REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?

Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?
Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Władze Radomia niepokoją się, że budowa łącznicy kolejowej, która połączy Centralną Magistralę kolejową z linią Kielce-Częstochowa zagrozi modernizacji linii kolejowej Warszawa-Radom.

Czas podróży koleją na trasie Kilce Warszawa ma trwać ok. 2 godz. 35 min.

Łącznica kolejowa umożliwiająca połączenie trasy Kielce - Częstochowa z Centralną Magistralą Kolejową ma powstać do 2017 roku. Inwestycja ma zapewnić szybsze połączenie Kielc z Warszawą; podróż ma trwać około 2 godzin i 35 minut. Obecnie bezpośrednim pociągiem z Kielc do Warszawy, ale przez Radom, jedzie się ponad 3 godziny. Czas przejazdu na tej trasie ma się skrócić dopiero w 2020 roku, kiedy zakończy się modernizacja linii kolejowej nr 8 z Radomia do Warszawy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kolejne Pendolino do odbioru do połowy listopada

Władze Radomia obawiają się, że budowa łącznicy kolejowej w woj. świętokrzyskim zagrozi realizacji długo oczekiwanej przez mieszkańców Radomia modernizacji linii kolejowej z tego miasta do stolicy. "Po wybudowaniu łącznicy Kielc z Centralną Magistralą Kolejową, już tylko Radomiowi zależeć będzie na szybkim remoncie linii nr 8, a wówczas w PKP lub w ministerstwie ktoś może dojść do wniosku, że dla samego Radomia nie opłaca się realizować modernizacji trasy kolejowej do stolicy" – powiedział w środę na konferencji prasowej Kosztowniak.

W ocenie prezydenta Radomia, po wybudowaniu łącznicy przewoźnicy kolejowi przekierują znaczną część swoich połączeń Kielce-Warszawa-Kielce na CMK. "Radom w oczywisty sposób utraci dotychczasowe połączenia nie tylko z Kielcami, Skarżyskiem-Kamienną, ale także z Warszawą i innymi miejscowościami leżącymi przy trasie" – mówił Kosztowniak.

REKLAMA

Według niego, powstanie połączenia kolejowego z Kielc do Warszawy, z ominięciem Radomia, spowoduje "dalszą degradację regionu radomskiego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: LOT dużo zyska na umowie TTIP między UE a USA?

Ministerstwo infrastruktury: inwestycje są komplementarne

Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa poinformował PAP w środę, że linia nr 8 oraz CMK mają odmienny charakter pod względem relacji pociągów. "Są to linie komplementarne, a nie wykluczające się" - zapewnił.

Obaw władz Radomia nie podziela także członek zarządu województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak, który zabiegał o budowę połączenia w Czarncy pod Włoszczową; Maćkowiak jako kandydat PO startuje w wyborach na prezydenta leżącego przy linii nr 8 Skarżyska-Kamiennej.

"Jestem przekonany, że obie inwestycje – łącznica z CMK w Czarncy oraz linia kolejowa nr 8 (przez Skarżysko i Radom) są potrzebne i konieczne" – powiedział w środę PAP Maćkowiak. Według niego obie inwestycje "są komplementarne i nie są do siebie w opozycji".

"Tym bardziej, że +ósemka+ - według planów PKP PLK - będzie remontowana jeszcze co najmniej kilka lat. Mamy szansę wybudować łącznicę w krótszym czasie i na pewno, na czas remontu linii nr 8, będzie ona alternatywą" – ocenił. Zdaniem Maćkowiaka nawet po zakończeniu inwestycji na tzw. starej trasie przez Radom, obie linie będą się uzupełniały.

"Na pewno dla mieszkańców zachodniej części Świętokrzyskiego do Warszawy bliżej będzie CMK-ą, a dla mieszkańców Kielc czy Skarżyska bliżej będzie przez linię nr 8" - podkreślił.

Zobacz też: Szykuje się nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki w ubiegłym tygodniu powiedział w Kielcach, że planowana łącznica kolejowa "jest inwestycją o tyle istotną, że tworzy alternatywną drogę połączenia kolejowego Kielc z Warszawą". Pod Czarncą (gmina Włoszczowa) krzyżuje się linia Kielce – Częstochowa z Centralną Magistralą Kolejową łączącą Warszawę z Górnym Śląskiem oraz Krakowem. Szacuje się, że inwestycja będzie kosztowała około 42 mln zł. Obecnie PKP PLK wspólnie z samorządem województwa świętokrzyskiego finalizują jej studium wykonalności. Inwestycja ma się zakończyć w 2017 r.

Z kolei wyczekiwana od lat przez radomian dojeżdżających do pracy w stolicy modernizacja linii kolejowej nr 8 z Radomia do Warszawy jest opóźniona w stosunku do wcześniejszych planów o dwa lata; obecnie jej finał planowany jest na 2020 r.

Inwestycję podzielono na kilka etapów. Największy problem stanowi odcinek z Warszawy Czachówek do Radomia. Ze względu na duże opóźnienia, PKP odstąpiło od umowy z projektantem modernizacji na tym odcinku. Procedurę trzeba będzie powtórzyć od nowa. Trwają natomiast już prace przy budowie systemu sterowania ruchem kolejowym na całej trasie z Radomia do Warszawy. Do końca roku ma być podpisana umowa z wykonawcą prac na odcinku Warszawa Okęcie – Warszawa Czachówek (roboty potrwają dwadzieścia miesięcy). Wkrótce ma się też rozpocząć modernizacja stacji kolejowej w Radomiu. (PAP)

ilp/ mjk/ mhr/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA