REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przesyłki drobnicowe. Czy warunki „prepaid” są rzeczywiście lepszą opcją niż „collect” ?

Marcin Giejsztowt
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przesyłki LCL (less than container load) są wykorzystywane głównie do transportu mniejszych ładunków lub części towaru, który nie mieścił się w już załadowanym kontenerze. Często sprzedawcy z kraju pochodzenia towaru oferują organizację takiego rodzaju transportu, wliczając koszty frachtu do ceny towaru lub oferując wyjątkowo atrakcyjne stawki transportu. Warunkiem jest jednak wysłanie towaru na warunkach pre-paid czyli wg formuł INCOTERMS - CFR lub CIF.

Fracht towarów na warunkach przedpłaconych do portu to dla firmy importującej szereg korzyści, spośród których zdecydowanie najważniejszymi są niskie koszty frachtu morskiego w opcji port-port oraz brak konieczności angażowania odbiorcy w proces wysyłki.

REKLAMA

REKLAMA

Ciężar organizacji wysyłki oraz ryzyko spoczywają bowiem na załadowcy towaru, który deklaruje transport towaru do portu do portu wyładunku czyli przy LCL magazynu drobnicowego. Warto jednak rozważyć, czy minusy tego rodzaju transportu nie przeważają nad korzyściami.

Brak informacji o kosztach obsługi przesyłki

Główną niedogodnością opcji „prepaid” jest brak informacji o całkowitych kosztach obsługi przesyłki, ponieważ transport na ww. warunkach nie uwzględnia kosztów przeładunku, odpraw celnych, transportu lądowego, magazynowania czy paletyzacji w kraju przeznaczenia.

Są to opłaty naliczane przez lokalnego agenta współpracującego z danym przewoźnikiem LCL. Niejednokrotnie przedstawiciel armatora LCL obciąża odbiorcę towaru niespodziewanie wysokimi opłatami - same koszty THC mogą przekraczać 50 euro per w/m. Dodatkowe koszty są również ukryte pod różnymi skrótami typu d/o, CISF, itp., których trudno uniknąć, jeżeli chce się odebrać towar szybko i sprawnie.

REKLAMA

Czasem zdarza się również przy warunkach pre-paid że załadowca decyduje się na opcję LCL gdzie, na przykład przy transporcie kilkunastu metrów sześciennych, bardziej opłacałoby się użyć pełnego kontenera 20to stopowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety w związku z gestią załadowcy to on ma prawo wybrać rodzaj transportu a odbiorcy pozostaje uregulowanie kosztów lokalnych, które przy większych przesyłkach mogą przekroczyć wartość frachtu morskiego.

Jak zatem w porównaniu z opcją CFR/CIF wygląda fracht przesyłek na warunkach „collect”?

Różni się właściwie tylko stopniem zaangażowania odbiorcy w proces transportu, również w obszarze przejęcia przez niego odpowiedzialności (i ryzyka wg formuł INCOTERMS) za towar w momencie wysyłki, co przez niektórych może być traktowane jako minus.

Zalety tej opcji w wymiarze finansowym przeważają jednak nad niedogodnościami, a wybór partnera biznesowego w postaci firmy spedycyjnej pomaga je przezwyciężyć.

Warunki FOB/EXW to przede wszystkim pełna transparentność kosztów. Importer decydując się na fracht towaru na tych warunkach zna pełne (standardowe) koszty frachtu w opcji door-door lub port-door jeszcze przed wysyłką ładunku.

W trakcie frachtu pojawić się oczywiście mogą koszty niestandardowe, których nie sposób określić na początkowym etapie transportu takie, jak rewizje celne, przetrzymania w porcie lub magazynie czy konieczność transportu samochodem dedykowanym, jednak z tego rodzaju kosztami importer liczy się praktycznie w każdym frachcie, opcja FOB/EXW nie jest tu więc wyjątkiem.

Pełna informacja o statusie przesyłki

Kolejną zaletą transportu na warunkach „collect” jest gwarancja pełnej informacji o statusie przesyłki, którą odbiorca otrzymuje w kraju odbioru towaru, a także znajomość agenta/przedstawiciela armatora oznaczająca możliwość kontaktu z nim w kraju odbiorcy.

Istnieje duże ryzyko, że załadowca będzie przekonywał, iż dany spedytor ma dużo wyższe koszty lokalne w kraju wysyłki, co oczywiście może być prawdą, natomiast jest to porównywanie jedynie części kosztów całkowitych transportu.

Dla należytej kalkulacji należy uwzględnić zarówno różnice w kosztach w kraju eksportu, frachtu morskiego jak i koszty odbioru towaru z magazynu drobnicowego i dostawę do drzwi odbiorcy. Jedynie takie porównanie daje możliwość rzetelnego przedstawienia argumentów załadowcy lub odbiorcy, jaka opcja jest bardziej korzystna. 

Reasumując: klienci, którzy wysyłają transport na warunkach CIF/CFR skuszeni atrakcyjną stawką frachtu morskiego muszą liczyć się z nieznanymi i często nieproporcjonalnie wysokimi kosztami po wyładunku towaru.

Takiego ryzyka nie ma w opcji frachtu na bazie „collect”, w której importer zna pełną wysokość kosztów standardowych przed podjęciem decyzji o wysyłce. Możliwym rozwiązaniem jest porównywanie kosztów przed wysyłką i decyzją o wyborze warunków Incoterms po zapoznaniu się z możliwymi opcjami.

Jakich opłat można się spodziewać w przewozach drobnicy na warunkach pre-paid?

Niejednokrotnie przedstawiciel armatora LCL obciąża odbiorcę towaru niespodziewanie wysokimi opłatami - same koszty THC mogą przekraczać 50 euro per w/m. Dodatkowe koszty są również ukryte pod różnymi skrótami typu d/o, CISF, itp., których trudno uniknąć, jeżeli chce się odebrać towar szybko i sprawnie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA