REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licencje transportowe po 4 grudnia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Pomian Biesiekierski
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 4 grudnia 2011 zaczną obowiązywać nowe unijne przepisy dotyczące wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Co to oznacza dla polskich firm transportowych? Jakie zasady będą regulować transport międzynarodowy ? O tym w artykule Marka Pomian Biesiekierskiego, dyrektora operacyjnego PEKAES SA.

21 października 2009 roku Parlament Europejski uchwalił dwa rozporządzenia, które mają znaczący wpływ na przyszłość transportu drogowego. Jedno to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1071/2009 ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i drugie uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1072/2009 dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.

REKLAMA

Rynek transportowy po 4 grudnia 2011

REKLAMA

Rozporządzenia te wchodzą w życie 4 grudnia 2011 roku. Zapis Rozporządzenia 1071/2009/WE nie ma zastosowania do wykonujących przewóz rzeczy nie przekraczający 3,5 tony, ale państwa członkowskie mogą obniżyć ten limit. Nie stosuje się go również do wykonujących przewóz na potrzeby własne osób, pojazdów wolnobieżnych nie przekraczających 40 km/h oraz do wykonujących przewozy krajowe, które mają jedynie nikły wpływ na rynek transportowy z uwagi na rodzaj przewożonych rzeczy lub niewielką odległość.

Wszyscy przewoźnicy, niezależnie od obszaru, na którym wykonują przewozy, będą musieli uzyskać jednakowe zezwolenie na wykonywanie przewozów drogowych. Dodatkowo przedsiębiorcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy, oprócz zezwolenia, będą zobowiązani uzyskać licencję wspólnotową.

Niestety nie wiadomo, kto będzie wydawał zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, oraz kto będzie odpowiedzialny za wydawanie nowych licencji wspólnotowych. Również zasady i tryb wymiany dotychczasowych uprawnień na nowe dokumenty nie został jeszcze określony.

Warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego określa artykuł 3 Rozporządzenia. Przedsiębiorca wykonujący zawód przewoźnika drogowego musi spełnić następujące wymogi:
posiadać rzeczywistą i stałą siedzibę w jednym z państw członkowskich (art.5), cieszyć się dobrą reputacją (art.6 i art.19), posiadać odpowiednią zdolność finansową (art.7 i art.20) oraz posiadać wymagane kompetencje zawodowe (art.8 i art.21). Wszystkie te warunki muszą być spełnione nieprzerwanie. W przeciwnym razie może to skutkować wydaniem decyzji o zawieszeniu lub cofnięciu zezwolenia. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządca transportowy

Zarządzający transportem to osoba fizyczna zatrudniona przez przedsiębiorcę lub przedsiębiorca (jeżeli jest osobą fizyczną) lub inna osoba fizyczna wyznaczona przez przedsiębiorcę na podstawie umowy, zarządzająca w sposób rzeczywisty i ciągły operacjami transportowymi przedsiębiorcy. Warunkiem koniecznym do wykonywania przez przedsiębiorcę zawodu przewoźnika drogowego jest wyznaczenie co najmniej jednej osoby fizycznej zarządzającej transportem.

Zarządzający transportem musi spełnić następujące warunki: 

  • dobra reputacja, 
  • kompetencje zawodowe, 
  • w sposób rzeczywisty i ciągły zarządza operacjami transportowymi przedsiębiorstwa, 
  • posiada rzeczywisty związek z przedsiębiorstwem, 
  • ma miejsce zamieszkania na terenie Wspólnoty

Zadania osoby występującej w charakterze zarządzającego muszą być sprecyzowane w umowie i obejmują w szczególności: 

  • utrzymanie i konserwację pojazdów,
  • sprawdzanie umów i dokumentów przewozowych, 
  • podstawową księgowość, 
  • przydzielanie ładunków lub usług kierowcom i pojazdom, 
  • sprawdzanie procedur związanych z bezpieczeństwem.

Zarządzający może kierować operacjami transportowymi, ale nie więcej niż w 4 różnych przedsiębiorstwach realizowanymi za pomocą połączonej floty nie większej niż 50 pojazdów.

Siedziba przedsiębiorcy

REKLAMA

Aby spełniać warunki związane z posiadaniem siedziby przedsiębiorca musi posiadać siedzibę położoną w państwie członkowskim wraz z lokalami, w której prowadzi główną działalność, a w szczególności przechowuje dokumenty księgowe, dokumenty potwierdzające dane dotyczące czasu pracy kierowców, akta pracownicze i wszelkie inne dokumenty, do których dostęp musi posiadać właściwy organ, aby móc sprawdzić, czy spełnione zostały warunki przewidziane w rozporządzeniu.

Powinien dysponować co najmniej jednym środkiem transportowym, którego jest właścicielem lub posiadaczem. Przewoźnik będzie musiał prowadzić bazę eksploatacyjną, w której przedsiębiorca prowadzi działalność związaną z pojazdami przy użyciu niezbędnego i odpowiedniego sprzętu technicznego i administracyjnego oraz urządzeń technicznych w sposób ciągły i rzeczywisty. Zasady prowadzenia bazy eksploatacyjnej określa państwo członkowskie. 

Dobra reputacja

W omawianym rozporządzeniu zostały zaostrzone warunki spełnienia dobrej reputacji. Jednym z warunków jest brak nałożenia sankcji za poważne naruszenie przepisów wspólnotowych, w tym za naruszenie: 

  • czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców, czasu pracy oraz instalacji i używania urządzeń kontrolnych,
  • maksymalnej masy i wymiarów pojazdów użytkowych w ruchu międzynarodowym, kwalifikacji wstępnej i ustawicznego kształcenia kierowców, 
  • badań technicznych pojazdów, dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy lub osób, 
  • bezpieczeństwa w drogowym przewozie towarów niebezpiecznych, 
  • instalacji i używania ograniczników prędkości, 
  • praw jazdy, 
  • dostępu do zawodu, 
  • transportu zwierząt.

Naruszenie jednego z wyżej wymienionych punktów powoduje wydanie decyzji o wstrzymaniu lub cofnięciu zezwolenia.

Zdolność finansowa 

Przedsiębiorca transportu drogowego musi posiadać minimalną zdolność finansową konieczną do zapewnienia właściwego rozpoczęcia działalności i należytego zarządzania. Musi być w stanie w każdym momencie roku finansowego spełnić swoje zobowiązania finansowe.

Zdolność finansową należy wykazać poprzez roczne sprawozdanie finansowe poświadczone przez audytora lub osobę upoważnioną. Sprawozdanie ma wykazać, że przedsiębiorca dysponuje kapitałem i rezerwami o wartości równej co najmniej 9.000 EUR w przypadku posiadania tylko jednego pojazdu oraz 5.000 EUR za każdy następny pojazd. W drodze odstępstwa, właściwy organ może zgodzić się lub wymagać, aby przedsiębiorca wykazał swoją zdolność finansową za pomocą zabezpieczeń w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczenia (np. odpowiedzialności zawodowej).

Kompetencje zawodowe 

Przedsiębiorca musi posiadać wiedzę w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego sprawdzoną podczas egzaminu pisemnego, który może być uzupełniony egzaminem ustnym, jeżeli tak zdecyduje państwo członkowskie. Państwa członkowskie mogą wymagać, aby posiadacze certyfikatów kompetencji zawodowych ważnych wyłącznie w odniesieniu do krajowego transportu drogowego zdawali egzaminy lub część egzaminów.

Rozporządzenie 1072/2009/WE dotyczy międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy w przejazdach na terytorium Wspólnoty. Licencje wspólnotowe i uwierzytelnione wypisy z licencji wspólnotowej wydane przed dniem stosowania ww. rozporządzenia obowiązują do dnia ich wygaśnięcia.

Oba rozporządzenia zostawiają wiele elementów do decyzji państwa członkowskiego, które może złagodzić albo zaostrzyć ich wymagania. Na konferencjach i spotkaniach przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury informują o pracach nad propozycją ustawy, niestety oficjalnego potwierdzenia nie ma. Czas wakacji i wybory do Sejmu RP mogą oznaczać, że polskie przepisy wykonawcze będą robione na ostatnią chwilę, a to może prowadzić do nie uwzględnienia wniosków składanych przez przewoźników.

Oba rozporządzenia mają niebagatelny wpływ na działalność polskich przedsiębiorców realizujących usługi transportu drogowego w ruchu krajowym i międzynarodowym, stąd tak duża potrzeba konsultacji i dialogu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

REKLAMA

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA