REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje kolejowe na trasie Warszawa-Poznań – pociągi pojadą szybciej

Inwestycje kolejowe na trasie Warszawa-Poznań – pociągi pojadą szybciej
Inwestycje kolejowe na trasie Warszawa-Poznań – pociągi pojadą szybciej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

PKP Polskie Linie Kolejowe inwestuje w infrastrukturę linii kolejowej na odcinku Warszawa-Poznań. Modernizacja ma na celu znaczne zwiększenie komfortu podróży. Co obejmuje?

Inwestycja za 800 mln zł

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację linii między Swarzędzem a Barłogami. To pierwsza z trzech umów, których realizacja zwiększy możliwości trasy. Według informacji MiB, zapewniona zostanie komfortowa obsługa pasażerów, a nowoczesny system sterowania będzie gwarantował bezpieczne podróże i przewóz towarów. Podpisana umowa warta jest ponad 800 mln zł.

REKLAMA

Zobacz też: Czy można komuś pożyczyć leasingowany samochód?

Wygodniej dla pasażerów w Koninie, Kole, Podstolicach

REKLAMA

Rosną oczekiwania pasażerów, dotyczące komfortowej obsługi. Sprostać ma im kompleksowa modernizacja stacji. W Koninie będą dwa nowe wygodniejsze perony o długości 400 m. Przebudowane zostanie przejście pod torami. Dodatkowo obsługę poprawi nowe przejście pod torami w ciągu ul. Torowej, które zastąpi kładkę. Przejścia zostaną dostosowane dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i wyposażone w windy lub pochylnie. Wspólnie z miastem Konin wybudowany zostanie wiadukt drogowy na połączeniu ul. Wyzwolenia i Paderewskiego. Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch drogowy w mieście.

W Kole pasażerowie również będą korzystać z dwóch nowych peronów. Wejście na peron nr 1 ułatwi pochylnia. Peron nr 2 będzie wyposażony w windę. Wygodne przejście pod torami zastąpi kładkę. Na przystanku Konin Zachód będą dwa nowe perony dostosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności.

Wszystkie obiekty, przeznaczone dla pasażerów, będą odpowiednio oznakowane i wyposażone w informacje głosowe i wizualne. Na stacjach i przystankach zostaną zainstalowane wiaty, ławki, barierki oraz funkcjonalne oświetlenie. Wydzielone zostaną miejsca oczekiwania dla osób na wózkach. Nawierzchnie peronów będą zaopatrzone w kierunkowe ścieżki dotykowe.

Zobacz też: Co odwołuje ograniczenie prędkości?

Modernizacja torów i nowoczesne rozjazdy

Dla komfortowych podroży i bezpiecznego przewozu towarów, między Swarzędzem a Barłogami zmodernizowanych zostanie około 100 km torów i zamontowanych 111 nowoczesnych rozjazdów, istotnych dla szybkiego, sprawnego i bezpiecznego przejazdu pociągów przez stacje. Ponadto planowana jest wymiana około 300 km sieci trakcyjnej i przebudowa 7 mostów i 7 wiaduktów kolejowych. Na linii zmieni się system sterowania ruchem kolejowym, a w Koninie powstanie nowoczesne lokalne centrum sterowania (LCS), które będzie odpowiadało za bezpieczne przejazdy pasażerskie i transport towarów między Swarzędzem a Kołem.

Umowę na modernizację między Swarzędzem a Barłogami, wartą około 800 mln zł, podpisano 30 marca 2017 r.

Zobacz też: Co grozi za przewożenie większej liczby osób w 2017 roku?

Kiedy rozpoczną się prace modernizacyjne?

Pierwsze roboty na torach rozpoczną się 12 czerwca 2017 r. i potrwają do końca czerwca 2019 r. Na czas robót zaplanowano zamknięcia dwutorowe. Od czerwca 2017 r. do lipca 2018 r. zamknięty zostanie 60 km odcinek Podstolice – Konin. Od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. zamknięty będzie 40 km odcinek między Koninem a Barłogami. Na odcinku Swarzędz – Podstolice roboty będą wykonywane w jednym torze. Ruch pociągów będzie wówczas prowadzony drugim torem.

Zastępcza komunikacja autobusowa

W czasie prowadzonych robót do obsługi ruchu regionalnego na zamkniętych odcinkach będzie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Pociągi dalekobieżne na trasie Warszawa – Poznań pojadą wtedy trasą zmienioną z Poznania przez Gniezno – Inowrocław Rąbinek – Kutno do Warszawy.

Zobacz też: Nowe przepisy dotyczące przeglądów technicznych wejdą w życie w 2017 r.?

Po modernizacji po linii przejedzie nawet 500 pociągów na dobę

Przebudowa linii zwiększy możliwości przepustowe i pozwoli na przejazd nawet 500 pociągów na dobę oraz dobre łączenie przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Pociągi dalekobieżne pojadą na całym odcinku z prędkością 160 km/h. Podniesie się poziom bezpieczeństwa oraz komfort podróży pasażerów. Znikną bariery architektoniczne, które utrudniają podróże osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.

REKLAMA

Budowa całkowicie nowego systemu sterowania ruchem pociągów wraz z kompleksową modernizacją sieci trakcyjnej i układów zasilania pozwoli na jazdę pociągów z nowoczesnymi lokomotywami o większej mocy. Modernizacja linii jest również niezwykle ważna dla przewozów towarowych. Trasa zostanie dostosowana do obsługi pociągów o długości 750 m, będą po niej sprawnie przejeżdżały cięższe ładunki.

Modernizacja linii między Sochaczewem a Swarzędzem jest dokończeniem projektu z lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Wówczas zadania nie objęły pełnego zakresu prac. Obecny stan techniczny linii nie pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 160 km/h na ponad 60 km, m.in. na odcinku trasy między Swarzędzem a Barłogami. Zmian wymaga w szczególności sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Bez zaplanowanych prac podróże między Warszawą a Poznaniem i miastami leżącymi na trasie z roku na rok byłyby coraz dłuższe.

Projekt "Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz" współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF).

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budowanictwa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA