REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inspekcja Transportu Drogowego ma już dziesięć lat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu 10 lat działalności Inspekcja Transportu Drogowego skontrolowała 1,6 mln ciężarówek, autokarów, busów i taksówek. Wydała 305 tys. decyzji o nałożeniu kary administracyjnej. Zatrzymała 111 tys. dowodów rejestracyjnych.

Inspekcja Transportu Drogowego powstała na mocy ustawy o transporcie drogowym z 2001 r. Powołanie ITD było jednym z wymogów przystąpienia do Unii Europejskiej. Jak poinformował PAP rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, szkolenie pierwszych kandydatów na inspektorów zaczęło się w marcu 2002 r., a pierwsze kontrole drogowe i w
siedzibach przedsiębiorstw transportowych rozpoczęły się 1 października tego roku. 

REKLAMA

Towary niebezpieczne i trzeźwość kierowców

Inspektorzy - ze względu na zielone mundury - szybko zyskali wśród kierowców przydomek "krokodylków". Na początku w ITD pracowało 80 inspektorów. "Inspektorzy podczas codziennej pracy prowadzą kontrole pojazdów przewożących m.in. towary niebezpieczne, odpady, zwierzęta czy artykuły szybko psujące się. Sprawdzają stan techniczny, ale również koncentrują się na sprawdzeniu kondycji kierowców, czyli trzeźwości i czasu pracy. Dokładnie prześwietlane są wszystkie wymagane dokumenty przewozowe" - powiedział rzecznik.


REKLAMA

"Około 10 proc. wszystkich kontroli dotyczy ważenia ciężarówek - w ten sposób eliminujemy pojazdy niszczące nasze drogi. Kontrole przewozu osób to sprawdzanie autokarów, autobusów komunikacji miejskiej i podmiejskiej, busów oraz taksówek. Głównym celem naszych kontroli jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji wśród przewoźników " - dodał.

Przez dziesięć lat inspektorzy skontrolowali prawie 1,6 mln pojazdów. Jak poinformował rzecznik, ok. 305 tys. kontroli zakończyło się wydaniem decyzji administracyjnej o nałożeniu kary na firmę przewozową. "Jednak obserwujemy znaczną poprawę. Dzięki naszym działaniom z roku na rok wzrastała świadomość przewoźników w zakresie przestrzegania przepisów. O ile w 2003 r. 37 proc. kontroli kończyło się karą, to w 2011 r. kary nałożono w wyniku 15 proc. kontroli" - wyjaśnił Gajadhur. 

Zły stan ciężarówek

Średnio co jedenasta kontrola skończyła się mandatem dla kierowcy, a stan ponad 111 tys. pojazdów ciężarowych i autobusów był tak zły, że inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny. Od początku 2011 r. inspektorzy mogą także kontrolować samochody osobowe - o ile zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kierowca jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Inspektorzy mogą również interweniować, kiedy kierowca w sposób rażący narusza przepisy ruchu drogowego lub zagraża swoim zachowaniem bezpieczeństwu na drodze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od połowy 2011 r. Inspekcja Transportu Drogowego przejęła nadzór nad fotoradarami i zaczęła budować system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Inspektorzy odpowiadają też za kontrolę tzw. e-myta, czyli sprawdzają, czy przewoźnicy płacą za przejazd po wybranych odcinkach płatnych dróg.

(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA