REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?

Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?
Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Władze Radomia niepokoją się, że budowa łącznicy kolejowej, która połączy Centralną Magistralę kolejową z linią Kielce-Częstochowa zagrozi modernizacji linii kolejowej Warszawa-Radom.

Czas podróży koleją na trasie Kilce Warszawa ma trwać ok. 2 godz. 35 min.

Łącznica kolejowa umożliwiająca połączenie trasy Kielce - Częstochowa z Centralną Magistralą Kolejową ma powstać do 2017 roku. Inwestycja ma zapewnić szybsze połączenie Kielc z Warszawą; podróż ma trwać około 2 godzin i 35 minut. Obecnie bezpośrednim pociągiem z Kielc do Warszawy, ale przez Radom, jedzie się ponad 3 godziny. Czas przejazdu na tej trasie ma się skrócić dopiero w 2020 roku, kiedy zakończy się modernizacja linii kolejowej nr 8 z Radomia do Warszawy.

REKLAMA

Zobacz też: Kolejne Pendolino do odbioru do połowy listopada

REKLAMA

Władze Radomia obawiają się, że budowa łącznicy kolejowej w woj. świętokrzyskim zagrozi realizacji długo oczekiwanej przez mieszkańców Radomia modernizacji linii kolejowej z tego miasta do stolicy. "Po wybudowaniu łącznicy Kielc z Centralną Magistralą Kolejową, już tylko Radomiowi zależeć będzie na szybkim remoncie linii nr 8, a wówczas w PKP lub w ministerstwie ktoś może dojść do wniosku, że dla samego Radomia nie opłaca się realizować modernizacji trasy kolejowej do stolicy" – powiedział w środę na konferencji prasowej Kosztowniak.

W ocenie prezydenta Radomia, po wybudowaniu łącznicy przewoźnicy kolejowi przekierują znaczną część swoich połączeń Kielce-Warszawa-Kielce na CMK. "Radom w oczywisty sposób utraci dotychczasowe połączenia nie tylko z Kielcami, Skarżyskiem-Kamienną, ale także z Warszawą i innymi miejscowościami leżącymi przy trasie" – mówił Kosztowniak.

Według niego, powstanie połączenia kolejowego z Kielc do Warszawy, z ominięciem Radomia, spowoduje "dalszą degradację regionu radomskiego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: LOT dużo zyska na umowie TTIP między UE a USA?

Ministerstwo infrastruktury: inwestycje są komplementarne

Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa poinformował PAP w środę, że linia nr 8 oraz CMK mają odmienny charakter pod względem relacji pociągów. "Są to linie komplementarne, a nie wykluczające się" - zapewnił.

REKLAMA

Obaw władz Radomia nie podziela także członek zarządu województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak, który zabiegał o budowę połączenia w Czarncy pod Włoszczową; Maćkowiak jako kandydat PO startuje w wyborach na prezydenta leżącego przy linii nr 8 Skarżyska-Kamiennej.

"Jestem przekonany, że obie inwestycje – łącznica z CMK w Czarncy oraz linia kolejowa nr 8 (przez Skarżysko i Radom) są potrzebne i konieczne" – powiedział w środę PAP Maćkowiak. Według niego obie inwestycje "są komplementarne i nie są do siebie w opozycji".

"Tym bardziej, że +ósemka+ - według planów PKP PLK - będzie remontowana jeszcze co najmniej kilka lat. Mamy szansę wybudować łącznicę w krótszym czasie i na pewno, na czas remontu linii nr 8, będzie ona alternatywą" – ocenił. Zdaniem Maćkowiaka nawet po zakończeniu inwestycji na tzw. starej trasie przez Radom, obie linie będą się uzupełniały.

"Na pewno dla mieszkańców zachodniej części Świętokrzyskiego do Warszawy bliżej będzie CMK-ą, a dla mieszkańców Kielc czy Skarżyska bliżej będzie przez linię nr 8" - podkreślił.

Zobacz też: Szykuje się nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki w ubiegłym tygodniu powiedział w Kielcach, że planowana łącznica kolejowa "jest inwestycją o tyle istotną, że tworzy alternatywną drogę połączenia kolejowego Kielc z Warszawą". Pod Czarncą (gmina Włoszczowa) krzyżuje się linia Kielce – Częstochowa z Centralną Magistralą Kolejową łączącą Warszawę z Górnym Śląskiem oraz Krakowem. Szacuje się, że inwestycja będzie kosztowała około 42 mln zł. Obecnie PKP PLK wspólnie z samorządem województwa świętokrzyskiego finalizują jej studium wykonalności. Inwestycja ma się zakończyć w 2017 r.

Z kolei wyczekiwana od lat przez radomian dojeżdżających do pracy w stolicy modernizacja linii kolejowej nr 8 z Radomia do Warszawy jest opóźniona w stosunku do wcześniejszych planów o dwa lata; obecnie jej finał planowany jest na 2020 r.

Inwestycję podzielono na kilka etapów. Największy problem stanowi odcinek z Warszawy Czachówek do Radomia. Ze względu na duże opóźnienia, PKP odstąpiło od umowy z projektantem modernizacji na tym odcinku. Procedurę trzeba będzie powtórzyć od nowa. Trwają natomiast już prace przy budowie systemu sterowania ruchem kolejowym na całej trasie z Radomia do Warszawy. Do końca roku ma być podpisana umowa z wykonawcą prac na odcinku Warszawa Okęcie – Warszawa Czachówek (roboty potrwają dwadzieścia miesięcy). Wkrótce ma się też rozpocząć modernizacja stacji kolejowej w Radomiu. (PAP)

ilp/ mjk/ mhr/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA