REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost kosztów to największa bolączka rynku TSL

Subskrybuj nas na Youtube
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

To, co czeka branżę TSL w roku 2012 to dalszy wzrost kosztów prowadzenia działalności i poszukiwanie rozwiązań do ich optymalizacji. Jaki był dla branży 2011 rok?

Dobiegający końca rok 2011 był pełnym wyzwań dla branży TSL. Do najważniejszych wydarzeń, które miały wpływ na rynek usług logistyczno - transportowych niewątpliwie zaliczyć trzeba wprowadzenie opłat drogowych. Do tego dochodzi niepokój związany z wejściem w życie 4 grudnia nowego prawa transportowego tzw. "pakietu drogowego", który zmieni warunki wykonywania zawodu przewoźnika. To, co czeka branżę TSL w roku 2012 to dalszy wzrost kosztów prowadzenia działalności i poszukiwanie rozwiązań do ich optymalizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Mijający rok to istna sinusoida. Początek roku przyniósł spadek przewozów i walkę o rosyjskie zezwolenia. Po pierwszym kwartale nastąpiło lekkie ożywienie, a później znowu nastąpił spadek. Oczekiwanie na jesień nico zawiodło logistyków, ruch jest mniejszy niż w ostatnich latach. Na to wszystko miało wpływ kilka wydarzeń. 

- Wielu przewoźników jeżdżących do Rosji w oczekiwaniu na rosyjskie zezwolenia jeździło w Polsce, co zachwiało rynkiem krajowym. Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na branżę transportową to wysoki kurs euro, co znacznie zmniejszyło import do Polski przy jednoczesnym zwiększaniu eksportu. Skutkiem tego było duże niezbilansowanie jazd. W czwartym kwartale hamulcem dla rozwoju rynku jest raptowny wzrost cen paliwa po wyborach - wymienia Marek Pomian-Biesiekierski dyrektor operacyjny Pekaes SA.

Z drugiej strony wymusiło to na firmach transportowych i logistycznych nauczenie się przystosowywania do działania w stanie zmienności i niepewności rynkowej. Jednakże firmy transportowe czeka kolejna trudna próba, zmierzenie się z nowymi wymaganiami prawnymi, regulującymi rynek przewozów drogowych, które wejdą w życie 4 grudnia 2011r. (tzw. pakiet drogowy trzech rozporządzeń unijnych)

- Nie można pominąć kwestii związanych z wejściem w życie trzech rozporządzeń parlamentu europejskiego i braku odpowiednich regulacji w Polsce. Co prawda nie rodzą one jeszcze żadnych skutków, ale obawy przedstawicieli branży rosną. - dodaje Marek Pomian-Biesiekierski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wydarzeń o których mówiło się głośno, a które nie pozostały bez znaczenia na układ sił w branży transportowej, zaliczyć też należy przejęcie firmy Wincanton w Polsce i w Niemczech przez spółkę Raben.

Na kolei lekki oddech

REKLAMA

Na rynku przewozów kolejowych nastąpiło lekkie ożywienie po słabym roku 2010. Dzięki uruchomieniu inwestycji infrastrukturalnych na początku roku zwiększyły się przewozy kruszyw na budowę dróg i autostrad. Po kilku pierwszych miesiącach roku przewozy kruszyw były kilkakrotnie wyższe niż rok wcześniej, a po trzech kwartałach roku nadal rosną o kilkadziesiąt procent.

Jednakże zły stan infrastruktury kolejowej i bardzo niska prędkość handlowa na sieci PKP PLK oraz wysokie ceny dostępu do tras kolejowych w Polsce w porównaniu do innych sieci europejskich nadal hamują wzrost tych przewozów.

Ważnym wydarzeniem było uruchomienie terminala przeładunkowego w Kutnie przez firmę PCC Intermodal, a także kilku nowych połączeń do Rosji oraz z portów morskich i międzykontynentalnych przez Spółkę DB Schenker - uruchomiono pierwsze bezpośrednie połączenia z Polski do Wielkiej Brytanii. Aby jednak utrzymać trend wzrostowy pomimo trudności infrastrukturalnych, przewoźnicy oczekują wsparcia ze strony rządu. 

- Brakuje jakichkolwiek spójnych działań i sensownych rozwiązań systemowych stymulujących rozwój tej nowoczesnej gałęzi transportowej. Niestety od lat niezmiennie obserwowanym negatywnym zjawiskiem pozostaje kompletny brak zrozumienia, a tym samym także wsparcia, idei przewozów intermodalnych ze strony decydentów. Podejmowane decyzje są nielogiczne i niekonsekwentne, zwiększają poziom biurokracji i zamiast stymulować rozwój stwarzają bariery i zagrożenia - mówi Monika Konsor- Fąferek z PCC Intermodal S.A. 

Co z Air and Sea?

Pozytywnym wydarzeniem w transporcie morskim, było wprowadzenie na początku roku możliwości dokonywania odpraw celnych z odroczoną płatnością podatku VAT na terenie Polski, co zwiększyło konkurencyjność polskich portów. Daje to szansę na powrót ładunków do tej pory odprawianych w portach niemieckich. Maersk wprowadził też do swojej floty największe kontenerowce świata, które również zawijają do portu w Gdańsku. Jednakże to tylko pojedyncze wydarzenia, które w niewielkim stopniu wpływają pozytywnie na przewozy morskie w dużej mierze uzależnione od niepewnej globalnej sytuacji ekonomicznej.

- Wiele wskazuje na to, że przyszły rok nie będzie łatwy dla branży morskiej. Erozja stawek frachtowych w pewnym momencie może również doprowadzić do przesilenia i wycofania przez armatorów zbyt dużej części floty, efektem czego będzie wytworzenie się nierównowagi, czyli nadmiernego wypełnienia powierzchni załadunkowej statków i konieczności rywalizacji o miejsce dla każdej przesyłki. - komentuje Michał Kołodziejski dyrektor ds. produktu morskiego DHL Global Forwarding.
Jeszcze więcej obaw jest w transporcie lotniczym. Tutaj czynnikami wpływającymi na popyt usług były wzrastające ceny paliwa oraz wahania kursów walut. 

- Poziom stawek frachtowych to jeden ze wskaźników wyprzedzających światową koniunkturę. Klienci wybierają chętniej transport morski - dłuższy, ale tańszy od alternatywnego transportu lotniczego cargo - dodaje Jacek Kulesza dyrektor spedycji morskiej i lotniczej Pekaes SA.


Kurierzy bez spadków

Rynek przesyłek kurierskich i ekspresowych był tą grupą przedsiębiorstw w sektorze usług TSL, które najlepiej radziły sobie w tym roku. Na co wpływ niewątpliwie ma niesłabnący wzrost sprzedaży internetowej a za tym rozwój usług e-commers. Na ich rozwój wpływa w dużej mierze wzrost świadomości konsumenckiej. Coraz więcej paczek migruje z segmentu B2B do B2C, co ma z jednej strony związek ze zmianą zwyczajów zakupowych, a z drugiej jest wynikiem atrakcyjniejszej oferty sklepów internetowych.

Rynkiem kurierskim podobnie jak w całym transporcie drogowym, zachwiało wprowadzenie e-myta, bo w znacznym stopniu zwiększyło koszty tych usług. 

- Musieliśmy wprowadzać dopłaty do naszych paczek, gdyż zmieniła się struktura kosztów - podniosły się nawet o kilka procent. Nie spodziewaliśmy się tak wysokich wzrostów, bowiem do ostatniej chwili trudno było je ostatecznie oszacować. Mimo to, mamy pozytywne nastawienie i liczymy na dalszy rozwój. Jednocześnie mocno stawiamy na optymizm konsumentów - komentuje Rafał Nawłoka prezes zarządu DPD Polska.

To czego najbardziej obawiają się firmy z rynku KEP to nieprzewidywalność przepisów - brak kształtu nowej ustawy o prawie pocztowym nie pozwala na snucie długoterminowych planów. 

Kropla optymizmu?

W tej całej sytuacji firmy z branży TSL upatrują również swoich szans. Operatorzy logistyczni z niezagrożoną pozycją finansową oraz mający globalny zasięg będą mieli siłę przetargową wśród klientów, szukających stabilnego wsparcia i terminowego dostarczenia swoich towarów. To czego obawiają się przedsiębiorcy to dalsze spowolnienie gospodarcze w strefie euro, wpływające na ograniczenie ruchu międzynarodowego – w szczególności związanego z importem.

W 2012 roku minusem dla branży będzie też zapowiadany kolejny wzrost cen paliwa, a także włączenie do sieci dróg płatnych kolejnych odcinków tras krajowych.

- Obniżane prognozy gospodarcze przez instytucje rządowe i finansowe świadczą o wysokim stopniu ostrożności w ocenach. Z drugiej strony wolniejsze tempo rozwoju gospodarczego to przekornie szansa dla firm umiejących szybko reagować na zmienne potrzeby i potrafiących zaoferować kompleksowe, optymalne rozwiązania w różnych obszarach usług TSL. Utrzymywanie wyoskiego poziomu świadczonych usług przy ciągłej presji na poziom cen ze strony klientów będą stanowiły istotne wyzwania dla firm branży TSL - prognozuje Jacek Machocki prezes zarządu Pekaes SA.

Wszyscy zgodnie podkreślają, że najważniejsze będzie partnerskie podejście i obustronna odpowiedzialność za zmiany, które będą następowały w gospodarce w nadchodzącym roku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA