REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inspekcja Transportu Drogowego ma już dziesięć lat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu 10 lat działalności Inspekcja Transportu Drogowego skontrolowała 1,6 mln ciężarówek, autokarów, busów i taksówek. Wydała 305 tys. decyzji o nałożeniu kary administracyjnej. Zatrzymała 111 tys. dowodów rejestracyjnych.

Inspekcja Transportu Drogowego powstała na mocy ustawy o transporcie drogowym z 2001 r. Powołanie ITD było jednym z wymogów przystąpienia do Unii Europejskiej. Jak poinformował PAP rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, szkolenie pierwszych kandydatów na inspektorów zaczęło się w marcu 2002 r., a pierwsze kontrole drogowe i w
siedzibach przedsiębiorstw transportowych rozpoczęły się 1 października tego roku. 

REKLAMA

REKLAMA

Towary niebezpieczne i trzeźwość kierowców

Inspektorzy - ze względu na zielone mundury - szybko zyskali wśród kierowców przydomek "krokodylków". Na początku w ITD pracowało 80 inspektorów. "Inspektorzy podczas codziennej pracy prowadzą kontrole pojazdów przewożących m.in. towary niebezpieczne, odpady, zwierzęta czy artykuły szybko psujące się. Sprawdzają stan techniczny, ale również koncentrują się na sprawdzeniu kondycji kierowców, czyli trzeźwości i czasu pracy. Dokładnie prześwietlane są wszystkie wymagane dokumenty przewozowe" - powiedział rzecznik.


"Około 10 proc. wszystkich kontroli dotyczy ważenia ciężarówek - w ten sposób eliminujemy pojazdy niszczące nasze drogi. Kontrole przewozu osób to sprawdzanie autokarów, autobusów komunikacji miejskiej i podmiejskiej, busów oraz taksówek. Głównym celem naszych kontroli jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji wśród przewoźników " - dodał.

Przez dziesięć lat inspektorzy skontrolowali prawie 1,6 mln pojazdów. Jak poinformował rzecznik, ok. 305 tys. kontroli zakończyło się wydaniem decyzji administracyjnej o nałożeniu kary na firmę przewozową. "Jednak obserwujemy znaczną poprawę. Dzięki naszym działaniom z roku na rok wzrastała świadomość przewoźników w zakresie przestrzegania przepisów. O ile w 2003 r. 37 proc. kontroli kończyło się karą, to w 2011 r. kary nałożono w wyniku 15 proc. kontroli" - wyjaśnił Gajadhur. 

REKLAMA

Zły stan ciężarówek

Średnio co jedenasta kontrola skończyła się mandatem dla kierowcy, a stan ponad 111 tys. pojazdów ciężarowych i autobusów był tak zły, że inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny. Od początku 2011 r. inspektorzy mogą także kontrolować samochody osobowe - o ile zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kierowca jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Inspektorzy mogą również interweniować, kiedy kierowca w sposób rażący narusza przepisy ruchu drogowego lub zagraża swoim zachowaniem bezpieczeństwu na drodze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od połowy 2011 r. Inspekcja Transportu Drogowego przejęła nadzór nad fotoradarami i zaczęła budować system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Inspektorzy odpowiadają też za kontrolę tzw. e-myta, czyli sprawdzają, czy przewoźnicy płacą za przejazd po wybranych odcinkach płatnych dróg.

(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA