REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przesyłki drobnicowe. Czy warunki „prepaid” są rzeczywiście lepszą opcją niż „collect” ?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Giejsztowt
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przesyłki LCL (less than container load) są wykorzystywane głównie do transportu mniejszych ładunków lub części towaru, który nie mieścił się w już załadowanym kontenerze. Często sprzedawcy z kraju pochodzenia towaru oferują organizację takiego rodzaju transportu, wliczając koszty frachtu do ceny towaru lub oferując wyjątkowo atrakcyjne stawki transportu. Warunkiem jest jednak wysłanie towaru na warunkach pre-paid czyli wg formuł INCOTERMS - CFR lub CIF.

Fracht towarów na warunkach przedpłaconych do portu to dla firmy importującej szereg korzyści, spośród których zdecydowanie najważniejszymi są niskie koszty frachtu morskiego w opcji port-port oraz brak konieczności angażowania odbiorcy w proces wysyłki.

REKLAMA

Ciężar organizacji wysyłki oraz ryzyko spoczywają bowiem na załadowcy towaru, który deklaruje transport towaru do portu do portu wyładunku czyli przy LCL magazynu drobnicowego. Warto jednak rozważyć, czy minusy tego rodzaju transportu nie przeważają nad korzyściami.

Brak informacji o kosztach obsługi przesyłki

REKLAMA

Główną niedogodnością opcji „prepaid” jest brak informacji o całkowitych kosztach obsługi przesyłki, ponieważ transport na ww. warunkach nie uwzględnia kosztów przeładunku, odpraw celnych, transportu lądowego, magazynowania czy paletyzacji w kraju przeznaczenia.

Są to opłaty naliczane przez lokalnego agenta współpracującego z danym przewoźnikiem LCL. Niejednokrotnie przedstawiciel armatora LCL obciąża odbiorcę towaru niespodziewanie wysokimi opłatami - same koszty THC mogą przekraczać 50 euro per w/m. Dodatkowe koszty są również ukryte pod różnymi skrótami typu d/o, CISF, itp., których trudno uniknąć, jeżeli chce się odebrać towar szybko i sprawnie.

Czasem zdarza się również przy warunkach pre-paid że załadowca decyduje się na opcję LCL gdzie, na przykład przy transporcie kilkunastu metrów sześciennych, bardziej opłacałoby się użyć pełnego kontenera 20to stopowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety w związku z gestią załadowcy to on ma prawo wybrać rodzaj transportu a odbiorcy pozostaje uregulowanie kosztów lokalnych, które przy większych przesyłkach mogą przekroczyć wartość frachtu morskiego.

Jak zatem w porównaniu z opcją CFR/CIF wygląda fracht przesyłek na warunkach „collect”?

Różni się właściwie tylko stopniem zaangażowania odbiorcy w proces transportu, również w obszarze przejęcia przez niego odpowiedzialności (i ryzyka wg formuł INCOTERMS) za towar w momencie wysyłki, co przez niektórych może być traktowane jako minus.

Zalety tej opcji w wymiarze finansowym przeważają jednak nad niedogodnościami, a wybór partnera biznesowego w postaci firmy spedycyjnej pomaga je przezwyciężyć.

Warunki FOB/EXW to przede wszystkim pełna transparentność kosztów. Importer decydując się na fracht towaru na tych warunkach zna pełne (standardowe) koszty frachtu w opcji door-door lub port-door jeszcze przed wysyłką ładunku.

W trakcie frachtu pojawić się oczywiście mogą koszty niestandardowe, których nie sposób określić na początkowym etapie transportu takie, jak rewizje celne, przetrzymania w porcie lub magazynie czy konieczność transportu samochodem dedykowanym, jednak z tego rodzaju kosztami importer liczy się praktycznie w każdym frachcie, opcja FOB/EXW nie jest tu więc wyjątkiem.

Pełna informacja o statusie przesyłki

REKLAMA

Kolejną zaletą transportu na warunkach „collect” jest gwarancja pełnej informacji o statusie przesyłki, którą odbiorca otrzymuje w kraju odbioru towaru, a także znajomość agenta/przedstawiciela armatora oznaczająca możliwość kontaktu z nim w kraju odbiorcy.

Istnieje duże ryzyko, że załadowca będzie przekonywał, iż dany spedytor ma dużo wyższe koszty lokalne w kraju wysyłki, co oczywiście może być prawdą, natomiast jest to porównywanie jedynie części kosztów całkowitych transportu.

Dla należytej kalkulacji należy uwzględnić zarówno różnice w kosztach w kraju eksportu, frachtu morskiego jak i koszty odbioru towaru z magazynu drobnicowego i dostawę do drzwi odbiorcy. Jedynie takie porównanie daje możliwość rzetelnego przedstawienia argumentów załadowcy lub odbiorcy, jaka opcja jest bardziej korzystna. 

Reasumując: klienci, którzy wysyłają transport na warunkach CIF/CFR skuszeni atrakcyjną stawką frachtu morskiego muszą liczyć się z nieznanymi i często nieproporcjonalnie wysokimi kosztami po wyładunku towaru.

Takiego ryzyka nie ma w opcji frachtu na bazie „collect”, w której importer zna pełną wysokość kosztów standardowych przed podjęciem decyzji o wysyłce. Możliwym rozwiązaniem jest porównywanie kosztów przed wysyłką i decyzją o wyborze warunków Incoterms po zapoznaniu się z możliwymi opcjami.

Jakich opłat można się spodziewać w przewozach drobnicy na warunkach pre-paid?

Niejednokrotnie przedstawiciel armatora LCL obciąża odbiorcę towaru niespodziewanie wysokimi opłatami - same koszty THC mogą przekraczać 50 euro per w/m. Dodatkowe koszty są również ukryte pod różnymi skrótami typu d/o, CISF, itp., których trudno uniknąć, jeżeli chce się odebrać towar szybko i sprawnie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA