czy kierowcy tzw. TIR-ów wciąż są narażeni na napady?
W poprzednim roku w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (w regionie EMEA) liczba przestępstw w transporcie ładunków niepokojąco wzrosła. Według danych TAPA* (międzynarodowej organizacji prowadzącej ewidencję takich zdarzeń) w 2016 r. odnotowane szkody były o 72% większe niż w roku 2015. W Wielkiej Brytanii zaobserwowano najwyższy poziom przestępstw w transporcie, do których doszło tam 1188 razy. Średnie straty związane z kradzieżą ładunków w 2016 r. wyniosły ponad 68 000 euro. Jednak największe odnotowane straty jednostkowe osiągnęły wartość 4 milionów euro, kiedy to w zeszłym roku skradziono biżuterię przewożoną przez włoskiego kierowcę ciężarówki, który został porwany z wykorzystaniem opancerzonego pojazdu.
REKLAMA
Zobacz też: Europejskie służby łatwiej wykryją nieuczciwych kierowców z Polski
REKLAMA
W celu prewencji i wykrywania przestępstw oraz minimalizacji strat operatorzy międzynarodowych i krajowych przewoźników coraz częściej chronią przewożone ładunki za pomocą narzędzi telematycznych. Ochronę tę można jednak dopełnić innymi rozwiązaniami IT. Dzięki całodobowemu śledzeniu ładunku jego nadawca od razu zauważy sytuacje, które mogą dać złodziejom pole do działania, np. jeśli pojazd zboczy z wyznaczonej trasy lub jeśli kierowca przekroczy określony czas oczekiwania.
Ochrona transportowanego ładunku jest równie ważna w przypadku wszystkich sektorów rynku, bo przecież każdy rodzaj towaru może paść łupem złodziei. Duże firmy przewozowe dostrzegły istotę ochrony ładunku za pomocą technologii GPS, dzięki której nadawca może w czasie rzeczywistym śledzić wysokowartościowe towary i zareagować w razie podejrzanego zdarzenia — tłumaczy Paweł Wloczek, country manager WebEye Polska.
* TAPA, międzynarodowa organizacja zwalczająca kradzież ładunków
REKLAMA
TAPA (Transported Asset Protection Association — Stowarzyszenie Ochrony Transportowanych Zasobów) to najbardziej prestiżowa zawodowa organizacja zwalczająca przestępczość, której to celem są wysokowartościowe towary w trakcie transportu. Według dorocznego raportu TAPA z 2016 r. w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce odnotowano ponad 2600 przypadków kradzieży ładunku. Najnowszy raport stowarzyszenia wskazuje, że tylko w maju straty poniesione w czasie transportu drogowego przekroczyły 6 milionów euro.
Ponieważ 73% tego typu przestępstw miało miejsce na niestrzeżonych parkingach, jednym z głównych celów organizacji jest zwiększenie liczby strzeżonych stref parkingowych. Szeregi członków organizacji zasilają m.in. Waberer’s, DHL i FedEx.
Źródło: MAteriały prasowe WebEye Polska
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.