REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezes ROHLIG SUUS Logistics: Polski transport drogowy na zakręcie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tadeusz Chmielewski

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacja polskiego transportu drogowego coraz częściej wymyka się jednoznacznej ocenie. Pomimo rosnącej pozycji Polski na arenie międzynarodowej, kondycja transportu samochodowego tylko z pozoru wydaje się być zadowalająca. Jakie są tego powody? - wyjaśnia Tadeusz Chmielewski, prezes ROHLIG SUUS Logistics.

Wzrost koniunktury gospodarczej jest faktem. Europa sukcesywnie wychodzi z niedawnego kryzysu, a Polska nie pozostaje w tyle. Duży rozwój przeżywa u nas branża FMCG oraz RTV/AGD, a także w związku z licznymi inwestycjami zwiększyła się produkcja w sektorach budowlanym, stalowym, wyposażenia wnętrz i chemii budowlanej.

REKLAMA

Wzrost gospodarczy pozytywnie wpływa na rozwój wielu segmentów rynku, co w efekcie zwiększa popyt na usługi transportowe. W ślad za rosnącym popytem zauważalny stał się problem niewystarczającej liczby taboru na rynku. Kryzys gospodarczy spowodował, że ok. 1/5 firm wycofała się z działalności transportowej.

Powrót do stanu sprzed kryzysu z pewnością potrwa jeszcze minimum kilkanaście miesięcy. Potrzeby rynku nie rozwijają się więc proporcjonalnie do jego możliwości, co w perspektywie rosnących opłat (paliwo, wahania kursów walut, e-myto) doprowadzi prawdopodobnie do zauważalnego wzrostu cen usług.

Problemy transportu drogowego

REKLAMA

Brak taboru to nie jedyny czynnik wpływający na wzrost cen transportu. „Puls Biznesu” podał ostatnio niepokojące doniesienia o przewidywanych brakach kadrowych w branży TSL. Jak podaje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, liczba wydanych praw jazdy kategorii C i D spadła ze 114 tys. w 2009 roku do 75,5 tys. w roku ubiegłym.

Dodatkowo niewykluczone jest, iż znaczna część kierowców skorzysta z otwarcia rynków pracy w Niemczech i Austrii, pogłębiając tym samym problemy kadrowe w Polsce. Sytuacji nie pomaga również polityka transportowa państwa. Od lipca obowiązuje nowy elektroniczny system poboru opłat za przejazdy autostradami, drogami ekspresowymi oraz krajowymi dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony. Dodatkowo wciąż rosną ceny paliw, a te stanowią nawet 80 proc. kosztów przewoźników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrównanie cen

Dotychczas transport był w Polsce najtańszym ogniwem całego procesu sprzedaży i produkcji. Wiele przewozów realizowanych było nawet poniżej ich kosztów. Obecna trudna sytuacja wśród przewoźników jest poniekąd efektem tak nieracjonalnie niskich stawek za usługi transportowe. W innych krajach europejskich już dawno osiągnęły one racjonalny i uzasadniony ekonomicznie poziom. Polska najprawdopodobniej będzie również zbliżała się do tego poziomu.

Jeśli moje przewidywania się spełnią, granica niższych stawek za transport drogowy przesuwać się będzie w kierunku Wschodu. Zapewne jednak różnice cenowe nie będą na tyle duże, aby przedsiębiorcy w pełni rezygnowali ze swoich dostawców w UE, zwłaszcza tych o dużej renomie i wysokiej jakości usług.

Nowe trendy w transporcie drogowym

REKLAMA

Coraz więcej klientów dostrzega potrzebę korzystania z rozwiązań kompleksowych. Usługi typu „simple solution” przestały być konkurencyjne. Zarówno klientom jak i operatorom zależy na usprawnieniu procesów dostaw . Dobrym rozwiązaniem jest kompleksowość i integracja usług. Przynosi to bardzo pozytywne efekty w postaci podwyższenia jakości obsługi klientów finalnych i optymalizacji kosztów.

Dodatkowo operator posiadający szerokie możliwości działania, może odpowiednio szybko reagować na zmiany koniunktury rynkowej i potrzeby klientów.
Kolejnym sektorem usług, któremu wróżę szybki rozwój są przewozy specjalistyczne. W Polsce nadal istnieje niewiele firm, które świadczą tego typu usługi, a klienci coraz częściej oczekują od operatora dostępu do niestandardowego taboru.

Poszukiwane są np. samochody z kontrolowaną temperaturą (np. branża spożywcza), cysterny, auta z wieszakami (branża odzieżowa) czy samochody dostosowane do przewozu towarów o dużych gabarytach (np. branża AGD).

Takie usługi zapewnia się najczęściej pod konkretne, długoterminowe umowy, które gwarantują stałą obsługę i stosunkowo dużą stabilność zatrudnienia.
Trudno jest jednoznacznie określić sytuację transportu drogowego w Polsce. Decyzje gospodarczo-polityczne wymuszają na operatorach i przewoźnikach podniesienie stawek transportowych.

Pomimo poprawy koniunktury nadal odczuwa się deficyt taboru na rynku, gdy tymczasem popyt na usługi transportu samochodowego systematycznie wzrasta. W niedalekiej przyszłości okaże się, jak wszystkie te czynniki wpłyną na rynek usług drogowych.


Tadeusz Chmielewski, prezes ROHLIG SUUS Logistics
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA