REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy następny strajk LOT?

Kiedy następny strajk LOT?
Kiedy następny strajk LOT?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Związkowcy zapowiadają następny strajk personelu pokładowego LOT. Strajk ostrzegawczy ma się odbyć 14 grudnia. W jakich godzinach?

Strajk ostrzegawczy LOT odbędzie się 14 grudnia

Na 14 grudnia związek zrzeszający personel pokładowy LOT zapowiada strajk ostrzegawczy, co może wiązać się z utrudnieniami dla pasażerów. Związki podają, że to efekt braku zgody co do tymczasowego porozumienia pracowniczego z przewoźnikiem.

REKLAMA

REKLAMA

Protest miałby się odbyć w godzinach 6.30 - 8.30 rano.

Przewodniczący Związku Zawodowego Personelu Pokładowego i Lotniczego Grzegorz Włodek wyjaśnił we wtorek w rozmowie z PAP, że planowany na poniedziałek strajk, spowodowany jest brakiem porozumienia strony społecznej i związkowców co do tymczasowego porozumienia, które miałoby obowiązywać w 2016 roku. Chodzi m.in. o zagwarantowanie 12 mln zł na podwyżki dla wszystkich pracowników.

"18 listopada odbyło się spotkanie z prezesem (p.o. prezes LOT Marcin Celejewski), na którym były podjęte pewne ustalenia. Niestety tylko słowne. Związki zawodowe uwierzyły w te zapewnienia i dlatego strajk, który planowany był na 19 listopada, został odwołany. Niestety do podpisania umowy nie doszło. Przez te trzy tygodnie otrzymywaliśmy dokumenty prawne, które bardzo mocno ograniczały dochodzenie przed sądem odszkodowań dla pracowników. To było bardzo niekorzystne dla pracowników i żaden ze związków tego porozumienia nie podpisał" - powiedział przewodniczący ZZPPiL.

REKLAMA

Dodał, że na spotkaniu w zeszłym tygodniu związki zaproponowały podpisanie porozumienia, które - jego zdaniem - "gwarantowałoby obu stronom sprawiedliwe warunki finansowe". Jak podkreślił, w propozycji strona związkowa zagwarantowała "spokój społeczny".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Włodek zapewnił, że związki są cały czas otwarte na propozycje zarządu i dalsze negocjacje. "Jesteśmy otwarci. Cały czas liczymy na odpowiedzialność zarządu i że spełni oczekiwania załogi, a przede wszystkim swoje zobowiązania" - dodał.

Zobacz też: Lot miał zarobić w 2015 r. 120 mln. zł. Uda się?

Rzecznik prasowy LOT Adrian Kubicki podkreślił w oświadczeniu przesłanym PAP, że "dopiero za 20 dni zakończy się trudny proces restrukturyzacji LOT-u i wszyscy powinniśmy koncentrować się dziś na poprawie sytuacji finansowej spółki, a nie na jej obciążaniu". "Porozumienie jest zawsze dwustronne i nie może spełniać jedynie oczekiwań strony związkowej. Negocjacje nigdy nie zostały przerwane i mimo trwających rozmów tylko Związek Zawodowy Personelu Pokładowego i Latającego ponownie grozi przeprowadzeniem strajku" - zwrócił uwagę.

Rzecznik dodał, że przed spółką jest rozwój, który nie odbędzie się bez udziału i współpracy wszystkich pracowników. "Porozumienie musi więc być gwarancją spokoju społecznego i zabezpieczyć ten rozwój zarówno pod względem społecznym jak i finansowym" - dodał.

Kubicki wyjaśnił, że intencją zarządu jest jak najszybsze podpisanie porozumienia – tak, żeby proponowane pozytywne zmiany w zasadach wynagradzania mogły wejść w życie już od początku przyszłego roku. "Nadal trwają intensywne negocjacje ze wszystkimi zaangażowanymi związkami zawodowymi" - zapewnił.

Zobacz też: Kto zainwestuje w PLL LOT?

O co chodzi związkowcom LOT?

Związek Zawodowy Personelu Pokładowego i Lotniczego zrezygnował z przeprowadzenia strajku ostrzegawczego 19 listopada, po tym jak zarząd zaproponował, by w przyszłym roku przeznaczyć 12 mln zł na podwyżki. Zdaniem zarządu spółki, LOT-u nie stać na podwyżki, jakich chciały związki zawodowe. Do końca listopada miało być podpisane także tymczasowe porozumienie na 2016 r., które dałoby czas na wypracowanie nowego regulaminu wynagrodzeń w spółce. Miałoby ono zacząć obowiązywać od 2017 r.

Od dwóch lat - w ramach planu restrukturyzacyjnego i w konsekwencji obniżenia wynagrodzeń personelu pokładowego i pilotów - wszystkie związki zawodowe działające w PLL LOT S.A. są w sporze zbiorowym z zarządem spółki. Związkowcy chcą przywrócenia zasad wynagradzania z 2010 r., podniesienia płacy zasadniczej i zwiększenia udziału składników stałych w wynagrodzeniu. Według nich po zmianach wynagrodzenia dla personelu pokładowego i pilotów spadły o ok. jedną trzecią.

LOT boryka się z problemami finansowymi, a z końcem br. ma zakończyć proces restrukturyzacji. Jak mówił w niedawnej rozmowie z PAP prezes Celejewski, na koniec roku 2015 wynik finansowy spółki ma oscylować w okolicach zera. Według wcześniejszych założeń miało być to 120 mln zł. W 2014 r. firma po raz pierwszy od 2007 roku zarobiła na działalności podstawowej 99 mln zł.

W połowie 2014 r. KE zatwierdziła pomoc państwa dla PLL LOT. KE zaakceptowała plan restrukturyzacji spółki; uznała też, że pomoc na restrukturyzację w wysokości 804 mln zł, którą Polska planowała przyznać na rzecz LOT-u, jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa. W planie zapisano, że spółka uzyska trwałą rentowność od 2015 r. LOT otrzymał w grudniu 2012 r. pierwszą transzę pomocy w wys. 400 mln zł, drugą transzę wykorzystał tylko w części - 127 mln zł. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA