REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inspekcja Transportu Drogowego ma już dziesięć lat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu 10 lat działalności Inspekcja Transportu Drogowego skontrolowała 1,6 mln ciężarówek, autokarów, busów i taksówek. Wydała 305 tys. decyzji o nałożeniu kary administracyjnej. Zatrzymała 111 tys. dowodów rejestracyjnych.

Inspekcja Transportu Drogowego powstała na mocy ustawy o transporcie drogowym z 2001 r. Powołanie ITD było jednym z wymogów przystąpienia do Unii Europejskiej. Jak poinformował PAP rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, szkolenie pierwszych kandydatów na inspektorów zaczęło się w marcu 2002 r., a pierwsze kontrole drogowe i w
siedzibach przedsiębiorstw transportowych rozpoczęły się 1 października tego roku. 

REKLAMA

Towary niebezpieczne i trzeźwość kierowców

Inspektorzy - ze względu na zielone mundury - szybko zyskali wśród kierowców przydomek "krokodylków". Na początku w ITD pracowało 80 inspektorów. "Inspektorzy podczas codziennej pracy prowadzą kontrole pojazdów przewożących m.in. towary niebezpieczne, odpady, zwierzęta czy artykuły szybko psujące się. Sprawdzają stan techniczny, ale również koncentrują się na sprawdzeniu kondycji kierowców, czyli trzeźwości i czasu pracy. Dokładnie prześwietlane są wszystkie wymagane dokumenty przewozowe" - powiedział rzecznik.


REKLAMA

"Około 10 proc. wszystkich kontroli dotyczy ważenia ciężarówek - w ten sposób eliminujemy pojazdy niszczące nasze drogi. Kontrole przewozu osób to sprawdzanie autokarów, autobusów komunikacji miejskiej i podmiejskiej, busów oraz taksówek. Głównym celem naszych kontroli jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji wśród przewoźników " - dodał.

Przez dziesięć lat inspektorzy skontrolowali prawie 1,6 mln pojazdów. Jak poinformował rzecznik, ok. 305 tys. kontroli zakończyło się wydaniem decyzji administracyjnej o nałożeniu kary na firmę przewozową. "Jednak obserwujemy znaczną poprawę. Dzięki naszym działaniom z roku na rok wzrastała świadomość przewoźników w zakresie przestrzegania przepisów. O ile w 2003 r. 37 proc. kontroli kończyło się karą, to w 2011 r. kary nałożono w wyniku 15 proc. kontroli" - wyjaśnił Gajadhur. 

Zły stan ciężarówek

Średnio co jedenasta kontrola skończyła się mandatem dla kierowcy, a stan ponad 111 tys. pojazdów ciężarowych i autobusów był tak zły, że inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny. Od początku 2011 r. inspektorzy mogą także kontrolować samochody osobowe - o ile zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kierowca jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Inspektorzy mogą również interweniować, kiedy kierowca w sposób rażący narusza przepisy ruchu drogowego lub zagraża swoim zachowaniem bezpieczeństwu na drodze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od połowy 2011 r. Inspekcja Transportu Drogowego przejęła nadzór nad fotoradarami i zaczęła budować system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Inspektorzy odpowiadają też za kontrolę tzw. e-myta, czyli sprawdzają, czy przewoźnicy płacą za przejazd po wybranych odcinkach płatnych dróg.

(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA