PKP - nowa strategia dotycząca dworców
REKLAMA
REKLAMA
Dworce aglomeracyjne i dworce systemowe
Jak podkreślił Bator, wokół dużych aglomeracji np. w okolicy Warszawy czy na Śląsku znajduje się wiele mniejszych dworców, które z punktu widzenia lokalnych społeczności są istotne.
REKLAMA
"Chcielibyśmy je zmodernizować przy wsparciu pochodzącym ze środków unijnych. Obecnie prowadzimy już analizy dotyczące możliwości przebudowy tych obiektów. W nowej perspektywie unijnej (2014-2020 - PAP) planowana jest realizacja projektu dla wszystkich większych aglomeracji. Ostateczne decyzje będą jednak zależne od wyników analiz" - zaznaczył Bator.
Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.
REKLAMA
Kolejny projekt, nad którym pracuje PKP, dotyczący mniejszych obiektów kolejowych, to innowacyjne dworce systemowe. Jak wyjaśnił Bator, koncepcja dworca innowacyjnego zakłada, że będzie go można sprawnie zaadaptować do lokalnej specyfiki, tak, żeby pasował do otoczenia.
"Obiekty, które powstaną w ramach tego projektu, będą łączyć funkcję dworcową z funkcją komercyjną. Chcemy, żeby nowe budynki były bardziej energooszczędne; znajdą się tam np. panele fotowoltaiczne, być może geotermalne pozyskiwanie energii cieplnej. Kolejną innowacją będzie przyciemnienie budynku czy peronów w nocy. Będą one bardziej oświetlone w momencie wjazdu pociągu na stację. Pozwoli to na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej" - powiedział.
Dodał, że dworce innowacyjne będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, zostanie na nich zainstalowany monitoring, a przy budynkach pojawią się stojaki dla rowerów. W części komercyjnej dworców znajdą się punkty usługowe i bankomaty. Nie zabraknie również kas lub automatów do sprzedaży biletów.
Bator powiedział, że obecnie ta koncepcja wdrażana jest pilotażowo w czterech lokalizacjach: Mławie, Ciechanowie, Strzelcach Krajeńskich i Nasielsku. "Średni koszt realizacji jednego dworca nie przekracza 5 mln zł. Inwestycje związane z budową innowacyjnych dworców będą finansowane w połowie ze środków własnych PKP, a w połowie z dotacji celowej z budżetu państwa" - powiedział.
Zobacz też: Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
PKP S.A. coraz lepiej radzi sobie z zarządzaniem nieruchomościami
PKP S.A. ma w dyspozycji 2300 dworców, z których czynnych jest 600. Bator przekonywał, że spółka od kilku lat coraz efektywniej zarządza swoimi nieruchomościami.
REKLAMA
"Dlatego też coraz więcej z nich przeznaczamy na sprzedaż lub staramy się przekazywać jednostkom samorządu terytorialnego. Dotyczy to również nieczynnych dworców kolejowych - część obiektów staramy się zbyć w ramach programu +Dworzec na własność+, część przekazać gminom. Dzięki temu nieużytkowane dotychczas budynki dworców mają szansę na tzw. drugie życie" - zaznaczył.
Do tej pory PKP sprzedała 43 dworce kolejowe w ramach programu „Dworzec na własność” (24 w 2013 r. i 19 w 2014 r.). Transakcje sprzedaży przyniosły spółce ok. 19 mln zł netto. W tym samym okresie na rzecz samorządów zbyto również 103 nieczynne dworce - 70 w 2013 r. i 33 w 2014 r. Koszty utrzymania nieczynnych dworców w 2013 r. wyniosły ponad 40 mln zł netto. Na koniec października zeszłego roku było to 23,6 mln zł.
Program modernizacji dworców kolejowych PKP S.A. rozpoczął się w 2010 r. "Koszty poniesione przez PKP S.A. na modernizacje dworców wyniosły: w 2010 r. - 95 mln zł, w 2011 roku - 271 mln zł, w 2012 r. - 323 mln zł, 2013 r. - 114 mln zł, a w ubiegłym roku - 220 mln zł" - poinformował Bator.
Dodał, że PKP chce uzyskać w tym roku ze sprzedaży nieruchomości 250 mln zł. Pytany o wysokość spłaty zadłużenia PKP powiedział, że w tym roku redukcja długu będzie ograniczać się głównie do spłaty odsetek z zadłużenia. "Zabezpieczyliśmy już środki na ten cel. Zmniejszanie długu w 2015 r. nie będzie więc uzależnione od kwot uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości" - zaznaczył. Z przyjętego przez Komisję Europejską programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020 na projekty kolejowe będzie mogło trafić ok. 5 mld euro.
Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus
Bator powiedział także, że Warszawskie Muzeum Kolejnictwa pozostanie w swojej dotychczasowej siedzibie, przy ul. Towarowej do końca 2017 r. "W 2018 r. placówka zostanie przeniesiona do nowej lokalizacji, na Szczęśliwice, i będzie tam funkcjonować pod nazwą Stacja Muzeum. Będzie to nowa instytucja kulturalno-edukacyjna, w której oprócz samego muzeum znajdą się także sale szkoleniowe czy kino" - dodał Bator.
Z kolei Dworzec Warszawa Główna zostanie na nowo zagospodarowany w ramach realizowanego przez PKP S.A. projektu deweloperskiego. "Inwestycja zakłada integrację środków transportu publicznego, w tym przywrócenie ruchu kolejowego do stacji Warszawa Główna oraz stworzenie nowoczesnej zabudowy komercyjnej na nieruchomości o powierzchni 10 ha. PKP wyłoniła krótką listę inwestorów, spośród których wybierze ostatecznego wykonawcę inwestycji" - poinformował Bator.(PAP)
krm/ pz/
REKLAMA
REKLAMA