Inwestycje kolejowe na trasie Warszawa-Poznań – pociągi pojadą szybciej
REKLAMA
REKLAMA
Inwestycja za 800 mln zł
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację linii między Swarzędzem a Barłogami. To pierwsza z trzech umów, których realizacja zwiększy możliwości trasy. Według informacji MiB, zapewniona zostanie komfortowa obsługa pasażerów, a nowoczesny system sterowania będzie gwarantował bezpieczne podróże i przewóz towarów. Podpisana umowa warta jest ponad 800 mln zł.
REKLAMA
Zobacz też: Czy można komuś pożyczyć leasingowany samochód?
Wygodniej dla pasażerów w Koninie, Kole, Podstolicach
REKLAMA
Rosną oczekiwania pasażerów, dotyczące komfortowej obsługi. Sprostać ma im kompleksowa modernizacja stacji. W Koninie będą dwa nowe wygodniejsze perony o długości 400 m. Przebudowane zostanie przejście pod torami. Dodatkowo obsługę poprawi nowe przejście pod torami w ciągu ul. Torowej, które zastąpi kładkę. Przejścia zostaną dostosowane dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i wyposażone w windy lub pochylnie. Wspólnie z miastem Konin wybudowany zostanie wiadukt drogowy na połączeniu ul. Wyzwolenia i Paderewskiego. Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch drogowy w mieście.
W Kole pasażerowie również będą korzystać z dwóch nowych peronów. Wejście na peron nr 1 ułatwi pochylnia. Peron nr 2 będzie wyposażony w windę. Wygodne przejście pod torami zastąpi kładkę. Na przystanku Konin Zachód będą dwa nowe perony dostosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności.
Wszystkie obiekty, przeznaczone dla pasażerów, będą odpowiednio oznakowane i wyposażone w informacje głosowe i wizualne. Na stacjach i przystankach zostaną zainstalowane wiaty, ławki, barierki oraz funkcjonalne oświetlenie. Wydzielone zostaną miejsca oczekiwania dla osób na wózkach. Nawierzchnie peronów będą zaopatrzone w kierunkowe ścieżki dotykowe.
Zobacz też: Co odwołuje ograniczenie prędkości?
Modernizacja torów i nowoczesne rozjazdy
Dla komfortowych podroży i bezpiecznego przewozu towarów, między Swarzędzem a Barłogami zmodernizowanych zostanie około 100 km torów i zamontowanych 111 nowoczesnych rozjazdów, istotnych dla szybkiego, sprawnego i bezpiecznego przejazdu pociągów przez stacje. Ponadto planowana jest wymiana około 300 km sieci trakcyjnej i przebudowa 7 mostów i 7 wiaduktów kolejowych. Na linii zmieni się system sterowania ruchem kolejowym, a w Koninie powstanie nowoczesne lokalne centrum sterowania (LCS), które będzie odpowiadało za bezpieczne przejazdy pasażerskie i transport towarów między Swarzędzem a Kołem.
Umowę na modernizację między Swarzędzem a Barłogami, wartą około 800 mln zł, podpisano 30 marca 2017 r.
Zobacz też: Co grozi za przewożenie większej liczby osób w 2017 roku?
Kiedy rozpoczną się prace modernizacyjne?
Pierwsze roboty na torach rozpoczną się 12 czerwca 2017 r. i potrwają do końca czerwca 2019 r. Na czas robót zaplanowano zamknięcia dwutorowe. Od czerwca 2017 r. do lipca 2018 r. zamknięty zostanie 60 km odcinek Podstolice – Konin. Od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. zamknięty będzie 40 km odcinek między Koninem a Barłogami. Na odcinku Swarzędz – Podstolice roboty będą wykonywane w jednym torze. Ruch pociągów będzie wówczas prowadzony drugim torem.
Zastępcza komunikacja autobusowa
W czasie prowadzonych robót do obsługi ruchu regionalnego na zamkniętych odcinkach będzie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Pociągi dalekobieżne na trasie Warszawa – Poznań pojadą wtedy trasą zmienioną z Poznania przez Gniezno – Inowrocław Rąbinek – Kutno do Warszawy.
Zobacz też: Nowe przepisy dotyczące przeglądów technicznych wejdą w życie w 2017 r.?
Po modernizacji po linii przejedzie nawet 500 pociągów na dobę
Przebudowa linii zwiększy możliwości przepustowe i pozwoli na przejazd nawet 500 pociągów na dobę oraz dobre łączenie przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Pociągi dalekobieżne pojadą na całym odcinku z prędkością 160 km/h. Podniesie się poziom bezpieczeństwa oraz komfort podróży pasażerów. Znikną bariery architektoniczne, które utrudniają podróże osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.
REKLAMA
Budowa całkowicie nowego systemu sterowania ruchem pociągów wraz z kompleksową modernizacją sieci trakcyjnej i układów zasilania pozwoli na jazdę pociągów z nowoczesnymi lokomotywami o większej mocy. Modernizacja linii jest również niezwykle ważna dla przewozów towarowych. Trasa zostanie dostosowana do obsługi pociągów o długości 750 m, będą po niej sprawnie przejeżdżały cięższe ładunki.
Modernizacja linii między Sochaczewem a Swarzędzem jest dokończeniem projektu z lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Wówczas zadania nie objęły pełnego zakresu prac. Obecny stan techniczny linii nie pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 160 km/h na ponad 60 km, m.in. na odcinku trasy między Swarzędzem a Barłogami. Zmian wymaga w szczególności sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Bez zaplanowanych prac podróże między Warszawą a Poznaniem i miastami leżącymi na trasie z roku na rok byłyby coraz dłuższe.
Projekt "Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz" współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF).
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budowanictwa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.