REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować przesyłkę do przewozów drobnicowych. Problem klienta i operatora logistycznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Pomian Biesiekierski

REKLAMA

Proces realizacji usługi przewozów drobnicowych różni się od innych usług transportowych szczególnie tym, iż występują w nim kilkukrotnie czynności przeładunkowe.  Dlatego bardzo ważne jest, aby nadając przesyłkę drobnicową odpowiednio przygotować ją do przewozu.

Usługa drobnicowa charakteryzuje się specyficznym procesem. Jest jedyną wśród usług przewozowych, do której w trakcie procesu realizacji mają dostęp pracownicy operatora logistycznego.

REKLAMA

REKLAMA

Po podjęciu przesyłki od Klienta, trafia ona do najbliższego terminalu (magazynu przeładunkowego) operatora, gdzie w oparciu o linię międzyterminalową i sieć dystrybucji dostarczana jest do odbiorcy. Mobilność i złożoność tego procesu wymaga bardzo dobrego zabezpieczenia przesyłki.

Przede wszystkim trzeba dobrze zabezpieczyć przesyłkę na czas transportu, to znaczy odpowiednio zamocować na palecie. Większość firm świadczących usługi przewozów drobnicowych ma w swojej ofercie zwrot palet, zatem można, a nawet należy do przewozów drobnicowych wykorzystywać palety najwyższej jakości. Po umocowaniu przesyłki na palecie należy ją tak zabezpieczyć, aby ograniczyć dostęp do zawartości przesyłki oraz jeżeli to konieczne, ochronić wrażliwe na uderzenia lub zgniecenia fragmenty przesyłki. Po ofoliowniu przesyłki ważne jest, aby przekazać pewne informacje o ważnych dla transportu przesyłki warunkach. Służą do tego nalepki informujące między innymi o zakazie piętrowania, o ostrożnym obchodzeniu się z przesyłką, o wrażliwości przesyłki na wilgoć, na niską temperaturę itp.

List przewozowy

REKLAMA

Kolejnym krokiem w przygotowaniu przesyłki do wysłania jest przygotowanie informacji niezbędnych do wypisania listu przewozowego. Część operatorów logistycznych udostępnia Klientom swoje aplikacje, które drukują listy przewozowe, dowody nadania itp. W dokumencie transportowym, który będzie towarzyszył przesyłce, oprócz tak oczywistych informacji jak dokładny adres załadunku i dokładny adres rozładunku należy uwzględnić liczbę palet, które składają się na przesyłkę, ciężar brutto przesyłki i pojedynczej palety oraz wymiary przesyłki i palety. Warto również zaznaczyć czy dostawa ma być zrealizowana samochodem z windą rozładowczą. Jest to ważne o ile odbiorca przesyłki nie posiada sprzętu rozładunkowego. Ponadto w dowodach nadania, listach przewozowych można zaznaczyć dodatkowe usługi np. zwrot palet, dostawa za pobraniem, zwrot dokumentów itp. Każda firma świadcząca serwis drobnicowy posiada pakiet dodatkowych usług.
Wybór operatora a cena

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiedząc jak przygotować przesyłkę drobnicową można zacząć wybierać, kto powinien zrealizować przewóz drobnicowy. Zanim analizie zostanie poddana cena usługi należy wziąć pod uwagę kilka innych czynników:

1) Ciężar przesyłki.
Operatorzy świadczący usługi drobnicowe w ruchu krajowym i międzynarodowym w stosowanej przez siebie definicji produktu używają różnych maksymalnych wag, od 2 do 5 ton. Jednocześnie ciężar jednej palety ograniczany jest do 1.000 kilogramów. Również ilość palet w przesyłce bywa ograniczona. Powyżej tego ograniczenia przesyłka jest dostarczana bezpośrednio do odbiorcy i wiele usług dodatkowych, które realizowane są w ramach usługi drobnicowej nie dotyczy dostaw bezpośrednich.

2) Ubezpieczenie operatora.
Jeżeli w trakcie procesu transportowego przesyłka zostanie uszkodzona, zleceniodawca ma prawo do odszkodowania. Decyzja o wypłacie odszkodowania zależy od stwierdzenia, czy działanie operatora spowodowało uszkodzenie lub zniszczenie przesyłki. Częstym powodem odrzucenia roszczenia zleceniodawcy jest niewłaściwe zabezpieczenie przesyłki do transportu. Decyzja o uznaniu roszczenia nie oznacza wypłaty odszkodowania. Warto sprawdzić, do jakiej kwoty odpowiada operator i jeżeli ta kwota jest mniejsza niż wartość przewożonej przesyłki, należy ją dodatkowo ubezpieczyć. Taką informację można znaleźć w warunkach świadczenia usług lub regulaminie świadczenia usług, które zwykle są zamieszczane na stronach www. Część operatorów świadczy usługę dodatkowego ubezpieczenia.

3) Dodatkowe usługi.
Operatorzy mają różne pakiety usług dodatkowych. Warto zwrócić uwagę na przewóz w systemie drobnicowych ładunków niebezpiecznych wg konwencji ADR. Taki przewóz wymaga dodatkowej organizacji. Na nadawcy spoczywa obowiązek podania dodatkowych informacji na przesyłkach, natomiast operator musi używać do przewozów samochodów posiadających wyposażenie ADR, których kierowcy otrzymali certyfikat ukończenia szkolenia ADR. Z tego powodu nie wszyscy operatorzy świadczą takie usługi.
Ponadto, przy wyborze partnera logistycznego warto wziąć pod uwagę ilość terminali, którymi dysponuje i odległość punktu dostawy od terminalu dostawy. Wszystkie firmy świadczące usługę drobnicową przekazują takie informacje na swojej stronie www. Liczba terminali i odległość punktu dostawy od terminalu dostawy świadczy o sposobie realizacji procesu drobnicowego oraz ma wpływ na cenę. Daje również wiedzę o tym, czy operator realizuje przewóz drobnicowy w ramach własnej sieci, czy korzysta z podwykonawców.
Wskaźniki jakościowe podawane przez operatorów drobnicowych dotyczą głównie terminowości dostaw i szkodowości. Wskaźniki te pokazują udział wszystkich przesyłek przewiezionych w wyznaczonym okresie do przewiezionych, zgodnie z terminem wskazanym przez zleceniodawcę w tym samym terminie. Większość firm podaje wskaźnik terminowości na poziomie 96%98%. Są również firmy, które podają wyższe wskaźniki na poziomie 99%. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że mimo informacji o dostawie w ciągu 24 godzin, dostawy realizowane są następnego dnia po podjęciu przesyłki i do takiego systemu odnoszą się współczynniki terminowości. To oznacza, że przesyłka nadana o godzinie 10:00, dostarczona następnego dnia do godziny 14:00 jest uznawana za terminową, mimo przekroczenia 24 godzin w dostawie.

4) Cena.
Operatorzy oferują różne stawki za usługę przewozu drobnicowego. Cena zwykle podawana jest za jedną paletę. Do ceny należy dodać opłatę paliwową, którą stosuje większość firm świadczących usługi drobnicowe. Niektóre firmy stosują kilka dodatkowych opłat, np. opłata sezonowa. Warto w czasie rozmów z przedstawicielem operatora poprosić o wyliczenie finalnej ceny za paletę, którą Klient zostanie obciążony. Do cen za przewóz drobnicy trzeba dodać ceny zamówionych usług dodatkowych, ponieważ również tutaj różne firmy stosują różną politykę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA