OT Logistics SA kupiła od DB Schenker Rail Polska udziały w Porcie Handlowym Świnoujście
REKLAMA
REKLAMA
Chajderowski powiedział, że OT Logistics przejęła od DB Schenker Rail Polska ponad 46 proc. udziałów w Porcie Handlowym Świnoujście. Tym samym spółka, posiadając w tej chwili ponad 92 proc. udziałów w świnoujskim porcie, jest jego największym udziałowcem.
REKLAMA
Chajderowski dodał, że spółka chce zainwestować w infrastrukturę tego portu kilkadziesiąt mln zł. Obecnie wspólnie z zarządem portu wypracowywana jest strategia jego rozwoju. Za dwa-trzy miesiące powinien być gotowy biznesplan. Według Marka Kowalewskiego, prezesa Portu Handlowego Świnoujście, spółka chce stworzyć największy uniwersalny port w Polsce. Świnoujski port powstał w celu eksportu węgla. Później zbudowano instalacje także do importu węgla, a spółka stała się największą firmą przeładunkową w Polsce.
Najnowocześniejszy terminal przeładunkowy
REKLAMA
W zeszłym roku zaczął działać w Świnoujściu najnowocześniejszy w kraju terminal do przeładunku zbóż. Docelowo jego zdolność przeładunkowa ma wynosić ponad milion ton rocznie - dodał. Jak powiedział Kowalewski, świnoujski port chce przyjmować większe niż obecnie statki. Parametry toru podejściowego umożliwiają portowi obsługę statków o zanurzeniu maksymalnym 13,20 m i o długości maksymalnej 270 m. Spółka chce przyjmować statki o zanurzeniu do 13,50 m i długości do 300 m.
Nabrzeża portu są gotowe do obsługi takich jednostek. Jego zdaniem, z opracowania dotyczącego możliwości przyjmowania większych statków wynika, że po pogłębieniu toru podejściowego do budowanego w Świnoujściu terminala LNG pozostanie jeszcze do pogłębienia 2 km trasy do nabrzeży świnoujskiego portu. "Wspólnie z Urzędem Morskim w Szczecinie, Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i przy akceptacji ministra infrastruktury pracujemy nad tym.
Jeśli dobrze pójdzie, świnoujski port będzie mógł przyjmować większe jednostki za rok" - dodał Kowalewski. Według informacji OT Logistics, kontroluje ona ponad 80 proc. rynku transportu wodnego śródlądowego w Polsce i ponad 50 proc. na terenie Niemiec środkowo-wschodnich. Zapewnia m.in. ponad połowę dostaw węgla dla Berlina.
Porty i terminale
REKLAMA
Do grupy należą porty śródlądowe i morskie, m.in. największy i najgłębszy w Polsce Port Handlowy Świnoujście SA oraz terminale kolejowe na wschodniej granicy UE i na Białorusi. OT Logistics SA osiągnęła w 2011 r. ponad 442 mln zł przychodu i EBITDA (zysk przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków oraz amortyzacji) na poziomie 73 mln zł. Spółka jest także zainteresowana inwestowaniem w gdańskim porcie morskim.
W ostatnich latach OT Logistics SA rozwija usługi w zakresie spedycji kolejowej oraz morskiej, realizowanej głównie na terenie Polski i Niemiec. Spółka transportuje głównie węgiel, stal, nawozy, produkty rolne, biomasę. Grupa dąży do stworzenia firmy oferującej kompleksową obsługę w zakresie transportu i logistyki oraz osiągnięciu pozycji wiodącej firmy spedycyjno-logistycznej w Europie Środkowej. Jak poinformowano, w listopadzie grupa OT Logistics planuje debiut na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie.
OT Logistics SA to firma logistyczna operująca na rynku europejskich przewozów towarowych, wokół której powstała grupa kapitałowa składająca się z kilkunastu firm o różnym profilu działalności. Spółka zajmuje się przede wszystkim transportem towarów żeglugą śródlądową oraz najmem nieruchomości, magazynowaniem i przechowywaniem towarów. Spółka posiada 300 jednostek pływających o łącznej nośności 100 tys. ton.
(PAP)
REKLAMA
REKLAMA