REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP - nowa strategia dotycząca dworców

Subskrybuj nas na Youtube
PKP - nowa strategia dotycząca dworców. Fot. Fotolia
PKP - nowa strategia dotycząca dworców. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

PKP pracuje nad nową strategią dotyczącą dworców kolejowych. Według założeń dworce kolejowe mają być innowacyjne oraz lepiej dostosowane do potrzeb lokalnych społeczności.

Dworce aglomeracyjne i dworce systemowe

Jak podkreślił Bator, wokół dużych aglomeracji np. w okolicy Warszawy czy na Śląsku znajduje się wiele mniejszych dworców, które z punktu widzenia lokalnych społeczności są istotne.

REKLAMA

"Chcielibyśmy je zmodernizować przy wsparciu pochodzącym ze środków unijnych. Obecnie prowadzimy już analizy dotyczące możliwości przebudowy tych obiektów. W nowej perspektywie unijnej (2014-2020 - PAP) planowana jest realizacja projektu dla wszystkich większych aglomeracji. Ostateczne decyzje będą jednak zależne od wyników analiz" - zaznaczył Bator.

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

REKLAMA

Kolejny projekt, nad którym pracuje PKP, dotyczący mniejszych obiektów kolejowych, to innowacyjne dworce systemowe. Jak wyjaśnił Bator, koncepcja dworca innowacyjnego zakłada, że będzie go można sprawnie zaadaptować do lokalnej specyfiki, tak, żeby pasował do otoczenia.

"Obiekty, które powstaną w ramach tego projektu, będą łączyć funkcję dworcową z funkcją komercyjną. Chcemy, żeby nowe budynki były bardziej energooszczędne; znajdą się tam np. panele fotowoltaiczne, być może geotermalne pozyskiwanie energii cieplnej. Kolejną innowacją będzie przyciemnienie budynku czy peronów w nocy. Będą one bardziej oświetlone w momencie wjazdu pociągu na stację. Pozwoli to na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że dworce innowacyjne będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, zostanie na nich zainstalowany monitoring, a przy budynkach pojawią się stojaki dla rowerów. W części komercyjnej dworców znajdą się punkty usługowe i bankomaty. Nie zabraknie również kas lub automatów do sprzedaży biletów.

Bator powiedział, że obecnie ta koncepcja wdrażana jest pilotażowo w czterech lokalizacjach: Mławie, Ciechanowie, Strzelcach Krajeńskich i Nasielsku. "Średni koszt realizacji jednego dworca nie przekracza 5 mln zł. Inwestycje związane z budową innowacyjnych dworców będą finansowane w połowie ze środków własnych PKP, a w połowie z dotacji celowej z budżetu państwa" - powiedział.

Zobacz też: Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer

PKP S.A. coraz lepiej radzi sobie z zarządzaniem nieruchomościami

PKP S.A. ma w dyspozycji 2300 dworców, z których czynnych jest 600. Bator przekonywał, że spółka od kilku lat coraz efektywniej zarządza swoimi nieruchomościami.

REKLAMA

"Dlatego też coraz więcej z nich przeznaczamy na sprzedaż lub staramy się przekazywać jednostkom samorządu terytorialnego. Dotyczy to również nieczynnych dworców kolejowych - część obiektów staramy się zbyć w ramach programu +Dworzec na własność+, część przekazać gminom. Dzięki temu nieużytkowane dotychczas budynki dworców mają szansę na tzw. drugie życie" - zaznaczył.

Do tej pory PKP sprzedała 43 dworce kolejowe w ramach programu „Dworzec na własność” (24 w 2013 r. i 19 w 2014 r.). Transakcje sprzedaży przyniosły spółce ok. 19 mln zł netto. W tym samym okresie na rzecz samorządów zbyto również 103 nieczynne dworce - 70 w 2013 r. i 33 w 2014 r. Koszty utrzymania nieczynnych dworców w 2013 r. wyniosły ponad 40 mln zł netto. Na koniec października zeszłego roku było to 23,6 mln zł.

Program modernizacji dworców kolejowych PKP S.A. rozpoczął się w 2010 r. "Koszty poniesione przez PKP S.A. na modernizacje dworców wyniosły: w 2010 r. - 95 mln zł, w 2011 roku - 271 mln zł, w 2012 r. - 323 mln zł, 2013 r. - 114 mln zł, a w ubiegłym roku - 220 mln zł" - poinformował Bator.

Dodał, że PKP chce uzyskać w tym roku ze sprzedaży nieruchomości 250 mln zł. Pytany o wysokość spłaty zadłużenia PKP powiedział, że w tym roku redukcja długu będzie ograniczać się głównie do spłaty odsetek z zadłużenia. "Zabezpieczyliśmy już środki na ten cel. Zmniejszanie długu w 2015 r. nie będzie więc uzależnione od kwot uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości" - zaznaczył. Z przyjętego przez Komisję Europejską programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020 na projekty kolejowe będzie mogło trafić ok. 5 mld euro.

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Bator powiedział także, że Warszawskie Muzeum Kolejnictwa pozostanie w swojej dotychczasowej siedzibie, przy ul. Towarowej do końca 2017 r. "W 2018 r. placówka zostanie przeniesiona do nowej lokalizacji, na Szczęśliwice, i będzie tam funkcjonować pod nazwą Stacja Muzeum. Będzie to nowa instytucja kulturalno-edukacyjna, w której oprócz samego muzeum znajdą się także sale szkoleniowe czy kino" - dodał Bator.

Z kolei Dworzec Warszawa Główna zostanie na nowo zagospodarowany w ramach realizowanego przez PKP S.A. projektu deweloperskiego. "Inwestycja zakłada integrację środków transportu publicznego, w tym przywrócenie ruchu kolejowego do stacji Warszawa Główna oraz stworzenie nowoczesnej zabudowy komercyjnej na nieruchomości o powierzchni 10 ha. PKP wyłoniła krótką listę inwestorów, spośród których wybierze ostatecznego wykonawcę inwestycji" - poinformował Bator.(PAP)

krm/ pz/

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA