REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska Żegluga Bałtycka z potencjałem rozwojowym

Subskrybuj nas na Youtube
Polska Żegluga Bałtycka z potencjałem rozwojowym.
Polska Żegluga Bałtycka z potencjałem rozwojowym.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polska Żegluga Bałtycka osiągnęła wynik netto na koniec 2014 r. w wysokości 6 mln 600 tys. zł. Wg. wiceministra skarbu Rafała Baniaka, PŻB działa na rynku o znacznym potencjale rozwojowym dla operatorów promowych.

Rynek, na którym prowadzi działalność Polska Żegluga Bałtycka, ma znaczny potencjał rozwojowy dla operatorów promowych - ocenił w czwartek w Sejmie wiceminister skarbu państwa Rafał Baniak. Dodał, że wynik netto firmy na koniec 2014 r. wyniósł 6 mln 600 tys. zł.

REKLAMA

Posłowie komisji skarbu państwa wysłuchali w czwartek informacji na temat sytuacji oraz planów rozwojowych w przedsiębiorstwach żeglugowych ze szczególnym uwzględnieniem Przedsiębiorstwa Państwowego Polska Żegluga.

Informację przedstawił wiceminister skarbu państwa Rafał Baniak. Poinformował, że w nadzorze ministerstwa są trzy podmioty z branży żegluga i porty. Są to: Polska Żegluga Morska w Szczecinie, Polskie Ratownictwo Okrętowe w Gdyni oraz Polska Żegluga Bałtycka S.A. z siedzibą w Kołobrzegu.

Zobacz też: Regularne kursy statków wycieczkowych na Odrze

REKLAMA

Dodał, że resort skarbu państwa ma "pośredni wpływ na podmioty funkcjonujące w ramach grupy kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu". Chodzi tu o Polskie Linie Oceaniczne S.A., Pol-Euro Linie Żeglugowe i spółkę Aranda z.o.o. W dwóch ostatnich ARP ma 100 proc. udziałów, a w Polskich Liniach Oceanicznych - 44 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceszef MSP poinformował, że grupa kapitałowa Polska Żegluga Morska (PŻM) dysponuje 64 jednostkami, w tym 4 promami pasażersko-towarowymi. Baniak powiedział, że wynik finansowy netto na koniec grudnia 2014 r. był na poziomie 6 mln 715 tys. zł. Zatrudnienie w grupie kapitałowej PŻM na koniec 2014 r. wyniosło 3280 osób, w tym na lądzie 800 osób, a na morzu ok. 2,5 tys.

Baniak dodał, że "na dzisiaj wobec przedsiębiorstwa nie jest prowadzony proces prywatyzacji". Wiceminister poinformował, że w 2013 r. zakończył się pierwszy etap restrukturyzacji przedsiębiorstwa, który polegał na odnowieniu floty należącej do grupy kapitałowej PŻM. Drugi etap restrukturyzacji zaplanowany na lata 2015-2020 przewiduje "utrzymanie niskiego wskaźnika średniego wieku tonażu i nowoczesnej technologicznie floty".

Z kolei wobec Polskiego Ratownictwa Okrętowego (PRO) MSP pełni funkcję organu założycielskiego. Baniak poinformował, że przychody PRO są osiągane głównie z umów za zarządzanie statkami, z wynajmu pływającego dźwigu oraz z usług związanych z obsługą platform wiertniczych. Na koniec 2014 r. PRO osiągnęła nieco ponad 400 tys. zł zysku. Baniak zaznaczył, że PRO jest "przedsiębiorstwem w prywatyzacji".

Zobacz też: Czy powstanie lotnisko w Suwałkach?

REKLAMA

Polska Żegluga Bałtycka (PŻB) to jednoosobowa spółka skarbu państwa, która rozpoczęła działalność w połowie 2001 r. "Głównym obszarem działania w zakresie żeglugi promowej jest świadczenie usług w zakresie przewozów pasażerskich i frachtowych pomiędzy Polską i Skandynawią. A w zakresie działalności turystycznej: organizacja imprez turystycznych, wycieczek, wczasów w Skandynawii, a także imprez specjalistycznych dla klientów biznesowych" - wyliczał Baniak.

W jego ocenie PŻB ma potencjał rozwojowy. "Rynek, na którym Polska Żegluga Bałtycka prowadzi działalność, posiada znaczny potencjał rozwojowy dla operatorów promowych. Region Bałtyku, zwłaszcza jego południowo-wschodnia część jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów Europy, gdzie notuje się ciągły wzrost przewozów, a znane są przewidywania eksperckie dalszego rozwoju przewozów morskich" - powiedział Baniak. Dodał, że wynik netto PŻB na koniec 2014 r. wyniósł 6 mln 600 tys. zł.

Zobacz też: W Remontowej Shipbuilding w Gdańsku zwodowano statek do żeglugi Arktycznej

Od lipca 2014 r. realizowana jest nowa strategia grupy kapitałowej PŻB na lata 2014-2017, obejmująca przede wszystkim wymianę przestarzałej floty o wysokich kosztach eksploatacji na nowoczesne jednostki o większej ładowności.

"W celu utrzymania rosnących udziałów w przewozach frachtowych miedzy Polską i Szwecją zarząd planuje w IV kw. tego roku zastąpienie promu Baltivia promem o dłuższej linii ładunkowej i większej liczbie miejsc pasażerskich" - powiedział Baniak. Zaznaczył, że wobec spółki uruchomiony został "po raz kolejny proces prywatyzacji".(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA