REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skonto przy świadczeniu usługi transportowej

Subskrybuj nas na Youtube
Skonto przy świadczeniu usługi transportowej
Skonto przy świadczeniu usługi transportowej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma logistyczna (polski podatnik VAT) wykonała 15.1.2017 r. na rzecz innego polskiego podatnika usługę transportową. Usługodawca przewidział rabat w formie 5% skonta, jeśli zapłata nastąpi do 10.3.2017 r. Podatnik powziął wątpliwość, czy może ująć na fakturze z tytułu sprzedaży należność z uwzględnieniem skonta oraz, jak powinien rozliczyć skonto z punktu widzenia VAT, jeżeli usługobiorca zapłaci w przewidzianym terminie.

Kwota na fakturze z tytułu usługi- bez skonta

Zgodnie z art 29a ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty. Należy przy tym jednakże wskazać, że skonta (obniżki z tytułu zapłaty w przewidzianym terminie) nie można uwzględniać w momencie sprzedaży. W tym czasie obniżka ma bowiem charakter niepewny. Nie wiadomo bowiem, czy nabywca zapłaci w przewidzianym ternie, a więc, czy do udzielenia rabatu w ogóle dojdzie. Skonto powinno być ujęte dopiero, gdy nastąpi jego zapłata, czyli gdy wiadomo, że obniżka ceny definitywnie przysługuje. Tak więc, rabat tego typu nie powinien być uwzględniany w pierwotnej fakturze jako zmniejszenie podstawy opodatkowania VAT.

REKLAMA

Więcej informacji na temat VAT w logistyce znajdziesz tutaj

REKLAMA

W przedstawionej sytuacji firma transportowa powinna wystawić fakturę na całą kwotę należności, bez uwzględniania skonta. Oczywiście, na fakturze powinna znaleźć się informacja o kwocie przysługującego skonta, co wymaga art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Niemniej podstawa opodatkowania oraz podatek należny muszą być jednakże liczone od niepomniejszonej należności.

Powyższy sposób postępowania znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 15.12.2016 r., sygn. I SA/Go 384/16. W rozstrzygnięciu tym czytamy, że „w świetle obecnie obowiązujących przepisów nie można uwzględnić skonta od razu w podstawie opodatkowania pierwotnie wystawionej faktury. Dopiero bowiem z chwilą zrealizowania skonta przez kontrahenta (ziszczenia się warunku) staje się ono prawnie skuteczne i tym samym wpływa na podstawę opodatkowania.”

Zobacz też: VAT- transport w Polsce wykonany przez firmę zagraniczną

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaplata w terminie uprawniającym do rabatu

Zapłata w terminie, a więc spełnienie warunków do skonta, sprawia, że ma ono charakter definitywny. Dopiero wtedy można mówić o udzieleniu rabatu. W świetle zaś z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1 (a więc obniżki w formie skonta) – podatnik wystawia fakturę korygującą.

REKLAMA

Także wtedy dojdzie do obniżenia podstawy opodatkowania, o czym stanowi przywoływany wcześniej art. 29a ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT. Co istotne, dla obniżenia podstawy opodatkowania, podatnik nie potrzebuje posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez usługobiorcę (nie ma tu zastosowania art. 29a ust. 13 ustawy o VAT).

W przedstawionej sytuacji, po otrzymaniu zapłaty firma transportowa powinna wystawić fakturę korygującą. Także do obniżenia podstawy opodatkowania powinno dojść w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik otrzyma należność.

Tekst: Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA