Wpływ kryzysu gospodarczego na transport morski
REKLAMA
REKLAMA
Poziom wolumenów przewożonych pomiędzy Azją i Europą uzasadnia ograniczenie ilości statków oraz całych serwisów obsługujących ten kierunek. Tego typu elastyczne podejście i optymalizacja siatki operacyjnej przez armatorów są obecnie konieczne. Niezbędna jest szybka reakcja na sytuację rynkową i realne dostosowanie podaży do popytu na poszczególnych szlakach handlowych. Jednocześnie w dynamicznie rozwijającej się sytuacji gospodarczej armatorzy cały czas muszą udoskonalać swoją ofertę i dostosowywać ją do potrzeb klientów, aby zachować konkurencyjność.
REKLAMA
Wyższe stawki za fracht są konieczne
Ta sytuacja ma też odzwierciedlenie w stawkach frachtu morskiego, które do tej pory pozostawały na zdecydowanie zbyt niskim poziomie. Z dniem 1 listopada wchodzi w życie podwyżka stawek na przewozy z Dalekiego Wschodu do Europy (500 USD za kontener 20-stopowy, 1000 USD za 40-stopowy). Jest ona koniecznym elementem starań o przywrócenie rentowności, pozwalającej nam na świadczenie usług na najwyższym poziomie, rozwijanie naszego serwisu oraz dostosowywanie go do potrzeb i oczekiwań naszych klientów. Jednocześnie obserwujemy wyraźnie spowolnienie gospodarcze, które odczuwane jest zarówno w Azji, jak i w Europie. Musimy reagować na warunki ekonomiczne, dlatego podjęliśmy również decyzję o redukcji podaży i dostosowaniu jej do realnego popytu, jaki istnieje na rynku. Wraz z poprzednią redukcją przeprowadzoną wcześniej w tym roku, oznacza to całkowite zmniejszenie podaży o 21 proc. w skali całej sieci połączeń Maersk Line na szlaku Azja-Europa. Jest to działanie konieczne, wprowadzające równowagę między podażą i popytem, które pozwoli osiągnąć stabilną sytuację w branży.
Zaplecze logistyczne wyrówna szanse
Ogłoszenie budowy Pomorskiego Centrum Logistycznego na terenie DCT Gdańsk z pewnością z korzyścią wpłynie na rozwój przewozów morskich do Polski. Dla armatora Maersk Line terminal kontenerowy DCT Gdańsk jest dla ważnym partnerem i z uwagą obserwujemy jego rozwój. Z naszego punktu widzenia, wszystkie działania mające na celu zwiększenie atrakcyjności Gdańska oraz portu i terminala, a także wszelkie ułatwienia dla klientów, są korzystne. Lepsze zaplecze logistyczne portu może oznacza dla Klientów, armatorów oraz firm spedycyjnych nowe możliwości. Wzmocnienie roli Gdańska jako bramy, przez którą przechodzą towary polskich eksporterów i importerów, leży w interesie wszystkich, gdyż to właśnie do tych przedsiębiorców skierowana jest oferta przewozów morskich, które są póki co najbardziej atrakcyjną formą transportu na dalekich trasach.
Tekst: Tomasz Zwiercan, dyrektor ds. marketingu i rozwoju produktu Maersk Line na Region Europy Środkowo-Wschodniej
REKLAMA
REKLAMA