REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost kosztów to największa bolączka rynku TSL

ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

To, co czeka branżę TSL w roku 2012 to dalszy wzrost kosztów prowadzenia działalności i poszukiwanie rozwiązań do ich optymalizacji. Jaki był dla branży 2011 rok?

Dobiegający końca rok 2011 był pełnym wyzwań dla branży TSL. Do najważniejszych wydarzeń, które miały wpływ na rynek usług logistyczno - transportowych niewątpliwie zaliczyć trzeba wprowadzenie opłat drogowych. Do tego dochodzi niepokój związany z wejściem w życie 4 grudnia nowego prawa transportowego tzw. "pakietu drogowego", który zmieni warunki wykonywania zawodu przewoźnika. To, co czeka branżę TSL w roku 2012 to dalszy wzrost kosztów prowadzenia działalności i poszukiwanie rozwiązań do ich optymalizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Mijający rok to istna sinusoida. Początek roku przyniósł spadek przewozów i walkę o rosyjskie zezwolenia. Po pierwszym kwartale nastąpiło lekkie ożywienie, a później znowu nastąpił spadek. Oczekiwanie na jesień nico zawiodło logistyków, ruch jest mniejszy niż w ostatnich latach. Na to wszystko miało wpływ kilka wydarzeń. 

- Wielu przewoźników jeżdżących do Rosji w oczekiwaniu na rosyjskie zezwolenia jeździło w Polsce, co zachwiało rynkiem krajowym. Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na branżę transportową to wysoki kurs euro, co znacznie zmniejszyło import do Polski przy jednoczesnym zwiększaniu eksportu. Skutkiem tego było duże niezbilansowanie jazd. W czwartym kwartale hamulcem dla rozwoju rynku jest raptowny wzrost cen paliwa po wyborach - wymienia Marek Pomian-Biesiekierski dyrektor operacyjny Pekaes SA.

Z drugiej strony wymusiło to na firmach transportowych i logistycznych nauczenie się przystosowywania do działania w stanie zmienności i niepewności rynkowej. Jednakże firmy transportowe czeka kolejna trudna próba, zmierzenie się z nowymi wymaganiami prawnymi, regulującymi rynek przewozów drogowych, które wejdą w życie 4 grudnia 2011r. (tzw. pakiet drogowy trzech rozporządzeń unijnych)

- Nie można pominąć kwestii związanych z wejściem w życie trzech rozporządzeń parlamentu europejskiego i braku odpowiednich regulacji w Polsce. Co prawda nie rodzą one jeszcze żadnych skutków, ale obawy przedstawicieli branży rosną. - dodaje Marek Pomian-Biesiekierski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wydarzeń o których mówiło się głośno, a które nie pozostały bez znaczenia na układ sił w branży transportowej, zaliczyć też należy przejęcie firmy Wincanton w Polsce i w Niemczech przez spółkę Raben.

Na kolei lekki oddech

REKLAMA

Na rynku przewozów kolejowych nastąpiło lekkie ożywienie po słabym roku 2010. Dzięki uruchomieniu inwestycji infrastrukturalnych na początku roku zwiększyły się przewozy kruszyw na budowę dróg i autostrad. Po kilku pierwszych miesiącach roku przewozy kruszyw były kilkakrotnie wyższe niż rok wcześniej, a po trzech kwartałach roku nadal rosną o kilkadziesiąt procent.

Jednakże zły stan infrastruktury kolejowej i bardzo niska prędkość handlowa na sieci PKP PLK oraz wysokie ceny dostępu do tras kolejowych w Polsce w porównaniu do innych sieci europejskich nadal hamują wzrost tych przewozów.

Ważnym wydarzeniem było uruchomienie terminala przeładunkowego w Kutnie przez firmę PCC Intermodal, a także kilku nowych połączeń do Rosji oraz z portów morskich i międzykontynentalnych przez Spółkę DB Schenker - uruchomiono pierwsze bezpośrednie połączenia z Polski do Wielkiej Brytanii. Aby jednak utrzymać trend wzrostowy pomimo trudności infrastrukturalnych, przewoźnicy oczekują wsparcia ze strony rządu. 

- Brakuje jakichkolwiek spójnych działań i sensownych rozwiązań systemowych stymulujących rozwój tej nowoczesnej gałęzi transportowej. Niestety od lat niezmiennie obserwowanym negatywnym zjawiskiem pozostaje kompletny brak zrozumienia, a tym samym także wsparcia, idei przewozów intermodalnych ze strony decydentów. Podejmowane decyzje są nielogiczne i niekonsekwentne, zwiększają poziom biurokracji i zamiast stymulować rozwój stwarzają bariery i zagrożenia - mówi Monika Konsor- Fąferek z PCC Intermodal S.A. 

Co z Air and Sea?

Pozytywnym wydarzeniem w transporcie morskim, było wprowadzenie na początku roku możliwości dokonywania odpraw celnych z odroczoną płatnością podatku VAT na terenie Polski, co zwiększyło konkurencyjność polskich portów. Daje to szansę na powrót ładunków do tej pory odprawianych w portach niemieckich. Maersk wprowadził też do swojej floty największe kontenerowce świata, które również zawijają do portu w Gdańsku. Jednakże to tylko pojedyncze wydarzenia, które w niewielkim stopniu wpływają pozytywnie na przewozy morskie w dużej mierze uzależnione od niepewnej globalnej sytuacji ekonomicznej.

- Wiele wskazuje na to, że przyszły rok nie będzie łatwy dla branży morskiej. Erozja stawek frachtowych w pewnym momencie może również doprowadzić do przesilenia i wycofania przez armatorów zbyt dużej części floty, efektem czego będzie wytworzenie się nierównowagi, czyli nadmiernego wypełnienia powierzchni załadunkowej statków i konieczności rywalizacji o miejsce dla każdej przesyłki. - komentuje Michał Kołodziejski dyrektor ds. produktu morskiego DHL Global Forwarding.
Jeszcze więcej obaw jest w transporcie lotniczym. Tutaj czynnikami wpływającymi na popyt usług były wzrastające ceny paliwa oraz wahania kursów walut. 

- Poziom stawek frachtowych to jeden ze wskaźników wyprzedzających światową koniunkturę. Klienci wybierają chętniej transport morski - dłuższy, ale tańszy od alternatywnego transportu lotniczego cargo - dodaje Jacek Kulesza dyrektor spedycji morskiej i lotniczej Pekaes SA.


Kurierzy bez spadków

Rynek przesyłek kurierskich i ekspresowych był tą grupą przedsiębiorstw w sektorze usług TSL, które najlepiej radziły sobie w tym roku. Na co wpływ niewątpliwie ma niesłabnący wzrost sprzedaży internetowej a za tym rozwój usług e-commers. Na ich rozwój wpływa w dużej mierze wzrost świadomości konsumenckiej. Coraz więcej paczek migruje z segmentu B2B do B2C, co ma z jednej strony związek ze zmianą zwyczajów zakupowych, a z drugiej jest wynikiem atrakcyjniejszej oferty sklepów internetowych.

Rynkiem kurierskim podobnie jak w całym transporcie drogowym, zachwiało wprowadzenie e-myta, bo w znacznym stopniu zwiększyło koszty tych usług. 

- Musieliśmy wprowadzać dopłaty do naszych paczek, gdyż zmieniła się struktura kosztów - podniosły się nawet o kilka procent. Nie spodziewaliśmy się tak wysokich wzrostów, bowiem do ostatniej chwili trudno było je ostatecznie oszacować. Mimo to, mamy pozytywne nastawienie i liczymy na dalszy rozwój. Jednocześnie mocno stawiamy na optymizm konsumentów - komentuje Rafał Nawłoka prezes zarządu DPD Polska.

To czego najbardziej obawiają się firmy z rynku KEP to nieprzewidywalność przepisów - brak kształtu nowej ustawy o prawie pocztowym nie pozwala na snucie długoterminowych planów. 

Kropla optymizmu?

W tej całej sytuacji firmy z branży TSL upatrują również swoich szans. Operatorzy logistyczni z niezagrożoną pozycją finansową oraz mający globalny zasięg będą mieli siłę przetargową wśród klientów, szukających stabilnego wsparcia i terminowego dostarczenia swoich towarów. To czego obawiają się przedsiębiorcy to dalsze spowolnienie gospodarcze w strefie euro, wpływające na ograniczenie ruchu międzynarodowego – w szczególności związanego z importem.

W 2012 roku minusem dla branży będzie też zapowiadany kolejny wzrost cen paliwa, a także włączenie do sieci dróg płatnych kolejnych odcinków tras krajowych.

- Obniżane prognozy gospodarcze przez instytucje rządowe i finansowe świadczą o wysokim stopniu ostrożności w ocenach. Z drugiej strony wolniejsze tempo rozwoju gospodarczego to przekornie szansa dla firm umiejących szybko reagować na zmienne potrzeby i potrafiących zaoferować kompleksowe, optymalne rozwiązania w różnych obszarach usług TSL. Utrzymywanie wyoskiego poziomu świadczonych usług przy ciągłej presji na poziom cen ze strony klientów będą stanowiły istotne wyzwania dla firm branży TSL - prognozuje Jacek Machocki prezes zarządu Pekaes SA.

Wszyscy zgodnie podkreślają, że najważniejsze będzie partnerskie podejście i obustronna odpowiedzialność za zmiany, które będą następowały w gospodarce w nadchodzącym roku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA