REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto zapłaci za rosnące koszty w transporcie

Subskrybuj nas na Youtube
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze pod koniec roku przedsiębiorcy z branży TSL prognozowali wzrost sprzedaży i stabilność cen usług, ale optymizm rozwiewają wzrastające w szybkim tempie koszty działalności w transporcie drogowym. Niepokój rodzi pytanie - kto za to zapłaci w największym wymiarze - przewoźnik, klient, czy operator logistyczny?

Zdaniem ekspertów najbardziej ucierpią mali przewoźnicy, którzy muszą liczyć się ze znacznym zwiększeniem kosztów prowadzenia działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Wpływ na to mają różne czynniki, począwszy od obciążeń administracyjnych (w związku z wejściem wżycie nowych wymagań dotyczących wykonywania zawodu przewoźnika - Rozporządzenia 1071, 1072 i 1073, koszty prowadzenia działalności transportowej wzrosły od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych w skali roku) poprzez wzrost kosztów pracy kierowców, paliw i opłat drogowych.

Jednakże głównym czynnikiem wzrostu kosztów w transporcie drogowym jest wzrost cen paliw.

Paliwo na wzroście

Ceny te wzrosły w Polsce w roku 2011 o około 27proc., co przekłada się na co najmniej 7-8proc. wzrost frachtu drogowego.

REKLAMA

- Ostatnie kryzysowe lata i walka konkurencyjna na rynku transportowym doprowadziły do wykorzystania wszelkich możliwości optymalizacyjnych przez firmy transportowe i spedycyjne. Klienci muszą przygotować się na znaczne podwyżki cen. W przeciwnym wypadku może się okazać, że ich towary nie będą po prostu przewożone – mówi Wojciech Sienicki dyrektor transportu drogowego i kolejowego w Kuehne + Nagel Sp. z o.o.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obecnej rzeczywistości gospodarczej wygra na rynku ten, kto ma odpowiednie umiejętności zarządcze i intuicję biznesową, pozwalającą na dopasowywanie się do zmieniających się warunków. 

- Zarządzanie kosztami i obszarami, które je generują może stać się przewagą i pozwolić na zdystansowanie konkurencji. Apreo stawia na wiedzę i wsparcie systemów IT, które usprawniają wszelkie estymacje, dają możliwość rzetelnej analizy i oceny sytuacji, niezbędnych w trakcie podejmowania bieżących działań - mówi Arkadiusz Glinka z Apreo Logistics.

W najbliższych miesiącach ww. czynniki kosztowe będą prawdopodobnie nadal wzrastać, co przyczyni się do dalszego wzrostu kosztów transportu.

Dodatkowo, ponieważ polska gospodarka radzi sobie całkiem dobrze z kryzysem a nasi przewoźnicy obsługują dzisiaj praktycznie cały rynek UE, występuje na rynku polskim brak dostatecznych mocy przewozowych, co przyczynia się do wzrostu kosztów firm przewozowych, które z kolei borykają się ze wzrostem kosztów personalnych kierowców.

W Polsce nie ma praktycznie szkół dla kierowców zawodowych, a wykwalifikowani kierowcy muszą być coraz wyżej opłacani, mając możliwość podjęcia pracy praktycznie w całej Europie. 

- Do wzrostu kosztów personalnych nie tylko kierowców przyczyni się z pewnością wprowadzana właśnie podwyżka stawek emerytalnych, co dodatkowo wymusi konieczność podwyższania cen transportu - dodaje Wojciech Sienicki z Kuehne + Nagel Sp. z o.o.


Opłaty drogowe, ubezpieczenia

Do tego dochodzą opłaty drogowe, których wpływ na wzrost kosztów szacuje się w graniach 3 - 5proc. Widoczny jest również znaczący wzrost kosztów produktów ubezpieczeniowych dla transportu. Ubezpieczenia drożeją, a na niektórych produktach wzrosty sięgają kilkunastu procent. 

- Powód podwyżek zawsze jest dla nas ważny. Ubezpieczyciele szukają zapewne zysków na innych produktach, gdyż ponoszą straty na ubezpieczeniach majątkowych i OC komunikacyjnym. Dodatkowo ubezpieczenia OC komunikacyjne drożeją ze względu na zmiany sum gwarancyjnych. A wszystkiemu towarzyszy zmiana poziomu szkodowości całej branży. Musimy się ubezpieczać, bo jest to bardzo ważna część zabezpieczeń przed ryzykiem biznesowym, ale równocześnie musimy podnosić jakość operacji i kontrolować ją w całym łańcuchu dostaw - komentuje Arkadiusz Glinka prezes zarządu Apreo Logistics Sp. z o.o.

Ubezpieczyciele zapowiadają również większą weryfikację wypłat odszkodowań komunikacyjnych. To co wpływa na takie działania ubezpieczycieli to presja kosztowa, którzy to najbardziej obawiają się nowych zagrożeń tj. ryzyko inflacji szkód, rosnąca presja klientów i relatywnie nowych podmiotów na rynku, jakimi są kancelarie odszkodowawcze oraz odczuwalne zjawisko przestępczości ubezpieczeniowej.

Kto za to zapłaci?

W ostatnich latach rynek transportowy dynamicznie zmieniał się i bywały też ciężkie okresy, ale nigdy nie było tak dużej nieprzewidywalności. W obliczu ostatnich zmian, przewoźnicy będą musieli zmierzyć się z trudnymi decyzjami. Już teraz rynek jest na tyle trudny, że firmy, aby utrzymać klienta, obniżają stawki zachowując minimalną marżę. Takie utrzymywanie klientów za wszelką cenę ma swoje konsekwencje.

Przewoźnicy zmuszeni są do obciążania dodatkowymi kosztami klientów oraz firmy spedycyjne. Te z kolei, by utrzymać się na rynku zmuszone są do obciążania dodatkowymi opłatami swoich klientów. Klient, który wymaga serwisu na odpowiednim poziomi musi liczyć się z dodatkowymi opłatami, które wprowadził rząd i których nie da się uniknąć.

Jak zminimalizować wzrosty kosztów w transporcie drogowym, czy jest to możliwe? O tym będziemy dyskutować podczas debaty Logistyka.infor.pl, którą redakcja portalu zaplanowała na początku lutego.

(opr. Beata Trochymiak, źr. www.pracujwlogistyce.pl)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA