REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować przesyłkę do przewozów drobnicowych. Problem klienta i operatora logistycznego

Marek Pomian Biesiekierski

REKLAMA

Proces realizacji usługi przewozów drobnicowych różni się od innych usług transportowych szczególnie tym, iż występują w nim kilkukrotnie czynności przeładunkowe.  Dlatego bardzo ważne jest, aby nadając przesyłkę drobnicową odpowiednio przygotować ją do przewozu.

Usługa drobnicowa charakteryzuje się specyficznym procesem. Jest jedyną wśród usług przewozowych, do której w trakcie procesu realizacji mają dostęp pracownicy operatora logistycznego.

REKLAMA

REKLAMA

Po podjęciu przesyłki od Klienta, trafia ona do najbliższego terminalu (magazynu przeładunkowego) operatora, gdzie w oparciu o linię międzyterminalową i sieć dystrybucji dostarczana jest do odbiorcy. Mobilność i złożoność tego procesu wymaga bardzo dobrego zabezpieczenia przesyłki.

Przede wszystkim trzeba dobrze zabezpieczyć przesyłkę na czas transportu, to znaczy odpowiednio zamocować na palecie. Większość firm świadczących usługi przewozów drobnicowych ma w swojej ofercie zwrot palet, zatem można, a nawet należy do przewozów drobnicowych wykorzystywać palety najwyższej jakości. Po umocowaniu przesyłki na palecie należy ją tak zabezpieczyć, aby ograniczyć dostęp do zawartości przesyłki oraz jeżeli to konieczne, ochronić wrażliwe na uderzenia lub zgniecenia fragmenty przesyłki. Po ofoliowniu przesyłki ważne jest, aby przekazać pewne informacje o ważnych dla transportu przesyłki warunkach. Służą do tego nalepki informujące między innymi o zakazie piętrowania, o ostrożnym obchodzeniu się z przesyłką, o wrażliwości przesyłki na wilgoć, na niską temperaturę itp.

List przewozowy

REKLAMA

Kolejnym krokiem w przygotowaniu przesyłki do wysłania jest przygotowanie informacji niezbędnych do wypisania listu przewozowego. Część operatorów logistycznych udostępnia Klientom swoje aplikacje, które drukują listy przewozowe, dowody nadania itp. W dokumencie transportowym, który będzie towarzyszył przesyłce, oprócz tak oczywistych informacji jak dokładny adres załadunku i dokładny adres rozładunku należy uwzględnić liczbę palet, które składają się na przesyłkę, ciężar brutto przesyłki i pojedynczej palety oraz wymiary przesyłki i palety. Warto również zaznaczyć czy dostawa ma być zrealizowana samochodem z windą rozładowczą. Jest to ważne o ile odbiorca przesyłki nie posiada sprzętu rozładunkowego. Ponadto w dowodach nadania, listach przewozowych można zaznaczyć dodatkowe usługi np. zwrot palet, dostawa za pobraniem, zwrot dokumentów itp. Każda firma świadcząca serwis drobnicowy posiada pakiet dodatkowych usług.
Wybór operatora a cena

Wiedząc jak przygotować przesyłkę drobnicową można zacząć wybierać, kto powinien zrealizować przewóz drobnicowy. Zanim analizie zostanie poddana cena usługi należy wziąć pod uwagę kilka innych czynników:

1) Ciężar przesyłki.
Operatorzy świadczący usługi drobnicowe w ruchu krajowym i międzynarodowym w stosowanej przez siebie definicji produktu używają różnych maksymalnych wag, od 2 do 5 ton. Jednocześnie ciężar jednej palety ograniczany jest do 1.000 kilogramów. Również ilość palet w przesyłce bywa ograniczona. Powyżej tego ograniczenia przesyłka jest dostarczana bezpośrednio do odbiorcy i wiele usług dodatkowych, które realizowane są w ramach usługi drobnicowej nie dotyczy dostaw bezpośrednich.

2) Ubezpieczenie operatora.
Jeżeli w trakcie procesu transportowego przesyłka zostanie uszkodzona, zleceniodawca ma prawo do odszkodowania. Decyzja o wypłacie odszkodowania zależy od stwierdzenia, czy działanie operatora spowodowało uszkodzenie lub zniszczenie przesyłki. Częstym powodem odrzucenia roszczenia zleceniodawcy jest niewłaściwe zabezpieczenie przesyłki do transportu. Decyzja o uznaniu roszczenia nie oznacza wypłaty odszkodowania. Warto sprawdzić, do jakiej kwoty odpowiada operator i jeżeli ta kwota jest mniejsza niż wartość przewożonej przesyłki, należy ją dodatkowo ubezpieczyć. Taką informację można znaleźć w warunkach świadczenia usług lub regulaminie świadczenia usług, które zwykle są zamieszczane na stronach www. Część operatorów świadczy usługę dodatkowego ubezpieczenia.

3) Dodatkowe usługi.
Operatorzy mają różne pakiety usług dodatkowych. Warto zwrócić uwagę na przewóz w systemie drobnicowych ładunków niebezpiecznych wg konwencji ADR. Taki przewóz wymaga dodatkowej organizacji. Na nadawcy spoczywa obowiązek podania dodatkowych informacji na przesyłkach, natomiast operator musi używać do przewozów samochodów posiadających wyposażenie ADR, których kierowcy otrzymali certyfikat ukończenia szkolenia ADR. Z tego powodu nie wszyscy operatorzy świadczą takie usługi.
Ponadto, przy wyborze partnera logistycznego warto wziąć pod uwagę ilość terminali, którymi dysponuje i odległość punktu dostawy od terminalu dostawy. Wszystkie firmy świadczące usługę drobnicową przekazują takie informacje na swojej stronie www. Liczba terminali i odległość punktu dostawy od terminalu dostawy świadczy o sposobie realizacji procesu drobnicowego oraz ma wpływ na cenę. Daje również wiedzę o tym, czy operator realizuje przewóz drobnicowy w ramach własnej sieci, czy korzysta z podwykonawców.
Wskaźniki jakościowe podawane przez operatorów drobnicowych dotyczą głównie terminowości dostaw i szkodowości. Wskaźniki te pokazują udział wszystkich przesyłek przewiezionych w wyznaczonym okresie do przewiezionych, zgodnie z terminem wskazanym przez zleceniodawcę w tym samym terminie. Większość firm podaje wskaźnik terminowości na poziomie 96%98%. Są również firmy, które podają wyższe wskaźniki na poziomie 99%. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że mimo informacji o dostawie w ciągu 24 godzin, dostawy realizowane są następnego dnia po podjęciu przesyłki i do takiego systemu odnoszą się współczynniki terminowości. To oznacza, że przesyłka nadana o godzinie 10:00, dostarczona następnego dnia do godziny 14:00 jest uznawana za terminową, mimo przekroczenia 24 godzin w dostawie.

4) Cena.
Operatorzy oferują różne stawki za usługę przewozu drobnicowego. Cena zwykle podawana jest za jedną paletę. Do ceny należy dodać opłatę paliwową, którą stosuje większość firm świadczących usługi drobnicowe. Niektóre firmy stosują kilka dodatkowych opłat, np. opłata sezonowa. Warto w czasie rozmów z przedstawicielem operatora poprosić o wyliczenie finalnej ceny za paletę, którą Klient zostanie obciążony. Do cen za przewóz drobnicy trzeba dodać ceny zamówionych usług dodatkowych, ponieważ również tutaj różne firmy stosują różną politykę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA