REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto zapłaci za rosnące koszty w transporcie

ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze pod koniec roku przedsiębiorcy z branży TSL prognozowali wzrost sprzedaży i stabilność cen usług, ale optymizm rozwiewają wzrastające w szybkim tempie koszty działalności w transporcie drogowym. Niepokój rodzi pytanie - kto za to zapłaci w największym wymiarze - przewoźnik, klient, czy operator logistyczny?

Zdaniem ekspertów najbardziej ucierpią mali przewoźnicy, którzy muszą liczyć się ze znacznym zwiększeniem kosztów prowadzenia działalności.

REKLAMA

Wpływ na to mają różne czynniki, począwszy od obciążeń administracyjnych (w związku z wejściem wżycie nowych wymagań dotyczących wykonywania zawodu przewoźnika - Rozporządzenia 1071, 1072 i 1073, koszty prowadzenia działalności transportowej wzrosły od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych w skali roku) poprzez wzrost kosztów pracy kierowców, paliw i opłat drogowych.

Jednakże głównym czynnikiem wzrostu kosztów w transporcie drogowym jest wzrost cen paliw.

Paliwo na wzroście

Ceny te wzrosły w Polsce w roku 2011 o około 27proc., co przekłada się na co najmniej 7-8proc. wzrost frachtu drogowego.

REKLAMA

- Ostatnie kryzysowe lata i walka konkurencyjna na rynku transportowym doprowadziły do wykorzystania wszelkich możliwości optymalizacyjnych przez firmy transportowe i spedycyjne. Klienci muszą przygotować się na znaczne podwyżki cen. W przeciwnym wypadku może się okazać, że ich towary nie będą po prostu przewożone – mówi Wojciech Sienicki dyrektor transportu drogowego i kolejowego w Kuehne + Nagel Sp. z o.o.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obecnej rzeczywistości gospodarczej wygra na rynku ten, kto ma odpowiednie umiejętności zarządcze i intuicję biznesową, pozwalającą na dopasowywanie się do zmieniających się warunków. 

- Zarządzanie kosztami i obszarami, które je generują może stać się przewagą i pozwolić na zdystansowanie konkurencji. Apreo stawia na wiedzę i wsparcie systemów IT, które usprawniają wszelkie estymacje, dają możliwość rzetelnej analizy i oceny sytuacji, niezbędnych w trakcie podejmowania bieżących działań - mówi Arkadiusz Glinka z Apreo Logistics.

W najbliższych miesiącach ww. czynniki kosztowe będą prawdopodobnie nadal wzrastać, co przyczyni się do dalszego wzrostu kosztów transportu.

REKLAMA

Dodatkowo, ponieważ polska gospodarka radzi sobie całkiem dobrze z kryzysem a nasi przewoźnicy obsługują dzisiaj praktycznie cały rynek UE, występuje na rynku polskim brak dostatecznych mocy przewozowych, co przyczynia się do wzrostu kosztów firm przewozowych, które z kolei borykają się ze wzrostem kosztów personalnych kierowców.

W Polsce nie ma praktycznie szkół dla kierowców zawodowych, a wykwalifikowani kierowcy muszą być coraz wyżej opłacani, mając możliwość podjęcia pracy praktycznie w całej Europie. 

- Do wzrostu kosztów personalnych nie tylko kierowców przyczyni się z pewnością wprowadzana właśnie podwyżka stawek emerytalnych, co dodatkowo wymusi konieczność podwyższania cen transportu - dodaje Wojciech Sienicki z Kuehne + Nagel Sp. z o.o.


Opłaty drogowe, ubezpieczenia

Do tego dochodzą opłaty drogowe, których wpływ na wzrost kosztów szacuje się w graniach 3 - 5proc. Widoczny jest również znaczący wzrost kosztów produktów ubezpieczeniowych dla transportu. Ubezpieczenia drożeją, a na niektórych produktach wzrosty sięgają kilkunastu procent. 

- Powód podwyżek zawsze jest dla nas ważny. Ubezpieczyciele szukają zapewne zysków na innych produktach, gdyż ponoszą straty na ubezpieczeniach majątkowych i OC komunikacyjnym. Dodatkowo ubezpieczenia OC komunikacyjne drożeją ze względu na zmiany sum gwarancyjnych. A wszystkiemu towarzyszy zmiana poziomu szkodowości całej branży. Musimy się ubezpieczać, bo jest to bardzo ważna część zabezpieczeń przed ryzykiem biznesowym, ale równocześnie musimy podnosić jakość operacji i kontrolować ją w całym łańcuchu dostaw - komentuje Arkadiusz Glinka prezes zarządu Apreo Logistics Sp. z o.o.

Ubezpieczyciele zapowiadają również większą weryfikację wypłat odszkodowań komunikacyjnych. To co wpływa na takie działania ubezpieczycieli to presja kosztowa, którzy to najbardziej obawiają się nowych zagrożeń tj. ryzyko inflacji szkód, rosnąca presja klientów i relatywnie nowych podmiotów na rynku, jakimi są kancelarie odszkodowawcze oraz odczuwalne zjawisko przestępczości ubezpieczeniowej.

Kto za to zapłaci?

W ostatnich latach rynek transportowy dynamicznie zmieniał się i bywały też ciężkie okresy, ale nigdy nie było tak dużej nieprzewidywalności. W obliczu ostatnich zmian, przewoźnicy będą musieli zmierzyć się z trudnymi decyzjami. Już teraz rynek jest na tyle trudny, że firmy, aby utrzymać klienta, obniżają stawki zachowując minimalną marżę. Takie utrzymywanie klientów za wszelką cenę ma swoje konsekwencje.

Przewoźnicy zmuszeni są do obciążania dodatkowymi kosztami klientów oraz firmy spedycyjne. Te z kolei, by utrzymać się na rynku zmuszone są do obciążania dodatkowymi opłatami swoich klientów. Klient, który wymaga serwisu na odpowiednim poziomi musi liczyć się z dodatkowymi opłatami, które wprowadził rząd i których nie da się uniknąć.

Jak zminimalizować wzrosty kosztów w transporcie drogowym, czy jest to możliwe? O tym będziemy dyskutować podczas debaty Logistyka.infor.pl, którą redakcja portalu zaplanowała na początku lutego.

(opr. Beata Trochymiak, źr. www.pracujwlogistyce.pl)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA