REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?

Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?
Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Władze Radomia niepokoją się, że budowa łącznicy kolejowej, która połączy Centralną Magistralę kolejową z linią Kielce-Częstochowa zagrozi modernizacji linii kolejowej Warszawa-Radom.

Czas podróży koleją na trasie Kilce Warszawa ma trwać ok. 2 godz. 35 min.

Łącznica kolejowa umożliwiająca połączenie trasy Kielce - Częstochowa z Centralną Magistralą Kolejową ma powstać do 2017 roku. Inwestycja ma zapewnić szybsze połączenie Kielc z Warszawą; podróż ma trwać około 2 godzin i 35 minut. Obecnie bezpośrednim pociągiem z Kielc do Warszawy, ale przez Radom, jedzie się ponad 3 godziny. Czas przejazdu na tej trasie ma się skrócić dopiero w 2020 roku, kiedy zakończy się modernizacja linii kolejowej nr 8 z Radomia do Warszawy.

REKLAMA

Zobacz też: Kolejne Pendolino do odbioru do połowy listopada

REKLAMA

Władze Radomia obawiają się, że budowa łącznicy kolejowej w woj. świętokrzyskim zagrozi realizacji długo oczekiwanej przez mieszkańców Radomia modernizacji linii kolejowej z tego miasta do stolicy. "Po wybudowaniu łącznicy Kielc z Centralną Magistralą Kolejową, już tylko Radomiowi zależeć będzie na szybkim remoncie linii nr 8, a wówczas w PKP lub w ministerstwie ktoś może dojść do wniosku, że dla samego Radomia nie opłaca się realizować modernizacji trasy kolejowej do stolicy" – powiedział w środę na konferencji prasowej Kosztowniak.

W ocenie prezydenta Radomia, po wybudowaniu łącznicy przewoźnicy kolejowi przekierują znaczną część swoich połączeń Kielce-Warszawa-Kielce na CMK. "Radom w oczywisty sposób utraci dotychczasowe połączenia nie tylko z Kielcami, Skarżyskiem-Kamienną, ale także z Warszawą i innymi miejscowościami leżącymi przy trasie" – mówił Kosztowniak.

Według niego, powstanie połączenia kolejowego z Kielc do Warszawy, z ominięciem Radomia, spowoduje "dalszą degradację regionu radomskiego”.

Zobacz też: LOT dużo zyska na umowie TTIP między UE a USA?

Ministerstwo infrastruktury: inwestycje są komplementarne

Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa poinformował PAP w środę, że linia nr 8 oraz CMK mają odmienny charakter pod względem relacji pociągów. "Są to linie komplementarne, a nie wykluczające się" - zapewnił.

REKLAMA

Obaw władz Radomia nie podziela także członek zarządu województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak, który zabiegał o budowę połączenia w Czarncy pod Włoszczową; Maćkowiak jako kandydat PO startuje w wyborach na prezydenta leżącego przy linii nr 8 Skarżyska-Kamiennej.

"Jestem przekonany, że obie inwestycje – łącznica z CMK w Czarncy oraz linia kolejowa nr 8 (przez Skarżysko i Radom) są potrzebne i konieczne" – powiedział w środę PAP Maćkowiak. Według niego obie inwestycje "są komplementarne i nie są do siebie w opozycji".

"Tym bardziej, że +ósemka+ - według planów PKP PLK - będzie remontowana jeszcze co najmniej kilka lat. Mamy szansę wybudować łącznicę w krótszym czasie i na pewno, na czas remontu linii nr 8, będzie ona alternatywą" – ocenił. Zdaniem Maćkowiaka nawet po zakończeniu inwestycji na tzw. starej trasie przez Radom, obie linie będą się uzupełniały.

"Na pewno dla mieszkańców zachodniej części Świętokrzyskiego do Warszawy bliżej będzie CMK-ą, a dla mieszkańców Kielc czy Skarżyska bliżej będzie przez linię nr 8" - podkreślił.

Zobacz też: Szykuje się nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki w ubiegłym tygodniu powiedział w Kielcach, że planowana łącznica kolejowa "jest inwestycją o tyle istotną, że tworzy alternatywną drogę połączenia kolejowego Kielc z Warszawą". Pod Czarncą (gmina Włoszczowa) krzyżuje się linia Kielce – Częstochowa z Centralną Magistralą Kolejową łączącą Warszawę z Górnym Śląskiem oraz Krakowem. Szacuje się, że inwestycja będzie kosztowała około 42 mln zł. Obecnie PKP PLK wspólnie z samorządem województwa świętokrzyskiego finalizują jej studium wykonalności. Inwestycja ma się zakończyć w 2017 r.

Z kolei wyczekiwana od lat przez radomian dojeżdżających do pracy w stolicy modernizacja linii kolejowej nr 8 z Radomia do Warszawy jest opóźniona w stosunku do wcześniejszych planów o dwa lata; obecnie jej finał planowany jest na 2020 r.

Inwestycję podzielono na kilka etapów. Największy problem stanowi odcinek z Warszawy Czachówek do Radomia. Ze względu na duże opóźnienia, PKP odstąpiło od umowy z projektantem modernizacji na tym odcinku. Procedurę trzeba będzie powtórzyć od nowa. Trwają natomiast już prace przy budowie systemu sterowania ruchem kolejowym na całej trasie z Radomia do Warszawy. Do końca roku ma być podpisana umowa z wykonawcą prac na odcinku Warszawa Okęcie – Warszawa Czachówek (roboty potrwają dwadzieścia miesięcy). Wkrótce ma się też rozpocząć modernizacja stacji kolejowej w Radomiu. (PAP)

ilp/ mjk/ mhr/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA