REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PLL LOT osiąga zyski z przewozu pasażerów

Subskrybuj nas na Youtube
PLL LOT osiąga zyski z przewozu pasażerów.
PLL LOT osiąga zyski z przewozu pasażerów.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W 2014 r. Polskie Linie Lotnicze LOT osiągnęły zysk ze swojej podstawowej działalności - przewozu pasażerów.

PLL LOT na plusie w przewozie pasażerów

wypracował w 2014 r. zysk ze swojej działalności podstawowej, czyli przewozu pasażerów - poinformował w środę posłów wiceminister skarbu Rafał Baniak. Dodał, że dokładne wyniki będą znane po audycie, który właśnie jest przeprowadzany w spółce.

REKLAMA

"Jeżeli chodzi o wynik za rok 2014 to trzeba powiedzieć, że udało się PLL LOT w sposób zdecydowany wygenerować zysk na działalności podstawowej. Jest to pierwszy dodatni wynik na tej działalności od roku 2007. Co do konkretnych danych, poczekamy na informacje ze spółki po zakończeniu audytu wyników, który właśnie trwa w LOT" - powiedział wiceminister Baniak podczas wspólnego posiedzenia dwóch sejmowych komisji: infrastruktury i skarbu.

W planie restrukturyzacji spółki złożonym do Komisji Europejskiej zapisano, że przewoźnik wypracuje ok. 70 mln zł zysku w 2014 r. z działalności podstawowej.

W ocenie wiceministra podjęte przez spółkę działania naprawcze pozwoliły jej ograniczyć drugą transzę pomocy publicznej. LOT w grudniu ub.r. wystąpił o 127 mln zł w ramach drugiej transzy, czyli o ok. 250 mln zł mniej niż zakładał plan restrukturyzacji.

"Możemy już z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że spółka udowadnia, iż zarabia na swojej działalności podstawowej" - podkreślił wiceminister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kolej coraz bezpieczniejszym środkiem transportu

Wyzwania PLL LOT w 2015 r.

Zaznaczył, że 2015 rok jest dla spółki kolejnym rokiem wyzwań. Jak powiedział, spółka planuje osiągnąć wynik z działalności podstawowej przynajmniej odpowiadający założeniom planu, który złożono do KE.

REKLAMA

"Od zarządu będziemy oczekiwać dalszej poprawy efektywności i umocnienia trendu w zakresie dodatnich wyników finansowych, ale i też zabezpieczenia płynności finansowej. Oczekujemy też w najbliższym okresie przedstawienia strategii rozwoju na kolejne lata" - powiedział wiceminister.

Przypomniał, że konsekwencją otrzymanej przez spółkę pomocy publicznej jest konieczność wdrożenia przez nią środków kompensacyjnych. "Mówiąc wprost oznacza to ograniczenie działalności operacyjnej w okresie restrukturyzacji. Ograniczenia operacyjne uniemożliwiają pełne dzisiaj wykorzystanie efektów naprawczych. Spółka koncentrowała się bowiem głównie na optymalizacji kosztowej, nie mogąc w pełni realizować możliwości po stronie zwiększenia przychodów. Po zakończeniu okresu restrukturyzacji, czyli od początku 2016 r., możliwe będzie swobodne kształtowanie planów rozwojowych i generowanie dodatkowych przychodów" - powiedział Baniak.

Zobacz też: Francja wprowadzi płacę minimalną dla kierowców?

Plany PLL LOT na przyszłość

Wiceminister poinformował, że równolegle z procesem naprawczym, LOT i Skarb Państwa zmierzają do pozyskania inwestora strategicznego dla polskiego przewoźnika oraz ewentualnych spółek powiązanych z LOT-em. "Mówię o takim inwestorze, który byłby gotów uczestniczyć w procesie szeroko rozumianej (...) restrukturyzacji spółki, ale też o takim inwestorze, który zapewniałby rozwój podmiotu. Dotychczasowe rozmowy nie uzyskały statusu, który umożliwiałby ujawnienie szczegółów" - powiedział Baniak.

Dodał, że Skarb Państwa, jako właściciel PLL LOT, stawia istotne warunki brzegowe potencjalnym inwestorom, z których najważniejsze to operowanie pod marką PLL LOT, utrzymanie siedziby spółki i rozwój bazy samolotów w Warszawie, ale też płacenie danin i należności publicznych w Polsce.

"Nie czekając na zakończenie okresu restrukturyzacji, spółka prowadzi prace nad nowa strategią, czyli nowym pomysłem na swoje działanie" - powiedział wiceminister.

REKLAMA

Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz przekazał, że w spółce trwają prace nad nowymi połączeniami, jakie linia chce uruchomić w 2016 r. "W okolicach czerwca będziemy anonsować zarówno połączenia europejskie jak i dalekosiężne" - powiedział.

Dodał, że trwają także analizy dotyczące kształtu floty LOT-u. "Pierwsze rekomendacje (co do) nowej floty mogą paść w okolicach maja. Rozmawiamy o wzroście floty między 40 a 60 maszyn. Celem strategicznym naszej spółki jest podwojenie naszej wielkości w pięć lat. Czyli mówimy od ośmiu do 10 maszyn szerokokadłubowych i ok. 40 do 60 maszyn wąskokadłubowych. To jest w biznesplanie i będziemy prezentować to na najbliższych posiedzeniach rady nadzorczej" - powiedział Mikosz.

Zobacz też: Plany inwestycyjne Mazowsza, kiedy S7 do Płońska?

PLL LOT w grudniu 2012 r. otrzymał pierwszą transzę pomocy - 400 mln zł (ok. 100 mln euro), a tymczasową zgodę na pożyczkę KE wydała dopiero w maju 2013 r. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości PLL LOT, m.in. modernizacji floty i efektywnego wykorzystania samolotów.

PLL LOT od 2013 r. poprawia wyniki finansowe. W ubiegłym roku z działalności podstawowej odnotował stratę na poziomie 4 mln zł. Był to wynik o 138 mln zł lepszy niż zakładano w planie restrukturyzacji.

Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 99,82 proc. akcji spółki i TFS Silesia - 0,14 proc.; pozostałe 0,03 proc. należy do pracowników. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA