REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszy pociąg Dart dla PKP IC

Subskrybuj nas na Youtube
Pierwszy pociąg Dart dla PKP IC
Pierwszy pociąg Dart dla PKP IC
PESA Bydgoszcz

REKLAMA

REKLAMA

PKP Intercity odebrało pierwszy z 20 pociągów Dart. Pozostałe składy zostaną dostarczone przez producenta (bydgoską PESĘ) do końca grudnia 2015 r.

Pierwszy pociąg Dart dla PKP IC

PKP Intercity odebrało pierwszy z 20 pociągów Dart, zamówionych przez kolejową spółkę - poinformowała PAP w czwartek rzeczniczka przewoźnika Beata Czemerajda. W środę Urząd Transportu Kolejowego wydał także zezwolenie na dopuszczenie do ruchu 8 kolejnych Dartów.

REKLAMA

REKLAMA

"Pierwszy pociąg Dart został przez nas odebrany, liczymy, że kolejne będą odbierane w najbliższych dniach" - powiedziała PAP Czemerajda. Według pierwotnych planów przewoźnika Darty miały wejść do eksploatacji razem z nowym rozkładem jazdy.

"Nowe pociągi będą wdrażane do rozkładu jazdy stopniowo, tj. w kolejnych miesiącach, kolejne jednostki. Cały proces potrwa do wiosny przyszłego roku. Jesteśmy przygotowani na różne scenariusze: od wdrożenia kilku składów, po zastąpienie ich składami wagonowymi. Wszystko będzie zależało od dostarczenia nam pociągów przez producenta" - wskazała Czemerajda. Darty będą jeździły na trasie Bielsko Biała – Warszawa – Lublin oraz Jelenia Góra – Warszawa – Białystok.

Czemerajda dodała, że zgodnie z umową producent (PESA Bydgoszcz - PAP) ma czas na realizację kontraktu do końca grudnia br. "Zgodnie z obowiązującym kontraktem producent musi dostarczyć nam nowe pociągi do końca grudnia. Taki termin realizacji kontraktu deklaruje nam również sam producent. Obecnie skupiamy się na realizacji kontraktu" - powiedziała.

REKLAMA

Zobacz też: Raport NIK o PKP

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Trwało to, przyznaję, nieco dłużej niż się spodziewaliśmy, ale spełnienie oczekiwań tak wymagającego klienta, jak PKP Intercity musiały poprzedzić drobiazgowe odbiory zarówno pod względem technicznym, jak i formalnym. Dzięki temu obie strony mają pewność, że do eksploatacji trafiają bezpieczne, komfortowe pojazdy, zgodne ze specyfikacją zamówienia i wszelkimi przepisami ruchu kolejowego" - powiedział cytowany w komunikacie szef Marketingu Przewozów Krajowych PESY, Jerzy Berg.

Jak wskazuj producent, nie tylko produkcyjnego, ale także formalno-prawnego przyspieszenia nabiera proces przekazywania kolejnych składów przez spółkę PESA. Firma deklaruje, że realne jest dostarczenie wszystkich Dartów dla PKP Intercity do końca bieżącego roku. "Trwają odbiory końcowe kolejnych pojazdów, w najbliższych dniach sukcesywnie będą one przekazywane PKP Intercity" - dodano w komunikacie.

Podpisanie protokołów końcowych odbiorów Dartów oznacza, że pojazdy są zgodne ze specyfikacją zamówienia i obowiązującymi przepisami.

„(...)Oddaliśmy przewoźnikowi przebadany i skrupulatnie skontrolowany pierwszy skład Dart, a w ślad za nim będziemy przekazywali kolejne, bo przecież są już gotowe. Oddany w absolutnie rekordowym czasie 13 miesięcy najnowocześniejszy, najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd, jaki kiedykolwiek zbudował polski producent, jest najlepszym dowodem, że warto robić swoje” - zaznacza cytowany w komunikacie prezes PESY Tomasz Zaboklicki.

Przetarg na dostawę 20 pociągów Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 r. Koszt to ok. 1,3 mld zł, w tym ok. 570 mln zł pochodzi z pieniędzy unijnych. Umowa obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 lat. Producent musi dostarczyć pociągi do końca roku, bo inaczej będzie trzeba zwrócić dotację unijną.

Zobacz też: Stefy ciszy w pociągach PKP IC

O pociągach Dart dla PKP IC

Darty posiadają 352 miejsca siedzące; 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów i waży ok. 280 ton. Darty wyposażone są m.in. w klimatyzację, nadajniki WiFi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiająca wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta.

Czemerajda poinformowała także, iż przewoźnik odebrał 18 z 20 zamówionych pociągów typu Flirt. "Odebraliśmy 18 z 20 składów. Dwa ostatnie powinniśmy odebrać w ciągu kolejnych dni. Jeden jutro, a ostatni do 10 grudnia" - powiedziała.

Jak wskazała Czemerajda, Flirty zaczną wozić pasażerów od chwili wprowadzenia nowego rozkładu jazdy, czyli od połowy grudnia. W pierwszym etapie kursować zacznie 15 z 20 jednostek. Pozostałe stanowić będą rezerwę. Według zapowiedzi przewoźnika Flirty mają kursować na trasach: Warszawa - Kutno - Toruń - Bydgoszcz (290 km), Olsztyn - Warszawa - Kielce - Kraków (551 km), Gdynia - Bydgoszcz - Kutno - Łódź - Częstochowa - Katowice (655 km), Kraków - Miechów - Opoczno - Łódź - Kutno - Konin - Poznań - Szczecin (734 km).(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA