REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

DB Schenker: Jak korzystać z transportu intermodalnego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zalety transportu intermodalnego? Dlaczego firmy decydują się na te rozwiązania? Jak kształtuje się rynek logistyki kolejowej i przewozów intermodalnych w Polsce oraz w innych krajach europejskich?

Od lat w publicznej dyskusji mówi się o korzyściach wynikających z transportu intermodalnego. W Europie zdecydowanym liderem w zakresie wykorzystania tych rozwiązań są Włochy, gdzie ten rodzaj transportu stanowi 35,8% wszystkich przewozów. W czołówce są również Holandia (33,7%), Hiszpania (33,5%) i Belgia (32,2%) .

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce rynek ten dopiera zaczyna się rozwijać. Wśród zainteresowanych firm są przedsiębiorstwa patrzące w przyszłość, o dużej świadomości społecznej, dla których istotne są cele takie jak wzrost bezpieczeństwa łańcuchów dostaw oraz inwestycje w ochronę środowiska.

„Zrównoważony rozwój, którego jednym z filarów jest ekologia, stanowi integralną część naszej strategii” – mówi Janusz Górski, Prezes Schenker Sp. z o.o. „Nasza wizja to: Dostarczamy przyszłość. Zgodnie z nią staramy się wspierać klientów, umożliwiając im redukcję emisji CO2. Rozwijamy ofertę „zielonej logistyki”, miedzy innymi przez regularne połączenia kolejowe i intermodalne.

Warto dodać również, że z roku na rok coraz więcej energii w logistyce kolejowej pozyskiwane jest ze źródeł odnawialnych – w Grupie DB, do której należymy, uruchamiane są pociągi z gwarancją, że użyta energia pochodzi w 100% z takich źródeł” – dodaje Janusz Górski.

REKLAMA

Z analiz wynika, że w 2020 roku ogólny udział transportu intermodalnego we wszystkich przewozach w Polsce wzrośnie z poziomu niecałych 4 do 10%, a wg masy przewiezionego towaru będzie to około 6%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Transport intermodalny jest wspierany przez wiele inicjatyw. Kluczowe w ramach UE są: Program Infrastruktura i Środowisko – Działanie 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego”, Program Marco Polo II, w Polsce – Strategia Rozwoju Transportu do roku 2020. Istotnym czynnikiem rozwoju potencjału intermodalnego w Polsce są m.in. inwestycje w infrastrukturę, w tym w terminale intermodalne. Szacuje się, że aby osiągnąć średni poziom europejski, czyli 17,3% dostaw intermodalnych w przewozach ogółem, liczba terminali intermodalnych powinna wzrosnąć z obecnych 26 do minimum 40.

„Ze strony DB Schenker robimy wiele, aby rozwijać rynek logistyki kolejowej i intermodalnej. Zapewniamy polskim klientom ofertę wspierającą ekologię – globalne know-how w tym zakresie oraz konkretne rozwiązania, m.in. regularne połączenia kolejowe między najważniejszymi ośrodkami gospodarczymi w Europie i na świecie” – mówi Tomasz Cegielski, Dyrektor Biznesu Lądowego w Schenker Sp. o.o. „Chcemy wspierać firmy, z którymi współpracujemy, i zainteresować potencjalnych partnerów – eksporterów i importerów, rozwiązaniami intermodalnymi i kolejowymi” – dodaje Tomasz Cegielski.

Kolej na intermodal z DB Schenker

Jakie są powody, dla których firmy decydują się na rozwiązania intermodalne? Czynników jest kilka. „Za wyborem przemawiają stabilne koszty transportu kolejowego w porównaniu z często zmieniającymi się stawkami drogowymi, np.: cenami paliw, opłatami drogowymi, promowymi itp.” – wyjaśnia Krzysztof Szarkowski, Dyrektor Logistyki Kolejowej
Schenker Sp. z o.o. Przedsiębiorcy decydujący się na rozwiązania intermodalne mogą liczyć na stałe roczne rozkłady jazdy. Znikają też typowe ograniczenia, jak święta, czas pracy kierowcy, korki, czy postoje na granicach.


„Część firm, która korzysta z rozwiązań intermodalnych ma wpisaną w swoją strategię cele związane z ekologią. Poza tym decydują także potrzeby związane z regularnością dostaw, dużymi wolumenami, dostawami na odległe, międzynarodowe rynki czy wrażliwością towaru na temperaturę” – mówi Krzysztof Szarkowski.

DB Schenker jest liderem na europejskim rynku kolejowym. Rocznie w Europie uruchamia około 2 500 pociągów intermodalnych, w tym Polsce obecnie około 380 pociągów. Klienci z polskiego rynku korzystają z regularnych połączeń intermodalnych – między Ostrawą i Veroną, Poznaniem i Duisburgiem oraz Wrocławiem i Londynem. W przypadku pociągu do Londynu na uwagę zasługuje fakt, że cały odcinek między Polską a Wielką Brytanią jest pokonywany pociągiem, bez konieczności korzystania z promu, za to z wykorzystaniem tunelu pod Kanałem La Manche. Nasi klienci, którzy korzystają z rozwiązań intermodalnych to głównie firmy z branży spożywczej, hi-tech, AGD, elektronicznej, meblarskiej, chemicznej.

„W ramach grupy DB mamy możliwość współpracy z naszą siostrzaną firmą działającą w Polsce – DB Schenker Rail Polska. Tym samym zapewniamy naszym klientom dostęp do szerokich możliwości towarowego transportu kolejowego i korzystanie z kompleksowego parku lokomotyw i wagonów. Organizujemy dla naszych klientów dostawy towarów na międzynarodowe rynki, uwzględniając ich ekologiczne cele” – dodaje Krzysztof Szarkowski.

Rozwiązania intermodalne wspierają środowisko. Trzeba zauważyć, że mniej ładunków na drogach to wyższe bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i mniej zanieczyszczeń oraz hałasu. Poziom emisji CO2 różni się w zależności od stosowanej formy transportu i pokonanej trasy. Przykładowo pociąg na trasie Wrocław – Londyn to 75% oszczędności w emisji CO2 oraz 90% oszczędności w emisji tlenku azotu i 80% oszczędności w emisji pyłu. 500 transportów na tej trasie to mniej o około 900 ton CO2 rocznie.
Wartość tę można obliczyć korzystając z kalkulatora dostępnego na stronie ecotransit.org.


Intermodal. Nowy wymiar logistyki

25 września w Czeladzi na Śląsku odbyła się organizowana przez DB Schenker Logistics konferencja dla klientów firmy dedykowana tematowi rozwiązań intermodalnych. Spotkanie pt. Intermodal. Nowy wymiar logistyki zainaugurowało wystąpienie Janusza Górskiego, Prezesa Schenker Sp. z o.o., który w swojej prelekcji podkreślił strategiczne podejście firmy do ekologii, a co za tym idzie – nacisk na rozwiązania logistyczne wspierające klientów w ochronie środowiska. Przykłady zastosowania takich rozwiązań w DB Schenker Logistics zostały przedstawione wspólnie z klientami z branży spożywczej i górniczej.

Niestandardowe połączenie logistyczne zaprezentował także Piotr Kozłowski, Dyrektor Frachtu Lotniczego i Oceanicznego w Schenker Sp. z o.o. Przedstawił rozwiązanie DB SCHENKERskybridge czyli połączenie transportu oceanicznego i lotniczego. Ta forma transportu redukuje koszty przewozu w porównaniu do tradycyjnego frachtu lotniczego i skraca czas dostawy w porównaniu do tradycyjnego frachtu oceanicznego. To także inwestycja w ochronę środowiska.

Wartość dodaną dla gości DB Schenker Logistics stanowił specjalny pokaz rozwiązań intermodalnych w praktyce, podczas którego goście mogli zobaczyć, jak przeładowywane są naczepy samochodowe i kontenery z towarami klientów z jednych środków transportu na drugie.

fot. DB Schenker
fot. DB Schenker
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA