REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PLL LOT osiąga zyski z przewozu pasażerów

Subskrybuj nas na Youtube
PLL LOT osiąga zyski z przewozu pasażerów.
PLL LOT osiąga zyski z przewozu pasażerów.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W 2014 r. Polskie Linie Lotnicze LOT osiągnęły zysk ze swojej podstawowej działalności - przewozu pasażerów.

PLL LOT na plusie w przewozie pasażerów

wypracował w 2014 r. zysk ze swojej działalności podstawowej, czyli przewozu pasażerów - poinformował w środę posłów wiceminister skarbu Rafał Baniak. Dodał, że dokładne wyniki będą znane po audycie, który właśnie jest przeprowadzany w spółce.

REKLAMA

"Jeżeli chodzi o wynik za rok 2014 to trzeba powiedzieć, że udało się PLL LOT w sposób zdecydowany wygenerować zysk na działalności podstawowej. Jest to pierwszy dodatni wynik na tej działalności od roku 2007. Co do konkretnych danych, poczekamy na informacje ze spółki po zakończeniu audytu wyników, który właśnie trwa w LOT" - powiedział wiceminister Baniak podczas wspólnego posiedzenia dwóch sejmowych komisji: infrastruktury i skarbu.

W planie restrukturyzacji spółki złożonym do Komisji Europejskiej zapisano, że przewoźnik wypracuje ok. 70 mln zł zysku w 2014 r. z działalności podstawowej.

W ocenie wiceministra podjęte przez spółkę działania naprawcze pozwoliły jej ograniczyć drugą transzę pomocy publicznej. LOT w grudniu ub.r. wystąpił o 127 mln zł w ramach drugiej transzy, czyli o ok. 250 mln zł mniej niż zakładał plan restrukturyzacji.

"Możemy już z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że spółka udowadnia, iż zarabia na swojej działalności podstawowej" - podkreślił wiceminister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kolej coraz bezpieczniejszym środkiem transportu

Wyzwania PLL LOT w 2015 r.

Zaznaczył, że 2015 rok jest dla spółki kolejnym rokiem wyzwań. Jak powiedział, spółka planuje osiągnąć wynik z działalności podstawowej przynajmniej odpowiadający założeniom planu, który złożono do KE.

REKLAMA

"Od zarządu będziemy oczekiwać dalszej poprawy efektywności i umocnienia trendu w zakresie dodatnich wyników finansowych, ale i też zabezpieczenia płynności finansowej. Oczekujemy też w najbliższym okresie przedstawienia strategii rozwoju na kolejne lata" - powiedział wiceminister.

Przypomniał, że konsekwencją otrzymanej przez spółkę pomocy publicznej jest konieczność wdrożenia przez nią środków kompensacyjnych. "Mówiąc wprost oznacza to ograniczenie działalności operacyjnej w okresie restrukturyzacji. Ograniczenia operacyjne uniemożliwiają pełne dzisiaj wykorzystanie efektów naprawczych. Spółka koncentrowała się bowiem głównie na optymalizacji kosztowej, nie mogąc w pełni realizować możliwości po stronie zwiększenia przychodów. Po zakończeniu okresu restrukturyzacji, czyli od początku 2016 r., możliwe będzie swobodne kształtowanie planów rozwojowych i generowanie dodatkowych przychodów" - powiedział Baniak.

Zobacz też: Francja wprowadzi płacę minimalną dla kierowców?

Plany PLL LOT na przyszłość

Wiceminister poinformował, że równolegle z procesem naprawczym, LOT i Skarb Państwa zmierzają do pozyskania inwestora strategicznego dla polskiego przewoźnika oraz ewentualnych spółek powiązanych z LOT-em. "Mówię o takim inwestorze, który byłby gotów uczestniczyć w procesie szeroko rozumianej (...) restrukturyzacji spółki, ale też o takim inwestorze, który zapewniałby rozwój podmiotu. Dotychczasowe rozmowy nie uzyskały statusu, który umożliwiałby ujawnienie szczegółów" - powiedział Baniak.

Dodał, że Skarb Państwa, jako właściciel PLL LOT, stawia istotne warunki brzegowe potencjalnym inwestorom, z których najważniejsze to operowanie pod marką PLL LOT, utrzymanie siedziby spółki i rozwój bazy samolotów w Warszawie, ale też płacenie danin i należności publicznych w Polsce.

"Nie czekając na zakończenie okresu restrukturyzacji, spółka prowadzi prace nad nowa strategią, czyli nowym pomysłem na swoje działanie" - powiedział wiceminister.

REKLAMA

Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz przekazał, że w spółce trwają prace nad nowymi połączeniami, jakie linia chce uruchomić w 2016 r. "W okolicach czerwca będziemy anonsować zarówno połączenia europejskie jak i dalekosiężne" - powiedział.

Dodał, że trwają także analizy dotyczące kształtu floty LOT-u. "Pierwsze rekomendacje (co do) nowej floty mogą paść w okolicach maja. Rozmawiamy o wzroście floty między 40 a 60 maszyn. Celem strategicznym naszej spółki jest podwojenie naszej wielkości w pięć lat. Czyli mówimy od ośmiu do 10 maszyn szerokokadłubowych i ok. 40 do 60 maszyn wąskokadłubowych. To jest w biznesplanie i będziemy prezentować to na najbliższych posiedzeniach rady nadzorczej" - powiedział Mikosz.

Zobacz też: Plany inwestycyjne Mazowsza, kiedy S7 do Płońska?

PLL LOT w grudniu 2012 r. otrzymał pierwszą transzę pomocy - 400 mln zł (ok. 100 mln euro), a tymczasową zgodę na pożyczkę KE wydała dopiero w maju 2013 r. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości PLL LOT, m.in. modernizacji floty i efektywnego wykorzystania samolotów.

PLL LOT od 2013 r. poprawia wyniki finansowe. W ubiegłym roku z działalności podstawowej odnotował stratę na poziomie 4 mln zł. Był to wynik o 138 mln zł lepszy niż zakładano w planie restrukturyzacji.

Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 99,82 proc. akcji spółki i TFS Silesia - 0,14 proc.; pozostałe 0,03 proc. należy do pracowników. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA