REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować przesyłkę do przewozów drobnicowych. Problem klienta i operatora logistycznego

Marek Pomian Biesiekierski

REKLAMA

Proces realizacji usługi przewozów drobnicowych różni się od innych usług transportowych szczególnie tym, iż występują w nim kilkukrotnie czynności przeładunkowe.  Dlatego bardzo ważne jest, aby nadając przesyłkę drobnicową odpowiednio przygotować ją do przewozu.

Usługa drobnicowa charakteryzuje się specyficznym procesem. Jest jedyną wśród usług przewozowych, do której w trakcie procesu realizacji mają dostęp pracownicy operatora logistycznego.

REKLAMA

REKLAMA

Po podjęciu przesyłki od Klienta, trafia ona do najbliższego terminalu (magazynu przeładunkowego) operatora, gdzie w oparciu o linię międzyterminalową i sieć dystrybucji dostarczana jest do odbiorcy. Mobilność i złożoność tego procesu wymaga bardzo dobrego zabezpieczenia przesyłki.

Przede wszystkim trzeba dobrze zabezpieczyć przesyłkę na czas transportu, to znaczy odpowiednio zamocować na palecie. Większość firm świadczących usługi przewozów drobnicowych ma w swojej ofercie zwrot palet, zatem można, a nawet należy do przewozów drobnicowych wykorzystywać palety najwyższej jakości. Po umocowaniu przesyłki na palecie należy ją tak zabezpieczyć, aby ograniczyć dostęp do zawartości przesyłki oraz jeżeli to konieczne, ochronić wrażliwe na uderzenia lub zgniecenia fragmenty przesyłki. Po ofoliowniu przesyłki ważne jest, aby przekazać pewne informacje o ważnych dla transportu przesyłki warunkach. Służą do tego nalepki informujące między innymi o zakazie piętrowania, o ostrożnym obchodzeniu się z przesyłką, o wrażliwości przesyłki na wilgoć, na niską temperaturę itp.

List przewozowy

REKLAMA

Kolejnym krokiem w przygotowaniu przesyłki do wysłania jest przygotowanie informacji niezbędnych do wypisania listu przewozowego. Część operatorów logistycznych udostępnia Klientom swoje aplikacje, które drukują listy przewozowe, dowody nadania itp. W dokumencie transportowym, który będzie towarzyszył przesyłce, oprócz tak oczywistych informacji jak dokładny adres załadunku i dokładny adres rozładunku należy uwzględnić liczbę palet, które składają się na przesyłkę, ciężar brutto przesyłki i pojedynczej palety oraz wymiary przesyłki i palety. Warto również zaznaczyć czy dostawa ma być zrealizowana samochodem z windą rozładowczą. Jest to ważne o ile odbiorca przesyłki nie posiada sprzętu rozładunkowego. Ponadto w dowodach nadania, listach przewozowych można zaznaczyć dodatkowe usługi np. zwrot palet, dostawa za pobraniem, zwrot dokumentów itp. Każda firma świadcząca serwis drobnicowy posiada pakiet dodatkowych usług.
Wybór operatora a cena

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiedząc jak przygotować przesyłkę drobnicową można zacząć wybierać, kto powinien zrealizować przewóz drobnicowy. Zanim analizie zostanie poddana cena usługi należy wziąć pod uwagę kilka innych czynników:

1) Ciężar przesyłki.
Operatorzy świadczący usługi drobnicowe w ruchu krajowym i międzynarodowym w stosowanej przez siebie definicji produktu używają różnych maksymalnych wag, od 2 do 5 ton. Jednocześnie ciężar jednej palety ograniczany jest do 1.000 kilogramów. Również ilość palet w przesyłce bywa ograniczona. Powyżej tego ograniczenia przesyłka jest dostarczana bezpośrednio do odbiorcy i wiele usług dodatkowych, które realizowane są w ramach usługi drobnicowej nie dotyczy dostaw bezpośrednich.

2) Ubezpieczenie operatora.
Jeżeli w trakcie procesu transportowego przesyłka zostanie uszkodzona, zleceniodawca ma prawo do odszkodowania. Decyzja o wypłacie odszkodowania zależy od stwierdzenia, czy działanie operatora spowodowało uszkodzenie lub zniszczenie przesyłki. Częstym powodem odrzucenia roszczenia zleceniodawcy jest niewłaściwe zabezpieczenie przesyłki do transportu. Decyzja o uznaniu roszczenia nie oznacza wypłaty odszkodowania. Warto sprawdzić, do jakiej kwoty odpowiada operator i jeżeli ta kwota jest mniejsza niż wartość przewożonej przesyłki, należy ją dodatkowo ubezpieczyć. Taką informację można znaleźć w warunkach świadczenia usług lub regulaminie świadczenia usług, które zwykle są zamieszczane na stronach www. Część operatorów świadczy usługę dodatkowego ubezpieczenia.

3) Dodatkowe usługi.
Operatorzy mają różne pakiety usług dodatkowych. Warto zwrócić uwagę na przewóz w systemie drobnicowych ładunków niebezpiecznych wg konwencji ADR. Taki przewóz wymaga dodatkowej organizacji. Na nadawcy spoczywa obowiązek podania dodatkowych informacji na przesyłkach, natomiast operator musi używać do przewozów samochodów posiadających wyposażenie ADR, których kierowcy otrzymali certyfikat ukończenia szkolenia ADR. Z tego powodu nie wszyscy operatorzy świadczą takie usługi.
Ponadto, przy wyborze partnera logistycznego warto wziąć pod uwagę ilość terminali, którymi dysponuje i odległość punktu dostawy od terminalu dostawy. Wszystkie firmy świadczące usługę drobnicową przekazują takie informacje na swojej stronie www. Liczba terminali i odległość punktu dostawy od terminalu dostawy świadczy o sposobie realizacji procesu drobnicowego oraz ma wpływ na cenę. Daje również wiedzę o tym, czy operator realizuje przewóz drobnicowy w ramach własnej sieci, czy korzysta z podwykonawców.
Wskaźniki jakościowe podawane przez operatorów drobnicowych dotyczą głównie terminowości dostaw i szkodowości. Wskaźniki te pokazują udział wszystkich przesyłek przewiezionych w wyznaczonym okresie do przewiezionych, zgodnie z terminem wskazanym przez zleceniodawcę w tym samym terminie. Większość firm podaje wskaźnik terminowości na poziomie 96%98%. Są również firmy, które podają wyższe wskaźniki na poziomie 99%. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że mimo informacji o dostawie w ciągu 24 godzin, dostawy realizowane są następnego dnia po podjęciu przesyłki i do takiego systemu odnoszą się współczynniki terminowości. To oznacza, że przesyłka nadana o godzinie 10:00, dostarczona następnego dnia do godziny 14:00 jest uznawana za terminową, mimo przekroczenia 24 godzin w dostawie.

4) Cena.
Operatorzy oferują różne stawki za usługę przewozu drobnicowego. Cena zwykle podawana jest za jedną paletę. Do ceny należy dodać opłatę paliwową, którą stosuje większość firm świadczących usługi drobnicowe. Niektóre firmy stosują kilka dodatkowych opłat, np. opłata sezonowa. Warto w czasie rozmów z przedstawicielem operatora poprosić o wyliczenie finalnej ceny za paletę, którą Klient zostanie obciążony. Do cen za przewóz drobnicy trzeba dodać ceny zamówionych usług dodatkowych, ponieważ również tutaj różne firmy stosują różną politykę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA