REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

DB Schenker: Jak korzystać z transportu intermodalnego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zalety transportu intermodalnego? Dlaczego firmy decydują się na te rozwiązania? Jak kształtuje się rynek logistyki kolejowej i przewozów intermodalnych w Polsce oraz w innych krajach europejskich?

Od lat w publicznej dyskusji mówi się o korzyściach wynikających z transportu intermodalnego. W Europie zdecydowanym liderem w zakresie wykorzystania tych rozwiązań są Włochy, gdzie ten rodzaj transportu stanowi 35,8% wszystkich przewozów. W czołówce są również Holandia (33,7%), Hiszpania (33,5%) i Belgia (32,2%) .

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce rynek ten dopiera zaczyna się rozwijać. Wśród zainteresowanych firm są przedsiębiorstwa patrzące w przyszłość, o dużej świadomości społecznej, dla których istotne są cele takie jak wzrost bezpieczeństwa łańcuchów dostaw oraz inwestycje w ochronę środowiska.

„Zrównoważony rozwój, którego jednym z filarów jest ekologia, stanowi integralną część naszej strategii” – mówi Janusz Górski, Prezes Schenker Sp. z o.o. „Nasza wizja to: Dostarczamy przyszłość. Zgodnie z nią staramy się wspierać klientów, umożliwiając im redukcję emisji CO2. Rozwijamy ofertę „zielonej logistyki”, miedzy innymi przez regularne połączenia kolejowe i intermodalne.

Warto dodać również, że z roku na rok coraz więcej energii w logistyce kolejowej pozyskiwane jest ze źródeł odnawialnych – w Grupie DB, do której należymy, uruchamiane są pociągi z gwarancją, że użyta energia pochodzi w 100% z takich źródeł” – dodaje Janusz Górski.

Z analiz wynika, że w 2020 roku ogólny udział transportu intermodalnego we wszystkich przewozach w Polsce wzrośnie z poziomu niecałych 4 do 10%, a wg masy przewiezionego towaru będzie to około 6%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Transport intermodalny jest wspierany przez wiele inicjatyw. Kluczowe w ramach UE są: Program Infrastruktura i Środowisko – Działanie 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego”, Program Marco Polo II, w Polsce – Strategia Rozwoju Transportu do roku 2020. Istotnym czynnikiem rozwoju potencjału intermodalnego w Polsce są m.in. inwestycje w infrastrukturę, w tym w terminale intermodalne. Szacuje się, że aby osiągnąć średni poziom europejski, czyli 17,3% dostaw intermodalnych w przewozach ogółem, liczba terminali intermodalnych powinna wzrosnąć z obecnych 26 do minimum 40.

„Ze strony DB Schenker robimy wiele, aby rozwijać rynek logistyki kolejowej i intermodalnej. Zapewniamy polskim klientom ofertę wspierającą ekologię – globalne know-how w tym zakresie oraz konkretne rozwiązania, m.in. regularne połączenia kolejowe między najważniejszymi ośrodkami gospodarczymi w Europie i na świecie” – mówi Tomasz Cegielski, Dyrektor Biznesu Lądowego w Schenker Sp. o.o. „Chcemy wspierać firmy, z którymi współpracujemy, i zainteresować potencjalnych partnerów – eksporterów i importerów, rozwiązaniami intermodalnymi i kolejowymi” – dodaje Tomasz Cegielski.

Kolej na intermodal z DB Schenker

Jakie są powody, dla których firmy decydują się na rozwiązania intermodalne? Czynników jest kilka. „Za wyborem przemawiają stabilne koszty transportu kolejowego w porównaniu z często zmieniającymi się stawkami drogowymi, np.: cenami paliw, opłatami drogowymi, promowymi itp.” – wyjaśnia Krzysztof Szarkowski, Dyrektor Logistyki Kolejowej
Schenker Sp. z o.o. Przedsiębiorcy decydujący się na rozwiązania intermodalne mogą liczyć na stałe roczne rozkłady jazdy. Znikają też typowe ograniczenia, jak święta, czas pracy kierowcy, korki, czy postoje na granicach.


„Część firm, która korzysta z rozwiązań intermodalnych ma wpisaną w swoją strategię cele związane z ekologią. Poza tym decydują także potrzeby związane z regularnością dostaw, dużymi wolumenami, dostawami na odległe, międzynarodowe rynki czy wrażliwością towaru na temperaturę” – mówi Krzysztof Szarkowski.

DB Schenker jest liderem na europejskim rynku kolejowym. Rocznie w Europie uruchamia około 2 500 pociągów intermodalnych, w tym Polsce obecnie około 380 pociągów. Klienci z polskiego rynku korzystają z regularnych połączeń intermodalnych – między Ostrawą i Veroną, Poznaniem i Duisburgiem oraz Wrocławiem i Londynem. W przypadku pociągu do Londynu na uwagę zasługuje fakt, że cały odcinek między Polską a Wielką Brytanią jest pokonywany pociągiem, bez konieczności korzystania z promu, za to z wykorzystaniem tunelu pod Kanałem La Manche. Nasi klienci, którzy korzystają z rozwiązań intermodalnych to głównie firmy z branży spożywczej, hi-tech, AGD, elektronicznej, meblarskiej, chemicznej.

„W ramach grupy DB mamy możliwość współpracy z naszą siostrzaną firmą działającą w Polsce – DB Schenker Rail Polska. Tym samym zapewniamy naszym klientom dostęp do szerokich możliwości towarowego transportu kolejowego i korzystanie z kompleksowego parku lokomotyw i wagonów. Organizujemy dla naszych klientów dostawy towarów na międzynarodowe rynki, uwzględniając ich ekologiczne cele” – dodaje Krzysztof Szarkowski.

Rozwiązania intermodalne wspierają środowisko. Trzeba zauważyć, że mniej ładunków na drogach to wyższe bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i mniej zanieczyszczeń oraz hałasu. Poziom emisji CO2 różni się w zależności od stosowanej formy transportu i pokonanej trasy. Przykładowo pociąg na trasie Wrocław – Londyn to 75% oszczędności w emisji CO2 oraz 90% oszczędności w emisji tlenku azotu i 80% oszczędności w emisji pyłu. 500 transportów na tej trasie to mniej o około 900 ton CO2 rocznie.
Wartość tę można obliczyć korzystając z kalkulatora dostępnego na stronie ecotransit.org.


Intermodal. Nowy wymiar logistyki

25 września w Czeladzi na Śląsku odbyła się organizowana przez DB Schenker Logistics konferencja dla klientów firmy dedykowana tematowi rozwiązań intermodalnych. Spotkanie pt. Intermodal. Nowy wymiar logistyki zainaugurowało wystąpienie Janusza Górskiego, Prezesa Schenker Sp. z o.o., który w swojej prelekcji podkreślił strategiczne podejście firmy do ekologii, a co za tym idzie – nacisk na rozwiązania logistyczne wspierające klientów w ochronie środowiska. Przykłady zastosowania takich rozwiązań w DB Schenker Logistics zostały przedstawione wspólnie z klientami z branży spożywczej i górniczej.

Niestandardowe połączenie logistyczne zaprezentował także Piotr Kozłowski, Dyrektor Frachtu Lotniczego i Oceanicznego w Schenker Sp. z o.o. Przedstawił rozwiązanie DB SCHENKERskybridge czyli połączenie transportu oceanicznego i lotniczego. Ta forma transportu redukuje koszty przewozu w porównaniu do tradycyjnego frachtu lotniczego i skraca czas dostawy w porównaniu do tradycyjnego frachtu oceanicznego. To także inwestycja w ochronę środowiska.

Wartość dodaną dla gości DB Schenker Logistics stanowił specjalny pokaz rozwiązań intermodalnych w praktyce, podczas którego goście mogli zobaczyć, jak przeładowywane są naczepy samochodowe i kontenery z towarami klientów z jednych środków transportu na drugie.

fot. DB Schenker
fot. DB Schenker
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA