REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licencje transportowe po 4 grudnia

Marek Pomian Biesiekierski
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 4 grudnia 2011 zaczną obowiązywać nowe unijne przepisy dotyczące wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Co to oznacza dla polskich firm transportowych? Jakie zasady będą regulować transport międzynarodowy ? O tym w artykule Marka Pomian Biesiekierskiego, dyrektora operacyjnego PEKAES SA.

21 października 2009 roku Parlament Europejski uchwalił dwa rozporządzenia, które mają znaczący wpływ na przyszłość transportu drogowego. Jedno to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1071/2009 ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i drugie uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1072/2009 dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek transportowy po 4 grudnia 2011

Rozporządzenia te wchodzą w życie 4 grudnia 2011 roku. Zapis Rozporządzenia 1071/2009/WE nie ma zastosowania do wykonujących przewóz rzeczy nie przekraczający 3,5 tony, ale państwa członkowskie mogą obniżyć ten limit. Nie stosuje się go również do wykonujących przewóz na potrzeby własne osób, pojazdów wolnobieżnych nie przekraczających 40 km/h oraz do wykonujących przewozy krajowe, które mają jedynie nikły wpływ na rynek transportowy z uwagi na rodzaj przewożonych rzeczy lub niewielką odległość.

Wszyscy przewoźnicy, niezależnie od obszaru, na którym wykonują przewozy, będą musieli uzyskać jednakowe zezwolenie na wykonywanie przewozów drogowych. Dodatkowo przedsiębiorcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy, oprócz zezwolenia, będą zobowiązani uzyskać licencję wspólnotową.

Niestety nie wiadomo, kto będzie wydawał zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, oraz kto będzie odpowiedzialny za wydawanie nowych licencji wspólnotowych. Również zasady i tryb wymiany dotychczasowych uprawnień na nowe dokumenty nie został jeszcze określony.

REKLAMA

Warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego określa artykuł 3 Rozporządzenia. Przedsiębiorca wykonujący zawód przewoźnika drogowego musi spełnić następujące wymogi:
posiadać rzeczywistą i stałą siedzibę w jednym z państw członkowskich (art.5), cieszyć się dobrą reputacją (art.6 i art.19), posiadać odpowiednią zdolność finansową (art.7 i art.20) oraz posiadać wymagane kompetencje zawodowe (art.8 i art.21). Wszystkie te warunki muszą być spełnione nieprzerwanie. W przeciwnym razie może to skutkować wydaniem decyzji o zawieszeniu lub cofnięciu zezwolenia. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządca transportowy

Zarządzający transportem to osoba fizyczna zatrudniona przez przedsiębiorcę lub przedsiębiorca (jeżeli jest osobą fizyczną) lub inna osoba fizyczna wyznaczona przez przedsiębiorcę na podstawie umowy, zarządzająca w sposób rzeczywisty i ciągły operacjami transportowymi przedsiębiorcy. Warunkiem koniecznym do wykonywania przez przedsiębiorcę zawodu przewoźnika drogowego jest wyznaczenie co najmniej jednej osoby fizycznej zarządzającej transportem.

Zarządzający transportem musi spełnić następujące warunki: 

  • dobra reputacja, 
  • kompetencje zawodowe, 
  • w sposób rzeczywisty i ciągły zarządza operacjami transportowymi przedsiębiorstwa, 
  • posiada rzeczywisty związek z przedsiębiorstwem, 
  • ma miejsce zamieszkania na terenie Wspólnoty

Zadania osoby występującej w charakterze zarządzającego muszą być sprecyzowane w umowie i obejmują w szczególności: 

  • utrzymanie i konserwację pojazdów,
  • sprawdzanie umów i dokumentów przewozowych, 
  • podstawową księgowość, 
  • przydzielanie ładunków lub usług kierowcom i pojazdom, 
  • sprawdzanie procedur związanych z bezpieczeństwem.

Zarządzający może kierować operacjami transportowymi, ale nie więcej niż w 4 różnych przedsiębiorstwach realizowanymi za pomocą połączonej floty nie większej niż 50 pojazdów.

Siedziba przedsiębiorcy

Aby spełniać warunki związane z posiadaniem siedziby przedsiębiorca musi posiadać siedzibę położoną w państwie członkowskim wraz z lokalami, w której prowadzi główną działalność, a w szczególności przechowuje dokumenty księgowe, dokumenty potwierdzające dane dotyczące czasu pracy kierowców, akta pracownicze i wszelkie inne dokumenty, do których dostęp musi posiadać właściwy organ, aby móc sprawdzić, czy spełnione zostały warunki przewidziane w rozporządzeniu.

Powinien dysponować co najmniej jednym środkiem transportowym, którego jest właścicielem lub posiadaczem. Przewoźnik będzie musiał prowadzić bazę eksploatacyjną, w której przedsiębiorca prowadzi działalność związaną z pojazdami przy użyciu niezbędnego i odpowiedniego sprzętu technicznego i administracyjnego oraz urządzeń technicznych w sposób ciągły i rzeczywisty. Zasady prowadzenia bazy eksploatacyjnej określa państwo członkowskie. 

Dobra reputacja

W omawianym rozporządzeniu zostały zaostrzone warunki spełnienia dobrej reputacji. Jednym z warunków jest brak nałożenia sankcji za poważne naruszenie przepisów wspólnotowych, w tym za naruszenie: 

  • czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców, czasu pracy oraz instalacji i używania urządzeń kontrolnych,
  • maksymalnej masy i wymiarów pojazdów użytkowych w ruchu międzynarodowym, kwalifikacji wstępnej i ustawicznego kształcenia kierowców, 
  • badań technicznych pojazdów, dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy lub osób, 
  • bezpieczeństwa w drogowym przewozie towarów niebezpiecznych, 
  • instalacji i używania ograniczników prędkości, 
  • praw jazdy, 
  • dostępu do zawodu, 
  • transportu zwierząt.

Naruszenie jednego z wyżej wymienionych punktów powoduje wydanie decyzji o wstrzymaniu lub cofnięciu zezwolenia.

Zdolność finansowa 

Przedsiębiorca transportu drogowego musi posiadać minimalną zdolność finansową konieczną do zapewnienia właściwego rozpoczęcia działalności i należytego zarządzania. Musi być w stanie w każdym momencie roku finansowego spełnić swoje zobowiązania finansowe.

Zdolność finansową należy wykazać poprzez roczne sprawozdanie finansowe poświadczone przez audytora lub osobę upoważnioną. Sprawozdanie ma wykazać, że przedsiębiorca dysponuje kapitałem i rezerwami o wartości równej co najmniej 9.000 EUR w przypadku posiadania tylko jednego pojazdu oraz 5.000 EUR za każdy następny pojazd. W drodze odstępstwa, właściwy organ może zgodzić się lub wymagać, aby przedsiębiorca wykazał swoją zdolność finansową za pomocą zabezpieczeń w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczenia (np. odpowiedzialności zawodowej).

Kompetencje zawodowe 

Przedsiębiorca musi posiadać wiedzę w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego sprawdzoną podczas egzaminu pisemnego, który może być uzupełniony egzaminem ustnym, jeżeli tak zdecyduje państwo członkowskie. Państwa członkowskie mogą wymagać, aby posiadacze certyfikatów kompetencji zawodowych ważnych wyłącznie w odniesieniu do krajowego transportu drogowego zdawali egzaminy lub część egzaminów.

Rozporządzenie 1072/2009/WE dotyczy międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy w przejazdach na terytorium Wspólnoty. Licencje wspólnotowe i uwierzytelnione wypisy z licencji wspólnotowej wydane przed dniem stosowania ww. rozporządzenia obowiązują do dnia ich wygaśnięcia.

Oba rozporządzenia zostawiają wiele elementów do decyzji państwa członkowskiego, które może złagodzić albo zaostrzyć ich wymagania. Na konferencjach i spotkaniach przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury informują o pracach nad propozycją ustawy, niestety oficjalnego potwierdzenia nie ma. Czas wakacji i wybory do Sejmu RP mogą oznaczać, że polskie przepisy wykonawcze będą robione na ostatnią chwilę, a to może prowadzić do nie uwzględnienia wniosków składanych przez przewoźników.

Oba rozporządzenia mają niebagatelny wpływ na działalność polskich przedsiębiorców realizujących usługi transportu drogowego w ruchu krajowym i międzynarodowym, stąd tak duża potrzeba konsultacji i dialogu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA